Gå til innhold

Sony NEX- Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, egentlig ikke. Skal jo bare være en liten bit metall/plastikk som forlenger mounten. Med mindre det er helt spesielle hensyn (Contax G-adaptere trenger fokusring, mens enkelte EOS-adaptere kommer med automatikk), er de billige like gode som dyre.

 

Selvsagt kan det være bedre byggekvalitet på dyre adaptere, og muligens de oftere treffer uendelighet, men jeg ville ikke betalt for et dyrt ett.

Lenke til kommentar

Skrev om det i chattetråden, men få nesten ta det her også.

Har kjøpt og mottatt Conurus-adapteret - USD $399 + frakt og moms.

(Var blant de som kjøpte de første par timene den var ute for salg og så til de grader ble utsolgt. smile.gif )

post-71211-0-86944300-1331660260_thumb.jpg

Den funker knirkefritt. Det er ingen nedblendingsknapp, men ettersom NEX blender ned "hele tiden" er det i stedet en oppblendingsknapp, som blender opp til full blender for finfokusering. Genialt!

Autofokus fungerer ikke men det er mulig at akkurat det ikke blir det største problemet til mitt spesifikke bruksmønster :whistle: - men bildestabilisering fungerer visst som bare det.

Ingen ekstra batterier - den drives av huset, og alt bare virker. Solid laget, og har stativfeste som er langt å foretrekke framfor festet i selve huset.. smile.gif

Så - nå kan jeg bruke Canon EOS-optikk til NEX! Med fungerende autoblender! :new_woot:

Ny versjon med Autofokus er lansert; Canon EF Lens to Sony NEX Smart Adapter II

Electronic aperture, EXIF, image stabilization, autofocus $399.

Også en rimeligere e-Bay model er lansert; (støtter muligens autofokus på flere Canon objektiver enn Metabones versjonen) http://www.ebay.com/...=item53f0060228 $298.

Endret av arthon
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Da er NEX-6 i hus. Det er endel år siden jeg solgte mitt siste Minolta speilreflekskamera. Det ble for stort å bære med seg.......Nå har jeg hatt kompaktkamera, men jeg er gått lei av dårlige bilder.......

 

Førsteinntrykket er solid og godt bygget. Standardlinsen 16-50 er så liten (bygger kun 18 mm utover "grepet" med kameraet avskrudd) - Jeg er også overrasket over hvor god 55-210 linsen fungerer. Den er også meget lett.

 

Menysystemet virker veldig enkelt for meg - selv med liten erfaring. Største overraskelsen er hvor gode bilder det tar i dårlig lys - uten å bruke den innebygde blitsen.

 

Det blir spennende å se hvordan bildene blir.

 

Jeg har etpar spørsmål som noen muligens kan svare på her:

 

1.

Jeg har lastet ned app for fjernstyring via iphone - genial :-) Jeg har også lastet ned app for å lagre bildene "på nettet", men den fungerer kun til facebook. Det passer meg ikke å legge albumene mine der....I brukermanualen står det at man skal kunne laste ned til PlayMemories Online men den innstillingen finner jeg ikke på kameraet. Siden jeg har WLAN i bilen/båten/hytta/hjemme osv har jeg lyst til å bruke Wi-Fi funksjonaliteten til dette.

 

2.

Ladekabelen er USB, men kameraet lader ikke via USB på PC'en - kun dersom jeg kobler den via 220v. Stemmer det?

 

Dersom det er noen som luret på dette kameraet er det bare å spørre her så skal jeg forsøke å svare.

Lenke til kommentar

Gratulere med flott kamera.

Tror kameraet skal kunne lade via PC, dette må du bare prøve ut.

 

Jeg hadde Nex 7 selv, men har solgt pga jeg skal inn til føstegangstjeneste og det derfor vil bli lite brukt.

 

Jeg kan anbefale deg Sigma 19/2,8 og 30/2,8 objektivene.

Disse har ok lystyrke og er svært skarpe, du vil oppleve en stor kvalitetsforbedring angående bildekvalitet med disse, særlig 30/2,8 er ekstremt bra.

 

Her er et noen bilder jeg har tatt med Sony nex 5n(som jeg også har hatt) med sigma 30/2,8:

post-262553-0-70079500-1355484643_thumb.jpg

post-262553-0-49529400-1355485229_thumb.jpg

post-262553-0-79746100-1355485337_thumb.jpg

 

Et par bilder tatt med Sony 16/2,8.

Dette objektivet er svært dårlig ranket men mulig å få til OK resultat alikevell:

post-262553-0-60097700-1355485716_thumb.jpg

post-262553-0-11960600-1355485829_thumb.jpg

Endret av jonash92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt Sony NEX-5N og jeg ble ikke helt overbevist av bildekvaliteten med KIT-objektivet. Mulig det var noe galt med mitt, men jeg synes ikke bildene ble skarpe nok, og spesielt ikke landskapsbildene.

