Gå til innhold

En ny æra av Krystallnatten - er Israel det nye Nazi-Tyskland?


After Dark

Sammenligning mellom Israel og Nazi-Tyskland  

206 stemmer

  1. 1. Kan Israels behandling av palestinerne sammenlignes med Nazi-Tysklands behandling av jødene?



Anbefalte innlegg

...men når det gjelder deres brutalitet er alle rakettene, selvmordsbomberne osv. en mye bedre "unnskyldning" enn Holocaust noen gang var...

 

Du tar det selvsagt for gitt at rakettene under våpenhvilen fra Gaza var fra Hamas ... og at Hamas angrep Israel?

 

Jeg fant ut at det var Israel som var angriperen, og at Hamas overhold våpenhvilen til Israel brøt den. Men du mener at det var omvendt?

 

Blokaden er i seg selv en krigshandling.

 

Jeg snakker nok ikke om våpenhvilen isolert nei, men kom gjerne med kilder på påstandene dine. Jeg har sett du har "funnet ut" mye forskjellig ;)

 

En blokade er ikke i seg selv en krigshandling nei, men kan ofte forhindre en større krig eller militære operasjoner og således faktisk redde liv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva konkret sikter du til siden det er noe annet?

 

Du tar det for gitt at når Hamas inngår en våpenhvile så overholder de ikke den?

 

Blokade som rammer sivile er ikke bare en krigshandling, men ulovlig krigføring. I tilfelle Gaza er det ingen tvil om ulovligheten. Men Israel tar seg til rette. Ammunisjonen Israel brukte var ulovlig, og målene Israel bombet var ulovlige. Å starte en krig er heller ikke lovlig.

Lenke til kommentar

Hva konkret sikter du til siden det er noe annet?

 

Du tar det for gitt at når Hamas inngår en våpenhvile så overholder de ikke den?

 

Blokade som rammer sivile er ikke bare en krigshandling, men ulovlig krigføring. I tilfelle Gaza er det ingen tvil om ulovligheten. Men Israel tar seg til rette. Ammunisjonen Israel brukte var ulovlig, og målene Israel bombet var ulovlige. Å starte en krig er heller ikke lovlig.

 

Jeg tar ingenting for gitt, det er nettopp derfor jeg ber deg om å komme med en kilde.

 

Gjerne også kilde på det med ulovlig krigføring. Jeg har sett mye påstander, blant annet om fosforgranater. Påstander er også alt jeg har sett.

Lenke til kommentar

...men når det gjelder deres brutalitet er alle rakettene, selvmordsbomberne osv. en mye bedre "unnskyldning" enn Holocaust noen gang var...

 

Hvilke raketter var "brutal" krigføring fra Hamas?

 

Du var helt uinteressert i å underbygge påstandene dine?

 

Jeg ser du heller velger å vri på ordene mine slik at du får frem ting jeg ikke har skrevet.

 

Her er en link til google så kan du selv velge hvilke raketter sendt mot Israel du vil lese om. Har du tenkt å komme med kilder snart?

 

http://www.google.no/search?q=rakett+skutt+mot+Israel&oq=rakett+skutt+mot+Israel&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Lenke til kommentar

http://www.aftenpost...el-7026395.html

 

Denne nyheten er kort, men overskriften sier at 3 i Gaza ble drept, deretter 52 raketter mot Israel.

 

Er det en rett framstilling av kilden din?

 

Om det er en rett fremstilling av kilden min? Beklager men den setningen gir liten til ingen mening og artikkelen du linker til er jo ikke bevis for noen av påstandene dine.

 

Når det gjelder din tolkning av artikkelen har jeg litt vanskeligheter for å forstå hvordan du kan tolke den slik du gjør. Den sier strengt tatt at minst ett av angrepene var rettet mot dem som skjøt raketter mot Israel. Om du hadde sjekket en kil de til, som er lurt å gjøre når vi har med norske medier å gjøre rundt Israel, hadde du funnet at det ser ut til å ligge mer under.

 

Her er en artikkel fra VG som ser ut til å dreie seg om samme saken:

 

Mens militante palestinske grupper skyter raketter, har Israel svart med en rekke luftangrep. Fire militante palestinere er ifølge palestinske helsearbeidere drept i angrepene. Ifølge både israelske og palestinske kilder var flere av dem i ferd med å skyte raketter mot Israel idet de ble drept.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/midtosten/artikkel.php?artid=10055205

 

Samme kilde skriver forøvrig at angrepene fra Israel også kom etter at en soldat ble såret av en bombe.

Forøvrig melder flere kilder at alle drepte på palestinsk side var militante.

