Gå til innhold

Folkeavstemning ang. legalisering av cannabis.


  

195 stemmer

  1. 1. Synes du det burde avholdes folkeavstemning på om cannabis skal legaliseres / avkriminaliseres / legaliseres til medisinsk bruk ?

    • Ja, Norge er jo et demokrati !
      148
    • Nei, legalisering skjer ALDRI !
      47


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

bas

 

når du er innrøykt så er du ikke en fjern fjott men en helt vanlig person bare veldig mye mer avbalansert.

når du har selv prøvd og blitt innrøyka så forstår du virkelig hvorfor.

 

å forklare deg hvordan det er som å lære deg matte helt fra scratch så derfor anbefaler jeg deg veldig sterkt i å gå gjennom iallefall (og mer) de 10 siste sidene i den linken jeg la fram der så du slipper å bli forklart å sinnsykt mye her og har et kanskje mer perspektiv på dette

 

Du er en slik person vi alle her snakker om = som ser på det som narkotika og like farlig som heroin og ikke vet en dritt om dette.

 

det blir som om jeg skal uttale meg angående fly elektronikk når jeg kun har gått elektro GK

 

 

Les og lær unge mann/gutt

 

Jada, lenge leve et helt land med like fjerne (eller "avbalanserte") folk som f.eks Jamaicanere, der har du er produktivt land med lav arbeidsledighet, not. Regner også med at du selv er en veldig produktiv fyr?

 

Du kan fortsette med din romantiske tankegang om et rolig og avbalansert samfunn, men dette er en 60-talls hippie drøm og fakta er at dette stoffet aldri kommer til å bli allment akseptert. Ser for meg et norsk høyteknologisk samfunn med "innrøyka" folk i alle stillinger, da ville vi hatt et skikkelig industrieventyr foran oss........

 

 

Det eneste du har klart å bevise er at du er meget fordomsfull og har generell liten innsikt i saken. Skaff deg innsikt og se dette fra flere perspektiv en din egen frykt for det ukjente.

 

Vel hvis det er mindre skadelig en alkohol og tobakk så vill de også ha mindre belastning på samfunnet. Tobakk sløver deg ned. Det vil nikotin sløver deg ned. Snuser selv og en av årsakene er fordi det er avslappende og beroligende. Om man blir fjern av cannabis kan jeg ikke uttale meg om, men la meg si at du blir kvalm ved inntak av nikotin. Og ved røyking av tobakk kan hosteanfall oppstå. Det er klart at ved store eller ofte inntak av cannabis kan man ta skade, eller i verste fall dø (oral konsumering av 2kg ren THC, noe som kun et fåtall mennesker i verden klarer uten å kaste opp). Men dette er ikke noe argument imot cannabis. Tvert i mot, om vi skulle forby alt av stoffer som er dødelig eller skadelig ved for stort inntak. Så må vi forby vann, luft, alkohol, dvs neste alt i hele verden.

 

Du synes snusing er avslappende og beroliggende fordi du er avhengig av det og får abstinenser hvis du ikke får snus, for jeg kan garantere deg at ingen synes snus er avslappende og beroliggende første gang man bruker det, akkurat som det er med tobakk. Resten av innlegget ditt har jeg vanskelig for å forstå, hva er f.eks poenget med at man blir kvalm av nikotin og får hosteanfall av røyk!!??

 

Og den "da må man forby alt i hele verden" holdninga er så teit at jeg gidder ikke kommentere det engang, det skjønner du selv hvis du tenker deg om et par ganger også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva med å gjøre slik de gjør i sveits, selge heroin på blåresept.

 

Et problem jeg ser med engang er det etiske med det hele. I følge den gamle tenkemåten vil jo Staten være pushere^^, men dette er noe som går over regner jeg med.

 

Hva skjer med alt snakket om heroin??

 

Vet at cannabis og heroin står likestillt på den der narkotikalisten, men saken er enkel: its NOT the same!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jada, lenge leve et helt land med like fjerne (eller "avbalanserte") folk som f.eks Jamaicanere, der har du er produktivt land med lav arbeidsledighet, not. Regner også med at du selv er en veldig produktiv fyr?

