Gå til innhold

Den dype dykkertråden


aklla

Anbefalte innlegg

  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Hei alle sammen!

 

Jeg tok dykkerkurs sommeren 2015 i Cape Town. Der hadde jeg totalt seks dykk. Jeg var på en liten to måneders ferie i Afrika og hadde planlagt dykking på Zanzibar også, men dette ble ikke noe av da jeg fikk ørebetennelse. Etter Afrika så dykket jeg ingenting, men tenkte på dykking veldig ofte etter at jeg var kommet hjem.

 

To år etter - altså denne sommeren, dro jeg på dykkerferie til Gili øyene i Indonesia. Der hadde jeg og mine venner bestilt 12 dykk på forhånd, men vi endte med 14 dykk på elleve dager da vi også tok to emnekurs (deep dive og night dive). Deep dive tok vi siden vi hadde veldig lyst til og se Mola Mola når vi skulle dra til Nusa Lembongan og dykke etterpå, og night dive tok jeg egentlig for og lære om hvordan det er å dykke i mørket.

 

Så, om jeg vil ta advanced open her hjemme i Norge, tror dere at det vil bli billigere siden jeg har to av kursene som trengs for og bli advanced open diver? Er vel ikke normalt at når man kjøper et kurs så kan de ta vekk to emner for og gjøre det billigere for meg? Vil bli ferdig med advanced open water sånn at jeg kan starte på rescue så fort det lar seg gjøre. 

 

Jeg planlegger å bli Divemaster etter hvert, men må selvfølgelig få nok dykk først (har bare 20 nå). Vil det lønne seg og ta divemaster i Norge? Vet iallefall at man får mer erfaring siden det kan være tyngre og dykke her enn i utlandet. Men det som gjør at jeg har lyst til og ta divemaster i utlandet er at man får så innmari kule opplevelser og minner for livet - i tillegg så er jeg veldig usikker på hvordan det kan sammenlignes med dykkingen her i Norge. 

 

Etter at jeg kom hjem fra Indonesia og Malaysia for en måneds tid siden så har jeg rukket og skaffet meg utstyr. Jeg bestilte alt sammen fra FUE og må si at de har vært helt glimrende og ha med å gjøre. 

 

Nå når jeg har fått alt av utstyr og skal gå i gang med å dykke her hjemme - når jeg da skal logge dykkene mine her, er det nok at buddyen min signerer i loggboken? Det må ikke være stempel fra instruktører for at de skal godkjenne det mtp. divemasterkurs? Vet man skal ha minst 60 dykk før man får sertifiseringen(?).

 

Håper det blir mer liv i denne tråden fremover, var veldig mye bra lesing her.

Lenke til kommentar

"Dykking er dykking" sånn sett, men GUE har en litt annen tilnærming til det hele (DIR - "Doing it Right), langsslange osv, slik som på et TEK-oppsett. Om du er innom FUE så kan du plukke med deg GUE-boka, veldig bra lesning. Spør også om et GUE Fundementals-kurs, så vil de nok gi deg tips.

I et nøtteskall så er det en litt mer "anal" måte å dykke på, med endel strengere regler når det kommer til utstyr, hvor det er plassert og at "alt har en uniform tanke" bak det hele som er global.
Basically, om du har trøbbel, så veit jeg nøyaktig hvor du har reservemaska di hen, og hvor du har kniven din. Eller om jeg river regulatoren din ut av munnen din i panikk for luft, så har du din backup i bungie rundt halsen. Har dykket litt med slike folk, det er egentlig veldig ålreit :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Global_Underwater_Explorers
 

Jeg skal ikke gå inn på en GUE vs PADI/CMAS her, det kan bli litt av en diskusjon, men anbefaler deg i alle fall å gi det en tanke. 

Lenke til kommentar

Så, om jeg vil ta advanced open her hjemme i Norge, tror dere at det vil bli billigere siden jeg har to av kursene som trengs for og bli advanced open diver? Er vel ikke normalt at når man kjøper et kurs så kan de ta vekk to emner for og gjøre det billigere for meg? Vil bli ferdig med advanced open water sånn at jeg kan starte på rescue så fort det lar seg gjøre.