 

Joda, dem er skarpe nok, men ikke helt hva jeg hadde sett for meg. Ellers var NEX-5N et veldig flott kamera.

 

Solgte NEX'en grunnet dette etter bare noen få uker.

Lenke til kommentar

Enig med deg der Bjerknez, Kit objektivet 18-55 var ikke bra.Særlig kom dette til syne på Nex 7 sine 24 mp.

Mulig det nye 16-50 pz objektivet er bedre.

 

Sigma sine 19/2,8 og 30/2,8 er i en helt annen klasse.

Også Zeiss 24/1,8 er svært god, men desverre også dyr.

 

Sony 35/1,8 OSS ser forøvrig spennende ut for Nex brukere.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på det siste bilde der av landskapet så er dette et godt eksempel på hva jeg mener. Nå er jo dette bildet skarpet opp mye ser jeg, men allikevel synes jeg resultatet er ullent.

 

Dette er på langt nær på det nivået jeg vil ha bildene mine vertfall.

 

Den beste kompakten jeg har testet så langt med tanke på skarphet er X100. Kan legge ut eksempel senere i dag hvis jeg husker. Hvis det er interresant da.

 

Da snakker jeg en uredigert RAW-fil som jeg kan garantere ser bedre ut enn spesielt det nederste bildet av landskapet over.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt Sony NEX-5N og jeg ble ikke helt overbevist av bildekvaliteten med KIT-objektivet. Mulig det var noe galt med mitt, men jeg synes ikke bildene ble skarpe nok, og spesielt ikke landskapsbildene.

 

Joda, dem er skarpe nok, men ikke helt hva jeg hadde sett for meg. Ellers var NEX-5N et veldig flott kamera.

 

Solgte NEX'en grunnet dette etter bare noen få uker.

Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt Sony NEX-5N og jeg ble ikke helt overbevist av bildekvaliteten med KIT-objektivet. Mulig det var noe galt med mitt, men jeg synes ikke bildene ble skarpe nok, og spesielt ikke landskapsbildene.

 

Joda, dem er skarpe nok, men ikke helt hva jeg hadde sett for meg. Ellers var NEX-5N et veldig flott kamera.

 

Solgte NEX'en grunnet dette etter bare noen få uker.

 

Argh, fuc****, #@§€€, %#%%₩, pad. Umulig å bruke til annet enn skjærefjøl. Siste gang jeg reiser uten pc og forsøker på å nå Interweb.

 

Var i grunnen overasket over 18-55 kit zoom på nex 5n. Testet det mot Leica glass. I kantene var den mye mykere, men sentrum ga bra skarphet. En annen sak er at det gjøres i-kamera korreksjoner for objektiv.

Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

jeg syns ikke 2.8 er nok innendørs med normal belysning (som jeg har det i min stue). Da må jeg oftest ha ISO3200, og lukkertider som er akkurat litt for lange/trege.

Også min erfaring. På den andre siden synes jeg at 35mm noen ganger blir litt for trangt innendørs. Men ettersom 35mm f/1.8 vil være et trivelig objektiv i andre sammenhenger, så vil jeg anbefale den i første omgang. Kan hende det gir såpass mersmak på lyssterk fastoptikk at prisen på 24mm f/1.8 blir helt greit.

Lenke til kommentar

jeg syns ikke 2.8 er nok innendørs med normal belysning (som jeg har det i min stue). Da må jeg oftest ha ISO3200, og lukkertider som er akkurat litt for lange/trege.

Enig. Med f/1,4 synes jeg akurat det blir akseptabelt på ISO 1250 som er er min "smertegrense" for støy, da med ETTR og litt LR behandling. På NEX-5n kunne jeg gå opp til ca ISO 1600 med f/1,4.

Lenke til kommentar

Var å henta meg en Sigma 30mm F2.8 til min NEX-6 på Fotovideo i Oslo. 799,- er ikke en dårlig pris. De har 19mm F2.8 til samme prisen. Det er plastikk til tusen, men virker ganske solid satt sammen. Virker som et ganske brukbart stykke glass, spesielt til den prisen. Tilbudet skal visst vare ut denne uka skjønte jeg selgeren på FotoVideo rett.

 

Kan legge ut noen bilder når jeg kommer hjem.

 

http://www.fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Sony/Normal/Sigma-30mm-F28-EX-DN-Sony-E-NEX-Autorisert-forhandler--5-%C3%A5rs-EX-garanti-128680-p0000149968.aspx

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...