Gå til innhold

Folkeavstemning ang. legalisering av cannabis.


  

195 stemmer

  1. 1. Synes du det burde avholdes folkeavstemning på om cannabis skal legaliseres / avkriminaliseres / legaliseres til medisinsk bruk ?

    • Ja, Norge er jo et demokrati !
      148
    • Nei, legalisering skjer ALDRI !
      47


Anbefalte innlegg

Mitt liv, min kropp. Cannabis bør legaliseres.

 

Men hvor går grensen? Bør heroin også legaliseres? Er det ikke problematisk i kombinasjon med et velferdssamfunn som må ta kostnadene hvis noen faller utenfor som følge av narkotikamisbruk?

 

Merk at jeg ikke sier at cannabis ikke bør legaliseres, bare at argumentet ditt ikke er helt vanntett...det er ikke SÅ enkelt :)

 

Forresten er det på høy tid å få gratis heroin under kontrollerte forhold til tunge misbrukere, slik at den illegale etterspørselen går ned og tilgjengeligheten minker. Litt off topic :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør heroin også legaliseres?

 

Oui.

 

Er det ikke problematisk i kombinasjon med et velferdssamfunn som må ta kostnadene hvis noen faller utenfor som følge av narkotikamisbruk?

 

Oui. Men velferdssamfunnet er også problematisk i kombinasjon med potetgull, sukker og sofasliting. Så hva gjør vi? Avskaffer velferdssamfunnet eller avskaffer potetgull, sukker og sofaer?

Endret av fysikkstudenten
Lenke til kommentar

Hehe, dette er en diskusjon som lett kan gå fryktelig OT. Den er dog veldig interesant. Hvor går grensen mellom personlig frihet og kollektivt ansvar? Og hvem er det man skal ta hensyn til når man setter grensen? Den svake som ikke klarer å ta ansvar for eget liv eller de sterke som forvalter personlig frihet på en god måte? Personlig er jeg ikke noen liberalist og mener faktisk at vi mennesker grunnleggende ikke er skrudd sammen for å leve 100% "fritt". Vi er sosiale dyr, og i alle flokker finnes det regler som individet må overholdet i fellesskapets interesse. Allikevel synes jeg barnehagejantelovmentaliteten der individet ikke får lov til å falle utenfor samfunnet, hverken i positiv eller negativ forstand, har fått i overkant godt fotfeste i vårt samfunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skating medfører store skader

 

Det var forbudt i Norge fordi det ble sett på som en utgift for staten.

 

Den retorikken om at samfunnet må betale er helt ubrukelig.

 

Har vi valgt at det skal være sånn, så får staten betale.

 

Isåfall vil jeg si at fedme ikke skal kunne dekkes.

 

Det er så jævli selvforskyldt som det går ann!

 

Rusmiddler har blitt brukt gjennom alle tider, det er først i moderne tider at vi har prøvd å regulere det som nå. Det fungerer ikke.

 

Skikkelig sørlandsk holdning hele greia.

 

Fint skal det være, selvom halve rompa henger ut. Fordi fin folket ikke opplever alt av rusmidler, så gjør mange andre det.

 

Nå tilbake til den sørlanske holdninga vi skal ha

 

ta en spade for en spade!

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Norge er jo et demokrati, og siden debatten om legalisering raser i media fra tid til annen, synes jeg det er på høy tid å la folket avgi sin stemme i saken.

 

Synes du det burde avholdes folkeavstemning på om cannabis skal legaliseres/avkriminaliseres?

 

:thumbup:

 

Nei, det syns jeg ikke. Det kunne jo få folk til å tro at legalisering er et aktuelt alternativ.

 

Cannabis er et avhengighetsskapende og sløvende stoff. Ca. 1/4 av alle som søker behandling for avhengighet i Europa nå, har cannabisavhengighet som hoveddiagnose. Vi trenger ikke mer av det.

 

Noen hevder at alkoholproblemer rammer langt fler enn cannabis. Sant nok, men så er da også alkohol langt mer utbredt. Skulle cannabis bli like utbredt som alkohol, ville antallet hasjavhengige stige kraftig. Det har vi ikke bruk for.

