Gå til innhold

Guide: Slik kan det gjøres


Anbefalte innlegg

Jo mer jeg ser på byggprosjektet jo mer synd føler jeg det er at du har plassert den så himla høyt. (forstår ikke grunnlaget for den beslutningen)

 

Jeg tror det kan gi utslag i en del uønskede refleksjoner, effekter ift. skjev innsynsvinkle høydemessig osv.

 

Men det vil nok gå greit. Elegant og fin løsning slik sett :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fint prosjekt i og for seg, men som alle andre sier så har du bæsja på leggen når det gjelder høyden ja. Klassisk nybegynnerfeil som de aller fleste gjør når de skal veggmontere sin første TV. Det kjedelige her er jo at jobben med å plassere den i en mer korrekt høyde blir ganske så mye større. :p

Lenke til kommentar

Veldig pent oppsett. Stiller meg dog noe kritisk til at en skribent for audiovisuelt har valgt å plassere TVen så høyt på veggen. Selv meningmann burde vite at 70-100 cm over gulvet er korrekt høyde på TVen med mindre du sitter på barkrakker, eller ligger i sofaen og titter oppover.

 

Dette vil for de fleste være slitsomt for øyne og nakke. Det er mest behagelig for øyet å se rett frem. Man må også husk på at øyets "hvilestilling" er noen grader ned, og ikke rett frem eller litt opp.

 

En elementær feil de fleste gjør når de henger opp TVen, og hadde håper at en skribent for et hifi-sted ville ungått nettopp dette. På en annen side så er det kanskje en grunn til det for alt vi vet. Kanskje du ligger mye i sofaen, eller har en ekstremt høy sofa.

Lenke til kommentar

En elementær feil de fleste gjør når de henger opp TVen, og hadde håper at en skribent for et hifi-sted ville ungått nettopp dette...

 

Nå er vel ikke tek.no akkurat et "hifi-sted", heller et stedet for de middels teknologiinteresserte.

 

Nå vet jeg ikke hvilken lydløsningen som er planlagt i denne stua, men noe sier meg at det blir langt fra hifi ;)

Lenke til kommentar

"TV-valget endte til slutt på en Samsung UE46C5105, hovedsaklig fordi dette var en tynn LED-LCD der absolutt alle kontaktene er vinklet nedover, og jeg slo til på et godt tilbud."

 

Men ingen av de nyttige kontaktene er jo vinklet nedover?? Tenker da på HDMI...

 

Liker byggeprosjektet da det gjør nøyaktig det som er hensikten, nemlig å få tv og dekoder inn til veggen, og vinkler tv mot sofaen i tillegg, uten å ta noe mer plass en det. Hyller til blomster eller star wars figurer har man også fått plass til på siden. Noe HIFI oppsett er det ikke, men det var ikke meningen heller. Synd du jobber i audiovisuelt da :p

Lenke til kommentar

Synes det var veldig fint! Pusset du opp leiligheten selv? Eneste jeg lurer på, har du ikke bunnjern på den tynne gipsveggen ved siden av strømuttaket? Om du ikke har det, så er det stor sjanse for å knekke den stakars, tynne veggen. For å gjøre den litt kraftigere, kan du lime på en gipsbit på baksiden av den lille veggen(bruk TEC7) og sett på dobbelt bunnjern på kanten. Deretter sparkle over og du får en mye sterkere vegg! :)

 

Forøvrig så det veldig bra ut. Fin gjennomføring, og fin leilighet generelt. Synes absolutt du skal legge ut flere bilder av stedet!

 

Noe du kan vurdere for fremtiden er å montere en dør foran den nederste kassen din. Selv om døren er f.eks 5 cm større enn åpningen alle veier, og montert utenpå veggen, ville det IMHO sett bedre ut enn en åpen løsning!

Lenke til kommentar

En elementær feil de fleste gjør når de henger opp TVen, og hadde håper at en skribent for et hifi-sted ville ungått nettopp dette...

