Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

 

Jeg har i mange år skrevet "dess - jo" i stedet for "jo - dess". Det synes jeg er ergerlig.

 

Jo - desto. Jo mer, desto bedre.

 

Ja! En "Håndbok i norsk" som jeg har, anbefaler formen "jo - desto" framfor "jo - dess" og "jo - jo", selv om alle formene regnes som riktige.

 

Selv liker jeg "jo - jo". Jo mer du øver med jojoen, jo flinkere blir du jo."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Ja! En "Håndbok i norsk" som jeg har, anbefaler formen "jo - desto" framfor "jo - dess" og "jo - jo"

 

Med hvilken forklaring?

 

Etter en sjekk må jeg innrømme at dette ikke sto i håndboken, eller så finner jeg det ikke igjen. Jeg klarer ikke å dokumentere min påstand i det hele tatt. Problemet er at jeg limer inn ting fra språksider på nettet i Word, leser det, og så sletter det jeg har lest. Så jeg vet ikke hvor jeg har det fra. Jeg mener likevel å huske at det ikke ble gitt noen begrunnelse, bare et kort "vi anbefaler bruk av...".

 

Grammatikkbiten på Ordnett er forresten en nyere versjon av Håndbok i norsk med noen ikke-grammatiske artikler fjernet.

Lenke til kommentar

Etter en sjekk må jeg innrømme at dette ikke sto i håndboken, eller så finner jeg det ikke igjen. Jeg klarer ikke å dokumentere min påstand i det hele tatt. Problemet er at jeg limer inn ting fra språksider på nettet i Word, leser det, og så sletter det jeg har lest. Så jeg vet ikke hvor jeg har det fra. Jeg mener likevel å huske at det ikke ble gitt noen begrunnelse, bare et kort "vi anbefaler bruk av...".

 

 

Grammatikkbiten på Ordnett er forresten en nyere versjon av Håndbok i norsk med noen ikke-grammatiske artikler fjernet.

 

Du får si fra hvis du kommer over det igjen. Jeg var bare nysgjerrig på eventuell årsak til at den ene formen var å foretrekke over de andre. :)

Lenke til kommentar

Du får si fra hvis du kommer over det igjen. Jeg var bare nysgjerrig på eventuell årsak til at den ene formen var å foretrekke over de andre. :)

 

 

Det er fra Vinjes bok Norsk grammatikk - det språklige byggverket (2005):

 

"...Men jo - desto bør foretrekkes, fordi denne varianten tydelig viser hvor følgesetningen (hovedsetningen) begynner: jo lenger han forsket, jo oftere han eksperimenterte, desto mer overbevist ble han. (Men i forkortede uttrykk: jo før, jo heller; jo galere, jo bedre.)

 

 

Det står mer foran som jeg ikke har tatt med. Men ser ut som anbefalingen ikke er generell, men gjelder i bestemte tilfeller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hard Rocx fra 2004 med xtr gir selg billig vis hurrtig

 

Selger en Hard Rocx sykkel med 20 ramme og 26T jul fra 2004.Den er ikke helt strøken men kan bli en bra sykkel med litt stell men bruker den til daglig .Den har xtr gir bak, xt foran, xt bremser kode lås på jul og setet, vet selv ikke koden så ingen ting er låst, en som tittet på den mente att bremsene var lekk men de har vært stabilt jevne hele tiden av de to årene jeg har brukt den dekk litt slitt ,gir må nok justeres ellers er den i god bruks stand. selg helst med bud over 2000 men ved raskt kjøp selger jeg den til 1800 med anger, trenger egentlig 2000 kr til får kjøp av telezoom linse som er grunnen til att jeg selger den. ny pris på denne sykkelen i 2004 tror jeg var rundt 27ooo kr. er det får dyrt så gå til Jernia der får du ett tungt rust rør til kanskje unner denne prisen. får jeg ikke solgt den til denne minste pris i løpet av mandag så beholder jeg den selv. obs ikke en kr unner 1800kr uansett hvor mye ekspert du er

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Hard Rocx fra 2004 med xtr gir selg billig vis hurrtig

 

