Gå til innhold

Hvorfor må man fortsatt ha med vognkort i Norge?


bofh

Anbefalte innlegg

Informasjonen i vognkortet er som kjent kjekkt å ha for UP dersom en blir stoppet i kontroll. I gamledager ga det derfor mening å ha et krav om at det alltid skal være i kjøretøyet når det er i bruk.

 

Gitt et fornuftig lagringsformat, burde det være mulig å lagre relevant informasjon om et kjøretøy på under 250 byte. Med 1 gigabyte skulle man dermed få plass til informasjon om 4 millioner kjøretøy. Det burde således være fullt overkommelig for den enkelte UP å rusle rundt med en PDA der informasjonen om alle landets kjøretøy allerede ligger lagret.

 

Det burde derfor teknisk sett være mulig å fjerne kravet om å ha med vognkort i bilen. Er det noen praktiske grunner til at kravet bør opprettholdes? Hvis man er redd for at basen kan komme på avveie er kryptering, en base med et subset av informasjonen, samt online spørringer mot en sentral server noen mulige alternativer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Informasjonen i vognkortet er som kjent kjekkt å ha for UP dersom en blir stoppet i kontroll. I gamledager ga det derfor mening å ha et krav om at det alltid skal være i kjøretøyet når det er i bruk.

 

Gitt et fornuftig lagringsformat, burde det være mulig å lagre relevant informasjon om et kjøretøy på under 250 byte. Med 1 gigabyte skulle man dermed få plass til informasjon om 4 millioner kjøretøy. Det burde således være fullt overkommelig for den enkelte UP å rusle rundt med en PDA der informasjonen om alle landets kjøretøy allerede ligger lagret.

 

Det burde derfor teknisk sett være mulig å fjerne kravet om å ha med vognkort i bilen. Er det noen praktiske grunner til at kravet bør opprettholdes? Hvis man er redd for at basen kan komme på avveie er kryptering, en base med et subset av informasjonen, samt online spørringer mot en sentral server noen mulige alternativer.

 

Sammenlignbart: Du må fortsatt ha med deg førerkort, til tross for at man sikkert kan legge inn bilde av deg og all nødvendig info på en PDA som politiet kan ha med seg?

Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hvor mye du har hørt om staten og datasystemer, men det ender ofte opp som et pengesluk uten like. Hvorfor bytte ut et system som fungerer?

 

Uansett er greit å ha vognkortet liggende i bilen, i tilfellet man vil vite hvor mye bilen veier, hvor mye den kan trekke på henger osv osv.

Endret av xaco
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ein slik vognkortdatabase burde ikkje være så vanskelig å få til, men som nemnt av andre her så er nytten av eit slikt system relativt liten sidan dei fleste har vognkortet liggande i bilen heile tida.

 

Derimot så hadde eit system der navnet ditt pluss kva førerkort klasser du får kjøyre vært nyttig for folk flest. Så lenge du har med ID så burde det ikkje være eit stort problem dersom du ikkje har med førerkortet. Rekner med at politiet uansett sjekker opp om du faktisk har førerkort og at du ikkje f.eks har lagt fram eit forfalska førerkort.

Er vel egentlig litt rart at du som kvalifisert bilfører ikkje får kjøyre bil dersom du ikkje har med lommeboka.

Lenke til kommentar

Faktisk ikke, The Avatar.

 

Problemstillingen var oppe for Sivilombudsmannen her (se også Høyesterettsdommen Fliflet viser til). Politidirektoratet nevner at man ikke utfører noen rutinemessig "online-kontroll" på landeveien, men er avhengig av at sjåfører er i stand til å fremvise fysisk førerkort.

 

Så kan man diskutere om det er slik det burde være, men det er nå slik det er.

 

Jeg synes for øvrig det bare er rett og rimelig at den som hevder å ha en rett, i dette tilfelle førerretten, selv er nærmest til å dokumentere dette.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så lenge du har med ID så burde det ikkje være eit stort problem dersom du ikkje har med førerkortet.

...Er vel egentlig litt rart at du som kvalifisert bilfører ikkje får kjøyre bil dersom du ikkje har med lommeboka.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men for min del befinner ikke bare førerkortet, men alle mine andre ID-kort seg også i lommeboka, så det kommer ut på ett, noe jeg vil tro gjelder de fleste andre også.

 

Klart, det hadde i enkelte tilfeller vært "greit" med en liten mikrochip implantert inn under huden som fungerte som ID og hadde lagret info om alle førerkort, truckførerbevis og andre kurs/kompetansebevis man innehar, men så var det dette med personvern, da...

Lenke til kommentar

Så lenge du har med ID så burde det ikkje være eit stort problem dersom du ikkje har med førerkortet.

...Er vel egentlig litt rart at du som kvalifisert bilfører ikkje får kjøyre bil dersom du ikkje har med lommeboka.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men for min del befinner ikke bare førerkortet, men alle mine andre ID-kort seg også i lommeboka, så det kommer ut på ett, noe jeg vil tro gjelder de fleste andre også.

 

Klart, det hadde i enkelte tilfeller vært "greit" med en liten mikrochip implantert inn under huden som fungerte som ID og hadde lagret info om alle førerkort, truckførerbevis og andre kurs/kompetansebevis man innehar, men så var det dette med personvern, da...

 

Tenkte meir på tilfeller der du har gløymt lommeboka men har et bankkort, ID-kort frå posten eller liknande liggande i bilen.

ID-kort kan du ha mange av medan førerkort skal du i utganspunktet berre ha eit eksemplar av.

 

Einaste måten å få to førerkort på er vel dersom du melder frå at du har mista det orginale førerkortet og får trykt opp eit nytt eksemplar som det står eksemplar 2 på og deretter finner igjen det orginale førerkortet og du ikkje leverer det innigjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...