Jamaica sliter med arbeidsledighet fordi klasseforskjellene i samfunnet er for store, de som røyker blir ofte fengslet, noen griske statsledere håver inn pengene og fordi man nettopp bruker altfor mye ressurser på for eksempel forbudet mot ganja. Den jamaicanske regjeringen har ikke penger til å bygge nok skoler til innbyggerne sine.

 

Cannabisrøykingen i seg selv har ingen ting med Jamaicas dårlige tilstand å gjøre. Rastafarianerne driver med sitt, og koser seg med det. Det er de skinnhellige toppene i landet som bryter nasjonen ned.

 

Du kan fortsette med din romantiske tankegang om et rolig og avbalansert samfunn, men dette er en 60-talls hippie drøm og fakta er at dette stoffet aldri kommer til å bli allment akseptert. Ser for meg et norsk høyteknologisk samfunn med "innrøyka" folk i alle stillinger, da ville vi hatt et skikkelig industrieventyr foran oss........
frustrated_man.jpg

 

Hippier gjorde mer bra for verden enn en hvilken som helst prohibisjonist noen sinne har gjort. Heller et samfunn som lever i fred og harmoni enn en gjeng pengegriske nolduser som stjeler andre lands naturressurser. I hundre av hundre tilfeller.

Endret av Magnusjs
  • Liker 2
Lenke til kommentar

bas

 

når du er innrøykt så er du ikke en fjern fjott men en helt vanlig person bare veldig mye mer avbalansert.

når du har selv prøvd og blitt innrøyka så forstår du virkelig hvorfor.

 

å forklare deg hvordan det er som å lære deg matte helt fra scratch så derfor anbefaler jeg deg veldig sterkt i å gå gjennom iallefall (og mer) de 10 siste sidene i den linken jeg la fram der så du slipper å bli forklart å sinnsykt mye her og har et kanskje mer perspektiv på dette

 

Du er en slik person vi alle her snakker om = som ser på det som narkotika og like farlig som heroin og ikke vet en dritt om dette.

 

det blir som om jeg skal uttale meg angående fly elektronikk når jeg kun har gått elektro GK

 

 

Les og lær unge mann/gutt

 

Jada, lenge leve et helt land med like fjerne (eller "avbalanserte") folk som f.eks Jamaicanere, der har du er produktivt land med lav arbeidsledighet, not. Regner også med at du selv er en veldig produktiv fyr?

 

Du kan fortsette med din romantiske tankegang om et rolig og avbalansert samfunn, men dette er en 60-talls hippie drøm og fakta er at dette stoffet aldri kommer til å bli allment akseptert. Ser for meg et norsk høyteknologisk samfunn med "innrøyka" folk i alle stillinger, da ville vi hatt et skikkelig industrieventyr foran oss........

 

 

Det eneste du har klart å bevise er at du er meget fordomsfull og har generell liten innsikt i saken. Skaff deg innsikt og se dette fra flere perspektiv en din egen frykt for det ukjente.

 

Vel hvis Cannabis er mindre skadelig en alkohol og tobakk så vill de også ha mindre belastning på samfunnet. Tobakk sløver deg ned. Det vil si nikotin sløver deg ned. Snuser selv og en av årsakene er fordi det er avslappende og beroligende. Om man blir fjern av cannabis kan jeg ikke uttale meg om, men la meg si at du blir kvalm ved inntak av nikotin. Og ved røyking av tobakk kan hosteanfall oppstå. Det er klart at ved store eller ofte inntak av cannabis kan man ta skade, eller i verste fall dø (oral konsumering av 2kg ren THC, noe som kun et fåtall mennesker i verden klarer uten å kaste opp). Men dette er ikke noe argument imot cannabis. Tvert i mot, om vi skulle forby alt av stoffer som er dødelig eller skadelig ved for stort inntak. Så må vi forby vann, luft, alkohol, dvs neste alt i hele verden.

 

Du synes snusing er avslappende og beroliggende fordi du er avhengig av det og får abstinenser hvis du ikke får snus, for jeg kan garantere deg at ingen synes snus er avslappende og beroliggende første gang man bruker det, akkurat som det er med tobakk. Resten av innlegget ditt har jeg vanskelig for å forstå, hva er f.eks poenget med at man blir kvalm av nikotin og får hosteanfall av røyk!!??