Selger en Hard Rocx sykkel med 20 ramme og 26T jul fra 2004.Den er ikke helt strøken men kan bli en bra sykkel med litt stell men bruker den til daglig .Den har xtr gir bak, xt foran, xt bremser kode lås på jul og setet, vet selv ikke koden så ingen ting er låst, en som tittet på den mente att bremsene var lekk men de har vært stabilt jevne hele tiden av de to årene jeg har brukt den dekk litt slitt ,gir må nok justeres ellers er den i god bruks stand. selg helst med bud over 2000 men ved raskt kjøp selger jeg den til 1800 med anger, trenger egentlig 2000 kr til får kjøp av telezoom linse som er grunnen til att jeg selger den. ny pris på denne sykkelen i 2004 tror jeg var rundt 27ooo kr. er det får dyrt så gå til Jernia der får du ett tungt rust rør til kanskje unner denne prisen. får jeg ikke solgt den til denne minste pris i løpet av mandag så beholder jeg den selv. obs ikke en kr unner 1800kr uansett hvor mye ekspert du er

 

 

Denne var lei  :no:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kom over følgende i dag: 

 

Vi er To Voksne Mensker 50 Alder og Gutt på snart 20 og en Liten snill Hund. som. ikke jir mye Lyd fra seg.. og vi søker et Hus ikke noe Annet vi ønsker Hus. der ikke bor andre i. bør være på *snip* helst Nær *snip* da en Jobber på Høy skolen. vi er sikre bet Rolige av oss. så viser noe der ute som vil Leie til oss. håper vi høres.

 

:mellow:

Endret av Turtledove
Lenke til kommentar

Interessant. Annonsørene er nokså flinke i muntlig norsk. Forsøk å lese annonsa høgt, og den høres ikke verst ut. Viser = hvis (det) er, slik rask tale kan høres ut. En annen feil, og den har de felles med mange lite skrivevante, er mangel på skilletegn. Mer som tale - en endeløs strøm av ord uten opphold for å gruppere ordene i setninger og tema. 

Men hvorfor har de satt inn store forbokstaver i hytt og vær? Kan det være utlendinger som har lært engelsk som 1., 2. eller 3. språk? Jeg vet ikke om andre språk enn engelsk som har den merkelige skikken med å bruke mange store forbokstaver i overskrifter.

Lenke til kommentar

Den var i hvert fall forståelig. Jeg setter pris på at de opplyser om hunden og tar med den viktige opplysningen om at hunden ikke er en støykilde. 

 

Jeg klarer ikke å avgjøre om dette er tilgjort eller ekte. Men det er rart at språket er så fullt av feil, men feilene er slike at det likevel blir klart hva som menes. 

Lenke til kommentar

Etter navnet å dømme, så er de veldig, veldig norske. 

 

Akkurat dette med å bruke stor forbokstav har jeg sett mer og mer av de siste årene, spesielt av 10-15-åringer. 

Jeg Synes Det Er Slitsomt Å Lese En Tekst Når Det Er Skrevet Slik, For Jeg Leser Hvert Ord Som Starten På En Ny Setning. 

 

Hvordan enkelte har fått for seg at det er den mest ryddige og flotte måten å skrive på, er for meg et mysterium. 

 

De har klart å formidle budskapet sitt, og det er tross alt det viktigste, men det var ikke budskapet jeg tenkte på da jeg leste teksten. :p 

Lenke til kommentar

Ikke nødvendigvis - tilfeldige feil skulle man tro like gjerne ville gi et forvirrende resultat, f.eks ved at en tyrkkleif medfører at det ordet man faktisk skrev ikke eksisterer, men at det finnes to forskjellige ord det kan være, avhengig av hvilken bokstav som ble feil...

 

Jeg tok meg nå tid til å lese teksten en gang til, og min entydige konklusjon er at de aktuelle personene kan norsk flytende (eller deromkring), men at de har laget en bevisst klossete utseende tekst, for å skille seg ut i mengden. Det er selvfølgelig mulig at det vil virke overfor enkelte husverter, men i min bok ville det like gjerne ha medført at de startet på minussiden.

Lenke til kommentar

Som perfeksjonist irriterer jeg meg så inn i H over skrivefeil. Det som i grunn irriterer mest, er at enkelte driter i at de har 17 skrivefeil i hver setning.

 

Jeg kjenner selv en som syns det "ikke er så nøye", med mange ting. Både skrivemåte og uttale har han en del feil på, men driter loddrett i å engang prøve å forbedre det.

 

Det irriterer så... argh!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som perfeksjonist irriterer jeg meg så inn i H over skrivefeil. Det som i grunn irriterer mest, er at enkelte driter i at de har 17 skrivefeil i hver setning.

 

Jeg kjenner selv en som syns det "ikke er så nøye", med mange ting. Både skrivemåte og uttale har han en del feil på, men driter loddrett i å engang prøve å forbedre det.

 

Det irriterer så... argh!

En perfeksjonist som selv bruker tegnet for tomme som anførselstegn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...