Gå til innhold

Klagemuren - ergrelse over grammatiske skrivefeil


Anbefalte innlegg

Bare det å tiltale Gud med liten g er en særdeles grov skrivefeil i mine øyne. Selv om jeg er ateist, syns jeg det er særdeles blasfemisk å skrive Gud med liten g.

7614773[/snapback]

I så fall bør det også være Troll, med stor t, Alv med stor a, Gorg med stor G, Gullfuglen med stor g, Reveenka med stor r, Fjøsnissen med stor f og Påskeharen med stor p.

7617630[/snapback]

kong harald.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Neivel?

 

I kristendommen handler det kun om en eneste gud, og det er Gud. Akkurat som om man skulle skrive Allah med liten a, eller Buddha med liten b. Zevs og Athene med liten z og liten a er heller ikke spesielt aktuelt for min del.

7625307[/snapback]

OK, da, du har et poeng der. Men jeg vil fortsette med å skrive "gud" med liten g.

Lenke til kommentar
Neivel?

 

I kristendommen handler det kun om en eneste gud, og det er Gud. Akkurat som om man skulle skrive Allah med liten a, eller Buddha med liten b. Zevs og Athene med liten z og liten a er heller ikke spesielt aktuelt for min del.

7625307[/snapback]

OK, da, du har et poeng der. Men jeg vil fortsette med å skrive "gud" med liten g.

7627198[/snapback]

 

Det vil fortsatt være feil, men det er jo feil å skrive thendrup med liten t også. :)

Lenke til kommentar
I kristendommen handler det kun om en eneste gud, og det er Gud. Akkurat som om man skulle skrive Allah med liten a, eller Buddha med liten b. Zevs og Athene med liten z og liten a er heller ikke spesielt aktuelt for min del.

7625307[/snapback]

Gud er, i motsetning til Buddha, Zevs og Athene, ikke et egennavn, og det er derfor på ingen måte feil å skrive gud uten stor g.

 

Når de fleste nordmenn sier 'gud', henviser de nesten alltid til den kristne guden, og jeg skjønner at det derfor blir sett på som et slags egennavn (og brukes også gjerne slik). Men 'gud' er bare det norske ordet på en høyere makt, og kan derfor referere til en hvilken som helst høyere makt. Navnet til den jødiske guden (og derfor også den kristne guden) er for øvrig Jehova (som er den vestlige oversettelsen av det hebraiske ordet).

 

Hvis vi tar den første setningen i sitatet ditt som eksempel blir det litt annerledes. Du går ut i fra at 'Gud' er et egennavn, og bruker det dermed slik -- noe jeg ikke ville gjort.

 

Allah er litt annerledes. Allah er det arabiske ordet som brukes ca likt som det norske ordet 'gud'. Men for oss er Allah blitt et egennavn på den muslimske guden, og burde derfor skrives med stor forbokstav.

Lenke til kommentar

Mange gode argumenter her, men jeg mener fortsatt at det skrives med stor g, så lenge det er i riktig sammenheng. Siden vi ikke har noe eget navn på "vår" gud, kaller vi han/hun enkelt og greit Gud. Når VG skriver noe sånt som "det er ingen annen gud enn gud", mener jeg det blir feil, ettersom de her helt klart påpeker den ene guden kristendommen/islam har, nemlig Gud. Ordet gud, som et vanlig substantiv, skrives selvsagt med liten g.

 

"Det er ingen annen gud enn Gud"

"Kristendommen har kun en gud, og det er Gud"

 

Da tror jeg ikke at jeg har noe mer å "forsvare" meg med i denne diskusjonen. La oss le av flere skrivefeil, folkens :)

 

PS: Selvsagt heter det "Nei vel", eller "Ja vel". En skikkelig slurveglipp fra min side der, Ingar.

Lenke til kommentar
hehe... MYE bra her... har sitti nå å lest igjenom ALLE postene...

 

Silenthill er definert det SKUMLESTE spille...

 

jeg har spilt alle resident evil spilla som har kommi ut... skal si jeg ble skuffa når filmene kom...

