Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er enig med deg i at kjempeskoler er negativt, men at småskoler i distriktene er pytt-pytt mener jeg er feil.

Jeg har en tendens til å bruke altfor kort tid på å lese hva folk skriver, så jeg trodde du var for kjempeskoler først. Uansett, jeg tror ikke barna bryr seg spesielt mye om at de har lang reisevei til skolen. Da jeg bodde i USA brukte skolebussen en time på å komme seg til skolen. Det var ikke noe problem.

 

Ikke bare vil større skoler i distriktene gjøre skolene bedre, men jeg tror også det vil føre til et bedre sosialt miljø. Ikke alle passer inn sammen med majoriteten av elevene, dermed kan noen elever i distriktene bli ganske alene. En større skole skaper mer mangfold blandt elevene.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i mye du sier, Camlon, og eksempelet med en times busstur er helt riktig. Det fungerer jo også slik i praksis for en del mennesker i Norge, og det er konsekvensen av å bo på landet eller i utkanten, nettopp at man må reise langt for å komme seg både hit og dit. Poenget mitt fra starten var hvertfall at nedleggelser av skoler ikke bidrar til det bedre i dette tilfellet, og av alle ting i hele verden bør barn/unge og skole/utdanning få ressurser som det hvertfall IKKE kuttes i for å spare penger. Men som sagt kan jeg godt si meg enig i det du skriver.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er om det nødvendigvis hadde vært bedre med en blå regjering.

Irrelevant spørsmål da vi aldri vil få noe svar, med mindre de rødgrønne skulle trekke seg.

Vel, det er vanskelig å gi noe svar, men det er ikke akkurat irrelevant. :)

Det er jo fullstendig irrelevant sålenge de borgerlige ikke sitter i regjering og så lenge det ikke er de som er ute og kjører i en slik sak.

Lenke til kommentar
Når man tar utgangspunkt i at det er noe galt med dagens regjering er det ikke irrelevant å forestille seg at den som fremsetter argumentet tror at det kanskje ville være bedre om noen andre satt i regjering.

 

Så jo, det er et relevant spørsmål. :)

Det er et fullstendig tøysete spørsmål. Når noe er galt må man ta tak i de ansvarlige. Ikke de som potensielt kunne vært ansvarlige dersom de kanskje hadde sittet med makten selv. Men det er jo alltids greit å forsøke å skyve skylden og fokuset over på noen andre ved å si at "du hadde sikkert gjort det samme selv" ;)

Lenke til kommentar
Når man tar utgangspunkt i at det er noe galt med dagens regjering er det ikke irrelevant å forestille seg at den som fremsetter argumentet tror at det kanskje ville være bedre om noen andre satt i regjering.

 

Så jo, det er et relevant spørsmål. :)

Det er et fullstendig tøysete spørsmål. Når noe er galt må man ta tak i de ansvarlige. Ikke de som potensielt kunne vært ansvarlige dersom de kanskje hadde sittet med makten selv. Men det er jo alltids greit å forsøke å skyve skylden og fokuset over på noen andre ved å si at "du hadde sikkert gjort det samme selv" ;)

 

Dagens regjering skuffer stort i skolepolitikken. Jeg regner med at en Frp/H regjering ville skuffet enda mer. Kanskje kalkulerer de med dette selv, dvs. at de ikke trenger å føre en topp skolepolitikk, så lenge de vet at de er det beste alternativet for dem som er opptatt av dette?

Lenke til kommentar
Dagens regjering skuffer stort i skolepolitikken. Jeg regner med at en Frp/H regjering ville skuffet enda mer. Kanskje kalkulerer de med dette selv, dvs. at de ikke trenger å føre en topp skolepolitikk, så lenge de vet at de er det beste alternativet for dem som er opptatt av dette?

Tviler, titt på hva de har fått til i Oslo.

 

De rødgrønne jobber helt feil steder. De skal få ned antall elever per klasse, men de vil aldri få nok penger til å både ansette flere lærere og gjøre forholdene bedre for lærerene sånn at flere søker seg til lærerhøyskolen og de kan øke kravene. Det de kommer til å gjøre er å hente opp "bunnslammet" for å få nok lærere. Dette vil ødelegge ryktet for lærerene i enda større grad, og det hjelper ikke å ha færre elever i en klasse hvis læreren som underviser er elendig.

 

De høyrevridde partiene står for andre ting som vil forbedre skolene. De ønsker mer konkurranse mellom skolene. De ønsker lærerevaluering. De ønsker å gå vekk fra tarifflønner for lærere og lønne etter innsats. De ønsker åpenhet om resultatene i skolen og de vil jobbe først og fremst for bedre kvalitet på lærerene ved å gi dem høyere lønn, gi dem bedre forhold og gi dem mer makt over klasserommet (f.eks. utvisning av elever). Dette vil skape masse insentiver for å forbedre skolene, insentiver for lærerene til å gi en god undervisning og det vil heve statusen til lærere. Dette vil være en langt bedre politikk enn den de rødgrønne fører.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Tviler, titt på hva de har fått til i Oslo.

Hva har de fått til i Oslo egentlig? Jeg ser bare budsjettkutt.

