Gå til innhold

Hva kan man gjøre med helgevolden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går da ann å drikke alkohol uten å måtte rave rundt i gatene.

Da må man definere det som "overstadig beruset", eller som vi ville kalle det på godt folkelig, "skjitfull". Beruset er man etter to-tre halvlitere. For mange er man det før det også. Om jeg drikker det jeg vanligvis drikker i løpet av en rolig kveld på pub, en tre-fire whisky chasers er jeg definitivt beruset. Men jeg er langt fra skjitfull.

 

Dersom politiet mener du er for full til å ta vare på deg selv vil de allerede i dag vurdere om du skal kjøres hjem eller få sove ut rusen på en glattcelle. Det du foreslår er altså tre dagers fengsel for denne oppførselen.

 

Jeg tror ikke tre dagers fengsel for å være stavrende full er noe jeg kan støtte. Det er bra at man tas vare på når det oppdages av politiet, men det er fortsatt i seg selv ikke et overgrep mot noen andre. Altså ser jeg ikke poenget med en slik straffereaksjon.

 

I så tilfelle ville det nok ikke være noen utesteder igjen i Norge, siden det ville føre til at ingen kunne drikke alkohol, og så bevege seg fra a til b på offentlig sted.

Det er akkurat det mange muslimer ønsker. Så det blir nok en realitet snart...

Nei, det er nok ingen fare for at det blir en realitet. For det første finnes det ingen politisk vilje for det, det er nok ingen folkelig vilje heller (med unntak for svært snevre grupper av religiøse fundamentalister på forskjellige kanter, både i Oslo og i bibelbeltet), og for det tredje skal ikke denne tråden handle om eventuell islamisering av Norge. Den diskusjonen stopper her.

 

:)

Lenke til kommentar

Mer synlig politi i gatene.

Ikke bare det, men nulltoleranse for alt som er i nærheten av å kunne lukte av vold eller tendenser til det.

 

Alle som så mye som hever stemmen bør kastes på glattcelle øyeblikkelig.

 

Dette vil kreve mye ressurser til å begynne med, men etter hvert vil folk bli så drillet på at det er nulltoleranse at bare synet av en politibil eller en politimann borte i gaten vil roe gemyttene for de fleste. Dermed vil ressursrbruken på slikt gå kraftig ned på sikt.

 

Det som er hovedpoenget her er å vise folk at det ikke er rom for tull, og at det har konsekvenser hvis man prøver seg på noe dumt.

Lenke til kommentar
Dersom politiet mener du er for full til å ta vare på deg selv vil de allerede i dag vurdere om du skal kjøres hjem eller få sove ut rusen på en glattcelle. Det du foreslår er altså tre dagers fengsel for denne oppførselen.
Dette blir jo nesten ikke praktisert idag og om man først gjør noe så man lar bare personen bli avruset uten videre straff.

 

Jeg tror ikke tre dagers fengsel for å være stavrende full er noe jeg kan støtte. Det er bra at man tas vare på når det oppdages av politiet, men det er fortsatt i seg selv ikke et overgrep mot noen andre. Altså ser jeg ikke poenget med en slik straffereaksjon.
-Å kjøre rundt beruset betyr sterkt økt risko for å drepe noen i trafkken.

-Å rave beruset rundt i gatene betyr sterkt økt risiko for å utøve vold mot andre.

Begge bør straffes slik at det merkes.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

I så tilfelle ville det nok ikke være noen utesteder igjen i Norge, siden det ville føre til at ingen kunne drikke alkohol, og så bevege seg fra a til b på offentlig sted.

Det er akkurat det mange muslimer ønsker. Så det blir nok en realitet snart...

 

Nja.. Enten må det fødes eller innflyttes 4.500.000 flere muslimer der Nordmenn ikke føder barn. Dette er lite trolig så du skal slippe å bekymre deg.. ;)

Lenke til kommentar
Dersom politiet mener du er for full til å ta vare på deg selv vil de allerede i dag vurdere om du skal kjøres hjem eller få sove ut rusen på en glattcelle. Det du foreslår er altså tre dagers fengsel for denne oppførselen.
Dette blir jo nesten ikke praktisert idag og om man først gjør noe så man lar bare personen bli avruset uten videre straff.