Det funker ikke helt slik, du må ha tatt 4 emnekurs så "låses" advanced opp.

Du har tatt 2, altså må du ta 2 til. Du velger ikke bort 2 kurs, du må ta 2 så ta advanced. Det er ikke en pakke med mindre du spessifikt bestiller det, men tror det er veldig uvanlig.

Forresten "må" du ha tørrdraktkurs for å dykke i norge.

Så du må bare plukke ut ett (utenom tørrdrakt) som du har lyst på og som ditt senter kan ha, jeg anbefaller nitrox.

Ellers kommer du til å bli overrasket over nattdykk i norge vs nattdykk i syden :)

Vil anbefalle at du tar advanced her i norge, om du har planer om å dykke her. Det er stor forskjell på å dykke her og på i syden.

 

Jeg planlegger å bli Divemaster etter hvert, men må selvfølgelig få nok dykk først (har bare 20 nå). Vil det lønne seg og ta divemaster i Norge? Vet iallefall at man får mer erfaring siden det kan være tyngre og dykke her enn i utlandet. Men det som gjør at jeg har lyst til og ta divemaster i utlandet er at man får så innmari kule opplevelser og minner for livet - i tillegg så er jeg veldig usikker på hvordan det kan sammenlignes med dykkingen her i Norge.

Ta det der du vil, men husk at det tar tid. Det er ikke ett kurs man tar på en halv dag.

Du må nok regne med å bruke en uke så vidt jeg vet.

Hva som vil lønne seg og ikke spørs på hva du vil, det blir dyrere totalt sett i utlandet mtp. turen, men mye bedre opplevelser :)

 

Nå når jeg har fått alt av utstyr og skal gå i gang med å dykke her hjemme - når jeg da skal logge dykkene mine her, er det nok at buddyen min signerer i loggboken? Det må ikke være stempel fra instruktører for at de skal godkjenne det mtp. divemasterkurs? Vet man skal ha minst 60 dykk før man får sertifiseringen(?).

Loggfør selv, få buddy til å signere.

Trenger ikke stempel, men få det om du dykker via dykkefirma eller noe slikt, det ser bedre ut :)

Endret av aklla
Lenke til kommentar

 

Så, om jeg vil ta advanced open her hjemme i Norge, tror dere at det vil bli billigere siden jeg har to av kursene som trengs for og bli advanced open diver? Er vel ikke normalt at når man kjøper et kurs så kan de ta vekk to emner for og gjøre det billigere for meg? Vil bli ferdig med advanced open water sånn at jeg kan starte på rescue så fort det lar seg gjøre.

Det funker ikke helt slik, du må ha tatt 4 emnekurs så "låses" advanced opp.

Du har tatt 2, altså må du ta 2 til. Du velger ikke bort 2 kurs, du må ta 2 så ta advanced. Det er ikke en pakke med mindre du spessifikt bestiller det, men tror det er veldig uvanlig.

Forresten "må" du ha tørrdraktkurs for å dykke i norge.

Så du må bare plukke ut ett (utenom tørrdrakt) som du har lyst på og som ditt senter kan ha, jeg anbefaller nitrox.

Ellers kommer du til å bli overrasket over nattdykk i norge vs nattdykk i syden :)

Vil anbefalle at du tar advanced her i norge, om du har planer om å dykke her. Det er stor forskjell på å dykke her og på i syden.

 

Jeg planlegger å bli Divemaster etter hvert, men må selvfølgelig få nok dykk først (har bare 20 nå). Vil det lønne seg og ta divemaster i Norge? Vet iallefall at man får mer erfaring siden det kan være tyngre og dykke her enn i utlandet. Men det som gjør at jeg har lyst til og ta divemaster i utlandet er at man får så innmari kule opplevelser og minner for livet - i tillegg så er jeg veldig usikker på hvordan det kan sammenlignes med dykkingen her i Norge.

Ta det der du vil, men husk at det tar tid. Det er ikke ett kurs man tar på en halv dag.

