Gå til innhold

Guide: Slik kan det gjøres


Anbefalte innlegg

Artig sak og så lenge det fungerer for bruker så er det viktigst.

Personlig ville jeg heller med den veggen ha fått tven til å gå ut på kortsiden hvis folk skjønner hva jeg mener.

Skli sidelengs ut på skinnet, rulle inn igjen når den blir slått av.

For å få det helt integrert han man et stykke av "veggen" festet på høyresiden slik at man ikke ser siden når den er inne.

 

Da er det enklere å få i riktig høyde og ha sofaen på riktig lokasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Liker minimalistisk, og dette er jo en genial løsning.

Når det kommer til det motoriserte veggfeste så er det jo bare genialt. Men måsi meg enig med Avean tidligere her at det skulle helst ikke ha vært synlig påsiden av TV`n, men om dette er noe man må ofre for og få det motorisert så erdet verdt det:)

 

Konge jobb.

 

Problemetmed selve veggfestet, noe jeg først fant ut når dette ble kjøpt, er at selvemotorhylsen som er synlig stikker lengre ut enn festeskinnene mot TV-en. Denneskal egentlig skjules bak TV-en, men siden Samsungen er såpass flat, gikk ikkedette. Jeg innså derimot akkurat nå at jeg kunne løst dette ved å montere etpar avstandsstykker på festeskruene, og dermed trekke TV-en litt lenger ut fraveggen. Det skal gjøres! :-)

 

 

Hva skjer hvis man kommer rundt hjørnet i gangen der når tv'en står ut på denmåten? Man kan vel fort kræsje i tv'en og rive hele greia ned fra veggen? Serlite praktisk ut når den stikker ut sånn der man skal gå. Best å holde seg edrukanskje?

 

Vel, jo,alt er en mulighet. TV-en stikker riktig nok ikke så langt ut fra veggen at deter et problem. Samtidig burde de fleste seg en 46" stort svart klump midti et ellers helt hvit rom :p

 

Det skalogså sies at festet sitter ufattelig godt. Som jeg skrev i artikkelen, dette er_langt_ mer solid enn hva jeg hadde sett for meg - og du kan feste det endakraftigere enn hva jeg har gjort mot veggen. Når TV-en ført ble montert røsketog slo jeg litt i det hele, for å være sikker på at det ikke skulle falle nedved et uhell. Så langt har det gått fint, i det minste :-)

 

 

Helt ærlig syns jeg dette så forferdelig ut Jeg er fan av minimalistisk menhullet i veggen er ikke sentrert og festet på tven vises for mye. Burde hellerbygd det i veggen. Det så veldig snodig ut det oppsettet der.

 

Personlig synes jeg ikke-snetrerte ting fint kan se bra ut.

 

Ellers, artig oppsett, mens er ut som det er litt å hente med tanke på lyd?Synes ofte det er et større praktisk problem enn selve TVen i mange tilfeller.

 

AtW

 

 

Jess, lydenblir et problem der jeg enda ikke har bestemt meg for en løsning. Pr. i dagbenytter jeg bare TV-høytalerne - noe som er litt flaut. Men, en løsning forlyd skal definitivt på plass! Jeg har lagt opp K-rør i taket ut til hverthjørne av rommet ene og alene fordi jeg hadde muligheten, det er ikke sikkertdette vil bli benyttet. Funksjonen av et 5.1-system blir tross alt noebegrenset når sofaen ikke sitter rett ovenfor TV-en, noe som er tilfellet her.Jeg har tenkt å eksprementere litt med noen lydplanker, men jeg tror nok at etsolid 2.1-system blir den beste løsningen. Det er tross alt snakk om min førsteleilighet, som ikke er unikt stor i forhold til dette temaet. Det er begrensetmed muligheter, og den gangen jeg flytter inn i noe mer permanent skal det nokbli en betydeligere kvassere løsning enn dette! :-)

 

 

 

Men for å være saklig:

 

TVen var plassert ekstremt høyt og her kommer folk til å få nakkeproblemeretterhvert. Mulig dette er gjort fordi den generelle "tyranniske"dommerhalvdelen i huset plasserer meget høye blomsterbuketter eller oppsatserpå bordet mellom sofa og TV.

 

Uansett ikke anbefalt og ikke bra for nakken (noe dere vil erfare). Anbefalerheller at blomsteroppsatser og annet settes vekk fra TVens line-of-sight .

 

Jeg ville ikke hatt den noe særlig høyere maksimalt 15-20cm ovenfor vedhyllenhvor du har plassert dekoderen/bd avspilleren i. Frem med sparkelspade ogmalekost og senke TVen. Forøvrig ble den store krøllen på ledningen veldig sjenerendei miljøet dere har strevet for å holde "rent".