 

Nå er vel ikke tek.no akkurat et "hifi-sted", heller et stedet for de middels teknologiinteresserte.

 

Nå vet jeg ikke hvilken lydløsningen som er planlagt i denne stua, men noe sier meg at det blir langt fra hifi ;)

 

tek.no er vel meir hobby teknologistad ja, på nivå med itavisen & co.

Hadde vel håpt på at audiovisuelt.no hadde sikta litt høgre, men den gang ei.

Det betyr jo at vi ikkje kan stole for 5 øre på dei!

 

http://www.audiovisuelt.no/artikler/slik_kan_det_gjores/78430

 

Artikkelen kan jo brukes den, er jo bare å endre oversrkiften fra "Slik kan det gjøres" til "Slik skal det ikke gjøres"

Lenke til kommentar

Liker minimalistisk, og dette er jo en genial løsning.

Når det kommer til det motoriserte veggfeste så er det jo bare genialt. Men måsi meg enig med Avean tidligere her at det skulle helst ikke ha vært synlig påsiden av TV`n, men om dette er noe man må ofre for og få det motorisert så erdet verdt det:)

 

Konge jobb.

 

Problemetmed selve veggfestet, noe jeg først fant ut når dette ble kjøpt, er at selvemotorhylsen som er synlig stikker lengre ut enn festeskinnene mot TV-en. Denneskal egentlig skjules bak TV-en, men siden Samsungen er såpass flat, gikk ikkedette. Jeg innså derimot akkurat nå at jeg kunne løst dette ved å montere etpar avstandsstykker på festeskruene, og dermed trekke TV-en litt lenger ut fraveggen. Det skal gjøres! :-)

 

 

Hva skjer hvis man kommer rundt hjørnet i gangen der når tv'en står ut på denmåten? Man kan vel fort kræsje i tv'en og rive hele greia ned fra veggen? Serlite praktisk ut når den stikker ut sånn der man skal gå. Best å holde seg edrukanskje?

 

Vel, jo,alt er en mulighet. TV-en stikker riktig nok ikke så langt ut fra veggen at deter et problem. Samtidig burde de fleste seg en 46" stort svart klump midti et ellers helt hvit rom :p

 

Det skalogså sies at festet sitter ufattelig godt. Som jeg skrev i artikkelen, dette er_langt_ mer solid enn hva jeg hadde sett for meg - og du kan feste det endakraftigere enn hva jeg har gjort mot veggen. Når TV-en ført ble montert røsketog slo jeg litt i det hele, for å være sikker på at det ikke skulle falle nedved et uhell. Så langt har det gått fint, i det minste :-)

 

 

Helt ærlig syns jeg dette så forferdelig ut Jeg er fan av minimalistisk menhullet i veggen er ikke sentrert og festet på tven vises for mye. Burde hellerbygd det i veggen. Det så veldig snodig ut det oppsettet der.

 

Personlig synes jeg ikke-snetrerte ting fint kan se bra ut.

 

Ellers, artig oppsett, mens er ut som det er litt å hente med tanke på lyd?Synes ofte det er et større praktisk problem enn selve TVen i mange tilfeller.

 

AtW

 

 

Jess, lydenblir et problem der jeg enda ikke har bestemt meg for en løsning. Pr. i dagbenytter jeg bare TV-høytalerne - noe som er litt flaut. Men, en løsning forlyd skal definitivt på plass! Jeg har lagt opp K-rør i taket ut til hverthjørne av rommet ene og alene fordi jeg hadde muligheten, det er ikke sikkertdette vil bli benyttet. Funksjonen av et 5.1-system blir tross alt noebegrenset når sofaen ikke sitter rett ovenfor TV-en, noe som er tilfellet her.Jeg har tenkt å eksprementere litt med noen lydplanker, men jeg tror nok at etsolid 2.1-system blir den beste løsningen. Det er tross alt snakk om min førsteleilighet, som ikke er unikt stor i forhold til dette temaet. Det er begrensetmed muligheter, og den gangen jeg flytter inn i noe mer permanent skal det nokbli en betydeligere kvassere løsning enn dette! :-)