 

silent hill filmen var jo KONGE bra...

 

satt og spilte silent hill 3 for 3 mdn siden... FYY jeg slo det av og surfa på nettet i stedet... så skummelt var det... begynnte jo å svette...

 

Fear er også skumelt...

 

doom3 er litt skumelt... spes nor dissa stygge monstra med flame kule kommer... filmer var BRA!

 

Onimusha er bra Rå kult... ikke så mye skumelt med FETT... har bare spilt det første... trudde aldri jeg skulle runde spille etter jeg så at pappa klarte det...

 

er ikke så mange som synes resident evil er skumelt hvorfor ikke?

 

Verste jeg har sett på lenge.

Lenke til kommentar
Gud er, i motsetning til Buddha, Zevs og Athene, ikke et egennavn, og det er derfor på ingen måte feil å skrive gud uten stor g.

 

Når de fleste nordmenn sier 'gud', henviser de nesten alltid til den kristne guden, og jeg skjønner at det derfor blir sett på som et slags egennavn (og brukes også gjerne slik). Men 'gud' er bare det norske ordet på en høyere makt, og kan derfor referere til en hvilken som helst høyere makt. Navnet til den jødiske guden (og derfor også den kristne guden) er for øvrig Jehova (som er den vestlige oversettelsen av det hebraiske ordet).

 

Hvis vi tar den første setningen i sitatet ditt som eksempel blir det litt annerledes. Du går ut i fra at 'Gud' er et egennavn, og bruker det dermed slik -- noe jeg ikke ville gjort.

 

Allah er litt annerledes. Allah er det arabiske ordet som brukes ca likt som det norske ordet 'gud'. Men for oss er Allah blitt et egennavn på den muslimske guden, og burde derfor skrives med stor forbokstav.

7629473[/snapback]

 

Beklager, kamerat. Gud er et egennavn. Dessuten er den muslimske guden nøyaktig samme kar'n som den kristne guden.

ordbok no

Lenke til kommentar
Beklager, kamerat. Gud er et egennavn.

7632204[/snapback]

Bare hvis man bruker dte som et egennavn. For i utgangspunktet er det ikke det.

 

Dessuten er den muslimske guden nøyaktig samme kar'n som den kristne guden.

7632204[/snapback]

Et dårlig forsøk på å kverulere? Helt irrelevant, og det tror jeg du vet.

Lenke til kommentar
Vet ikke hva jeg skal si. Forstår jo at du baserer på at Wii selger som varmt hvetebrød nå. Å det er en grunn til det som er veldig viktig å få med seg. Den er ny. Å den kom med jul. Å da selger konsollen så mange som de klarer å levere. Hadde de laget 4 000 000 konsoller. Så hadde de nok solgt det. PS3 selger også ut og man skal være heldig for å få tak i en. Samme var det med 360.

 

Så man kan ikke avklare eller spå noe som helst ut av tallene nå. 1 måned etter konsollene har komt.

Lenke til kommentar
Beklager, kamerat. Gud er et egennavn. Dessuten er den muslimske guden nøyaktig samme kar'n som den kristne guden.

7632204[/snapback]

 

"Gud" er et egennavn og skrives med stor G, for eksempel

 

* O store Gud.

* Gud, hvorfor har du forlatt meg.

* Kjære Gud, jeg tror på deg.

 

"en gud" er et fellesnavn og brukes som betegnelse på en religiøs skikkelse:

 

* Gudene må være gale

* Det finnes ikke andre guder enn Gud

* Hvilke guder tror du på?

 

Det hele avhegner altså av hvilken kontekst ordet brukes i. Det blir helt feil å blande sammen "Gud" i betydningen av den sentrale skikkelsen i den kristne tro (Eller forsåvidt andre troer), også kjent som Jehova, med substantivet "Gud". Du kan strengt tatt ikke bøye et egennavn.

 

Jeg har desverre ikke full tilgang til Ordnett.no hjemmefra, ellers skulle jeg tatt inn en komplett referanse her :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...