 

Men det kan jo være dere pleier å stå når dere ser på TV? Eller ligge i slikesjeselonger? Sitter dere på barkrakker mot en høy benk? I disse tilfellene vilnok høyden kunne fungere.

 

 

 

Jepp, TV-enstår unormalt høyt. Dette startet som en tabbe jeg gjorde på et stadie hvor detfortsatt var "mulig" å snu. Først av alt skal det sies at det er høytunder taket her, 265 cm, så man blir noe lurt av bildene. Bunnen av TV-en står107 cm over gulvet. Opprinnelig skulle dette punktet være senter-punktet.Problemet ble derimot at dette kolliderte med bryteren og dimmeren, medtilhørende rør i veggen, og litt annet dill-dall som horisontaleforsterkninger. Uansett, alt dette kunne jeg ha løst, men jeg valgte å ikkegjøre det. Det skal også sies at TV-en uten problem kan senkes 20-30 cm, hulleti bakkant vil fortsatt være skjult.

 

Selv om detikke synes, er TV-en tiltet litt fremover. Samtidig må jeg også inrømme at jegpersonlig alltid har ligt å ha TV-en litt høyt, mye fordi jeg ligger som enslask i sofaen, og fordi jeg har vært vant med det hjemme hos mor og far. Deter ingen rasjonell grunn egnentlig, jeg har bare likt dette best.

 

Det er ogsålitt moro at du nevner dette med barkrakker. Festet kan snu TV-en 180 grader,og dermed inn mot kjøkkenet. Der skal det komme en barbord-løsning på plass omnoen uker, men det er ikke et direkte argument for at TV-en nå er plassert derden er.

 

 

 

"TV-valget endte til slutt på en Samsung UE46C5105, hovedsaklig fordidette var en tynn LED-LCD der absolutt alle kontaktene er vinklet nedover, ogjeg slo til på et godt tilbud."

 

Men ingen av de nyttige kontaktene er jo vinklet nedover?? Tenker da på HDMI...

 

Liker byggeprosjektet da det gjør nøyaktig det som er hensikten, nemlig å få tvog dekoder inn til veggen, og vinkler tv mot sofaen i tillegg, uten å ta noemer plass en det. Hyller til blomster eller star wars figurer har man også fåttplass til på siden. Noe HIFI oppsett er det ikke, men det var ikke meningenheller. Synd du jobber i audiovisuelt da

 

Hmm, litt spesielt av meg å skrive nedover, det er korrekt. Jeg siktet egentligtil at de er vinklet, slik at ingen kabler stikker direkte utover bak TV-en.Når alle kontaktene er vinklet slik de er, kan TV-en klemmes nærmere veggen :-)

 

En elementær feil de fleste gjør når de henger opp TVen, og hadde håper at enskribent for et hifi-sted ville ungått nettopp dette...

 

Nå er vel ikke tek.no akkurat et "hifi-sted", heller et stedet for demiddels teknologiinteresserte.

 

Nå vet jeg ikke hvilken lydløsningen som er planlagt i denne stua, men noe siermeg at det blir langt fra hifi

 

tek.no er vel meir hobby teknologistad ja, på nivå med itavisen & co.

Hadde vel håpt på at audiovisuelt.no hadde sikta litt høgre, men den gang ei.

Det betyr jo at vi ikkje kan stole for 5 øre på dei!

 

http://www.audiovisu...et_gjores/78430

 

Artikkelen kan jo brukes den, er jo bare å endre oversrkiften fra "Slikkan det gjøres" til "Slik skal det ikke gjøres"

 

 

 

Som sagt,dette er kun et forslag på en løsning. Vi satt her på mandag og innså at vihadde mye materiale som leserne våre kanskje hadde interesse av. Det var ingenplan til å begynne med at jeg skulle skrive en sak på dette. Saken ble sattsammen på meget få timer, og var sånn sett ingen stor prioritering for oss :-)

 

Når det gjelder responsen denne saken har fått, skal man ikke utelukke at vi ifremtiden gjør noe lignende. Dette var kun et forslag på hvordan det kangjøres hvis du vil ha det enkelt og kabelfritt. Kanskje vi i fremtiden vilsette sammen løsninger fra enkle TV-bord i stua, til gromme hjemmekinoer.

 

Som alltid, forlk har forskjellig smak, og dette var kun et forslag ment forinspirasjon :-)

 

 

 

Du bør skaffe deg eit tastatur der space/mellomrom knappen fungerer!

