Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Reineiere drepte sine egne dyr med stikkvåpen for å etterligne rovdyrskader, i den hensikt å få rovdyrerstatning. Kilde

 

Jeg er sjokkert! Hva er det som går av slike folk? Det har lenge vært mye muffens med rovdyrerstatninger til reineiere (søkt om erstatning for en kvart million dyr på fem år) der tallene hevder at hver ørn i Finnmark i gjennomsnitt dreper flere rein hver dag, pluss en hel del andre drøye påstander. Fredede arter som ulv og jerv "forsvinner" ofte sporløst i fylket osv. Problemene tas ikke tak i delvis på grunn av sterke beskyldninger om samefiendtlig politikk og at staten ser gjennom fingrene på grunn av gamle synder begått mot samene. Når skal vi få en opprydding av tilstandene som tydeligvis har sklidd alt for langt ut? Hvem tør ta tak i den fortsatt betente saken?

 

Juks med angivelig rovdyrskader har foregått i årevis. Ikke bare i nord-Norge men over hele landet. Og som du sier, mengden dyr som påstås være drept av rovdyr, er hinsides hva som er realistisk å tro.

 

At myndighetene likevel fortsetter å utbetale store summer, mistenker jeg har med en slags "skjult" distriktsstøtte å gjøre og "goodwill" for husfredens skyld, slik at det skal bli lettere å forhandle om rovdyr-politikk generelt.

 

Men disse tapstallene (vs. faktisk rovdyrstamme inkl. ørn) man har sett over år, hadde aldri overlevd en skikkelig seriøs granskning.

Lenke til kommentar

Kriger Vesten ikke kan vinne

 

«Hvorfor angriper Vesten i dag IS? For å forsvare humanistiske prinsipper? Det er all grunn til å tvile på det når vi vet at tre av landene i alliansen fortsatt halshugger, steiner og kutter av hender på tyver (Qatar, Emiratene og ikke minst Saudi-Arabia). For å forsvare religionsfriheten? Ingen våger å kreve det av Saudi-Arabia, hvor en domstol nettopp dømte en palestinsk poet til døden for trosfrafall. For å forhindre massakrer? Den arabiske opinionen har vansker med å tro på det. To måneder etter at Israel drepte 1900 sivile i Gaza, da de vestlige regjeringene var besynderlig handlingslammede, var halshuggingen av tre vestlige borgere alt som skulle til for å begynne å bombe Nord-Irak.
Da må det vel dreie seg om olje? Nei, det meste av oljen og gassen i området går til asiatiske land som ikke er med i koalisjonen.»

 

Le monde diplomatique

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Inn med Sandberg på ministerpost ja, og ikke minst Listhaug som innvandring og integreringsminister.. brølerne vil ikke la vente på seg, her er det bare å ha poppkornet klart!

 

Her er den nye regjeringen

 

 

popcorn%20drama.gif

 

Solbergregjeringen framstår ikke uventet mer og mer som sin egen verste fiende. Sikkert lurt å ha Sandberg som innbytter, siden han neppe hadde holdt en hel periode. Mannen har jo mye temperament, som sin partileder, men i motsetning til henne lite annet.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/klimatoppmoetet-2015/slik-blir-din-nye-hverdag-om-norge-foelger-klimaavtalen/a/23579380/

 

Her skriver de at det er mindre forbruk, kjøtt og reiser som er løsningen drivhuseffektproblematikken. 

 

Det er jo bare en måte å drøye overgangen fra dagens situasjon hvor nærmest hele økonomien er tett knyttet til fossil energi til en økonomi uavhengig av fossil energi. Vi kommer aldri til å slutte å trenge nye klær og mat, og vi må slutte helt med å slippe ut CO2 fra fossile kilder. Problemet er ikke at vi forbruker og reiser, men at dette har en negativ effekt på klima. 

 

Alle er klar over dette sant? 

Lenke til kommentar

Det står ikke at vi skal slutte å spise mat. Det står heller ikke at vi skal slutte å spise kjøtt. Det står at vi skal spise mindre kjøtt. Legger man sammen to og to så ser man fort at det betyr at man må kompensere med mer av andre typer matvarer. Matvarer som gir mindre klimabelastning. Avhengig av erstatningen kan det også ha helsemessige gevinster. Frukt, grønnsaker, fisk etc.