Du må nok regne med å bruke en uke så vidt jeg vet.

Hva som vil lønne seg og ikke spørs på hva du vil, det blir dyrere totalt sett i utlandet mtp. turen, men mye bedre opplevelser :)

 

Nå når jeg har fått alt av utstyr og skal gå i gang med å dykke her hjemme - når jeg da skal logge dykkene mine her, er det nok at buddyen min signerer i loggboken? Det må ikke være stempel fra instruktører for at de skal godkjenne det mtp. divemasterkurs? Vet man skal ha minst 60 dykk før man får sertifiseringen(?).

Loggfør selv, få buddy til å signere.

Trenger ikke stempel, men få det om du dykker via dykkefirma eller noe slikt, det ser bedre ut :)

Så om jeg tar 2 emnekurs til, da har jeg vel fullført advanced? Det er iallefall sånn jeg har forstått det.

 

Ja, jeg dykket med Manta Dive på Gili T og Gili Air, og der var det normalt at et DM kurs tok mellom 6-8 uker. Men dette også fordi at du får jobb der i noen uker etterpå sånn at du får opparbeidet deg litt erfaring.

 

Takk for svar til dere begge! Skal hive meg rundt og lese litt om GUE, SSI (som jeg har kombinert med PADI) og CMAS.

Lenke til kommentar

Så om jeg tar 2 emnekurs til, da har jeg vel fullført advanced? Det er iallefall sånn jeg har forstått det.

Nei. Advanced er ett eget kurs som du må ha 4 emnekurs for å få starte på.

Tar du 2 emnekurs til så kan du melde deg opp på advanced-kurset. Det tar så vidt jeg husker ca 2 dager å ta advanced.

 

Ang hals og justering, du har antagelig ringer rundt halsen, på mansjetten?

Ta en skalpel og noe rundt, selv brukte jeg en 1,5L flaske.

Dyttet den gjennom mansjetten og kuttet på ringene, bare pass på å få ett rent kutt uten fliker eller noe slikt.

Vet ikke om dette er den riktige måten å gjøre det på, men den har holdt til nå :)

 

maxresdefault.jpg

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har tatt deep dive og nightdive. Så vidt jeg vet så inngår de i advanced "pakken" om jeg kan si det sånn. Synes det er litt rart at man må ta fire emnekurs før man i det hele tatt får starte på advanced. Jeg finner ikke kilder på det noen plasser. Hva med de som går fra OWD og rett på AOWD? De jeg kjenner har ikke tatt fire emnekurs før, men starta rett på.

 

EDIT: er vel ikke emnekurs, men adventure course jeg har. For night dive og deep dive som er to av alternativene under advanced

Endret av Jakobsen911
Lenke til kommentar

 

Så om jeg tar 2 emnekurs til, da har jeg vel fullført advanced? Det er iallefall sånn jeg har forstått det.

Nei. Advanced er ett eget kurs som du må ha 4 emnekurs for å få starte på.

Tar du 2 emnekurs til så kan du melde deg opp på advanced-kurset. Det tar så vidt jeg husker ca 2 dager å ta advanced.

 

Ang hals og justering, du har antagelig ringer rundt halsen, på mansjetten?

Ta en skalpel og noe rundt, selv brukte jeg en 1,5L flaske.

Dyttet den gjennom mansjetten og kuttet på ringene, bare pass på å få ett rent kutt uten fliker eller noe slikt.

Vet ikke om dette er den riktige måten å gjøre det på, men den har holdt til nå :)

Nei, jeg har ikke ringer ? Jeg har gummihals - og den er innmari trang, men får den på. Er redd for og besvime om den er på i ti minutter liksom :p

Lenke til kommentar

Ingen runde merker på mansjetten?
Tipper du uansett kan kutte rundt.
Se bildet jeg la til :)

Mulig de har endret noe på advanced kurset, ble litt usikker. Jeg tok open water, advanced open water, navigering, deep dive, search and recover og nitrox før jeg startet på advanced, om jeg ikke har glemt noen kurs :)
Jeg er ganske sikker på at det var ett krav at jeg hadde 4 eller 5 men det er jo noen år siden så jeg er litt usikker. Instruktøren tok hånd om alle nødvendigheter også, så jeg er litt usikker.