 

 

 

Men for å være saklig:

 

TVen var plassert ekstremt høyt og her kommer folk til å få nakkeproblemeretterhvert. Mulig dette er gjort fordi den generelle "tyranniske"dommerhalvdelen i huset plasserer meget høye blomsterbuketter eller oppsatserpå bordet mellom sofa og TV.

 

Uansett ikke anbefalt og ikke bra for nakken (noe dere vil erfare). Anbefalerheller at blomsteroppsatser og annet settes vekk fra TVens line-of-sight .

 

Jeg ville ikke hatt den noe særlig høyere maksimalt 15-20cm ovenfor vedhyllenhvor du har plassert dekoderen/bd avspilleren i. Frem med sparkelspade ogmalekost og senke TVen. Forøvrig ble den store krøllen på ledningen veldig sjenerendei miljøet dere har strevet for å holde "rent".

 

Men det kan jo være dere pleier å stå når dere ser på TV? Eller ligge i slikesjeselonger? Sitter dere på barkrakker mot en høy benk? I disse tilfellene vilnok høyden kunne fungere.

 

 

 

Jepp, TV-enstår unormalt høyt. Dette startet som en tabbe jeg gjorde på et stadie hvor detfortsatt var "mulig" å snu. Først av alt skal det sies at det er høytunder taket her, 265 cm, så man blir noe lurt av bildene. Bunnen av TV-en står107 cm over gulvet. Opprinnelig skulle dette punktet være senter-punktet.Problemet ble derimot at dette kolliderte med bryteren og dimmeren, medtilhørende rør i veggen, og litt annet dill-dall som horisontaleforsterkninger. Uansett, alt dette kunne jeg ha løst, men jeg valgte å ikkegjøre det. Det skal også sies at TV-en uten problem kan senkes 20-30 cm, hulleti bakkant vil fortsatt være skjult.

 

Selv om detikke synes, er TV-en tiltet litt fremover. Samtidig må jeg også inrømme at jegpersonlig alltid har ligt å ha TV-en litt høyt, mye fordi jeg ligger som enslask i sofaen, og fordi jeg har vært vant med det hjemme hos mor og far. Deter ingen rasjonell grunn egnentlig, jeg har bare likt dette best.

 

Det er ogsålitt moro at du nevner dette med barkrakker. Festet kan snu TV-en 180 grader,og dermed inn mot kjøkkenet. Der skal det komme en barbord-løsning på plass omnoen uker, men det er ikke et direkte argument for at TV-en nå er plassert derden er.

 

 

 

"TV-valget endte til slutt på en Samsung UE46C5105, hovedsaklig fordidette var en tynn LED-LCD der absolutt alle kontaktene er vinklet nedover, ogjeg slo til på et godt tilbud."

 

Men ingen av de nyttige kontaktene er jo vinklet nedover?? Tenker da på HDMI...

 

Liker byggeprosjektet da det gjør nøyaktig det som er hensikten, nemlig å få tvog dekoder inn til veggen, og vinkler tv mot sofaen i tillegg, uten å ta noemer plass en det. Hyller til blomster eller star wars figurer har man også fåttplass til på siden. Noe HIFI oppsett er det ikke, men det var ikke meningenheller. Synd du jobber i audiovisuelt da

 

Hmm, litt spesielt av meg å skrive nedover, det er korrekt. Jeg siktet egentligtil at de er vinklet, slik at ingen kabler stikker direkte utover bak TV-en.Når alle kontaktene er vinklet slik de er, kan TV-en klemmes nærmere veggen :-)

 

En elementær feil de fleste gjør når de henger opp TVen, og hadde håper at enskribent for et hifi-sted ville ungått nettopp dette...