 

Tilsvarende for klær. Det står ikke at vi skal slutte å kjøpe eller bruke klær. Det står vi skal minke forbruket. For eksempel bruke klær til de blir fysisk slitte i stedet for å kaste de når årets sesongmote er over eller festkjolen er brukt én gang. Økt gjenbruk av brukbare klær er også en del av dette.

 

Ellers er jeg enig i at vi må forsøke å dreie blant annet forbruk og reising over til mindre klimafiendtlige metoder. Altså tilsvarende for reiser som jeg forklarte for kjøtt og klær.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette må skje for å stoppe klimaendringene:

Forbruk av varer * fossilt utslipp per vare = 0

 

Vi er alle enige om at forbruket ikke kan gå til null. Det er altså utslipp per vare som må gå mot null. Det er ikke sånn at kjøttproduksjon må slippe ut klimagasser fra fossile kilder. Eller at produksjon, frakt og kasting av klesartikler må føre til utslipp av fossile klimagasser. Problemet er at vi henter ut fossilt brennstoff som kull, olje og gass og bruker dette til å produsere kjøtt og klær, frakte varer og fylle biltanken. 

Å senke forbruket er bare en måte å kunne gjøre denne omstillingen saktere og likevel ikke øke det totale utslippet.

Lenke til kommentar

http://www.nrk.no/trondelag/domt-til-fengsel-for-knivstikking-1.12699475

 

2.5 år for å ha forsøkt å drepe 2 personer med kniv, der 1 ble alvorlig skadet.

 

Fy flate for et sykt rettssystem vi har i norge.

Når er denne tulliingen ute da? Etter 1 år?

 

Kontrasten blir stor ettersom jeg akkurat satt å leste om en forholdsvis attraktiv kvinnelig lærer på 30 år i USA som ble dømt til 22 år i fengsel for å ha pult ett par 17 åringer på skolen.............?

 

Vet ikke hvilken rettstat som er mest på trynet her, virker som at begge har mye å lære av hverandre. Men i prinsippet er det vel bedre med en for mild straffeutmåling enn for streng, med tanke på justismord som jo skjer rett som det er.

Lenke til kommentar

 

 

http://www.nrk.no/trondelag/domt-til-fengsel-for-knivstikking-1.12699475

 

2.5 år for å ha forsøkt å drepe 2 personer med kniv, der 1 ble alvorlig skadet.

 

Fy flate for et sykt rettssystem vi har i norge.

Når er denne tulliingen ute da? Etter 1 år?

Kontrasten blir stor ettersom jeg akkurat satt å leste om en forholdsvis attraktiv kvinnelig lærer på 30 år i USA som ble dømt til 22 år i fengsel for å ha pult ett par 17 åringer på skolen.............?

 

Vet ikke hvilken rettstat som er mest på trynet her, virker som at begge har mye å lære av hverandre. Men i prinsippet er det vel bedre med en for mild straffeutmåling enn for streng, med tanke på justismord som jo skjer rett som det er.

Det blir nesten ingen sak som ikke må sammenlignes til noe rart som hender i USA. Istedenfor å kritisere det som skjer i Norge alene, en må si at det er verre i USA og bare Usa, ikke hundrevis av andre land
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir nesten ingen sak som ikke må sammenlignes til noe rart som hender i USA. Istedenfor å kritisere det som skjer i Norge alene, en må si at det er verre i USA og bare Usa, ikke hundrevis av andre land

Resultatet av flere faktorer:

 

1. Norge har i etterkrigsttiden stort sett vært sosialistisk styrt (og skolesystemet, massemedia, etc lagt opp til å støtte denne ideologien), samtidig som landet merkelig nok har vært alliert med USA i hele perioden.

2. På den andre siden er USA, som verdens mektigste land, og med sin påståtte (ikke reelle) liberale kapitalistiske modell en naturlig skyteskive. (Kritisere Singapore, Hong Kong og Sveits gir liksom ikke samme effekt).

3. Mye av kritikken er faktisk importert fra USA, dvs den er opprinnelig amerikansk, og det er relativt lett tilgjengelig for nesten alle nordmenn (engelsk er relativt brukbar blandt de fleste)

4. Janteloven råder i Norge

Lenke til kommentar

Inn med Sandberg på ministerpost ja, og ikke minst Listhaug som innvandring og integreringsminister.. brølerne vil ikke la vente på seg, her er det bare å ha poppkornet klart!