 

Hasjbrukere drikker også mer alkohol enn folk flest. M.a.o. hasjen kommer i tillegg til alkoholen og øker den samlede rusgiftbelastningen. Det er ikke ønskelig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det syns jeg ikke. Det kunne jo få folk til å tro at legalisering er et aktuelt alternativ.

Det er absolutt et aktuelt alternativ. Demokrati er styreformen for oss som ønsker individuell frihet. Narko lovgivningen i Norge i dag promoterer en autoritær stat som tar friheten fra forbrukerene, og gir den til staten.

 

Cannabis er et avhengighetsskapende[...]

For å legge fakta på bordet; nei cannabis er IKKE avhengighetsskapende. Du peker her til at cannabis er VANEdannende, noe mye annet også kan være, som f.eks. sjokolade, eller onani. Jeg ser ikke hvorfor folk skal avvendes fra sjokolade eller onani. Har heller ikke hørt om mennesker som er slaver til cannabisen, i motsetning til flere andre lovlige dop; som nikotin.

 

[...]og sløvende stoff. Ca. 1/4 av alle som søker behandling for avhengighet i Europa nå, har cannabisavhengighet som hoveddiagnose. Vi trenger ikke mer av det.

Om tallene dine stemmer er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil likevel be deg se inn litt dypere, omlag 90% av alle som søker rehabilitering fra cannabis-misbruk er fordi de blir tvunget inn i det. Jeg kjenner selv en person som har vært på rehabilitering, bare for å havne på talefot med sine foreldre ettersom at cannabis er tabu-belagt.

 

Et annet scenario er at en ungdom blir tatt for cannabis-bruk, får et valg mellom fengsel eller rehab for noen dager; spør deg selv, hva ville du valgt?

 

Noen hevder at alkoholproblemer rammer langt fler enn cannabis. Sant nok, men så er da også alkohol langt mer utbredt.

 

Data peker til at alkohol på nærmest ALLE punker rammer fler enn cannabis; PER bruker. Det må også sies at gatevold er nærmest usansynlig blandt cannabis røykere, mens alkohol-relatert vold hører sammen som fot i hose.

 

Skulle cannabis bli like utbredt som alkohol, ville antallet hasjavhengige stige kraftig. Det har vi ikke bruk for.

Forklar da hvorfor vi ikke har bruk for det? Forklar hva en hasj-avhengig er. Og forklar hvorfor nederland, hvor de har en relativt liberal holdning til røyking; ikke har fler avhengige enn oss, men at mindre søker behandling for sin "avhengighet"?

 

Hasjbrukere drikker også mer alkohol enn folk flest. M.a.o. hasjen kommer i tillegg til alkoholen og øker den samlede rusgiftbelastningen. Det er ikke ønskelig.

Dette stemmer ikke, generelt sett drikker man ikke mens man benytter seg av hasj, ettersom at det gir en dårligere rus. Jeg har selv en stor gruppe venner som har blitt totalt avholds når det kommer til alkohol, ettersom at hasjrusen har forandret deres syn på alkohol.

 

Dersom vi alle røykte hasj, er jeg villig til å tro at alkoholisme hadde gått brutalt mye ned, noe som i seg selv er et argument for legalisering!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hasjbrukere drikker også mer alkohol enn folk flest. M.a.o. hasjen kommer i tillegg til alkoholen og øker den samlede rusgiftbelastningen. Det er ikke ønskelig.

 

http://www.cbsnews.com/stories/2010/12/14/health/main7148628.shtml?tag=stack

 

Kanskje du ikke bare burde legge ved lenke til et avisoppslag, som handler om at amerikanske tenåringer som gruppe drikker mindre alkohol, men røyker mer marihuana? Spørsmålet er hva cannabisrøykerne på individplan foretar seg, og der viser undersøkelser at de drikker mer alkohol enn folk flest. Willy Pedersen, som ellers ikke er noen motstander av legalisering, har bl.a. klart slått fast denne sammenhengen mellom cannabisbruk og høyt alkoholforbruk i sin bok "Bittersøtt".