Lenke til kommentar
De israelske luftangrepene ble iverksatt etter at en israelsk soldat ble alvorlig såret av en bombe mens han patruljerte langs de israelske sperringene ved Kiffisum-området på Gazastripen tirsdag. Sprenglegemet var festet til en port i sperringene, ifølge forsvarsminister Ehud Barak. Han sier at Israel tar angrepet svært alvorlig.

 

Jeg skjønner at en israelsk soldat ble alvorlig såret, så ble 3 palestinere drept, så 52-69 raketter mot Israel.

 

Og disse rakettene som ikke har noen styring er det som er det "brutale" de henviser til? (ingenting om selvmordsbombere i den kilden)

 

Du ser ikke virkeligheten for hva den er. Du tror at det å drepe palestinere ikke er "brutalt"

Endret av Rosario
Lenke til kommentar
De israelske luftangrepene ble iverksatt etter at en israelsk soldat ble alvorlig såret av en bombe mens han patruljerte langs de israelske sperringene ved Kiffisum-området på Gazastripen tirsdag. Sprenglegemet var festet til en port i sperringene, ifølge forsvarsminister Ehud Barak. Han sier at Israel tar angrepet svært alvorlig.

 

Jeg skjønner at en israelsk soldat ble alvorlig såret, så ble 3 palestinere drept, så 52-69 raketter mot Israel.

 

Og disse rakettene som ikke har noen styring er det som er det "brutale" de henviser til? (ingenting om selvmordsbombere i den kilden)

 

Du ser ikke virkeligheten for hva den er. Du tror at det å drepe palestinere ikke er "brutalt"

 

Hvordan du "skjønner" det lurer jeg på. Kilden sier, både at flyanngrepene kom som ett svar på bombeanngrepet og rakettanngrepene, ingen av dem sier det du først hevdet den sa. Forøvrig så hevder disse kildene også at alle drepte på palestinsk side var militante, i motsetning til de sivile drept på Israelsk side.

 

Ellers lurer jeg på hvorfor du hele tiden gjentar "brutalt", ser ut som du har missforstått noe. Fortsatt ingen kilder på de påstandene du startet med?

 

Siste setningen din faller på sin egen urimelighet. Om du egentlig ikke er norsk og sliter med språket så forstår jeg selvfølgelig at det er fort gjort å missforstå og formulere seg dårlig, men da bør du også oppføre deg på en annen måte. Per nå snubler du mellom feiltolkninger og angriper meg med stråmenn og meningsløse setninger. Ingen skam i å ikke beherske ett nytt språk, men vær bevisst på det selv så blir det lettere å forstå deg :)

Lenke til kommentar

Dette sier nyhetene

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8369875

De israelske luftangrepene ble iverksatt etter at en israelsk soldat ble alvorlig såret av en bombe mens han patruljerte langs de israelske sperringene ved Kissufim-området på Gazastripen tirsdag.

...

Onsdag formiddag ble det også meldt om eksplosjoner i Gaza by.

Tirsdag kveld ble to palestinere drept nord på Gazastripen, mens én ble drept onsdag morgen i Rafah, sør i det palestinske området. Minst åtte palestinere skal være såret. Ytterligere én palestiner ble drept onsdag formiddag.

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10055205

Rakettangrepene fra Gazastripen såret tre utenlandske arbeidere sør i Israel, ifølge en uttalelse fra det israelske militæret. Israelsk radio melder at de sårede er arbeidere fra Thailand og at en av rakettene traff et hus. For to av de sårede skal tilstanden være alvorlig.

 

Jeg leser dette som først gikk en israelsk soldat på en mine og ble alvorlig skadet, så følger flyangrep og rakettangrep dagen etter...

 

Ikke noe nytt for fra den kanten. Men du skrev at palestinerne oppfører seg "brutalt"

(måten du uttrykker deg på forteller oss hvordan du rangerer liv der nede)

 

Det jeg sier om Gaza-krigen er alt sammen fra kilder.

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Dette sier nyhetene

 

http://www.nrk.no/ny...erden/1.8369875

De israelske luftangrepene ble iverksatt etter at en israelsk soldat ble alvorlig såret av en bombe mens han patruljerte langs de israelske sperringene ved Kissufim-området på Gazastripen tirsdag.

...

Onsdag formiddag ble det også meldt om eksplosjoner i Gaza by.

Tirsdag kveld ble to palestinere drept nord på Gazastripen, mens én ble drept onsdag morgen i Rafah, sør i det palestinske området. Minst åtte palestinere skal være såret. Ytterligere én palestiner ble drept onsdag formiddag.

 

http://www.vg.no/nyh...?artid=10055205

Rakettangrepene fra Gazastripen såret tre utenlandske arbeidere sør i Israel, ifølge en uttalelse fra det israelske militæret. Israelsk radio melder at de sårede er arbeidere fra Thailand og at en av rakettene traff et hus. For to av de sårede skal tilstanden være alvorlig.

