Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Jeg anbefaller ankel-lodd om du skal paddle med bena.

Jeg har vært i vannet noen ganger med bare tørrdrakt og svømmeføtter, å komme seg frem over med mye oppdrift er vanskelig. Man må "tvinge" bena ned i vannet for å ikke paddle helt i overflaten

 

Ellers er det kanskje geiest å høre med de som kan med kajakk-tørrdrakter om hvordan de er?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har badet litt med pustende padle-tørrdrakt, og fungerer helt fint. Jeg holdt meg tørr.

Men viktig med godt undertøy, da det fort blir sabla kaldt. Tørrdraktene har jo ikke isolasjon.

 

Ellers er det jo viktig å tenke på lufta i drakten. 
Tøm den mest mulig for luft på land og bruk flytevest.

 

Aldri prøvd våtdrakt selv, men har dykket sammen med folk i våtdrakt på kaldeste vinteren. Gikk fint. Helt til etter dykket.

Sterk vind og -20 var vistnok litt guffent.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Første gang her i tråden. Antar at det er greit å komme med alle slags spørsmål her om dykking uten å starte ny tråd.

 

Jeg har  dykket for veldig lenge siden: begynte for nokså presis 50 år siden og sluttet for ca 35. Bodde denne gangen i Tyskland og jeg sluttet fordi det var et helvetes styr og utstyr for et 30-45 minutters dykk i et kjedelig vann. Hadde 2 dykkerferie i Italia som var noe heeelt annet, men Italia var langt unna. Har ellers etter egen bedømmelse solid teknisk bakgrunn.

 

Nå bor jeg her 200 m fra fjorden, har seilbåt men ellers kun snorkel, dykkermaske, 3 blylodd uten belte, dykkerkniv, og svømmeføttene er vel også et sted - og en dykkerflaske jeg kommer tilbake til. Jeg vil ikke begynne på nytt med dykkingen, men seilbåten gjør at man av og til kunne ønske å jobbe/inspisere litt rund båten også under vannlinjen og kanskje til og meg gå ned til 7-8 meter etter ankeret om nødvendig. Jeg orker IKKE alt det utstyret som man trenger for vanlig dykking innenfor min båt sine 34 føttene.

 

Ut over det jeg nevnte ovenfor vurderer jeg å skaffe meg en ikke-heldekkende våtdrakt og et Hookah-system som kan drives fra gummibåten eller båtdekk med opptil 5-10 m slange. Kan noe slik kjøpes i Norge? Fins ulike modeller å kjøpt i utlandet, f eks. https://www.deeperblue.com/hookah-surface-supplied-air-recreational-divers/ og en lavtrykkskompressor er uansett kjekt å ha ombord.

 

Når det gjelder nevnte dykkerflaske (300 bar) er jeg helt uskyldig at jeg har den: kjøpte for 5 år siden en leilighet og fant flasken i kjellerboden fortsatt med trykk på. Ingen reaksjon fra selgeren av leiligheten, så den fulgte vel med leiligheten. I gamle dager ble flaskene testet med jevne mellomrom og en fornyet godkjenning slått inn i materialet nær halsen. Det finnes et merke festet til ventilen som hos meg sier: "T.P. 051 05 D53" - er det godkjenningen? Er flasken verdt noe eller er den gått ut på dato?

 

På forhånd takk for kommentarer som får meg videre i prosessen.

Endret av trikola
Lenke til kommentar

Tipper du må ha nye svømmeføtter, gummiråte tar de etter en del år. Antagelig ny maske også.

Tanken kan trykktestes og ta innvendig inspeksjon, så kan den brukes.

 

Hvor mye utstyr slipper du unna med hookah? Høres ut som om det er minimalt, strengt tatt er det bare tanken og octopus du slipper. Evt også BCD om du skal bruke det.

Lenke til kommentar

Tipper du må ha nye svømmeføtter, gummiråte tar de etter en del år. Antagelig ny maske også.

Tanken kan trykktestes og ta innvendig inspeksjon, så kan den brukes.

 

Hvor mye utstyr slipper du unna med hookah? Høres ut som om det er minimalt, strengt tatt er det bare tanken og octopus du slipper. Evt også BCD om du skal bruke det.

Gummidelene er ikke 35 år gamle.  :)

 

BCD fantes ikke i mitt tidligere dykkerliv, og med mindre våtdrakt og uten tank kreves neppe oppdriftsjustering. Hva jeg også sparer er dette herket med å slepe tanken til fylling og tilbake til båten. For ikke å snakke om - om det stemmer hva jeg har hørt - at jeg ikke får fylt tanken uten å ha et sertifikat først (selv om teorien i det minste antageligvis blir plankekjøring). Mitt gamle dykkeforeningsinterne 'sertifikat' hjelper neppe om jeg skulle finne det.

 

Ellers takk for opplysningen om tanken.

Lenke til kommentar

Hvor ofte ser du for deg at du kommer til å dykke vs kostnad på hookah og pes med dette, som vedlikhold, filterbytte osv.

Ellers har jeg ingen erfaring med slike systemer..

 

Jeg har forresten ikke blitt spurt om dykkersertifikat når jeg fyller, de sjekker kun tanken etter min erfaring. Men mulig dette er praksis andre steder.

Det er flere enn dykkere som bruker slike tanker..

Lenke til kommentar

Gratis, Aetius :)

 

Skal undersøke nærmere med prodykk her i nærheten.

De har aldri spurt meg om sertifikat, men igjen, de pleier å sponse fyllingen min og skravler alltid noen timer mens jeg er der og er på fornavn med de fleste der, så det blir litt anderledes :)

De order med trykktesting også forresten, så vidt jeg vet så er det på andre siden av plassen der. Ikke prodykk som tester, men de leverer osv.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

De har nå min tank til trykktest og vi pratet en stund om ditt og datt og litt om mine gamle dykkerdager før 1980.

 

Skal i alle fall ta teorikurs til vinteren.

 

Og ja, de kommer til å fylle min tank med luft, bare nitrox - heter det vel - kommer jeg ikke til å få. Sånt fantes det ikke i min tid heller.

Lenke til kommentar

Ingen planer om å dykke her hjemme også da? :)

Tja, hun prøvde her først, men trivdes ikke med tørrdrakt og dårlig sikt, så da ble det shortie våtdrakt og krystallklart vann på 27 grader på Zanzibar i stedet. Men kanskje med tiden?

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt diverse PADI kursbøker billigst mulig? Da jeg tok mine kurs for ca 20 år siden fikk vi ikke beholde kursmateriellet, så det hadde vært greit å ha det nå.

Hei, du kan sjekke ut forskjellige dykketråder på Facebook om du har det :-) hvilke bøker er du ute etter? Jeg har Padi open water bok som jeg muligens kan selge.

Lenke til kommentar

Hei, du kan sjekke ut forskjellige dykketråder på Facebook om du har det :-) hvilke bøker er du ute etter? Jeg har Padi open water bok som jeg muligens kan selge.

Takk, men nei takk. Den har jeg selv.

 

Det er primært disse jeg er ute etter:

  • Advanced Open Water
  • Rescue Diver
  • Deep Diver
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...