Lenke til kommentar

Nei, det syns jeg ikke. Det kunne jo få folk til å tro at legalisering er et aktuelt alternativ.

Det er absolutt et aktuelt alternativ. Demokrati er styreformen for oss som ønsker individuell frihet. Narko lovgivningen i Norge i dag promoterer en autoritær stat som tar friheten fra forbrukerene, og gir den til staten.

 

Da er det jo bare opp til deg å samle underskrifter og kreve en folkeavstemning, eller forsøke å fremme saken gjennom politiske partier. Når du har samlet nok underskrifter eller har fått oppslutning fra et antall politiske partier, er saken aktuell, men ikke på det nåværende tidspunktet. Jeg er absolutt for demokrati og individuel frihet - men friheten har også sine begrensninger, den slutter der den begynner å gå ut over andre.

 

Cannabis er et avhengighetsskapende[...]

For å legge fakta på bordet; nei cannabis er IKKE avhengighetsskapende. Du peker her til at cannabis er VANEdannende, noe mye annet også kan være, som f.eks. sjokolade, eller onani. Jeg ser ikke hvorfor folk skal avvendes fra sjokolade eller onani. Har heller ikke hørt om mennesker som er slaver til cannabisen, i motsetning til flere andre lovlige dop; som nikotin.

 

Jeg peker her på at cannabis er avhengighetsskapende. Derfor er denne avhengighetsformen tatt inn i begge de to mest brukte diagnoseverktøyene vi har, DSM-IV og ICD-10. Sjokoladeavhengighet er derimot ikke tatt inn. Skal tro hva det kan komme av?

 

[...]og sløvende stoff. Ca. 1/4 av alle som søker behandling for avhengighet i Europa nå, har cannabisavhengighet som hoveddiagnose. Vi trenger ikke mer av det.

Om tallene dine stemmer er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil likevel be deg se inn litt dypere, omlag 90% av alle som søker rehabilitering fra cannabis-misbruk er fordi de blir tvunget inn i det. Jeg kjenner selv en person som har vært på rehabilitering, bare for å havne på talefot med sine foreldre ettersom at cannabis er tabu-belagt.

 

Et annet scenario er at en ungdom blir tatt for cannabis-bruk, får et valg mellom fengsel eller rehab for noen dager; spør deg selv, hva ville du valgt?

 

Du blir ikke tatt inn i avhengighetsbehandling dersom du ikke har en avhengighetsdiagnose. Det kan hverken foreldre eller politi påvirke. At så mye som ca. en tredjedel av alle nye søknader om avhengighetsbehandling i EU kommer fra pasienter med en primær cannabisavhengighet går klart fram av EMCDDAs statistical bulletin for 2010 http://www.emcdda.europa.eu/stats10/tdifig1a Det er faktisk en større andel enn dem som søker behandling for heroinavhengighet.

 

Noen hevder at alkoholproblemer rammer langt fler enn cannabis. Sant nok, men så er da også alkohol langt mer utbredt.

 

Data peker til at alkohol på nærmest ALLE punker rammer fler enn cannabis; PER bruker. Det må også sies at gatevold er nærmest usansynlig blandt cannabis røykere, mens alkohol-relatert vold hører sammen som fot i hose.

 

Det interessante er ikke om alkohol individuelt sett er mer eller mindre farlig enn cannabis. Det interessante er om det er bra at vi får en rusgift i tillegg, som er like utbredt som alkohol. Og det er ikke bra, fordi det vil føre til økte problemer.

 

Skulle cannabis bli like utbredt som alkohol, ville antallet hasjavhengige stige kraftig. Det har vi ikke bruk for.

Forklar da hvorfor vi ikke har bruk for det? Forklar hva en hasj-avhengig er. Og forklar hvorfor nederland, hvor de har en relativt liberal holdning til røyking; ikke har fler avhengige enn oss, men at mindre søker behandling for sin "avhengighet"?

