Gå til innhold

Sony NEX- Erfaringstråd


Anbefalte innlegg

Strengt tatt avhenger det av hvor modellen er kjøpt hva Nex-kameraen kan ta opp bilder i. PAL-modeller støtter f.eks. 25p og 50p i stedet for 24p/30p/60p, som NTSC-modeller kommer med.

 

Det er dessverre relativt vanlig å ha disse begrensningene. Men for "folk flest" kan det nok være en fordel at modellen deres fungerer greit med det lokale strømnettet. Se denne snutten for en demonstrasjon av effekten.

 

http://vimeo.com/14885028

 

PS: laderen støtter selvfølgelig alle relevant strømnett, og trenger kun en kabel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Strengt tatt avhenger det av hvor modellen er kjøpt hva Nex-kameraen kan ta opp bilder i. PAL-modeller støtter f.eks. 25p og 50p i stedet for 24p/30p/60p, som NTSC-modeller kommer med.

Du har helt rett. Tåpelig, tåpelig, tåpelig av Sony å ikke la brukerne velge fritt.

Er det ikke bare å velge NTSC eller PAL i menyvalg da? Tror ikke det spiller noen rolle hvor du kjøper det, du kan fritt selv velge.

Lenke til kommentar

Strengt tatt avhenger det av hvor modellen er kjøpt hva Nex-kameraen kan ta opp bilder i. PAL-modeller støtter f.eks. 25p og 50p i stedet for 24p/30p/60p, som NTSC-modeller kommer med.

Du har helt rett. Tåpelig, tåpelig, tåpelig av Sony å ikke la brukerne velge fritt.

Er det ikke bare å velge NTSC eller PAL i menyvalg da? Tror ikke det spiller noen rolle hvor du kjøper det, du kan fritt selv velge.

Mener det var i avspillingsmenyen på Nex-3 ?

At du velger PAL eller NTSC der, så blir de andre videoinnstillingene for opptak satt på bakgrunn av det?

Vet ikke om det er annerledes på 5n. Men det kan vel kanskje noen som har det sjekke?

Lenke til kommentar

Da snakker vi film? finnes det dataprogram som kan konvertere fra 50 til 60 eller omvendt, da?

For det første så er ikke det nødvendigvis så straight-forward som det høres ut, men joda, man kan konvertere framerate. Men flimringen som kan oppstå når frekvensen på strømnettet er i utakt med kameraet kan ikke korrigeres i post.

 

Instillingen PAL/NTSC på Nex regulerer kun avspilling (man kan vel spille av direkte til TV) og har ingenting med opptak å gjøre.

Lenke til kommentar

Jeg bestillte meg den 35mm´ern, for 250kr inkl. frakt trøkka jeg lett Buy Now. Den tegner litt rar bokeh, men fungerer nok fint som et effekt-objektiv.

Men den 25mm 1.4 funker vel ikke spesielt bra på APS-C? Mener jeg har sett flere eksempler på sterk vignettering, noe som gjorde at jeg unngikk den.

 

Uansett.

Jeg fikk mitt NEX-7 i posten i dag, har leita opp og ned for å finne noe å erstatte mitt Fuji X100 med. Og da jeg fant dette var det ikke noe lure på.

NetOnNet hadde huset inne, er vel strengt tatt de eneste jeg har sett har dette.

 

Førsteinntrykket er veldig bra, men det er noe småtterier jeg savner fra X100.

Derfor har jeg noen spørsmål og erfaringspunkter, sålangt.

 

1. Kan man slå av den kontinuerlige Autofokusen? Jeg ser kameraet fokuserer autmatisk uten at jeg halv-presser utløserknappen. Virker som dette forstyrrer AF til tider. Dette er ved AF-S.

 

2. Jeg savner muligheten til å kunne slå av skjermen ved fysisk knapp, rote inn og ut av menyer er bare pes. Skyter stort sett bare med søker, på de kameraene jeg har som det er mulig på. LCD-skyting får meg til å føle meg som en eller annen turist. Eller er det bare jeg som ikke har klart å finne frem til dette i menysystemet? Synes det var like kronglete menyer her som på X100, om ikke enda verre.

