Gå til innhold

Hva kan man gjøre med helgevolden?


Anbefalte innlegg

Bor i Trondheim og ser at det svært ofte forekommer vold i helgene. Sist nå i helgen ble to av mine kompiser overfalt helt uprovosert ved Solsiden. Han ene ble forsøkt kastet på sjøen til og med, men det som kanskje er det verste er at dette skjedde rundt halv tre-tiden da folk går hjem fra byen. Og mange må jo ha gått rett forbi uten å gjøre noe som helst.. Hva er det egentlig som skjer i byene våre? I tillegg har vi voldtekter hver eneste helg og såsi ingen blir oppklart.

 

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1539582.ece

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/politiloggen/article1539479.ece

 

 

Hva må man gjøre av tiltak for å få redusert sånt? Må man begynne å gå med batong på innerlommen, eller tazer eller pepperspray? Det er jo for gærent egentlig.

Hva med kameraovervåkning? Er det noe vi kan gjøre selv? Føler nesten for å danne en gruppe som går rundt i helgene, edru, og ser etter sånt, bare for å kunne få tatt dem det gjelder.. Politiet har jo loven å tenke på og ettersom alt dette er så svakt så blir jo bare de ansvarlige sluppet fri likevel pga "bevisets stilling". Har også hørt om en som ble overfalt i midtbyen, men som Politiet tok rett etterpå. Dem slapp han fri pga "bevisets stilling". Det er jo helt sprengt!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Interessant sånn sett, selv om Politiet i Trondheim ihvertfall sier at statistikken har falt siden 2007 ca. Det kan jo godt være har med at kanskje mindre saker blir registrert også forsåvidt. Det med kompisene mine i helga ble ikke registrert der og da, de skal anmelde det i dag forsåvidt. Men jeg vet om flere som ikke har anmeldt slike saker fordi det ikke er noen vits likevel. Men jeg føler uansett for å danne en gruppe som tar "loven i egne hender" ph34r.gif

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mer synlig politi i gatene er det som gjelder.

 

Hjemme i bygda er det alltid en slosskamp på lørdagskvelden. Politiet har alltid én bil ute, men den står som regel utenfor kjøpesenteret eller narvesenbutikken. Da beveger slosskjempene seg mot kebabsjappa og slår fra seg der. Når politiet endelig kommer, stikker de tilbake til Narvesen.

 

Katt og mus, liksom. ><

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utdrag fra et leserinnlegg jeg skrev;

 

"[...] Avisene kunne i dag opplyse at flere byer der innskrenkingen har funnet sted har gitt motsatt effekt, deriblant har Bergen opplevd en økning i antall voldsepisoder.

 

Politiet i Bergen og i Haugesund kunne opplyse at innskrenking hele og alene vil ha liten nytteeffekt. Politiet anser at en differensiering av skjenketiden der utestedene ikke stenger samtidig vil ha en langt større effekt samtidig som man bruker innskrenking som et virkemiddel. politistasjonssjef Schjelderup i Haugesund påpeker at kanskje det beste preventivet mot vold er mer synlig politi rundt nattestid [...]"

 

 

Noen plasser gir innskrenking positiv effekt, andre steder ikke. Før man vurderer innskrenking som virkemiddel mener jeg at man bør prøve først med mer synlig politi, funker ikke det kan man innskrenke skjenketiden.. :)

 

Edit: Endring i setningsoppbyggingen

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Enig i mer synlig Politi, samt røyke hasj istedet for :) Alkohol og vold går ofte hånd i hånd og svært mange ville aldri ha falt seg inn å utøve vold der og da hadde ikke alkohol vært med i bildet. Man får jo langt kortere lunte av det. Men slik situasjonen er nå så må man jo nesten beskytte seg selv. Man vet jo aldri hvem som plutselig overfaller deg. Som oftest er de dritfeige også og skjuler seg, slår deg ned, kanskje raner deg og stikker av.

Lenke til kommentar

Her er det totalforbud mot alkohol og 2 ukers søknadsfrist om man skal gå utenfor sin egen eiendom etter midnatt i helgene som gjelder. ingenting annet vil virke. vi bør også ansette flere byråkrater til å ta seg av alt papirarbeidet rundt dette, for å finansiere dette bør det innføres en fortausavgift og nedskjæringer av politiet.

 

</AP, SV, SP og KRF>

 

men for å være helt seriøs det er mange faktorer som fører til bråk på byen.

 

1. folk går ikke ut før midnatt fordi det må vorses for at det skal være økonomisk forsvarlig å gå ut en kveld uten å bruke mer enn en høvding

 

2. utestedene stenger 2:30-3:00 (eller slutter i alle fall å servere)

 

3. for lite synlig politi i gatene

 

4. saker blir ikke fulgt opp pga. mangel på resurser/komplisert lovverk

 

5. vi straffer for snilt

 

6. faktumet at man må være drita for å våge å møte folk på byen i Norge

 

Jeg studerer selv i Storbritannia I en by som er ganske lik Trondheim mtp. universitet osv dog mindre i størrelse, her er det veldig minimalt med bråk noe som helt klart har noe med britisk drikkekultur i sammenlikning med norsk, men også andre faktorer slik som at det er nattklubber som holder åpent til 5 på morgenen og puber som er døgnåpne, det er også betraktelig mye politi i sentrum rundt nattklubbene og alkoholen er utrolig mye billigere noe som gjør at man ikke trenger hele kvelden til å fylle på med drikke før man går ut så man slipper å brenne bort haugevis med penger for å holde seg i "formen"

 

Det at det er steder med bevilgning til godt utpå morgenen gjør at det blir en spredning av når folk drar hjem etter som at ikke alle gidder å holde det gående like lenge mens i Trondheim går alle hjem i en stor bølge i 3tiden noe som sørger for haugevis med folk rundt kebabsjappene og drosjekøene noe som igjen resulterer i knuffing og mye kjip oppførsel som igjen ender opp som agressjon som har lett å få utløp på andre.