 

Dersom vi trekker ut avhengighetsdefinisjonene fra ICD-10, så er de omtrent som følger:


  •  
  • Et sterkt ønske om, eller en følelse av å være tvunget til å bruke rusgifter.
  • Vanskelig å kontrollere bruk, mengde, tidspunkt eller å slutte.
  • Abstinensproblemer.
  • Toleranse.
  • Ofrer andre fornøyelser og interesser på grunn av. rusgiftbruk, bruker tid for å få tak i substansen eller på å ta seg inn igjen.
  • Fortsatt bevisst bruk, til tross for gjentatte, åpenbare negative konsekvenser.

 

Jeg har ikke tall for hvor mange som søker behandling for cannabisavhengighet i Norge, men i Nederland er de heldigvis ganske gode på statistikk. I sin "National Drug Monitor" for 2009 skriver de: "Antallet pasienter registrert på grunn av et primært cannabisproblem ble mer enn firedoblet mellom 1994 og 2008. Fra 2006 til 2007 var det en økning på 23 prosent, og fra 2007 til 2008 var det en ytterligere økning på 5 prosent". De skriver også: "Cannabis rolle i alle søknader om behandling steg også fra 10 % i 1994 til 25 % i 2008". (National Drug Monitor 2009 s. 48 og utover). I en internasjonal oversikt over cannabisbruk samme sted, går det fram at i Norge hadde 1 prosent av 15-16-åringene brukt cannabis minst 6 ganger i løpet av siste måned i 2007, mens 6 prosent hadde brukt tilsvarende i Nederland.I den generelle befolkningen (15-64 år) hadde 2 prosent brukt cannabis i løpet av siste måned i Norge (2004), mot 4 prosent i Nederland (2005).

Nederland har alstå et betydelig cannabisproblem, og det ser ut til at det er større og mer utbredt enn i Norge.

 

 

Hasjbrukere drikker også mer alkohol enn folk flest. M.a.o. hasjen kommer i tillegg til alkoholen og øker den samlede rusgiftbelastningen. Det er ikke ønskelig.

Dette stemmer ikke, generelt sett drikker man ikke mens man benytter seg av hasj, ettersom at det gir en dårligere rus. Jeg har selv en stor gruppe venner som har blitt totalt avholds når det kommer til alkohol, ettersom at hasjrusen har forandret deres syn på alkohol.

 

Dersom vi alle røykte hasj, er jeg villig til å tro at alkoholisme hadde gått brutalt mye ned, noe som i seg selv er et argument for legalisering!

 

Som jeg har svart et annet sted, er det ingen tvil om at hasjrøykere generelt drikker mer alkohol enn andre. Alkoholen kommer heller ikke til å forsvinne på samfunnsplan, og økt cannabisbruk vil derfor bare føre til økte samlede rusgiftproblemer.

Lenke til kommentar

Godt med kilder og alt.

 

Stoler 100 % på du sier Kreinas! :thumbup:

 

 

Regner med at du ikke har røyket/røyker?

 

Så du har ikke engang noe personlig forhold til miljøet?

 

(Nå snakker vi om det reine cannabis miljøet)

 

Hva har det å si om jeg røyker eller ikke? Spørsmålet er vel om det jeg sier stemmer, og det kan du stole på. Jeg forsøkte å være kort, derfor bare spissformuleringer. Men jeg har svart Notteliten med en del kilder, som du kan gå inn og sjekke.

 

Det finnes sikkert noen cannabisbrukere som bare røyker cannabis, men det typiske er at cannabisrøykere også drikker mye alkohol. Det kan du stole på. Snakket med en senest i går. Og hvis du vil ha ytterligere bekreftelse, kan du jo gå inn og lese Willy Pedersens bok, "Bittersøtt". Han stoler du vel også 100% på?

Lenke til kommentar

Hasjbrukere drikker også mer alkohol enn folk flest. M.a.o. hasjen kommer i tillegg til alkoholen og øker den samlede rusgiftbelastningen. Det er ikke ønskelig.

 

http://www.cbsnews.com/stories/2010/12/14/health/main7148628.shtml?tag=stack

 

Kanskje du ikke bare burde legge ved lenke til et avisoppslag, som handler om at amerikanske tenåringer som gruppe drikker mindre alkohol, men røyker mer marihuana? Spørsmålet er hva cannabisrøykerne på individplan foretar seg, og der viser undersøkelser at de drikker mer alkohol enn folk flest. Willy Pedersen, som ellers ikke er noen motstander av legalisering, har bl.a. klart slått fast denne sammenhengen mellom cannabisbruk og høyt alkoholforbruk i sin bok "Bittersøtt".

