Gå til innhold

Bilkjøring og SMS - Jeg kunne nå vært død


Edstro

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har aldri skrevet sms i bilen og har heller ikke brukt telefonen i bilen utenom å tatt den når den har ringt. Dette for å sørge for full konsentrasjon når man er på veien.

 

Idag så satt jeg på med en som skulle sjekke en melding han fikk på telefonen. Jeg er vandt med at folk som sjekker sms på telefonen ser ned MAKS et sekund før de ser på veien igjen. Men han her så ned i flere sekunder og ble bare mer og mer oppslukt av meldingen. Til slutt så gikk bilen ut av sperrelinjen på høyre side og vi kunne krasjet i et avkjøringskilt om jeg ikke hadde gjort noe.

 

Etter hvert som bilen skle mer ut av veien og vi nermet oss skilte tok jeg øyeblikkelig tak i rattet og svingte bilen inn på veien igjen. Hadde jeg ikke gjort det så hadde vi krasjet, garantert. Å dette i et skilt på en motorvei i 90 km/t. Jeg ble livredd å sa hva faen han holdt på med og hvorfor han så ned på telefonen så lenge? Han begynte bare å le og sa det man ikke ser har man ikke godt av. Han så ikke hvor nerme vi var på å krasje for han så på sin telefon mens jeg angrep rattet rett før.

 

Dette var utrolig skummelt. Å det ver så nærme. Jeg skal fra nå av aldri sitte på med noen som bruker mobilen i bilen. Til opplysning så har jeg selv bilsertfikatetet.

 

Hva synes dere om sms og bilkjøring? Eller mobilbruk generelt i bil? Nå har jeg sett en situasjon som var så nære. Jeg tror ikke folk er klar over vor farlig det er. Det er nesten som jeg er redd for å sette meg ut i en bil nå.

Endret av eddielie30
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en stygg uting som burde ha blitt slått ned på mye hardere, jeg har personlig opplevd :

 

*Å nesten bli påkjørt i gå feltet rett etter rundkjøring. Sjaføren sendte sms og kjørte ut av rundkjøringen uten å stoppe for meg som var på vei over , jeg måtte hoppe unda.

 

*Sett 2-3 ulykker pga uvittig bruk av mobil under kjøringen.

 

Det er egentlig hårreisende hvor mange som bruker sms / mobil under kjøringen, dette utgjør stadig vekk en økende risiko og ulykke statistikken kommer nok til å slå negativt ut pga dette.

Lenke til kommentar

Mobil og bilkjøring hører ikkje sammen. Sånn er det bare.

 

Min egen erfaring med dette er påkjørsel bakfra.

Og ja det var eg som kjørte på og leste sms..

 

Nå skal det seies at politiet slår ned på dette.

Veninnen til kånå blei stoppet for å snakke i telefonen. Siden dette var første gangen hun blei stoppet av politi så var hu nokså nervøs. Så det endte med blåse kontroll også ;)

 

edit: la te litt/rettskriving

Endret av Akvarius
Lenke til kommentar

Jeg er glad jeg har iPhone, for den (og de fleste andre touchtelefoner) er fullstendig umulig å bruke mens du kjører. Med den gamle Nokiaen min med fysiske taster, kunne jeg "bruke" telefonen mens jeg fortsatt så fremover, ettersom jeg kunne føle meg frem til de riktige tastene.

 

Dette skjedde likevel ytterst sjeldent, da jeg hadde handsfree for telefonsamtaler.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg kan snakke i mobil i bilen uten at det har noen risiko for trafikksikkerheten så lenge bilen har automatgir, noe min bil har. Jeg kjører stort sett med en hånd på rattet uansett. Men når det gjelder sms er jeg helt enig i at det er farlig.

 

Poenget er ikke hvor hendene dine er, men hvor oppmerksomheten din er.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Jeg mener jeg kan snakke i mobil i bilen uten at det har noen risiko for trafikksikkerheten så lenge bilen har automatgir, noe min bil har. Jeg kjører stort sett med en hånd på rattet uansett. Men når det gjelder sms er jeg helt enig i at det er farlig.

 

Poenget er ikke hvor hendene dine er, men hvor oppmerksomheten din er.

 

Greit nok, men hva er da forskjellen mellom å snakke i mobil og snakke med en passasjer? Eller evt høre på radioen.

Lenke til kommentar

Jeg mener jeg kan snakke i mobil i bilen uten at det har noen risiko for trafikksikkerheten så lenge bilen har automatgir, noe min bil har. Jeg kjører stort sett med en hånd på rattet uansett. Men når det gjelder sms er jeg helt enig i at det er farlig.

