Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg hatt mitt første dykk med eget utstyr. Må si at det var utrolig gøy!! Jeg personlig syntes ikke det var så veldig vanskelig å dykke med tørrdrakt. Eneste var at helt i begynnelsen at jeg ikke hadde 100% kontroll på bouyancyen, men det kom seg overraskende fort. Jeg endte ikke på hau eller noe sånt under vannet..

 

Siden jeg var på sandbunn med litt strøm, så ble sikten naturligvis litt dårlig. Var også litt kjipt at jeg var alene (med en på land selvfølgelig) så derfor var ikke dykket mitt så veldig langt

Lenke til kommentar

Å snakke høyt om å dykke alene er som å banne i kirka og pisse i vievannet. Ikke helt akseptert.

Men mange gjør det og PADI har jo da selvfølgelig laget et emnekurs om det. "PADI Self-Reliant Diver".

 

Personlig har jeg ikke noe imot dykking alene, hvis man er erfaren nok. Og kjenner sitt utstyr.

Har dykket selv en del ganger alene pga jeg liker å ta bilder. Å ha buddy med på fotodykk blir i praksis at vi er da to dykkere som er alene (falsk sikkerhet) og buddyen har en tendens til å ødelegge alt av sikt og forstyrrer. 

 

Men tenk deg to ganger om når du dykker alene med nytt utstyr. Ved bruk av nytt utstyr oppstår det nye momenter og dermed økt risiko.

Ikke ment for å være moraliserende, men vi har ingen å miste :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det jo ikke bare helt nytt utstyr, men første dykk med tørrdrakt, første dykk i norge og en ganske uerfaren dykker.

Antagelig helt uten reserveutstyr som ponny også.

På 2-3 meter er det jo veldig begrenset hva som kan skje da. Uansett hva som skjer er det bare å blåse opp eller droppe lodd og poppe rett opp til overflaten. Ikke noe fare for dykkesyke, og mister man luften kommer man fort til overflaten så og holde pusten til det er ikke noe problem. Værste som kan skje er vel at man får luft i føttene og flyter som en dupp med beina opp. Men de fleste klarer da å bakse seg ut av det, og det skal man også ha lært på kurset. Endret av StormEagle
Lenke til kommentar

Værste som kan skje er vel at man får luft i føttene og flyter som en dupp med beina opp. Men de fleste klarer da å bakse seg ut av det, og det skal man også ha lært på kurset.

Han har jo ikke kurs i tørrdrakt heller, potensiellt kan man jo få panikk når lufta slutter å funke og komme seg med beina opp. Med panikk uten å ha dykket med tørrdrakt og opplevd det før hjelper det ikke at det er 2-3 meter dypt, å snu seg kontrollert kan være umulig når man har panikk og ikke har luft.

 

Tror ikke det hjelper å droppe blyet med bena full av luft heller men er litt mer usikker her.

 

Ikke at jeg skal være noe moralpoliti, men man bør minst ha erfaring med utstyret man dykker med før man dykker alene.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Vil påstå hvis noe skjer under vann så er det ikke noe som heter bare å droppe eller bare å fylle vesten.

Ved 90% av dykkerrelaterte drukninger er ikke blyet droppet.  (kilde: wikipedia).

 

Det høres lett ut å bare fylle vesten eller droppe blyet, men skulle panikken ta deg så tenker man ikke helt klart. 

 

Men selvfølgelig, en hurtig oppstigning fra 3 meter er betydelig mindre risikofylt enn 30 meter.

 

Verste som kan skje er ikke at man får luft i beina, det verste som kan skje er at man opplever at man ikke kan puste vann.

Lenke til kommentar

Når man først er inne på tema:

 

  • 90% died with their weight belt on. (relevance not specified - ditching the weight belt may have been helpful in many of the cases, but not necessarily all.).
  • 86% were alone when they died (either diving solo or separated from their buddy).
  • 50% did not inflate their buoyancy compensator.
  • 25% first got into difficulty on the surface
  • 50% died on the surface.
  • 10% were under training when they died.
  • 10% had been advised that they were medically unfit to dive.
  • 5% were cave diving.
  • 1% of rescuers died.
Lenke til kommentar

 

Værste som kan skje er vel at man får luft i føttene og flyter som en dupp med beina opp. Men de fleste klarer da å bakse seg ut av det, og det skal man også ha lært på kurset.

Han har jo ikke kurs i tørrdrakt heller, potensiellt kan man jo få panikk når lufta slutter å funke og komme seg med beina opp. Med panikk uten å ha dykket med tørrdrakt og opplevd det før hjelper det ikke at det er 2-3 meter dypt, å snu seg kontrollert kan være umulig når man har panikk og ikke har luft.

 

Tror ikke det hjelper å droppe blyet med bena full av luft heller men er litt mer usikker her.

 

Ikke at jeg skal være noe moralpoliti, men man bør minst ha erfaring med utstyret man dykker med før man dykker alene.

Nå er det ikke sånn at jeg dro ut uten noe som helst form for veiledning. Hadde dere sett plassen jeg var å dykket på så ville vi ikke hatt denne diskusjonen.

 

Jeg er forøvrig helt enig med deg i alt det du sier. Det ville aldri falt meg inn å dra ut og dykke alene - og i hvertfall ikke på 30 meter. Jeg var på 2-3 meters dybde i 10 minutter. Var et steinkast unna land. Hadde jeg følt at det hadde vært et problem å klare og dykke alene så ville jeg jo selvfølgelig aldri dratt ut. Men når JEG føler at det går greit, og jeg føler at jeg har kontroll - så ser jeg ikke noe problem med å dykke alene på 3 meter :p

 

Dessuten, jeg synes ikke tørrdrakt og våtdrakt var så forskjellig å dykke med. Men det er bare min mening.

Endret av Jakobsen911
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

 

Skal ta padi kurs om to uker :)

Hos Rainbow divers I Nha Trang I Vietnam. Lest masse positivt så håper det blir et godt opplegg.

Hvordan gikk det?

Det gikk fint :) Måtte dog ha en dag mellomrom for hvert dag med dykk. Fikk alltid store problemer med å utligne trykket og tette nese/ørekanaler på slutten. Sliter med noe kronisk.

 

Utenom det gikk alt bra og har nå bestått. Skal til Thailand i januar og gleder meg til nye dykk :D

Lenke til kommentar

 

 

Skal ta padi kurs om to uker :)

Hos Rainbow divers I Nha Trang I Vietnam. Lest masse positivt så håper det blir et godt opplegg.

Hvordan gikk det?
Det gikk fint :) Måtte dog ha en dag mellomrom for hvert dag med dykk. Fikk alltid store problemer med å utligne trykket og tette nese/ørekanaler på slutten. Sliter med noe kronisk.

 

Utenom det gikk alt bra og har nå bestått. Skal til Thailand i januar og gleder meg til nye dykk :D

Så bra at det ble vellykket! Skal du ta mer kurs i Thailand? Selv holder jeg på med AOWD kurs, er vel ferdig nå i desember. Litt vanskelig bare når det er så mørkt her i Nord Norge ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...