 

Og den "da må man forby alt i hele verden" holdninga er så teit at jeg gidder ikke kommentere det engang, det skjønner du selv hvis du tenker deg om et par ganger også.

Som MagnusJS sier, så er ikke bakgrunnen til Jamaica's problemer grunnet Cannabis. Cannabis er faktisk ulovlig der også.

 

Tror du bør lese litt mer om nikotin, flere undersøkelser viser at nikotin gir brukere en avslappende og stimulert følelse. Folk som aldri har prøvd nikotin før opplever ofte nikotinsjokk, kan ses på som en mild-overdose, dette er fordi doseringa blir for stor iforhold til hva kroppen er vant til.

Avhengighet har med stimulering av dopaminsenteret, noe som fører til utløsning av dopamin i kroppen. Dette fører til en behagelig følelse hos bruker. Akkurat samme senteret stimuleres når du inntar mat. Samme senteret stimuleres av heroin, men da til en MYE høyere grad, derfor er brukere ofte ikke sultne. Dette senteret er det som gjør deg avhengig. Det blir ikke påvirket av cannabis. ( med forbehold om feil.)

 

Poenget var at ALT er skadelig, i feil doseringer. Noe annet interessant er det at verdens mest giftigste stoff "Botulinum Toxin", er lovlig å bruke i Norge. Også kjent som Botox, brukes stoffet mye medisinsk.

 

Vel Bas, du har igjen klart å illustrere hvor fordomsfull du er. Et spørsmål, fortell meg hvorfor cannabis skal være ulovlig? Når så mange verre ting er lovlig men allikevel hjelper samfunnet.

Endret av Solid Edge
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva oppnår man med å legalisere dette stoffet?

at man ikke skal bli straffeforfulgt for å selge det? Politiets første prioritet er ikke akkurat å ta brukerene.

 

Jeg ser ikke logikken til dere som vil ha dette stoffet legalisert.

Hvordan skal politiet greie å kontrollere hvilke bilkjørere som er ruset eller ikke. Hvordan kan foreldre forsikre seg om at deres sønn eller datter på 13-14 år får tak på dette stoffet, hvis det plutselig er lovlig.

 

De som absolutt vil ruse seg på dette stoffet, får ta den "lille" risken det er å kjøpe det, å så bruke det i fred å ro hjemme hos seg selv.

Lenke til kommentar

Hva oppnår man med å legalisere dette stoffet?

at man ikke skal bli straffeforfulgt for å selge det? Politiets første prioritet er ikke akkurat å ta brukerene.

Man oppnår utrolig mye, man oppnår å ødelegge organisert kriminalitet, og å kvele mafiaen ettersom at disse tjener utrolig mye på cannabis. I tillegg oppnår man et nytt rusmiddel som ifølge forskning er tryggere enn alkohol og sigaretter, og som ikke er bevist å være kreftfremkallende.

 

Det du sier om at det ikke er politiets første prioritet er sant, men dessverre hard et seg slik at politiet bruker utrolig mye ressurser på dette, bare i 2009 var det 21 866 narkotika saker i Norge (se tallstatistikk fra kripos .pdf fil). Dette betyr at politiet har brukt ressurser på å ta inn 21866 saker som de overhodet ikke skulle ha gjort, UTROLIG mye ressurser er brukt på dette.

 

Og jeg siterer kripos fra samme fil:

Aldri før er det beslaglagt større mengder eller gjort flere beslag av

hasjsisj enn i 2009, og ikke noe år før er det foretatt flere beslag av

cannabisproduktene samlet.

 

I 2009 ble 2588kg cannabis beslaglagt, det i seg selv er 2,5 millioner brukerdoser om du regner en brukerdose en relativt liten joint.

 

Nå dette i seg selv sier jo hvor mye ressurser politiet kaster bort, når det er pedofile barne overgripere og mordere der ute.

 

Jeg ser ikke logikken til dere som vil ha dette stoffet legalisert.

