Gå til innhold

Rykte - Canon EOS 5D Mark 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gråter hvis det faktisk er 22mpx. Det er nesten ingenting opp fra 5D2. Gi meg 40+ mpx og bra lav-iso ytelse.

Går sensoren opp til 40Mpx kan du banne på at det er mer støy pr piksel enn i 5D2. Sånn fungerer fysikk, er jeg redd. ;)

 

Det jeg vil ha forbedring på er mer dynamikk på lav ISO. :)

Endret av Trondster
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg gråter hvis det faktisk er 22mpx. Det er nesten ingenting opp fra 5D2. Gi meg 40+ mpx og bra lav-iso ytelse.

Går sensoren opp til 40Mpx kan du banne på at det er mer støy pr piksel enn i 5D2. Sånn fungerer fysikk, er jeg redd. ;)

 

40Mpx eller deromkring er samme pikseltetthet som 7D, så samme støy, eventuelt en forbedring ettersom de har hatt noen flere år til å videreutvikle en sånn sensor.

 

 

Det jeg vil ha forbedring på er mer dynamikk på lav ISO. :)

 

 

 

De kunne jo gjøre en "HDR" ved å ta to lesninger av sensor. En full lesning + en lesning av enten høylyset eller skygge, valgfritt av fotografen, med flere verdisettinger hvordan kamera kamera skal lese de ekstra verdiene. Tagget sammen så de mikses i RAW konverterings programvaren under etterbehandling.

Det er slik RED gjør det på sine kameraer, rart at ingen av DSLR produsentene prøver seg på noe av det samme.

 

For meg er en ny 5D med 22Mpx ganske uinteressant med mindre noe annet eksepsjonelt brukbart er lagt til, men 40+Mpx ville gjort det veldig fristene.

 

Vil jo komme 8K skjermer etterhvert og når man fotograferer så er det jo ganske interessant å ha megapiksel nok til at kvaliteten holder for fremtidige fremvisnings muligheter.

 

"Futur proof" er jo et konsept flere nevner i sammenheng med sensor teknologi og piksel/oppløsningsevne.

 

Hadde ikke noe imot å ha et kamera med den 120Mpx APS-H sensoren Canon viste frem i 2010, men jeg kan godt ta et skritt av gangen.

Lenke til kommentar

Til dere som frykter eller lovpriser 22 Mp, jeg tror Canon kommer med to varianter så 'alle' får det som de vil. Jeg ser heller ikke bort i fra at Nikon vil svare på splitten med en D800s etter hvert.

Jeg tror du har rett der, ryktene har vel og gått i den retningen en stund nå, dvs at Canon og kommer med et nytt ff-hus med 30-40mp sensor senere i år - og jeg er ikke helt sikker på at det og blir hetende 5D-et-eller-annet, kanskje noe helt annet.

 

Skulle det nå komme et 5Dmk3 med 22mp sensor betyr vel det at Canon har i praksis oppgradert sensoren i mk2 med bedre støyegenskaper etc til nivå med dagens sensorteknologi. Autofokusen blir og bedre og det ryktes om 6-7bps noe som mange vil sette pris på. I tillegg kommer all annen oppgradering i huset til 2012-nivå. Det forundrer meg ikke om Canon vil foreta en mer eller mindre konservativ oppgradering (som den ryktede) når det gjelder etterfølgeren av 5DII for å prøve å videreføre suksessen med mk2.

 

Men vi får se hva som kommer, kanskje blir alle tatt på senga..

 

Tor

Lenke til kommentar

Har vel vært snakk om 3500$ som burde blir rundt 25 000 her til lands tenker jeg.

 

Tja om det er "bare" 22 mp så bør den vel helst prises lavere enn D800 vil jeg tro :hmm:

 

Og om spec stemmer så tror jeg Canon 5D fort mister tronen den har hatt i en rekke år , den vil glatt D800 overta, slik det ser ut nå har jo D800 bedre spec og lavere pris .

Det er noe som heter blåmandag, men nå tror jeg det blir en blåfredag for de fleste som har ventet i spenning på 5D lll , dette lover ikke godt ......

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Tja om det er "bare" 22 mp så bør den vel helst prises lavere enn D800 vil jeg tro :hmm:

 

Og om spec stemmer så tror jeg Canon 5D fort mister tronen den har hatt i en rekke år , den vil glatt D800 overta, slik det ser ut nå har jo D800 bedre spec og lavere pris .

Det er noe som heter blåmandag, men nå tror jeg det blir en blåfredag for de fleste som har ventet i spenning på 5D lll , dette lover ikke godt ......

 

tja og tjaaaa.

D700 var da ikke priset lavere enn 5D MKII selv om den hadde færre megapixler.

Ellers så var da ikke specsene noe dårligere enn de til D800? Og tjaaaaa, om 5D MKII har vært kongen på haugen kan vel diskuteres eller? Tviler hvertfall på at noen nikonianere er enig med deg ;)

Lenke til kommentar

tja og tjaaaa.

D700 var da ikke priset lavere enn 5D MKII selv om den hadde færre megapixler.

Ellers så var da ikke specsene noe dårligere enn de til D800? Og tjaaaaa, om 5D MKII har vært kongen på haugen kan vel diskuteres eller?

 

De var kongen på hver sin haug. Nødvendigvis også konkurrenter, men egentlig med ganske forskjellige profiler. Med Mk III og D800 har de på mange måter byttet plass selv om Nikon muligens fortsatt er bedre på byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Tja om det er "bare" 22 mp så bør den vel helst prises lavere enn D800 vil jeg tro :hmm:

 

Og om spec stemmer så tror jeg Canon 5D fort mister tronen den har hatt i en rekke år , den vil glatt D800 overta, slik det ser ut nå har jo D800 bedre spec og lavere pris .

Det er noe som heter blåmandag, men nå tror jeg det blir en blåfredag for de fleste som har ventet i spenning på 5D lll , dette lover ikke godt ......

 

tja og tjaaaa.

D700 var da ikke priset lavere enn 5D MKII selv om den hadde færre megapixler.

Ellers så var da ikke specsene noe dårligere enn de til D800? Og tjaaaaa, om 5D MKII har vært kongen på haugen kan vel diskuteres eller? Tviler hvertfall på at noen nikonianere er enig med deg ;)

 

Kongen på haugen er vel et Nikonutrykk, er det ikke :-))

Det er vel ingen FF kamera i samme klassen som har solgt så bra som 5D siden den ble lansert ,det er det vel neppe noen tvil om , at det i etterkant kom kamera som var like bra er en annen sak, men 5D sin popularitet kan nok ingen bestride uansett hvilket merke de selv har .

men jeg tror fortsatt at Canon må komme med feks en 5Dx med flere MP for å opprettholde dette , enkelte rykter mener jo at så vil sje ..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...