Gå til innhold

Civilization 5 - Tråden


Anbefalte innlegg

  • 4 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Driver å spiller Gods & Kings her og ett par ting jeg lurer litt på:

 

I oversikten over hvor mange Wonders alle spillere har bygget (The most wonderful people) står det at jeg har fem wonders men jeg har bygget mange flere enn det og har 8 bare i hovedstaden?

 

Hva skaper pressure med tanke på faith og hvordan fungerer det?

Lenke til kommentar

I oversikten over hvor mange Wonders alle spillere har bygget (The most wonderful people) står det at jeg har fem wonders men jeg har bygget mange flere enn det og har 8 bare i hovedstaden?

Det er forskjell på "National Wonders" og "World Wonders". De sistnevnte kan det kun bygges én av over hele verden.

Lenke til kommentar

Hva skaper pressure med tanke på faith og hvordan fungerer det?

Begynner å bli en stund siden jeg sist spilte, men såvidt jeg husker er pressure regulert av hvor mye faith byen produserer. I tillegg til at det finnes bygninger (og beliefs?) med direkte innvirkning på pressure. Samt at en Holy City har bonus pressure. Pressure i seg selv betyr hvor stor spredningsevne religionen din har.

Eksempel:

Du har By 1, en 100% kristen by som sender ut 100 pressure.

Motstander har By 2, en 100% muslimsk by som sender ut 50 pressure.

Midt i mellom dere ligger By 3, en nøytral by uten religion. Dersom den forblir upåvirket av misjonærer, og ikke blir Holy City, vil denne byen etter en stund ha en kristen majoritet, en noe mindre muslimsk befolkning, og en liten minoritet som ikke har religion.

 

Hva styrken på tallverdiene angår tror jeg man bare kan se på forholdet mellom pressure fra to byer. Altså ville By 3 etter en stund hatt 8 kristne, 4 muslimer og 2 nøytrale.

 

Dette er ihvertfall slik jeg husker det, men det kan hende det er noe feil.

 

Edit: Tatt fra Wiki:

If a city has a majority religion (at least half of its population are its followers), the city starts exerting religious pressure to all other cities within 10 tiles, regardless of their civilization affiliation. This pressure results in conversion of citizens in those cities. Note that if the target city already has a majority religion, it needs at least two cities from another religion to start the conversion process. By default, the amount of religious pressure each city exerts is 6. Pressure from various cities adds together for increased effect. The greater the pressure, the faster citizens in that city convert to the new religion.

If there are more than one religion competing for influence in a given city, the one with greater pressure gains the upper hand, and will eventually convert the city. However, there will always be some followers of the competing religion in that city.

In Brave New World, trade routes also spread the Religion of their source city to the target city, regardless of the distance! The effect lasts as long as the Trade Route is active. Use this as a way to reach cities out of the normal reach of automatic spread.

Endret av olefurz
Lenke til kommentar

Takk for svar! :)

 

Har blitt hekta på R.E.D. WWII modden her nå også, veldig forseggjort med nye styrker og det meste og hvor man kan starte som en av 6 spillbare fraksjoner med realistisk utgangspunkt ifra 1936. Hadde den ikke på død og liv måtte crashe i tide og utide hadde jeg anbefalt den på det sterkeste :p

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vurderer å kjøpe Civilization V på Steam, men sliter med en ting.

 

Skal jeg kjøpe CIV V til 29.99 euro eller CIV V: Complete Edition til 39.99 euro? Det ser jo ut som om du får latterlig mange utvidelser til spillet for kun ca. 80 kroner mer, "Gods and Kings" og "Brave New World" koster jo like mye som selve spillet.

 

Dere som har det, er det verdt det? Og gir de noe mer til selve "hovedspillet", eller blir det mer som tre forskjellige spill?

Lenke til kommentar

Jeg vurderer å kjøpe Civilization V på Steam, men sliter med en ting.

