Gå til innhold

En ny æra av Krystallnatten - er Israel det nye Nazi-Tyskland?


After Dark

Sammenligning mellom Israel og Nazi-Tyskland  

206 stemmer

  1. 1. Kan Israels behandling av palestinerne sammenlignes med Nazi-Tysklands behandling av jødene?



Anbefalte innlegg

Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Ja, men de presenterer seg jo ikke i godt lys. Den eneste personen som kunne overgått denne gjengen i mangel på troverdighet hadde vel vært komiske Ali. SmA rabiate? Ikke videre sjokkert tbh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du feilinformeres av media. Det som kan overraske oss er hvor effektivt de former tankene på 20-åringer.

 

Det som gir Hamas og de andre palestinske, militante organisasjonene muligheten til å manipulere folk til å støtte dem er ene og alene den linjen Israel fører ovenfor den palestinske befolkningen. Hadde Israel ført en mer forsonende og myk linje ovenfor palestinerne hadde ikke Hamas eid støtte og palestinerne ville vært for å oppgi alle angrep mot Israel. Dette har vist seg gang på siden Andre intifada brøt ut i år 2000. Man har sett det samme mønsteret hver eneste gang både blant den palestinske og den israelske befolkningen: I roligere tider er de for samtaler, fred og forsoning mens de i urolige tider er for angrep på motparten.

Lenke til kommentar

Ja, men de presenterer seg jo ikke i godt lys. Den eneste personen som kunne overgått denne gjengen i mangel på troverdighet hadde vel vært komiske Ali. SmA rabiate? Ikke videre sjokkert tbh

 

Problemet er at Mahmoud Abbas ikke eier noe av den samme statusen blant den palestinske befolkningen som det Yassir Arafat gjorde. Arafat kunne sammle hele det palestinske folket og få dem til å høre på ham, men Abbas kan ikke.

Lenke til kommentar

Ser at flere av deltakerne her i tråden provoserer hverandre og kaster litt krasse innlegg på hverandre, sånt tolereres selvsagt ikke , men det er heller ikke greit at man prøver å provosere andre debattanter til å tråkke i salaten!
Uansett kom dere tilbake til Topic og hold dere til retningslinjene ellers så får det følger for både tråd og forumbrukere her.
Rapporter , Rapporter , Rapporter! Ikke ta saken i egne hender!

Endret av Malvado
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en liten stund siden skrev jeg i et svar at jeg ikke ser noen større forskjell på Ariel Sharon og Adolf Hitler enn hva jeg gjør på Staten Israel og Nazi-Tyskland. Tenkte å bla. illustrere med et angrep jeg husker svært godt som virkelig viser Ariel Sharons og Staten Israels sanne ansikt:

 

 

 

Storm mot Sharon

 

MedUSA og EU i spissen reagerer det internasjonale samfunnet skarpt mot Israels bombeangrep i et boligstrøk i Gaza by.

Israels operasjon for å likvidere lederen for den væpnede fløyen i Hamas, Salah Shehade, førte til at 15 mennesker ble drept og nærmere 180 skadd. Ni av de drepte var barn, den yngste bare to måneder gammel.

 

Et F-16 jagerfly sendte en bombe på ett tonn mot bygningen hvor Shehade oppholdt seg sammen med sin familie i Gaza by. I tillegg til Shehade ble hans kone, hans ti år gamle datter og livvakten deres sprengt i biter.

 

Men bomben førte også til at bygningen raste sammen. Splinter trengte inn i bygninger som lå i nærheten i det tett befolkede boligområdet. I følge den israelske avisa Jerusalem Post er det seks barn og to babyer på 18 og to måneder blant de drepte.

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/23/343923.html

 

Dette feks. overgår jo alt nazistene gjorde mot jødene under Krystallnatten som denne sammenligningen startet med!

 

Og før noen trekker inn hamaslederen: At man er ute etter EN person unnskylder eller forklarer ikke et agrep som dette på noen som helst måte!

Endret av Mathias_up_in_black_space
Lenke til kommentar

For en liten stund siden skrev jeg i et svar at jeg ikke ser noen større forskjell på Ariel Sharon og Adolf Hitler enn hva jeg gjør på Staten Israel og Nazi-Tyskland. Tenkte å bla. illustrere med et angrep jeg husker svært godt som virkelig viser Ariel Sharons og Staten Israels sanne ansikt:

 

 

 

Storm mot Sharon

 

 

 

 

http://www.dagbladet.no/nyheter/2002/07/23/343923.html

 

Dette feks. overgår jo alt nazistene gjorde mot jødene under Krystallnatten som denne sammenligningen startet med!