 

Her er den nye regjeringen

Synes det er bra man får en dame med "bein i nesa" og som tør å fremme upopulære beslutninger som ikke er "politisk korrekte". Tipper det var det mange av Frp velgerne ville ha når de satte Frp i regjering. I det minste blir hvertfall "menings-tyrannene" nå ganske opphisset :)

Endret av Vice
Lenke til kommentar

 

Det blir nesten ingen sak som ikke må sammenlignes til noe rart som hender i USA. Istedenfor å kritisere det som skjer i Norge alene, en må si at det er verre i USA og bare Usa, ikke hundrevis av andre land

Resultatet av flere faktorer:

 

1. Norge har i etterkrigsttiden stort sett vært sosialistisk styrt (og skolesystemet, massemedia, etc lagt opp til å støtte denne ideologien), samtidig som landet merkelig nok har vært alliert med USA i hele perioden.

2. På den andre siden er USA, som verdens mektigste land, og med sin påståtte (ikke reelle) liberale kapitalistiske modell en naturlig skyteskive. (Kritisere Singapore, Hong Kong og Sveits gir liksom ikke samme effekt).

3. Mye av kritikken er faktisk importert fra USA, dvs den er opprinnelig amerikansk, og det er relativt lett tilgjengelig for nesten alle nordmenn (engelsk er relativt brukbar blandt de fleste)

4. Janteloven råder i Norge

Alt dette vet jeg selvfølgelig. Det jeg tviler jeg på er at de fleste nordmenn forstår hvor stor deres "obsession" er. Det gir inntrykket av et mindreverdighetskompleks, en må alltid bevise at Norge er bedre enn USA selv om sammenheng blir veldig svakt
Lenke til kommentar

 

Alt dette vet jeg selvfølgelig. Det jeg tviler jeg på er at de fleste nordmenn forstår hvor stor deres "obsession" er. Det gir inntrykket av et mindreverdighetskompleks, en må alltid bevise at Norge er bedre enn USA selv om sammenheng blir veldig svakt

Det vil jeg vel si er en korrekt beskrivelse av situasjonen.

 

På den annen side har jeg vel kommet over lignende tendenser med å "rakke ned" på USA i endel andre land rundt om i verden også, men i noen av disse landene har det med tidligere amerikansk støtte til militærregimer som siden har forsvunnet samt en sosialistisk politisk vridning etter disse regimene har falt. Dog, det som er særegent med Norge er at folk faktisk er hellig overbeviste om at Norge ER bedre enn USA, noe man i de fleste andre land ikke lider av noen forvirring over at ikke er tilfellet.

 

Om du skulle påpeke at levestandarden i USA faktisk ser ut til å være høyere i USA enn i Norge vil ingen i Norge tro deg.

Lenke til kommentar

 

Alt dette vet jeg selvfølgelig. Det jeg tviler jeg på er at de fleste nordmenn forstår hvor stor deres "obsession" er. Det gir inntrykket av et mindreverdighetskompleks, en må alltid bevise at Norge er bedre enn USA selv om sammenheng blir veldig svakt

Det vil jeg vel si er en korrekt beskrivelse av situasjonen[...]

Kan nok utvides litt:

5) det gir deg litt kredit som "intellektuell og annerledestenkende" å være kritisk til USA i noen miljøer.

6) på sykehjem-pauserom og lærerværelser rundt om i kongeriket er ikke Marx, Engels, Stalin og resten av godgutta helt begravet enda

7) mange av "oss" er vokst opp med ett bilde av USA som nær det perfekte samfunn, og derfor setter "vi" litt strengere krav til USA. At Kongo, Russland, Usbekistan og andre er kjipe land som gjør kjipe ting er vi vant til og det er omtrent hva vi forventer av disse.

Lenke til kommentar

 

Alt dette vet jeg selvfølgelig. Det jeg tviler jeg på er at de fleste nordmenn forstår hvor stor deres "obsession" er. Det gir inntrykket av et mindreverdighetskompleks, en må alltid bevise at Norge er bedre enn USA selv om sammenheng blir veldig svakt

Det vil jeg vel si er en korrekt beskrivelse av situasjonen.

 

På den annen side har jeg vel kommet over lignende tendenser med å "rakke ned" på USA i endel andre land rundt om i verden også, men i noen av disse landene har det med tidligere amerikansk støtte til militærregimer som siden har forsvunnet samt en sosialistisk politisk vridning etter disse regimene har falt. Dog, det som er særegent med Norge er at folk faktisk er hellig overbeviste om at Norge ER bedre enn USA, noe man i de fleste andre land ikke lider av noen forvirring over at ikke er tilfellet.