 

3. Har lagt merke til at søkersensoren er litt kranglete når jeg har øyemuslingen på.

 

4. Er det mulig å sette en grense for laveste lukkertid og høyeste ISO-verdi ved A-prioritet som på X100? (Der har jeg satt den til 1/60 og ISO3200)

 

Det var vel stort sett det jeg har merket meg mest med til nå.

Skal bli spennende å teste ut dette på gata.

 

Ang. optikk så har jeg litt OM fra før, så jeg handla en adapter, men jeg ser det at adapter til M-fatning og M39 er temmelig slim, finnes det andre fatninger som har samme tykkelse på adapteret? Da altså for å få ned lengden på dette.

 

Dæven det batteriet bruker tid på å lade altså, jeg klør etter å fikle mer med herligheten! :)

Lenke til kommentar

Ang. optikk så har jeg litt OM fra før, så jeg handla en adapter, men jeg ser det at adapter til M-fatning og M39 er temmelig slim, finnes det andre fatninger som har samme tykkelse på adapteret? Da altså for å få ned lengden på dette.

Gratulerer :thumbup:

 

Kjenner ikke til tilsvarende tynne adaptere som M. Det er en fordel med tykkere adaptere, de kan leveres med stativfeste.

 

Tykkelse på adapter er gitt av minste avstand fra bakre linse til sensor og samtidig kunne fokusere på uendelig. For SLR er objektiver konstruert for å gi plass til speil mellom bakre linse og sensor, og adapter blir defor tykkere. For Leica M er denne avstanden kortere fordi det ikke er speil så adapter blir tynnere.

Lenke til kommentar

Gratulerer :thumbup:

 

Kjenner ikke til tilsvarende tynne adaptere som M. Det er en fordel med tykkere adaptere, de kan leveres med stativfeste.

 

Tykkelse på adapter er gitt av minste avstand fra bakre linse til sensor og samtidig kunne fokusere på uendelig. For SLR er objektiver konstruert for å gi plass til speil mellom bakre linse og sensor, og adapter blir defor tykkere. For Leica M er denne avstanden kortere fordi det ikke er speil så adapter blir tynnere.

 

Takker! :)

 

Har lest litt rundt om dette, ser M39 og AR(?)-fatning er ganske tynne.

Skal stort sett bruke dette til hverdagskamera og til litt gatefoto o.l, så da er det en fordel å få ned størrelsen litt, selv om det ikke spiller kjempe stor rolle da jeg også går rundt med mitt klumpete 5Dmkii til tider.

 

Har vært borti disse glass-adapterne til EOS-fatning, er vel bare å unngå, hehe.

Uansett så er adapter til Leica M uaktuelt, ryker lett på dyr optikk da, og det er ikke spesielt bra. Jeg liker å finne løsninger som er "bang for the buck" :p

Lenke til kommentar

Takker! :)

 

Har lest litt rundt om dette, ser M39 og AR(?)-fatning er ganske tynne.

Skal stort sett bruke dette til hverdagskamera og til litt gatefoto o.l, så da er det en fordel å få ned størrelsen litt, selv om det ikke spiller kjempe stor rolle da jeg også går rundt med mitt klumpete 5Dmkii til tider.

 

Har vært borti disse glass-adapterne til EOS-fatning, er vel bare å unngå, hehe.

Uansett så er adapter til Leica M uaktuelt, ryker lett på dyr optikk da, og det er ikke spesielt bra. Jeg liker å finne løsninger som er "bang for the buck" :p

 

Tror ikke Konicas gamle AR fatning gir tynnere (se under)? Men de lagde jo mye bra glass, og var en av de største produsentene med en utrolig stor portefølje av objektiver.

 

Her er en oversikt over noen mounts og register avstander:

 

Wiki

Lenke til kommentar

:ph34r: *løpe, løpe* (Jeg måtte bare erte på meg NEXianerne) *log off*

 

Hehe!