 

Nå er vel ikke tek.no akkurat et "hifi-sted", heller et stedet for demiddels teknologiinteresserte.

 

Nå vet jeg ikke hvilken lydløsningen som er planlagt i denne stua, men noe siermeg at det blir langt fra hifi

 

tek.no er vel meir hobby teknologistad ja, på nivå med itavisen & co.

Hadde vel håpt på at audiovisuelt.no hadde sikta litt høgre, men den gang ei.

Det betyr jo at vi ikkje kan stole for 5 øre på dei!

 

http://www.audiovisu...et_gjores/78430

 

Artikkelen kan jo brukes den, er jo bare å endre oversrkiften fra "Slikkan det gjøres" til "Slik skal det ikke gjøres"

 

 

 

Som sagt,dette er kun et forslag på en løsning. Vi satt her på mandag og innså at vihadde mye materiale som leserne våre kanskje hadde interesse av. Det var ingenplan til å begynne med at jeg skulle skrive en sak på dette. Saken ble sattsammen på meget få timer, og var sånn sett ingen stor prioritering for oss :-)

 

Når det gjelder responsen denne saken har fått, skal man ikke utelukke at vi ifremtiden gjør noe lignende. Dette var kun et forslag på hvordan det kangjøres hvis du vil ha det enkelt og kabelfritt. Kanskje vi i fremtiden vilsette sammen løsninger fra enkle TV-bord i stua, til gromme hjemmekinoer.

 

 Som alltid, forlk har forskjellig smak, og dette var kun et forslag ment forinspirasjon :-)

Endret av Nilsen
Lenke til kommentar

Ikke min smak. Som nevnt tidligere, så kan det oppstå problemer når TV`en står "ute", feks etter fylla,

eller generellt ved besøk/fest. "Oppsettet" inkluderer heller ikke høytalere av noe som helst slag

(stativ/gulv), da syns jeg dette ble snaut. (Såklart, dette var jo en leilighet/lite rom.) Men jeg hadde brukt mer tid på å finne en løsning mtp videre utvidelse (større TV, høytalere, HTPC osv)

Endret av Kenichi-san
Lenke til kommentar

Det er ogsålitt moro at du nevner dette med barkrakker. Festet kan snu TV-en 180 grader,og dermed inn mot kjøkkenet. Der skal det komme en barbord-løsning på plass omnoen uker, men det er ikke et direkte argument for at TV-en nå er plassert derden er.

Det har du faktisk helt rett i, med det motoriserte festet ditt kan du også se TV fra kjøkkenet på barkrakk. :thumbup:

 

Problemet ble derimot at dette kolliderte med bryteren og dimmeren, medtilhørende rør i veggen, og litt annet dill-dall som horisontaleforsterkninger. Uansett, alt dette kunne jeg ha løst, men jeg valgte å ikkegjøre det. Det skal også sies at TV-en uten problem kan senkes 20-30 cm, hulleti bakkant vil fortsatt være skjult.
Det er som regel slike ting som er bakgrunn til at vi andre utenforstående ikke alltid forstår beslutningene :). Får du senket den 20-30cm (ikke strengt tatt nødvendig) ift. hullet bak og synlighet så vil jo det forbedre det noe.

 

 

Dette alle snakker om å fly ned TVen i fylla er bare helt tullete etter min mening. TVen vil sjelden eller aldri være så langt ute at du halvt bevistløst skulle klare å fly den ned. Dere virker også som voksne mennesker.

 

Det samme med lyd, det er ikke alle som må være omringet av lyd for å nyte en film, sport, tv, el. Personlig angrer jeg på at jeg har dratt inn noen drog av senterhøyttalere ol. i stua som snart forsvinner ut.

 

 

Ellers liker jeg slike "real life" artikler :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...