Gå til innhold

Sony NEX- Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Den må nok bli tynnere før det kan kalles et ballespark :p Den nye til Pentax vil jeg si er en seriøs pannekake.

Hehe, regner med at du mener PENTAX DA 40mm F2.8 Limited? Denne er jo dobbel så tung, og tykkere enn Perar-en. Fortjener ikke å bli kallt for Pancake spør du meg :) . I tillegg er Pentax for APSC? Pera er lagd for FF. Så egentlig er Pentax 2 x 1,5 = 3 ganger for stor :D . Til tross for at Pentax lagde et digert obbjektiv fikk de ikke plass til blenderring...

 

Beklager sedvanlig barnsllighet, jeg skal prøve å ikke gni det inn.

 

Ang pris. Regner med at pris på Perar går en del opp på eBay- Alltids noen som prøver å spekulere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Ja, det er mye kvalitetstap. Oppløsningen er lavere, og komprimeringen dårligere. I tillegg er det vel mer begrenset fps muligheter Men en må også spørre seg om en trenger den ekstra kvaliteten. Opplever du at kvaliteten på det du får tiden får som god nok så er det kanskje ikke nødvendig å skape en workflow rundt AVCHD 2.

Lenke til kommentar

Skrev om det i chattetråden, men få nesten ta det her også.

 

Har kjøpt og mottatt Conurus-adapteret - USD $399 + frakt og moms.

(Var blant de som kjøpte de første par timene den var ute for salg og så til de grader ble utsolgt. :) )

post-71211-0-86944300-1331660260_thumb.jpg

 

 

Den funker knirkefritt. Det er ingen nedblendingsknapp, men ettersom NEX blender ned "hele tiden" er det i stedet en oppblendingsknapp, som blender opp til full blender for finfokusering. Genialt!

 

Autofokus fungerer ikke men det er mulig at akkurat det ikke blir det største problemet til mitt spesifikke bruksmønster :whistle: - men bildestabilisering fungerer visst som bare det.

 

Ingen ekstra batterier - den drives av huset, og alt bare virker. Solid laget, og har stativfeste som er langt å foretrekke framfor festet i selve huset.. :)

 

 

Så - nå kan jeg bruke Canon EOS-optikk til NEX! Med fungerende autoblender! :new_woot:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den må nok bli tynnere før det kan kalles et ballespark :p Den nye til Pentax vil jeg si er en seriøs pannekake.

Hehe, regner med at du mener PENTAX DA 40mm F2.8 Limited? Denne er jo dobbel så tung, og tykkere enn Perar-en. Fortjener ikke å bli kallt for Pancake spør du meg :) . I tillegg er Pentax for APSC? Pera er lagd for FF. Så egentlig er Pentax 2 x 1,5 = 3 ganger for stor :D . Til tross for at Pentax lagde et digert obbjektiv fikk de ikke plass til blenderring...

 

Beklager sedvanlig barnsllighet, jeg skal prøve å ikke gni det inn.

 

Ang pris. Regner med at pris på Perar går en del opp på eBay- Alltids noen som prøver å spekulere.

 

tosk.

 

Var denne han mente seff.

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/842479-REG/Pentax_DA_40mm_f_2_8_XS.html

Lenke til kommentar

Den må nok bli tynnere før det kan kalles et ballespark :p Den nye til Pentax vil jeg si er en seriøs pannekake.

Hehe, regner med at du mener PENTAX DA 40mm F2.8 Limited? Denne er jo dobbel så tung, og tykkere enn Perar-en. Fortjener ikke å bli kallt for Pancake spør du meg :) . I tillegg er Pentax for APSC? Pera er lagd for FF. Så egentlig er Pentax 2 x 1,5 = 3 ganger for stor :D . Til tross for at Pentax lagde et digert obbjektiv fikk de ikke plass til blenderring...

 

Beklager sedvanlig barnsllighet, jeg skal prøve å ikke gni det inn.

 

Ang pris. Regner med at pris på Perar går en del opp på eBay- Alltids noen som prøver å spekulere.

 

tosk.

 

Var denne han mente seff.

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/842479-REG/Pentax_DA_40mm_f_2_8_XS.html

Ikke så lett å holde seg oppdatert på så små¨marginale ukjente merker :dontgetit: . Ja, den er jo 4gr lettere, og 4mm kortere. Men er bygd for APS-C. Til gjengjeld f/2,8. Men mangler fortsatt blendering. Og hva med manuell fokus?

Lenke til kommentar

Noen problemer med refleksjoner i adapteren? Ser de første batchene hadde en designfeil:

 

http://www.eoshd.com/content/7415/revealed-metabones-ef-sony-e-mount-adapter-optically-defective

Jo - når du nevner det kan jeg se at det blir litt mer "flare" fra sterke lyskilder rett utenfor søkeren enn fra det andre adapteret mitt.