 

Jeg leser dette som først gikk en israelsk soldat på en mine og ble alvorlig skadet, så følger flyangrep og rakettangrep dagen etter...

 

Ikke noe nytt for fra den kanten. Men du skrev at palestinerne oppfører seg "brutalt"

(måten du uttrykker deg på forteller oss hvordan du rangerer liv der nede)

 

Det jeg sier om Gaza-krigen er alt sammen fra kilder.

 

Igjen, om du har vanskeligheter med språket er det helt greit, men ikke kom så skråsikkert og fortell hva jeg sier og hva du kan lese utifra det.

 

Det eneste du har sitert meg på der jeg har brukt ordet brutalitet er her:

Israel og jøder generelt har åpenbart brukt Holocaust for hva det har vært, og er veldig kjappe til å rope antisemittisme, men når det gjelder deres brutalitet er alle rakettene, selvmordsbomberne osv. en mye bedre "unnskyldning" enn Holocaust noen gang var, og det er i hovedsak dette jeg opplever som argumentet som blir brukt, utover at de ikke ønsker å gjenta historien, noe vi vet en del i regionene ønsker.

 

Du siterte riktignok bare deler av avsnittet men jeg tror de fleste kan se at jeg ikke har skrevet det du hevder. Hvordan det jeg skriver, eller det du finner på at jeg skriver, sier noe om hvordan jeg rangerer liv må du nesten forklare meg.

 

Om alt du sier er fra kilder så kan du vell komme med kildene, som du lenger oppe har unnlatt å komme med. Angående kilden du siterer skriver denne at angrepene fra Israel også kom som ett svar på angrepene fra Gaza, så jeg ville ikke vært så skråsikker om jeg var deg.

Lenke til kommentar

Ett intervju med en som jobbet på sykehus er vell strengt tatt en ganske svak kilde på hvem som bombet først. Om du oppsøker ensidige kilder som dette skjønner jeg mer.

 

Dette burde du ha oppdaget for 3 år og 9 mnd siden, mens krigen pågikk!

17. jan. 2009

http://www.youtube.com/watch?v=S61jwxXO8Jo&playnext=1&list=PL421246848494EA42&feature=results_video

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Ett intervju med en som jobbet på sykehus er vell strengt tatt en ganske svak kilde på hvem som bombet først. Om du oppsøker ensidige kilder som dette skjønner jeg mer.

 

Det burde du ha oppdaget for 3 år og 9 mnd siden, men krigen pågikk!

17. jan. 2009

 

Du som ikke forsto den åpenbare ironien eller jeg som misforstår dobbelironien? Innleggene dine blir stadig vanskeligere å tolke.

Lenke til kommentar

Takk for det, så israel skiller seg med andre ord markant fra nazityskland, bla ved å være ett demokrati med ytringsfrihet.

 

Der begår du en gigantisk feil! Staten Israel er langt mer smart og utspekulert enn Nazi-Tyskland var ved å UTGI seg for å være et demokrati. Så lenge de kan smykke seg med tittlen "Det eneste demokratiet i Midtøsten" slik de gjør hver gang de har sjansen vil alle som tror på dette fortsette å hevde at slikt som villkårlige fengslinger, straffeaksjoner mot familiemedlemmer, bruk av barn som levende skjold osv. bare er enkelttilfeller, at Israel etterforsker slikt og at demokratiet der lever i beste velgående... Men det er altså feil! Som jeg har vist til for lengst er selv proisraelske Hillary Clinton bekymret for demokratiet i Israel. Når det gjelder ytringsfriheten du nevner har den blitt merkbart redusert (ikke minst etter at Benjamin Netanyahu og Avidgor Lieberman kom til makten) og det kommer stadig nye forslag til å redusere den ytterligere. Alt dette under et dekke av "å avsløre og kjempe mot terrorisme" når Staten Israel selv er en terroriststat som bedriver nettopp terrorisme...

 

Videre er det litt artig å få repetert "rasisten og 'ekstreministen' Avigdor Liberman", lenge siden sist nå.

 

 

Det er den eneste riktige beskrivelsen! Og jeg mener å huske at det var du som først uttrykket bekymring i midtøstentråden da Lieberman og partiet hans raste fram i popularitet...

 

Selvfølgelig bør man henge seg opp i at høytstående embetsmenn kan uttale seg kritisk til staten. Det er ett uttrykk for hvor anderledes Israel faktisk er. Igjen, forskjellene blir større enn likhetene.