 

nå ligger mye av dette i den typisk norske mentaliteten når vi får litt drikke ombord da vi lett blir vel tøffe men om man fikk folk utav sofaen og ut på byen så har folk rørt seg mere og også blitt slitt ut slik at folk ikke gidder å starte bråk like lett.

 

og til slutt så har vi våre nye(re) landsmenn som har en tendens til å finne seg en søt liten blondine de kan ta med inn i buskene eller en puslete student som reklamerer med et kjempetilbud på en ny iPhone eller bare "ser stygt på de", her kommer delen med at vi ikke har et bra nok politi/rettsvesen i Norge, herregud det er studenter som leier hybler som er mindre luksuriøse enn rommene på tunga og hvor mange saker blir ikke oppfulgt? jeg sier ikke at det bare er utlendinger som sloss og voldtar, tvert imot det er nok "hvitnegre" ute å skaper faen i gatene. og mange av disse er ikke en gang myndige.

 

vi trenger større fengsler eller faktiskt så kunne de være mindre og mye mer ubehagelige! hiv ut madrassene, pultene, tv'ene, hyllene og kjør på med køyer som på konsentrasjonsleirene under andre verdenskrig (men hold gasskammerene og ovnene unna) og innvandrere burde få en "prøvetid" hvor det er nulltoleranse for kriminalitet, de som ikke vil tilpasse seg samfunnet vårt behøver heller ikke å oppholde seg i Norge, resten ønsker jeg velkommen inn i landet og jeg vet at det er utrolig mye bra folk blant innvandrerne som dessverre blir stemplet som dritt på grunn av minoriteten som ikke viser noen tilpassingsevne eller respekt for lovverk.

 

OG HELT TIL SLUTT!: kom bare til å tenke på hva en rådgiver på ungdomsskolen sa: Trondheim burde skifte navn til New Detroit

  • Liker 4
Lenke til kommentar

husker pappa gikk natteravn, eneste de kunne gjøre noe med var å plukke opp fulle unger og få i foreldre eller politi og fortelle snuten at det var en eller annen drittunge ut å gjorde faenskap igjen.

 

pappa ga opp natteravna for han var lei av å passe på andre foreldres drittunger og ringe til polisen å høre at de ikke har resurser til å gjøre en dritt.

Lenke til kommentar

Etter hva jeg har opplevd oppstår problemene når alle skal hjem samtidig i feks taxikø/matkø eller rett utenfor utestedet.

Hvis man kan servere alkohol til lengre ut på natten tror jeg mye problemet vil bli borte.

En halvtime fra eller til har nok en effekt, men har vi salg fram til feks kl 05:00 tror jeg vi vil se en stor bedring.

Dette fordi går folk gjevnt og trutt hjem fra ca kl 02:30 til det stenger. Dermed blir det mindre trengsel og mindre taxikøer. Dette er jo stedene bråket som oftest oppstår.

Det vil nok også bli mindre nach ol.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

jeg er helt med på den PatSharpX, om det ikke blir noen trengsel i byen når alle skal ut og færre nach som sørger for at folk går hjem senere og gjerne utenfor de områdene med mest politidekning så har nok ting gått mot det bedre, men så er det jo slik i norge at om det kan være skadelig så skal staten holde deg laaaaangt unna det og begrense inntaket så mye som mulig med skatt, begrenset innkjøpstider osv osv osv osv

Lenke til kommentar

Jeg foreslår amputasjon av føttene og armene til voldsutøverne. I dag får de en klapp på skuldra og er ute å banker noen helseløs dagen etter. Det kan ikke få fortsette slik.

Søtter denne!

 

Samt utvidelse av sjenketidene! La folk gå hjem når dem er slitne og lei. Da gidde dem ikke bråke, da vil de bare hjem å sove, men når det stenger kl 2 så er de fleste keen på mer action og da tyr noen til bråking.

 

Politimesteren i trondheim gikk jo ut og sa at innskrenking av sjenketidene hadde hatt stor effekt i byen her i sommer, men glemte å fortelle at dette var tendensen også der de ikke hadde innskrenket sjenketidene.

Lenke til kommentar

Jeg driter i de Kristne verdiene jeg ihvertfall, jeg bryr meg om kultur og dannelse. Og det er ikke spesielt dannet å slå ned folk på gata.

Huleboer-mentalitet. Har man innestengt aggresjon kan man begynne på boksing eller noe. Man får rett og slett ikke utløp i andre folks ansikter.

 

Hvorfor drite i de krsitne verdier? Hvilken skamfull uttalelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...