 

Edit: Gløym det, var Firefox betaen som kødda med oppskaleringen av teksten på sida.

Endret av Cornel
Lenke til kommentar

tek.no er vel meir hobby teknologistad ja, på nivå med itavisen & co.

Hadde vel håpt på at audiovisuelt.no hadde sikta litt høgre, men den gang ei.

Det betyr jo at vi ikkje kan stole for 5 øre på dei!

 

http://www.audiovisuelt.no/artikler/slik_kan_det_gjores/78430

 

Artikkelen kan jo brukes den, er jo bare å endre oversrkiften fra "Slik kan det gjøres" til "Slik skal det ikke gjøres"

Bortsett fra at TVen var montert noe høyt, så syntes jeg det var en meget fin guide. Proft gjennomført, og med mange smarte løsninger. Trådstarter burde ha kommentert i artikkelen at TVen er montert 107 cm over gulvet, at han ofte ligger i sofaen, TVen kan tiltes, enkelte begrensninger grunnet brytere og at han vil kunne se på TV når han sitter på barkrakken. Tror at artikkelen kan være til stor inspirasjon for mange der ute.

 

Du har to innlegg i denne tråden, Cornel, og kan ikke se at det er annet enn noen sure oppgulp. Alltid greit å være litt kritisk, men da burde det i så fall være konstruktiv kritikk.

 

Ellers likte jeg en annens kommentar om prisen per kvadratmeter. Tar man med det blir regnestykket for hifi-løsningen noe drøy.. hehe.

Lenke til kommentar

Bra artikkel! Worklogs på førstesida er morsomt.

 

En fordel med å ha TV litt høyt er selvsagt fremtidige småbarn som elsker pappas pianolakkerte gadgets. 107cm høres ut som en høyde som de ikke når før de forstår et klart og tydelig NEI.

 

Bare du får plass til et par smekre høyttalere og kanskje en sub så er du i mål. 3cm flat lyd er ikke bra nok selv til Dagsrevyen.

 

Kanskje Gallo?

Gallo Strada + sub.

Lenke til kommentar

En fordel med å ha TV litt høyt er selvsagt fremtidige småbarn som elsker pappas pianolakkerte gadgets. 107cm høres ut som en høyde som de ikke når før de forstår et klart og tydelig NEI.

Et veldig godt poeng for småbarnsfamilier. Man kan tenke med grøss og gru hvordan klissete barnehender ville preget en slik skjermflate. Så her er det klart for boller i ovnen. Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg syns også det var en lite effektiv og rar løsning du har gjort her.

At det i tillegg blir laget en så stort sak om dette på de forskjellige sites synes jeg er litt rart.

 

MEN;

Jeg ble inspirert til å gjøre detta selv.

Hadde tenkt å kjøpe ett "mediemøbel" til underkant av 10.000,- mens det nå ser ut til at vi kjøper skråg (fra ikea) og lager dritet selv. Bygger det inn og slår panelplater utenpå så det går i ett med resten av stuen..

Lenke til kommentar

Grattis med flott leilighet og bra løsning! I etterpåklokskapens ånd kan man selvfølgelig pirke på ting, men det er for sent nå, en bør derfor bare ta det som læring til neste prosjekt og huske at majoriteten av folk antageligvis bare ville platet over alt uten å å bygge inn hyller :thumbup:

 

Da er jeg ikke majoriteten.

For jeg hadde ikke platet inn og laget den veggen så tykk som han har gjort og utnyttet plassen så minimalt.

Lenke til kommentar

Først og fremst skal du ha skryt for at du har laget en slik løsning og at du legger energi i å dokumentere den og legge den ut til allmen glede.

 

Videre synes jeg det ser pent ut, både oppsettet for TV, men også resten av leieligheten/kjøkkenet osv. Har vanskelig for å skjønne hvordan folk kan bruke adjektiv som "forferdelig". At noen har en annen smak er greit nok, men forferdelig var det ikke.

 

Kommentaren om høyden som folk har er sikkert riktig, men det er slike feil man kan gjøre, og nettopp derfor er det prisverdig av deg å legge ut prosjektet så detaljert slik at man kan både lære av det som er lurt og ikke.

 

Men det var en ting jeg ikke helt skjønte: Hvor kommer/er alle de andre komponentene som etterhvert kommer?

Jeg antar det er en PVR-boks eller tilsvarende som står i hyllen din der. Men hvor skal forsterker, blueray og spillkonsoll stå? (Jeg er klar over at ikke alle har disse behovene, men iom at dette er en relativt permanent løsning tenker jeg på praktiske løsninger for fremtidige brukere).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...