Fant denne, https://www.deeperblue.com/specialties-advance-open-water-diving-certification/
"PADI’s AOWD diver program is based on completing the first dive of five different specialties. Two of the specialties are mandatory, these are deep diver and navigation. The other three are selected by the diver so the course best fits their needs. The training method used in the advance course is the same as in the open water class as they use the knowledge portion, the confined water session and pen water sessions."

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen runde merker på mansjetten?

Tipper du uansett kan kutte rundt.

Se bildet jeg la til :)

 

Mulig de har endret noe på advanced kurset, ble litt usikker. Jeg tok open water, advanced open water, navigering, deep dive, search and recover og nitrox før jeg startet på advanced, om jeg ikke har glemt noen kurs :)

Jeg er ganske sikker på at det var ett krav at jeg hadde 4 eller 5 men det er jo noen år siden så jeg er litt usikker. Instruktøren tok hånd om alle nødvendigheter også, så jeg er litt usikker.

 

 

Fant denne, https://www.deeperblue.com/specialties-advance-open-water-diving-certification/

"PADI’s AOWD diver program is based on completing the first dive of five different specialties. Two of the specialties are mandatory, these are deep diver and navigation. The other three are selected by the diver so the course best fits their needs. The training method used in the advance course is the same as in the open water class as they use the knowledge portion, the confined water session and pen water sessions."

Ja, nettopp. Jeg trenger to adventure kurs til for og få advanced open water :-)

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

 

Ingen runde merker på mansjetten?

Tipper du uansett kan kutte rundt.

Se bildet jeg la til :)

 

Mulig de har endret noe på advanced kurset, ble litt usikker. Jeg tok open water, advanced open water, navigering, deep dive, search and recover og nitrox før jeg startet på advanced, om jeg ikke har glemt noen kurs :)

Jeg er ganske sikker på at det var ett krav at jeg hadde 4 eller 5 men det er jo noen år siden så jeg er litt usikker. Instruktøren tok hånd om alle nødvendigheter også, så jeg er litt usikker.

 

 

Fant denne, https://www.deeperblue.com/specialties-advance-open-water-diving-certification/

"PADI’s AOWD diver program is based on completing the first dive of five different specialties. Two of the specialties are mandatory, these are deep diver and navigation. The other three are selected by the diver so the course best fits their needs. The training method used in the advance course is the same as in the open water class as they use the knowledge portion, the confined water session and pen water sessions."

Ja, nettopp. Jeg trenger to adventure kurs til for og få advanced open water :-)

 

Nå skal jeg faktisk til min nabo som er instruktør. Han skal hjelpe meg med og ordne og fikse med sakerne. Gleder meg vilt til å dykke her i hjemme!

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar

Ta nitrox og tørrdrakt om du ikke har :)

Nitrox er veldig kjekt å bruke på lengre dykk, tørrdrakt er ett "krav" i norge.

 

Ikke gled deg for mye til å dykke her hjemme, mye mudder og selv om du har hatt nattdykk så syntes jeg selv det var bedre og lettere å navigere og å se med lykt på nattdykk i Egypt enn det er på dagen her i Norge.

Lenke til kommentar

Jeg får innføring i tørrdrakt hos han naboen, så da trenger jeg vel ikke ett ekstra kurs for det.

 

Nitrox sa han også var veldig unødvendig, man kan dykke lenge uten nitrox. Tror ikke nitrox er aktuelt for meg nå uansett, det kan jeg alltids ta ved en senere anledning.

 

Nå har vi fått justert på drakten - og Gud bedre meg hvor stor forskjell det er! Drakta er jo en drøm å ha på seg nå :D

 

Her hvor jeg bor skal det visst være flere kule plasser å dykke. I umiddelbar nærhet så er det vel 14 gode plasser å dykke på. Har hørt veldig mye bra om de plassene her, så gleder meg veldig til å få sjekket de ut ;)

Endret av Jakobsen911
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...