 

Om du skulle påpeke at levestandarden i USA faktisk ser ut til å være høyere i USA enn i Norge vil ingen i Norge tro deg.

Jeg vill si at den typiske nordmannen og amerikaneren har ganske forskjellige mål, og derfor vurderer hverandre på forskjellige måter.

Det nordmenn ser som "bedre" ville mange amerikanere mene er "verre" og omvendt.

Lenke til kommentar

Jeg vill si at den typiske nordmannen og amerikaneren har ganske forskjellige mål, og derfor vurderer hverandre på forskjellige måter.

Det nordmenn ser som "bedre" ville mange amerikanere mene er "verre" og omvendt.

Tja, når det gjelder karakteristikker til samfunnet som sådann stemmer det nok, men når det gjelder personlig situasjon er ikke forskjellen stor, begge vil ha mer penger selv, bedre bil, bedre hus etc. Mao bedre levestandard.
Lenke til kommentar

 

Det blir nesten ingen sak som ikke må sammenlignes til noe rart som hender i USA. Istedenfor å kritisere det som skjer i Norge alene, en må si at det er verre i USA og bare Usa, ikke hundrevis av andre land

Resultatet av flere faktorer:

 

1. Norge har i etterkrigsttiden stort sett vært sosialistisk styrt (og skolesystemet, massemedia, etc lagt opp til å støtte denne ideologien), samtidig som landet merkelig nok har vært alliert med USA i hele perioden.

2. På den andre siden er USA, som verdens mektigste land, og med sin påståtte (ikke reelle) liberale kapitalistiske modell en naturlig skyteskive. (Kritisere Singapore, Hong Kong og Sveits gir liksom ikke samme effekt).

3. Mye av kritikken er faktisk importert fra USA, dvs den er opprinnelig amerikansk, og det er relativt lett tilgjengelig for nesten alle nordmenn (engelsk er relativt brukbar blandt de fleste)

4. Janteloven råder i Norge

 

 

Som du sier så er det store politiske forskjeller. Det kulturelle derimot, altså hva folket faktisk bedriver som i ser på, hører på, kler seg i, interesserer seg for og snakker om, er jo kanskje paradoksalt nok slående likt og gjør det helt naturlig for oss å være nære allierte.

Derfor blir det mer nærliggende å bruke USA som eksempel både på godt og vondt nettopp fordi vi er verdimessig så like og dermed kjenner oss ofte igjen i at det som skjer der gjerne også blir adoptert av oss. Ikke minst det at alle nordmenn snakker og forstår språket er en avgjørende faktor for at man gjerne følger nyhetsbilde i Amerika nærmere og med større interesse enn si Russland.

 

Så når man drar opp en artikkel som i denne urimelige straffeutmålingen over her, så burde vel vår egne forum amerikaner jjkoggan tolke dette som noe positivt i det at man faktisk engasjerer og bryr seg for hva som skjer i statene, og at vi ikke finner det mer naturlig eller at det hadde vært like tilgjengelig å kunne dra opp en tilsvarende sak ifra Kina.

 

Janteloven ja.. høres ut som at du tolker fenomenet ordrett ifra Sandemose sin 100 år gamle spissfindige tekst slik også ikke-etnisk norske gjerne gjør. Men om man tar essensen av fenomenet og tak i det som gjør at nordmenn kjenner seg igjen, altså at man ikke nødvendigvis alltid trenger å komme først og foran alle dine venner og landsmenn, men heller spille på lag og unne andre å vinne, så er vel dette noe vi har funnet ut er til det beste for alle og som har blitt en stor del av folkesjelen vår. En holdning som igjen da speiler politikken og dermed noe som har bidratt positivt til å gjøre oss til ett av de mest velfungerende sosialdemokratier i verden.

 

Så skulle man ha fulgt jjkoggans logikk her så kunne man da aldri noengang ha kritisert Norge for noenting ettersom alle andre land henger bak oss som samfunn både politisk sosialt og økonomisk, men dette er allikevel noe man selvfølgelig både kan og skal i det henseende å alltid utvikle seg til det enda bedre. Og desto viktigere blir slik samfunnskritikk rettet mot land som USA hvor det enda er mye å ta tak i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...