 

Skal jeg kjøpe CIV V til 29.99 euro eller CIV V: Complete Edition til 39.99 euro? Det ser jo ut som om du får latterlig mange utvidelser til spillet for kun ca. 80 kroner mer, "Gods and Kings" og "Brave New World" koster jo like mye som selve spillet.

 

Dere som har det, er det verdt det? Og gir de noe mer til selve "hovedspillet", eller blir det mer som tre forskjellige spill?

Anbefaler sterkt å kjøpe alt. Det gir en mye bedre opplevelse.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Det er ett lett valg, gå for Complete Edition. Begge utvidelsene la til mer dypde i gameplayet, ved å legge til nye funksjoner. For å si det på en annen måte, der vanilla-utgaven hadde hull og var mangelfull og til tider for kjedelig, har utvidelsene tettet igjen og forbedret gameplayet og gjør det mer underholdene å spille.

Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å få et team til å starte i nærheten av hverandre?

Spiller ofte med folkene i gaming klanen min. Vi er da som regel 2 vs 2 vs 2 (sånn ca iallefall)

 

Alle er forskjellige i stil og kunnskap om spillet. Vi lager ofte lagene med en som anser seg som god med en som ikke er det. For at det skal bli fair. Men ødelegger litt at de som oftest er på hver sin side av mappet.

Snakker her da selvfølgelig om multiplayer

 

Legger til et spørsmål til istedenfor å lage ny post:

 

Har hatt litt problemer med pcn som gjør at den kræsjer o.s.v da går game automatisk til neste person, som er greit nok. Men da settes det automatisk en max turn på. Er det mulig å deaktivere dette?

Endret av Pugnax
Lenke til kommentar

Takk, da gjør jeg nok det. Siden det kun er 10 euro mer og du ser ut til å få et langt større spekter av sivilisasjoner å bruke. Bare synd Norge ikke er med når Danmark og Sverige er det :p

 

Forresten, hvor lenge kan et spill vare dersom du har det største kartet du kan, flest sivlisasjoner, osv? Snakker vi flere dager hvor ting svinger fram og tilbake, eller?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Et game kan gjerne vare over 30+ timer, om man velger det støste mapet. Det avhenger av hvilken vinnerstrategi man går for, hvilken type map man spiller på og hva motstanderne finner på å gjøre. Jeg har flere slike games selv. Spillet lar deg velge hastighet, slik at man kan få det slik man liker best. 10-20 timer tror jeg er mer vanlig om man spiller på standard hastighet.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Kjøpte Civ 5 da det kom men ble så utrolig skuffet over AIen. De hadde jo ingen taktikk og bare kjørte på med èn og èn unit.

Er dette forbedret nå?

Marokko erklærte krig mot meg, for så å be om fred 15 runder senere, de sendte ikke en eneste enhet mot meg og jeg fikk til og med en by for å godta fred.

Generelt sett opplever jeg at AIen er litt flinkere til å samle opp hærer mot deg nå, men det endrer ikke at den kan derpe ganske hardt.

Lenke til kommentar

AI kan jo betale hverandre for å erklære krig, de også. Tror det ofte er det som skjer når du får sånne hodeløse angrep. Jeg ble nettopp angrepet av Ramses og hans hær, som lå to generasjoner bak meg i offensiv tek. Warriors mot pikemen. Det må nesten ha vært Hiawatha som kjøpte ham.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

 

Kjøpte Civ 5 da det kom men ble så utrolig skuffet over AIen. De hadde jo ingen taktikk og bare kjørte på med èn og èn unit.

Er dette forbedret nå?

 

Marokko erklærte krig mot meg, for så å be om fred 15 runder senere, de sendte ikke en eneste enhet mot meg og jeg fikk til og med en by for å godta fred.

Generelt sett opplever jeg at AIen er litt flinkere til å samle opp hærer mot deg nå, men det endrer ikke at den kan derpe ganske hardt.

Ut fra det dere skriver så høres det ut som om det er litt bedre i hvert fall. Men må jeg kjøpe noeb tilleggspakker eller er det helt greir med vanilla?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...