 

Skal ta noen real-world bilder og se om det blir en problematikk.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Noen som har sniffet på de nye objektivene fra Sigma for m43 / NEX (19mm f/2.8 EX DN, Sigma 30mm f/2.8 EX DN)?

http://www.bhphotovi...es-sigma-optics

 

Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM er også et interresant valg dersom man vil ha skikkelig vidvinkel. Noen som har prøvd?

Har lest og sett endel skremmende videoer tatt med Sigma 19mm på Nex der fokusen ser ut til å gå konstant under video-opptak. Jeg prøver heller å finne en brukt Sony 16mm, siden video er mye brukt på min 5n.

 

Eksempel som jeg fant via google:

Lenke til kommentar

Noen som har sniffet på de nye objektivene fra Sigma for m43 / NEX (19mm f/2.8 EX DN, Sigma 30mm f/2.8 EX DN)?

http://www.bhphotovideo.com/indepth/sigma/announcements/three-new-lenses-sigma-optics

 

Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM er også et interresant valg dersom man vil ha skikkelig vidvinkel. Noen som har prøvd?

 

Har prøvd sigma 30/2.8

Til bilder er det et fantastisk normalobjektiv med imponerende god bildekvalitet.Det er også kompakt og balanserer fint med nex 5n.

Har ikke testet det til video noe særlig.

Lenke til kommentar

Noen som har sniffet på de nye objektivene fra Sigma for m43 / NEX (19mm f/2.8 EX DN, Sigma 30mm f/2.8 EX DN)?

http://www.bhphotovi...es-sigma-optics

 

Sigma 8-16mm f/4.5-5.6 DC HSM er også et interresant valg dersom man vil ha skikkelig vidvinkel. Noen som har prøvd?

 

Har prøvd sigma 30/2.8

Til bilder er det et fantastisk normalobjektiv med imponerende god bildekvalitet.Det er også kompakt og balanserer fint med nex 5n.

Har ikke testet det til video noe særlig.

Har du mulighet til å teste med video?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har du mulighet til å teste med video?

 

Har testet det og det stemmer at den er nervøs under fokusering. Dette gjelder selvfølgelig ikke når den først har fokus. Men når den skal refokusere osv vil den være sånn som du ser på videoen lengre oppe i tråden. Så hvis en har dette objektivet vil jeg anbefalet manuelfokusering ved video. Ellers er den strålende når en tar bilder :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Den tråden her er ikke blant de mest aktive, nei. Må innrømme at µ4/3-gjengen er større enn NEX-erne her på forumet. ;)

 

Uansett: Da er Sony NEX-6 i hus, med 16-50-pancake-objektivet. Har så vidt tatt noen snapshots. Godt førsteinntrykk av byggkvalitet og "feeling" kameraet gir. Søkeren virker veldig lik som den jeg mistet til NEX-5N, bare at den sitter fast, da. AF føltes kjappere ut, men det er vanskelig å si om det er virkelig eller innbildning utfra min lille erfaring. Skal ta flere bilder i dagslys imorgen, men forventer ikke stor forskjell på bildekvaliteten egentlig.

 

Er imidlertid ikke imponert over pancake-objektivet på NEX-5N. Hadde tenkt å ha kombinasjonen som walkaround i liten størrelse som ekstrakamera, men det voldsom "tønneform" på bildene, så selv jeg reagerer.

Lenke til kommentar

Gratulerer med nytt kamera, skal bli spennende å høre mer fra deg.

Nå slo jeg til på en nex 7 med 18-55 og 24/1,8 på bruktmarkedet, får det ute i neste uke og gleder meg veldig;-)

har hadt 5n tidligere, det likte jeg svært godt.

bildekvalitet,liten størrelse,kjapp, god skjerm er noe jeg likte ved det.

 

Har nå en olympus epm1, kan ikke si jeg liker det noe særlig, men så finnes det bedre mft kameraer en epm1 da.

Synes ikke epm1 har noe spesielt bra bildekvalitet, på høy iso er mitt sony RX 100 med en sensor halvparten av epm1 bedre.

I tillegg er menysystemet dårlig og 16:9 skjermen passer ikke på et kamera med 4:3 sensor..

Skjermen kan heller ikke tiltes.

men innebygd stabilisator er fantastisk og bildekvalitet på lav iso er ganske god.

 

men nå blir det nex igjen:-)

 

Endret av jonash92
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

 

Nå har det endelig kommet en test av det nye Sony E 35/1,8 OSS objektivet.

Objektivet får highly recommended!

Endelig et lite nex objektiv med høy ytelse, dette frister veldig.

Det har også stabilisator noe som er helt unikt i denne klassen.

MFT har en 25/1,4 som slipper inn ca like mye lys som dette nye sony objektivet, men 25/1,4 har ikke stabilisator og er dyrere.

 

http://www.ephotozine.com/article/sony-e-35mm-f-1-8-oss-lens-review-20665

 

håper å få meg en sånn på nex 7 etterhvert:-)

Endret av jonash92
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...