 

Jeg tror ikke tre dagers fengsel for å være stavrende full er noe jeg kan støtte. Det er bra at man tas vare på når det oppdages av politiet, men det er fortsatt i seg selv ikke et overgrep mot noen andre. Altså ser jeg ikke poenget med en slik straffereaksjon.
-Å kjøre rundt beruset betyr sterkt økt risko for å drepe noen i trafkken.

-Å rave beruset rundt i gatene betyr sterkt økt risiko for å utøve vold mot andre.

Begge bør straffes slik at det merkes.

Å kjøre rundt i en metallklump på 1500 kilogram i 80 kilometer i timen mens man er beruset er farlig i sin natur fordi du vil ha dårligere evne til å kontrollere hvor du plasserer metallklumpen på veien. Det kan sammenlignes med å være drita mens du driver med leirdueskyting.

 

Vil du sloss så vil du sloss, i de fleste tilfellene er ikke manglende promille en hindring. Men å forhåndsstraffe er noe man skal være forsiktig med. Man gjør det med promillekjøring, men det er fordi risikoen er større.

Lenke til kommentar
Vil du sloss så vil du sloss, i de fleste tilfellene er ikke manglende promille en hindring. Men å forhåndsstraffe er noe man skal være forsiktig med. Man gjør det med promillekjøring, men det er fordi risikoen er større.
Selv om de ikke blir slått invalide er det også en begrensning av andres personlige frihet å måtte passe seg for overstadig berusede personer.
Lenke til kommentar

Litt avsporing her ja :)

Hva kan man gjøre med helgevolden? Per dags dato? Slik situasjonen er akkurat nå? Politiet har sine budsjetter og kan ikke og vil sannsynligvis ikke plassere særlig flere mange synlige politimenn. Overvåkningskameraer overalt er en dyr og treg prosess. Imens står man i ro i utviklingen.

Flere natteravner er jo en ting da, få alle til å melde seg inn som natteravn og gjøre dette en helg i måneden. Det kunne faktisk fungert. Problemet er å få folk til å faktisk gjøre det. Arne Johan Vetlesen mener at folk har blitt for rike, late og tiltaksløse. Er rimelig enig, Churchill kunne få hele folket til å samle sammen og brette opp armene. Ville det samme kunne skjedd i dag? Akkurat som om samfunnet har dratt på seg en epatisk boble.

Lenke til kommentar

Så lenge samfunnet aksepterer at folk raver fulle rundt i gatene så vil vi ha problemer med helgevold. Natteravnene vil ikke endre situasjonen, de kan bare glatte over for noen få tilfeller.

 

Det blir som om å be flere frivillige dele ut plaster om man har problemer med at folk angriper hverandre med machete. Man må selvsagt innføre og håndheve forbud mot å fly rundt med machete om man vil få kontroll på situasjonen.

Lenke til kommentar
Vil du sloss så vil du sloss, i de fleste tilfellene er ikke manglende promille en hindring. Men å forhåndsstraffe er noe man skal være forsiktig med. Man gjør det med promillekjøring, men det er fordi risikoen er større.
Selv om de ikke blir slått invalide er det også en begrensning av andres personlige frihet å måtte passe seg for overstadig berusede personer.

Vi kommer til å ha helgevold under ditt system også. Hvor mye mindre vi vil ha er jo et spørsmål. Men folk har også en rett til å få være i fred så lenge de ikke er et problem for andre.

Lenke til kommentar
Vi kommer til å ha helgevold under ditt system også. Hvor mye mindre vi vil ha er jo et spørsmål. Men folk har også en rett til å få være i fred så lenge de ikke er et problem for andre.
Din logikk er altså at folk som kjører fulle er et problem for andre, men noen som raver rundt full i gatene er ikke noe problem?

 

Ellers ser jeg helst at man reduserer skjenketidsbegrensningene og også selger alkohol i vanlige butikker.

Lenke til kommentar
Vi kommer til å ha helgevold under ditt system også. Hvor mye mindre vi vil ha er jo et spørsmål. Men folk har også en rett til å få være i fred så lenge de ikke er et problem for andre.
Din logikk er altså at folk som kjører fulle er et problem for andre, men noen som raver rundt full i gatene er ikke noe problem?