 

 

De rødgrønne jobber helt feil steder. De skal få ned antall elever per klasse, men de vil aldri få nok penger til å både ansette flere lærere og gjøre forholdene bedre for lærerene sånn at flere søker seg til lærerhøyskolen og de kan øke kravene. Det de kommer til å gjøre er å hente opp "bunnslammet" for å få nok lærere. Dette vil ødelegge ryktet for lærerene i enda større grad, og det hjelper ikke å ha færre elever i en klasse hvis læreren som underviser er elendig.

 

Ikke umulig selvsagt. Jeg mener i utgangspunktet at diagnosen er ok, men at de fleste av landets kommuner ikke følger opp med de nødvendige midlene. Det hjelper ikke med all verdens reformer, når man ikke følger opp med penger. Dette er en utvikling vi har hatt de siste 20 åra, rødgrønn regjering eller ikke.

 

De høyrevridde partiene står for andre ting som vil forbedre skolene. De ønsker mer konkurranse mellom skolene. De ønsker lærerevaluering. De ønsker å gå vekk fra tarifflønner for lærere og lønne etter innsats. De ønsker åpenhet om resultatene i skolen og de vil jobbe først og fremst for bedre kvalitet på lærerene ved å gi dem høyere lønn, gi dem bedre forhold og gi dem mer makt over klasserommet (f.eks. utvisning av elever). Dette vil skape masse insentiver for å forbedre skolene og insentiver for lærerene til å gi en god undervisning. Dette vil være en langt bedre politikk enn den de rødgrønne fører.

 

Problemet her er etter mitt syn å evaluere lærernes innsats. Det er såpass mange variabler som spiller inn. Og den dagen man får til et system som evaluerer innsatsen godt nok, så tror jeg det vil ta så mye tid og ressurser fra lærerne at vi sitter igjen med et system der elevene ikke lærer mer, men vi trenger 20% mer lærere for å dekke inn tiden som brukes på dokumentasjon. Disse lærerne har vi ikke og så må vi ta inn bunnslammet allikevel, eller slite ut lærerne vi har.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Hva har de fått til i Oslo egentlig? Jeg ser bare budsjettkutt.

De har best resultater i Norge. Slik var det ikke når de rødgrønne styrte Oslo og det er ganske utrolig at med så mange innvandre i Oslo, klarer de forsatt å få best resultater i hele Norge. De banker ut, etnisk norske skoler andre steder i Norge.

 

Ikke umulig selvsagt. Jeg mener i utgangspunktet at diagnosen er ok, men at de fleste av landets kommuner ikke følger opp med de nødvendige midlene. Det hjelper ikke med all verdens reformer, når man ikke følger opp med penger. Dette er en utvikling vi har hatt de siste 20 åra, rødgrønn regjering eller ikke.

Hvordan skal kommunene følge opp med de nødvendige midlene? Kommunene har dårlig nok økonomi fra før av. Dette har ingenting med reformer å gjøre, men at de rødgrønnes skolepolitikk kommer til å forverre den norske skolen selv om de bruker mer penger på den.

 

Problemet her er etter mitt syn å evaluere lærernes innsats. Det er såpass mange variabler som spiller inn. Og den dagen man får til et system som evaluerer innsatsen godt nok, så tror jeg det vil ta så mye tid og ressurser fra lærerne at vi sitter igjen med et system der elevene ikke lærer mer, men vi trenger 20% mer lærere for å dekke inn tiden som brukes på dokumentasjon. Disse lærerne har vi ikke og så må vi ta inn bunnslammet allikevel, eller slite ut lærerne vi har.

Man trenger ikke et system som evaluerer lærerene godt nok. Det trenger ikke å være et perfekt system. Det eneste man trenger er å gi læreren følelsen at hvis jeg gjør en god innsats, vil jeg få høyere lønn. Da vil han også jobbe hardt for å få en bedre lønn. Hvordan bestemmes lønnen, rektor kan stikke innom å inspisere, han kan snakke med elevene, og hvis en lærer får elevene sine til å gi langt bedre resultater enn andre lærere, kan han få en bonus for det. Det er mange måter man kan bestemme lønnen på.

 

Jeg har ingen planer om å lage masse papirarbeid for å få dette til. Firmaer klarer å gi lønn til sine ansatte etter deres evne uten å lage masse papirarbeid, da burde de klare det i skolevesnet også.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
Når man tar utgangspunkt i at det er noe galt med dagens regjering er det ikke irrelevant å forestille seg at den som fremsetter argumentet tror at det kanskje ville være bedre om noen andre satt i regjering.

 

Så jo, det er et relevant spørsmål. :)

Det er et fullstendig tøysete spørsmål. Når noe er galt må man ta tak i de ansvarlige. Ikke de som potensielt kunne vært ansvarlige dersom de kanskje hadde sittet med makten selv. Men det er jo alltids greit å forsøke å skyve skylden og fokuset over på noen andre ved å si at "du hadde sikkert gjort det samme selv" ;)

Det kan man gjerne si. Men det er fortsatt ikke irrelevant, selv om jeg er helt enig i at det er mer interessant å spørre hva man kan gjøre for å forbedre en situasjon, dersom det skulle være nødvendig.

 

:)

Lenke til kommentar
Det kan man gjerne si. Men det er fortsatt ikke irrelevant, selv om jeg er helt enig i at det er mer interessant å spørre hva man kan gjøre for å forbedre en situasjon, dersom det skulle være nødvendig.

For å snu litt på det da: Hva mener du er relevant med et slikt spørsmål?

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...