Dersom cannabisbrukerne drikker mer enn andre, så skulle nødvendigvis alkoholforbruket gått opp når flere bruker cannabis. Ergo faller pisset ditt på sin egen urimelighet.

 

Selvsagt vil de som fester mest også nyte mest rusmidler, men i følge artikkelen velger altså ungdommen nå bevisst bort alkohol og sigaretter til fordel for cannabis. Dette er en naturlig konsekvens av at befolkningen nå i stadig større grad får høre sannheten om "narkotika", og ikke bare skremselspropagandaen vi tradisjonelt har blitt foret med av myndighetene.

Lenke til kommentar
[...]og sløvende stoff. Ca. 1/4 av alle som søker behandling for avhengighet i Europa nå, har cannabisavhengighet som hoveddiagnose. Vi trenger ikke mer av det.

Om tallene dine stemmer er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil likevel be deg se inn litt dypere, omlag 90% av alle som søker rehabilitering fra cannabis-misbruk er fordi de blir tvunget inn i det. Jeg kjenner selv en person som har vært på rehabilitering, bare for å havne på talefot med sine foreldre ettersom at cannabis er tabu-belagt.

 

Et annet scenario er at en ungdom blir tatt for cannabis-bruk, får et valg mellom fengsel eller rehab for noen dager; spør deg selv, hva ville du valgt?

 

Du blir ikke tatt inn i avhengighetsbehandling dersom du ikke har en avhengighetsdiagnose. Det kan hverken foreldre eller politi påvirke. At så mye som ca. en tredjedel av alle nye søknader om avhengighetsbehandling i EU kommer fra pasienter med en primær cannabisavhengighet går klart fram av EMCDDAs statistical bulletin for 2010 http://www.emcdda.europa.eu/stats10/tdifig1a Det er faktisk en større andel enn dem som søker behandling for heroinavhengighet.

Ser at "argumentasjonsteknikken" din utelukkende baserer seg på goddag-mann-økseskaft -metoden. Du benekter riktignok det som blir sagt, men i stedet for å bygge opp under utsagnene dine kommer det i stedet en ladning med irrelevant svada.

 

Som Nøtteliten sier er det vanlig med (og faktisk satt i system) tvungen behandlig når man dømmes for narkotikalovbrudd.

Du svarer ham med påstander, og kommer så med statistikk som på ingen måte bygger opp under disse..

Endret av Frank2004
Lenke til kommentar

Hvor går grensen mellom personlig frihet og kollektivt ansvar?

 

Der hvor din frihet begynner å krenke andres rettigheter.

 

Og hvem er det man skal ta hensyn til når man setter grensen? Den svake uansvarlige som ikke klarer å ta ansvar for eget liv eller de sterke ansvarlige som forvalter personlig frihet på en god måte?

 

Man skal ta hensyn til de ansvarlige. Å ta hensyn til de uansvarlige er i praksis å oppfordre til uansvarlighet.

 

Skating medfører store skader

 

Det var forbudt i Norge fordi det ble sett på som en utgift for staten.

 

Den retorikken om at samfunnet må betale er helt ubrukelig.

 

Ja.

Endret av fysikkstudenten
Lenke til kommentar

Cannabis er et avhengighetsskapende og sløvende stoff.

 

Det er alkohol også, og i langt større grad.

 

Hasjbrukere drikker også mer alkohol enn folk flest. M.a.o. hasjen kommer i tillegg til alkoholen og øker den samlede rusgiftbelastningen. Det er ikke ønskelig.

 

Ønskelig for HVEM? Hvem er DU til å diktere hva som er ønskelig for MEG? Om jeg har lyst til å ta meg en joing, er det MITT valg, ikke DITT! Du har INGENTING med å diktere hva andre folk putter i kroppen sin! Pass på din egen kropp, du!