Men så er det 2x crop vs 1.6x crop ;)

 

Jeg må legge til at jeg hadde aldri trodde jeg kom til å ende opp med et Sony, men etter å ha vært igjennom temmelig mye utstyr og forskjellige kamera, så har jeg vel (jeg også) funnet ut at det spiller ingen rolle hva som står på kameraet. Så lenge det funker for meg :)

Samtlige av mine kamera har tapet over logoer i front osv, liker ikke dette som skriker hvilket merke det er.

 

Uansett, jeg hadde feil ang. AR-fatning, den har vel samme lengde som OM, MD, FD og slikt..

Er vel M-fatning og M39 som er tingen skal man ned i size ser jeg, mye billige Russere på eBay til m39.

 

Noen som har erfaring med Voigtländer NOKTON 40mm 1.4 på nex her?

Lenke til kommentar

Er vel M-fatning og M39 som er tingen skal man ned i size ser jeg, mye billige Russere på eBay til m39.

 

Noen som har erfaring med Voigtländer NOKTON 40mm 1.4 på nex her?

 

Ja mye gamle skatter. Russiske m39 kan være skatter til svært billig penge, MEN vær obs på at ikke alle russiske slike objektiver fokusere til uendelig på "vestlige" hus. De har ofte en - erhmm - spesiell byggekvalitet og mange har mye innvendig støv og skitt.

 

Ang Voigtlander (Cosine Voigtlander - CV) så er disse ofte sinnsykt overpriset på eBay, sjekk nypriser ev kjøp andre steder eller nytt.

Lenke til kommentar

Da var det tid for litt flere inntrykk av NEX-7.

Er vel ikke akkurat mange som har fått tak i dette kameraet enda, så det er vel greit med litt erfaringer for de som skulle vurdere et kjøp.

 

Jeg har som sagt vært innom litt forskjellige systemer, men føler jeg har landet på noe nå.

Kameraet leverer MER enn bra nok bildekvalitet, og kan fint sammenlignes opp mot mitt 5Dmkii og det jeg har fått ut av Fuji X100, det er klart, de som driver med pixelpeeping er kanskje kritiske, men for å være helt ærlig, så ser jeg ikke poenget med det kritiske blikk på så store bildefiler.

 

Dette leverer såppas med kvalitet, så jeg vil nok tro jeg kommer til å bruke dette 90% av tiden jeg fotograferer, de site 10% blir nok med 5Dmkii i studio. Men NEX-7 skal få prøve seg der også, definitivt.

 

Jeg har fått testet kameraet litt ute på gata de siste to dagene, og har lagt merke til at AF sliter litt til tider, men er helt klart langt bedre enn X100 og noe av det samme som 5Dmkii(som ikke akkurat er kjent for å ha kjapp AF). Dette problemet forsvinner uansett for min del når jeg får OM-NEX-adapter i posten.

 

Ang. bytting av EVF og LCD, som jeg nevnte lengre opp, så satt jeg LCD til å vise kun info, og ikke bilde, det fungerer ganske ok, samt lysstyrken på det laveste. Men hadde helt klart vært en fordel å kunne slått den av med en knapp, for å spare litt batteri. Uansett så kan man bytte mellom Live View og INFO via DISP-knappen.

 

Ergonomisk er dette kameraet perfekt, selv om det er lite, så ligger det godt i hånda, og jeg har ingen problemer med å holde det på forskjellige måter, i motsetning til X100 som jeg lett mista grepet på etter en stund i gata. Mye bedre enn NEX-5n føltes i hånda.

 

Gleder meg fælt til å få adapter og diverse optikk i posten nå! :)

 

Her er noen bilder jeg har tatt i går og i dag, de første to rekkene:

http://streetsofdrammen.tumblr.com/

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Olympus PEN F har kort registeravstand, og objektivene er noe mindre enn mange andre SLR-objektiver da de ble laget for et mindre system (tegner mindre bildesirkel). Det er spesielt noen objektiver i normalsegmentet som er interessante (38/1.8, 40/1.4 og 42/1.2), selv har jeg 38mm.

 

Har en Jupiter-9 for M39, men selve objektivet er ikke spesielt lite (dog ikke uvanlig langt for en 85/2 heller). Jupiter 8 vil gi en relativt liten totalpakke.

Endret av inkognym
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...