Det er ikke noe problem fordi de som raver fulle i gatene ikke har en gjennomsnittsvekt på ett og et halvt tonn. Vel er jeg selv ganske omfangsrik, men så mye veier jeg altså ikke. Om jeg dulter i deg ved et uhell fordi jeg er full er det nok ukomfortabelt for deg, men om jeg dulter i deg med bilen min fordi jeg er full er det faktisk i utgangspunktet en mer alvorlig situasjon.

 

Nå kan jeg selvfølgelig ta springfart og hoppe i deg, og dermed kaste deg tre meter mot en vegg, noe som kan føre til svært alvorlige skader. Skader som ville være nærmest en garanti i ethvert treff av en bil som kjører raskere enn 20 km/t. Som kjent er det svært få steder, også i bysentrum, der folk kjører i under 20 km/t natterstid.

 

Derfor mener jeg i utgangspunktet det er mer alvorlig å være full bak rattet enn til fots i gågata. Jeg vet ikke om vi kan forutsette at frekvensen for tilfeldige uhell er lik for fulle fotgjengere og bilister, men dersom vi forutsetter det.. så sitter vi fortsatt igjen med at fulle fotgjengere som dulter i andre mennesker med uhell er mindre alvorlig enn at fulle bilfører dulter i mennesker med uhell med bilen sin.

 

Et bevisst angrep er mer sammenlignbart med at noen bevisst kjører deg ned.

 

Altså. Mens den ene tenkte situasjonen krever at man bevisst søker å skade andre for å gi en høy skadefrekvens, vil selv den snilleste person uten noe ønske om å skade andre skade andre dersom han dulter i noen.

 

Ellers ser jeg helst at man reduserer skjenketidsbegrensningene og også selger alkohol i vanlige butikker.

Det er jeg i stor grad enig i, selv om jeg frykter for utvalget av alkohol på steder der dette vil føre til nedlagte vinmonopol. Jeg heller for sikkerhets skyld ut flasker med Jack Daniels i toalettet når jeg ser dem, og frykter (sikkert med rette) at utvalget av kvalitetswhisky vil være heller labert i altfor mange butikker dersom de skulle få det fulle og hele ansvaret for salg av vin og brennevin.

Lenke til kommentar
Derfor mener jeg i utgangspunktet det er mer alvorlig å være full bak rattet enn til fots i gågata. Jeg vet ikke om vi kan forutsette at frekvensen for tilfeldige uhell er lik for fulle fotgjengere og bilister, men dersom vi forutsetter det.. så sitter vi fortsatt igjen med at fulle fotgjengere som dulter i andre mennesker med uhell er mindre alvorlig enn at fulle bilfører dulter i mennesker med uhell med bilen sin.
Det ser ut til at du har glemt temaet for tråden. Mange går ødelagt livet av folk som raver fulle rundt i gatene.
Lenke til kommentar
Derfor mener jeg i utgangspunktet det er mer alvorlig å være full bak rattet enn til fots i gågata. Jeg vet ikke om vi kan forutsette at frekvensen for tilfeldige uhell er lik for fulle fotgjengere og bilister, men dersom vi forutsetter det.. så sitter vi fortsatt igjen med at fulle fotgjengere som dulter i andre mennesker med uhell er mindre alvorlig enn at fulle bilfører dulter i mennesker med uhell med bilen sin.
Det ser ut til at du har glemt temaet for tråden. Mange går ødelagt livet av folk som raver fulle rundt i gatene.

Nei. Det får de ikke. Mange får ødelagt livet av folk som raver fulle og folk som ikke raver fulle, som har et ønske om å banke dritten ut av andre mennesker.

 

Å straffe onkel Leif som er på utdrikkingslag blir idioti.

Lenke til kommentar

Det ser ut til at du har glemt temaet for tråden. Mange går ødelagt livet av folk som raver fulle rundt i gatene.

Man kan ikke skylde på geværet om noen blir skutt (selv om det er lettere å drepe ved å skyte noen enn å drepe ved slå i hjel). Kun den som skyter kan man skylde på. På samme måte er det med helgevold; det er ikke alkoholen som bedriver vold, men den som har drukket. Og veldig mange blir også utsatt for vold i helgene av folk som IKKE har drukket. Av innvandrergjenger o.l...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...