Endret av fysikkstudenten
Lenke til kommentar

Hasjbrukere drikker også mer alkohol enn folk flest. M.a.o. hasjen kommer i tillegg til alkoholen og øker den samlede rusgiftbelastningen. Det er ikke ønskelig.

 

http://www.cbsnews.com/stories/2010/12/14/health/main7148628.shtml?tag=stack

 

Kanskje du ikke bare burde legge ved lenke til et avisoppslag, som handler om at amerikanske tenåringer som gruppe drikker mindre alkohol, men røyker mer marihuana? Spørsmålet er hva cannabisrøykerne på individplan foretar seg, og der viser undersøkelser at de drikker mer alkohol enn folk flest. Willy Pedersen, som ellers ikke er noen motstander av legalisering, har bl.a. klart slått fast denne sammenhengen mellom cannabisbruk og høyt alkoholforbruk i sin bok "Bittersøtt".

Dersom cannabisbrukerne drikker mer enn andre, så skulle nødvendigvis alkoholforbruket gått opp når flere bruker cannabis. Ergo faller pisset ditt på sin egen urimelighet.

 

Selvsagt vil de som fester mest også nyte mest rusmidler, men i følge artikkelen velger altså ungdommen nå bevisst bort alkohol og sigaretter til fordel for cannabis. Dette er en naturlig konsekvens av at befolkningen nå i stadig større grad får høre sannheten om "narkotika", og ikke bare skremselspropagandaen vi tradisjonelt har blitt foret med av myndighetene.

------------

Det er greit at du bruker uttrykk som viser at du mangler argumenter ("pisset ditt"). Alkoholforbruket kan godt gå ned selv om cannabisbruken øker. Cannabisbrukerne er et lite mindretall, og selv om de opprettholder et høyt alkoholforbruk, kan det likevel være et flertall i befolkningen eller blant tenåringene som reduserer sitt alkoholforbruk, slik at alkoholforbruket statistisk går ned. Dette sier undersøkelsen ingen ting om. Men hvis du ser på tallene fra undersøkelsen så er andelen cannabisbrukere som bruker cannabis daglig økt fra 5,2 til 6,1 prosent i 12th grade fra ifjor til i år, mens andelen i samme aldersgruppe som har drukket minst 5 drinker på en gang har gått ned fra 25,2 til 23,2 prosent. Det bør også understrekes at slike målinger har en viss usikkerhet, og at marihuanatallene for den eldste aldersgruppen er omtrent på samme nivå nå som de var på begynnelsen av 2000-tallet, mens de for de to yngste aldersgruppene faktisk er lavere. Så mye for objektiv gjengivelse av undersøkelsen i CBS. Du kan jo gå inn og sjekke selv: http://monitoringthefuture.org/data/10data.html#2010data-drugs

Lenke til kommentar
[...]og sløvende stoff. Ca. 1/4 av alle som søker behandling for avhengighet i Europa nå, har cannabisavhengighet som hoveddiagnose. Vi trenger ikke mer av det.

Om tallene dine stemmer er jeg ikke helt sikker på, men jeg vil likevel be deg se inn litt dypere, omlag 90% av alle som søker rehabilitering fra cannabis-misbruk er fordi de blir tvunget inn i det. Jeg kjenner selv en person som har vært på rehabilitering, bare for å havne på talefot med sine foreldre ettersom at cannabis er tabu-belagt.

 

Et annet scenario er at en ungdom blir tatt for cannabis-bruk, får et valg mellom fengsel eller rehab for noen dager; spør deg selv, hva ville du valgt?

 

Du blir ikke tatt inn i avhengighetsbehandling dersom du ikke har en avhengighetsdiagnose. Det kan hverken foreldre eller politi påvirke. At så mye som ca. en tredjedel av alle nye søknader om avhengighetsbehandling i EU kommer fra pasienter med en primær cannabisavhengighet går klart fram av EMCDDAs statistical bulletin for 2010 http://www.emcdda.europa.eu/stats10/tdifig1a Det er faktisk en større andel enn dem som søker behandling for heroinavhengighet.