 

Poenget er ikke hvor hendene dine er, men hvor oppmerksomheten din er.

 

Greit nok, men hva er da forskjellen mellom å snakke i mobil og snakke med en passasjer? Eller evt høre på radioen.

 

Passasjeren er fysisk i bilen, og har derfor en viss forutsetning for å kunne vite når han skal holde kjeft fordi du må konsentrere deg om kjøringen. Radioen kan ikke likestilles med samtale - en samtale bruker flere deler av hjernen enn rent passiv lytting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Greit nok, men hva er da forskjellen mellom å snakke i mobil og snakke med en passasjer? Eller evt høre på radioen.

Forskjellen er at når man prater i telefonen så må man konsentrere seg mer om å oppfatte hva som blir sagt og man blir oftere mer opptatt av selve samtalen enn kjøringen. Dette har det også vært flere undersøkelder på, som viser at det er pratingen som distraherer, ikke det å holde mobilen.

 

Her er en link: http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/232667

 

Forskerne plasserte en syklende klovn på universitetsplassen. Klovnen var livlig kledd i fiolett og gult, hadde rød nese og brukte en enhjulsykkel. Han skulle dermed være lett å legge merke til. Klovnen syklet dessuten på potensielt kryssende kurs av de gående.

 

I løpet av en periode på en time ble et antall personer som hadde krysset plassen stoppet og spurt om de hadde sett noe spesielt.

 

Bare 25 prosent av mobilbrukerne hadde lagt merke til klovnen. I gruppa som ikke brukte mobiltelefon var det langt flere som hadde sett klovnen på første forsøk.

Lenke til kommentar

Mobil i bilen er en skkikkelig uting, som kan skape farlige situasjoner, hver eneste dag- helt unødvendig!

 

Jeg bruker riktignok handsfree når jeg kjører langt, som da skrus på før jeg begynner å kjøre. Har jeg glemt å skru på handsfree før jeg kjører av gårde, stopper jeg bilen..

 

På korte turer lar jeg det bare ringe, så ringer jeg heller opp igjen da jeg har stoppet..

 

 

Men.. hvis man blir så påvirket av å prate i telefonen i bilen- med den ene hånda, eller ikke- så burde det vel være nesten like skummel med handsfree.. selv om man da har begge hendene på rattet?!

Lenke til kommentar

Men.. hvis man blir så påvirket av å prate i telefonen i bilen- med den ene hånda, eller ikke- så burde det vel være nesten like skummel med handsfree.. selv om man da har begge hendene på rattet?!

Nå har jeg ingen kilder på dette, men mange mener det er minst like farlig og at det burde forbys på lik linje med å bruke telefon uten handsfree.

Lenke til kommentar

Men.. hvis man blir så påvirket av å prate i telefonen i bilen- med den ene hånda, eller ikke- så burde det vel være nesten like skummel med handsfree.. selv om man da har begge hendene på rattet?!

Nå har jeg ingen kilder på dette, men mange mener det er minst like farlig og at det burde forbys på lik linje med å bruke telefon uten handsfree.

Her er en link: http://www.forskning.no/artikler/2009/oktober/232667

 

Forskerne plasserte en syklende klovn på universitetsplassen. Klovnen var livlig kledd i fiolett og gult, hadde rød nese og brukte en enhjulsykkel. Han skulle dermed være lett å legge merke til. Klovnen syklet dessuten på potensielt kryssende kurs av de gående.

 

I løpet av en periode på en time ble et antall personer som hadde krysset plassen stoppet og spurt om de hadde sett noe spesielt.

 

Bare 25 prosent av mobilbrukerne hadde lagt merke til klovnen. I gruppa som ikke brukte mobiltelefon var det langt flere som hadde sett klovnen på første forsøk.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-1432

Jeg liker ikke å bruke tlf i bil, men kan innrømme at jeg har snakket i tlf en gang eller 2, hvis det har ringt. Gir da beskjed om at vi får snakkes senere.

 

Melding skriver jeg aldri.

Lenke til kommentar

Den største forskjellen her, ligger jo faktisk i om man har en arm eller to til disposisjon når man skal styre bilen. Med to armer frie (handsfree) kan man lettere foreta en unnamanøver enn med bare en arm fri. Men alt som gjøres samtidig som man kjører, svekker naturligvis både refleks og fokus. Skal vi da fjerne radio og CD-spiller fra bilene fordi folk kan synge mens de kjører?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...