 

Og før noen trekker inn hamaslederen: At man er ute etter EN person unnskylder eller forklarer ikke et agrep som dette på noen som helst måte!

 

Komedien blir total når man leser dette innlegget etter å ha lest i dronetråden, der du uten problemer aksepterer døde sivile pakistanere.

 

Jeg klarer ikke forstå hvordan du kan fordømme det så sterkt når israel gjør det men applaudere det når USA står bak. Virker strengt tatt som handlingen isolert sett, som du her hevder er veldig viktig for deg, egentlig ikke spiller den helt store rollen.

Lenke til kommentar

Komedien blir total når man leser dette innlegget etter å ha lest i dronetråden, der du uten problemer aksepterer døde sivile pakistanere.

 

Det blir en komedie ja og det er fordi vi tideligere har diskutert dette angrepet og da var du imot det og mente det var altfor brutalt. Hva er årsaken til at du har skiftet mening?

 

Nå er det også slik at USAs droneangrep er rettet mot militante opprørere og de angriper gjerne opprørere som er ute i det fri eller i hus med andre opprørere. De bomber ikke fullt befolkede boligblokker i trangt bebodde områder for å få tatt en enkelt person! USAs handlinger og Israels handlinger har enorme forskjeller! Fiendeskapet mot USA skyldes heller ikke at de okkuperer andres land og bygger ulovelige bosettninger der for å integrere det i sitt eget land. De støtter Israel som nasjon ja, men langt ifra alt Israel foretar seg.

 

Jeg klarer ikke forstå hvordan du kan fordømme det så sterkt når israel gjør det men applaudere det når USA står bak. Virker strengt tatt som handlingen isolert sett, som du her hevder er veldig viktig for deg, egentlig ikke spiller den helt store rollen.

 

Som sagt er det klare forskjeller her. Både når det gjelder handlingene og når det gjelder årsaken.Dessuten har Israel fått tilbudet om fred fra motparten, noe ikke USA har fått. Iallefall ikke på samme måte.

Lenke til kommentar

Akkurat som Nazi-Tyskland opprettholder og utvider Staten Israel sin okkupasjon av andre land og knuser alle muligheter for fred:

 

Svarer på fredsutspill med krigserklæring

 

Den israelske regjeringen la i dag byggingen av nesten 1300 nye boliger på palestinsk land ut på anbud. Den kontroversielle avgjørelsen kom rett etter at palestinernes president tok til orde for nye fredsforhandlinger.

 

http://www.nrk.no/nyheter/verden/1.8385681

Lenke til kommentar

 

 

Det blir en komedie ja og det er fordi vi tideligere har diskutert dette angrepet og da var du imot det og mente det var altfor brutalt. Hva er årsaken til at du har skiftet mening?

 

Nå er det også slik at USAs droneangrep er rettet mot militante opprørere og de angriper gjerne opprørere som er ute i det fri eller i hus med andre opprørere. De bomber ikke fullt befolkede boligblokker i trangt bebodde områder for å få tatt en enkelt person! USAs handlinger og Israels handlinger har enorme forskjeller! Fiendeskapet mot USA skyldes heller ikke at de okkuperer andres land og bygger ulovelige bosettninger der for å integrere det i sitt eget land. De støtter Israel som nasjon ja, men langt ifra alt Israel foretar seg.

 

 

 

Som sagt er det klare forskjeller her. Både når det gjelder handlingene og når det gjelder årsaken.Dessuten har Israel fått tilbudet om fred fra motparten, noe ikke USA har fått. Iallefall ikke på samme måte.

 

Hvor står det at jeg har skiftet mening? Poenget er at dette ikke er særlig mye værre enn det USA gjør, det sivile også blir drept. Og ikke nødvendigvis færre.

Lenke til kommentar

Verre enn USA ?? Mye verre også. Hadde det vært slik at Israel bare hadde begått halvparten av hva USA har begått av massadrap... 2 for eksempel, så ville det ikke vært så ille? Men når man overgår USA blir det ille... Lille Israel er verre enn USA :(

Endret av Rosario
Lenke til kommentar

Jo, det er langt værre! Og samtidig værre enn det nazistene gjorde under Krystallnatten!

 

hmmm, ok. Nazistene drev målrettede drap på sivile, og om vi skal sammenligne bombingen drev de terrorbombing, utelukkende rettet mot sivile og gjorde alt de kunne for å drepe så mange sivile som mulig.

 

Hvordan er det verre når Israel dreper sivile enn når USA gjør dette? På meg virker det som handlingen for deg er mindre viktig enn hvem som gjør den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...