Ser at "argumentasjonsteknikken" din utelukkende baserer seg på goddag-mann-økseskaft -metoden. Du benekter riktignok det som blir sagt, men i stedet for å bygge opp under utsagnene dine kommer det i stedet en ladning med irrelevant svada.

-------------------------------------

Du sier ikke noe om hvilke utsagn som er irrelevant svada. Det betyr vel at du ikke har argumenter til å møte dem med, det da?

 

Som Nøtteliten sier er det vanlig med (og faktisk satt i system) tvungen behandlig når man dømmes for narkotikalovbrudd.

Du svarer ham med påstander, og kommer så med statistikk som på ingen måte bygger opp under disse..

 

Jeg snakker ut fra norske forhold, og her er det på ingen måte satt i system at man dømmes til behandling når man dømmes for narkotikalovbrudd. Du kan få sone alternativt i behandlingsinstitusjon dersom du selv ønsker det etter Straffegjennomføringslovens §12, men det er ingen selvfølge at du får dette selv om du ønsker det, fordi køene til behandlingsinstitusjoner som kjent er lange. Du kan også få delta i "Narkotikaprogram med domstolskontroll", som er et prøvetiltak i Oslo og Bergen. Det innebærer at du kan dømmes til behandling, men bare dersom du ønsker det selv, og også her vil tilgangen til behandlingsplasser være en begrensende faktor.

Lenke til kommentar

Cannabis er et avhengighetsskapende og sløvende stoff.

 

Det er alkohol også, og i langt større grad.

______

Jeg er helt enig. Alkohol er svært avhengighetsskapende, og i tillegg også svært utbredt. Derfor blir svært mange avhengige av det. Faktisk er det vårt største rusgiftproblem, og tar årlig livet av lang fler enn de narkotiske stoffene tilsammen.

 

 

Hasjbrukere drikker også mer alkohol enn folk flest. M.a.o. hasjen kommer i tillegg til alkoholen og øker den samlede rusgiftbelastningen. Det er ikke ønskelig.

 

Ønskelig for HVEM? Hvem er DU til å diktere hva som er ønskelig for MEG? Om jeg har lyst til å ta meg en joing, er det MITT valg, ikke DITT! Du har INGENTING med å diktere hva andre folk putter i kroppen sin! Pass på din egen kropp, du!

_______________

Det var da svært da. Går det ikke an å ha en diskusjon om hvilken narkotikapolitikk som er mest gunstig for folkehelsen uten at du skal gå rett i skyttergraven? Bruk av cannabis er forbudt og straffbart. Jeg ønsker at det skal fortsette, fordi det vil forhindre at mange begynner med cannabis og pådrar seg cannabisproblemer. Dersom du vil bryte loven er det kanskje ditt valg, men forhåpentligvis vil de fleste velge annerledes enn deg. Da har kanskje loven fylt sin funksjon.

Lenke til kommentar

Det var da svært da. Går det ikke an å ha en diskusjon om hvilken narkotikapolitikk som er mest gunstig for folkehelsen uten at du skal gå rett i skyttergraven? Bruk av cannabis er forbudt og straffbart. Jeg ønsker at det skal fortsette, fordi det vil forhindre at mange begynner med cannabis og pådrar seg cannabisproblemer. Dersom du vil bryte loven er det kanskje ditt valg, men forhåpentligvis vil de fleste velge annerledes enn deg. Da har kanskje loven fylt sin funksjon.

 

Hvordan kan du forsvare straff for frivillig bruk av rus? En veldig liten andel av de som ruser seg har, eller får problemer med det. Jeg synes det er feil å straffe noen for noe som ikke har et offer. Hvis jeg en lørdagskveld er hjemme med kjæresten, og vi koser oss med litt MDMA, hvorfor skal jeg straffes for dette?

 

Jeg skjønner at du vil begrense bruken, og jeg er selvsagt enig i at vi bør jobbe for å minimere misbruk, men å straffe noen for en handling uten offer (utenom kanskje brukeren) blir veldig feil for meg.

 

Heldigvis er det flere og flere som får øynene opp for at rusmisbruk ikke er en sak for politiet, men for helsevesenet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...