Hvordan skal politiet greie å kontrollere hvilke bilkjørere som er ruset eller ikke.

Det er mulig å ta en spyttprøve av sjåføren, denne vil vise om han har inntatt cannabis. I følge hva jeg har lest skal det kun telle om personen har en viss mengde cannabis i spyttet, hvis ikke regnes det ikke som en aktiv dose, ganske likt alkohol.

 

Hvordan kan foreldre forsikre seg om at deres sønn eller datter på 13-14 år får tak på dette stoffet, hvis det plutselig er lovlig.

Fordi da er det umulig for dem å kjøpe det, de må ha andre til å gjøre det for seg. Om du tar deg en tur i narkomiljøene i Oslo vil du snart se at Cannabis er i overflod i Norge, det er veldig enkelt å få kjøpt det. Har man kontakter, noe man ganske sikkert finner på skolen, kan man lett få seg en stor dose cannabis på noen få minutter. En gjennomsnittlig narko-langer bryr seg lite om du er 10 eller om du er 18, han ser en hundrelapp, derfor burde det vært innført i butikker

 

EDIT: Dette forklarer jo alt, 40% av unge nordmenn har brukt hasj

 

De som absolutt vil ruse seg på dette stoffet, får ta den "lille" risken det er å kjøpe det, å så bruke det i fred å ro hjemme hos seg selv.

Hvorfor det? burde det bli forbudt for deg å nyte alkohol? Hva er forskjellen, begge er rusmidler. Alkohol var ikke alltid lov, brennevin var bannlyst i Norge en gang i tiden, hvorfor fjernet vi den loven?

Endret av Notelitten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes ikke noen gode argument imot deg nå notelitten :D

 

 

 

Selv, så blir det kos med Ace Ventura og litt gress senere i kveld :D

Takker så meget, jeg var selv en veldig stor kritiker før jeg leste om stoffet og gjorde det til hovedmålet i livet mitt (nesten litt trist :D)

 

Ace Ventura og gress sier du? Jeg håper du koser deg mye! -Måtte du ikke få noia :)

Lenke til kommentar

http://www.fvn.no/lokalt/politiloggen/article798921.ece

 

Hadde gress vært lov og overtatt for alkohol, ville denne linken vært totalt annerledes.

 

Det hadde kanskje vært en sak der politi ville sjekke ut en fest som hadde for høyt desibel. Når de kom fram ble de møtt av hyggelige ungdom, som med en gang skrudde ned og smilte vennlig mens de sa hade til onkel politi.

 

Tenk på det, konservative motstandere av frihet.

 

Det ble nok ingen noia Notelitten :D Men fikk ikke sett Ace da:S Ble South Park samt masse masse juice og frukt.

Endret av Germy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne helgen kom masse av poengene ut i virkeligheten.

 

Jeg, og noen venner droppa en lokal fest, for å sitte sammen å chille med pot, mens vi spilte Fifa, Halo og spiste hjemmelaga pizza :D NAM

 

festen vi droppa, der ble en fyr(uten god grunn) banket opp. Han ble skikkelig banka, og naboer og politi ble koplet inn. Du kunne vist høre rabalderet veldig godt rundt i området. Etter at gemyttene ble roet ned, skulle neste plass for bråk være på den lokale puben. Her begynte folk igjen å sloss, og en kompis kom på skolen i dag og så ut som en avatar i trynet.

 

Mor i huset, hvor jeg var kom og hilste på oss og syntest at det var et trivelig besøk. På dette punktet var vi litt for fjerne, men det gikk bra.

 

Dette sier bare litt, om hvordan ting fungerer.

 

Go cannabis go.

 

(Alle nevnte var myndige)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

(snip)

 

 

(snip)

 

Vel, jeg kjenner også til noen tilfeller både privat og gjennom jobben der personer i hasjrus har utøvet vold, så jeg tror ikke cannabis er noe vidundermiddel i så måte ;) Jeg tror det handler mye om hva slags personer som tiltrekkes av de ulike rusmidlene også. Dog er jeg enig i at alkohol nok generelt i større grad fremmer aggressiv atferd enn cannabis.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...