 

Såvel som reaksjonene... At flere faktisk vil frata ham statsborgerskapet bare for å si sin mening... Du ser vel selv i hvilken rettning dette går!? Dessuten var poenget hva han sa og ikke at han fikk si det. Det har du hele tiden konsekvent unngått.

Lenke til kommentar

Det har jeg da besvart utallige ganger før. Selvfølgelig er det ikke bra med rasisme, men vi finner slike uttalelser også i Norge og omtrent alle land som er såpass utviklede at de anser rasisme som noe negativt, Israel inkludert.

 

Langt ifra! I Israel praktiseres det jo daglig! Jeg har for lengst vist til saken der jerbanearbeidere fikk sparken fordi de var arabiske og hvor Israels daværende statsminister Ehud Olmert selv innrømmet at jøder og arabere ikke stilte likt når det gjaldt jobbsøknader. Så kan du jo se på de israelske bosetternes behandling av palestinerne på Vestbredden og hvor liten innsats den israelske regjeringen legger i å stanse det... Sperringene, de timelange køene med ventende palestinere, riving av palestinske hus, utkastelse av palestinske familier så jøder kan overta husene osv...

 

Så har jeg forklart deg mange ganger før hva jeg mener om bosetningspolitikken osv. så jeg gidder ikke gå i ring med deg enda en gang.

 

Men nå gjelder dette langt ifra de ulovelige bosettningene på okkupert jord. Det gjelder behandlingen av den palestinske befolkningen og det både inni det som er anerkjent som Staten Israel samt de palestinske områdene!

Lenke til kommentar

Nei, det har du ikke. Han sier at Staten Israel ikke er fritt for holdningene som preget Nazi-Tyskland samt at de har utnyttet holocaust til å unnskylde sin egen brutalitet ovenfor den palestinske befolkningen og jeg vil ha svar på hva du mener om det. Ikke på hva du mener om at han har fått lov til å si det.

 

Dette har jeg også forklart mange ganger når vi har diskutert tidligere, men om du absolutt vil danse ringdansen med meg så værsågod: Israel og jøder generelt har åpenbart brukt Holocaust for hva det har vært, og er veldig kjappe til å rope antisemittisme, men når det gjelder deres brutalitet er alle rakettene, selvmordsbomberne osv. en mye bedre "unnskyldning" enn Holocaust noen gang var, og det er i hovedsak dette jeg opplever som argumentet som blir brukt, utover at de ikke ønsker å gjenta historien, noe vi vet en del i regionene ønsker.

 

Dette er ingen ringdans. Tideligere har vi diskutert konflikten mellom terroriststaten Israel og den palestinske befolkningen såvel som mesteparten av den arabiske verden. Temaet her er hvorvidt Staten Israel er det nye Nazi-Tyskland, noe det helt åpenbart er!

 

Når det gjelder holocaust har Israels jøder og enhver jøde som støtter Israel for lengst gjort seg fortjent til det som hendte såvel som et nytt holocaust! Den eneste forskjellen på Nazi-Tyskland og Staten Israel er at Nazi-Tyskland ville utrydde jøder mens Staten Israel vil utrydde palestinere. Samt at Israel går mye smartere og langsiktig til verks.

 

Og ja, Israel bruker 2. Verdenskrig og Holocaust som en unnskyldning både når det gjelder den systematiske rasismen og terrorismen mot den palestinske befolkningen og når det gjelder å overse hva hele resten av verden mener! Som du selv påpeker (og jeg har gjort utallige ganger) roper de "antisemittisme" straks de møter kritikk fra noen. Og holdningene deres er av typen "vi er guds utvalgte folk", "vi er herrefolket", "verden er for jødene" og "en god araber er en død araber"! Altså akkurat de samme holdningene som nazistene hadde ang. "herrefolket" og den ariske rase... De vil ikke ha fred med palestinerne, de vil ikke oppgi okkupasjonen av palestinernes land og de vil ikke ha en slutt på konflikten! Fordi de i tråd med Nazi-Tyskland mener at alt er deres land og de kan ta seg til rette!

 

Staten Israel, i likhet med mange andre stater, er sikkert ikke fritt for noen holdninger som man fant i Nazityskland, men uten at det presiseres hvilke holdninger det er snakk om sier det igrunn lite.

 

Nå har noen av holdningene blitt definert.

Lenke til kommentar

Når det gjelder holocaust har Israels jøder og enhver jøde som støtter Israel for lengst gjort seg fortjent til det som hendte såvel som et nytt holocaust! Den eneste forskjellen på Nazi-Tyskland og Staten Israel er at Nazi-Tyskland ville utrydde jøder mens Staten Israel vil utrydde palestinere. Samt at Israel går mye smartere og langsiktig til verks.

 

Du gjentar egentlig hva som alle kan lese og lager motsatt fortegn :(

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...