Gå til innhold

Hvorfor er sjøkabel så udiskutabelt?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Så hvordan er det det funker nå? Dere får strøm fra vestlandet, dere får olje fra vestlandet, dere sitter igjen med pengene, infrastrukturen, operahusene osv.... vi sitter igjem med monstermaster som skal forsyne oljeplattformene med strøm...

 

http://www.ssb.no/vis/emner/09/01/fnr/main.html

 

Nei, det funker ikke sånn. Hele landet får olje fra havet som er norsk territorie, ikke vestlandet sitt. Strømmen kommer vell fra hele landet. Infrastrukturen finnes også over hele landet men sier seg vell selv at vi trenger mer infrastruktur i ett ommråde der det bor mange folk enn der det bor få?

 

Men igjen, morsomt å se "liten bygd" kompleksene flomme frem, og kanskje vise en del folks egentlige motivasjon? Er ikke vi på østlandet som trenger kablene, det er Bergen. Så om dere skal ta med dere høygaflene og protestere så får det nesten bli dit. Uansett morsomt at debatten havnet om Oslo til slutt.

 

Du har faktisk så gode poenger at du ikke trenger å være nedlatende. Du vil virke mer seriøs da, og de gode poengene dine vil få en bedre virkning.

 

Jeg bor i oslo, men har vokst opp i ei lita bygd på østlandet. Masse fin natur, masse høyspentmaster. Funker fint! Olja kommer ikke fra vestlandet, den kommer fra Nordsjøen. så viss den tilhører noen spesielle bortsett fra kongeriket norge, så er det vel fisken der ute. Det er håpløst at folk tror det er verdens undergang at det blir noen høyspentmaster eller forandringer generelt.

 

Folk var i mot operaen, nå er det mange som faktisk liker den, og den ligger der ihvertfall og livet går videre.

Ting blir nedlagt/revet, ting blir bygd og satt opp og folk protesterer og klager og bærer seg som at verden ikke skal stå til påske viss akkurat dentingen de er imot skjer. Men saken er den at etter ei stund så legger vreden seg, og livet går atter en gang videre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så hvordan er det det funker nå? Dere får strøm fra vestlandet, dere får olje fra vestlandet, dere sitter igjen med pengene, infrastrukturen, operahusene osv.... vi sitter igjem med monstermaster som skal forsyne oljeplattformene med strøm...

 

http://www.ssb.no/vis/emner/09/01/fnr/main.html

 

Nei, det funker ikke sånn. Hele landet får olje fra havet som er norsk territorie, ikke vestlandet sitt. Strømmen kommer vell fra hele landet. Infrastrukturen finnes også over hele landet men sier seg vell selv at vi trenger mer infrastruktur i ett ommråde der det bor mange folk enn der det bor få?

 

Men igjen, morsomt å se "liten bygd" kompleksene flomme frem, og kanskje vise en del folks egentlige motivasjon? Er ikke vi på østlandet som trenger kablene, det er Bergen. Så om dere skal ta med dere høygaflene og protestere så får det nesten bli dit. Uansett morsomt at debatten havnet om Oslo til slutt.

 

Du har faktisk så gode poenger at du ikke trenger å være nedlatende. Du vil virke mer seriøs da, og de gode poengene dine vil få en bedre virkning.

 

Jeg bor i oslo, men har vokst opp i ei lita bygd på østlandet. Masse fin natur, masse høyspentmaster. Funker fint! Olja kommer ikke fra vestlandet, den kommer fra Nordsjøen. så viss den tilhører noen spesielle bortsett fra kongeriket norge, så er det vel fisken der ute. Det er håpløst at folk tror det er verdens undergang at det blir noen høyspentmaster eller forandringer generelt.

 

Folk var i mot operaen, nå er det mange som faktisk liker den, og den ligger der ihvertfall og livet går videre.

Ting blir nedlagt/revet, ting blir bygd og satt opp og folk protesterer og klager og bærer seg som at verden ikke skal stå til påske viss akkurat dentingen de er imot skjer. Men saken er den at etter ei stund så legger vreden seg, og livet går atter en gang videre.

 

Tar den, vet det var en unødvendig kommentar, men blir samtidig provosert når man klarer å snu dette til en klassisk "oslo fikk opera"-debatt. Men enig i at det ikke kommer særlig mye godt ut av å legge seg på det nivået.

Lenke til kommentar

Man skal aldri benytte seg av det billigste alternativet, men det beste! Vi vil ikke at våre politikere alltid skal velge det billigste fordi det er billigst. Er det billigste best, velger man det, men man gjør seg selv som regel en bjørnetjeneste hver gang man velger billigst fordi det er billigst!

Lenke til kommentar

Jeg synes sutrekoppene som vil benytte det dyreste alternativet, kan betale regningen for det dyre alternativet. Så lenge det er andre som betaler regninga, så må de finne seg i at det billige alternativet blir benyttet.

Skal vi bruke dette til alt da kansje? Veier, skoler osv?

 

Om det er irrasjonelle krav, hvorfor ikke? Dette er helt vanlige strømmaster som det er masse av i landet, å påstå at strømmaster ødelegger anturen er en sterk overdrivelse. Worst case, så er det lett å demontere de også. La ingeniører og andre fagfolk gjøre konsekvensutredninger og regne ut det beste alternativet, om kommunen vil ha en eller annen latterlig løsning som koster mye mer, så kan de betale mellomlegget.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg synes sutrekoppene som vil benytte det dyreste alternativet, kan betale regningen for det dyre alternativet. Så lenge det er andre som betaler regninga, så må de finne seg i at det billige alternativet blir benyttet.

Skal vi bruke dette til alt da kansje? Veier, skoler osv?

 

Som ATW skrev: "Om det er irrasjonelle krav, hvorfor ikke?"

 

Jeg ser ingen grunn til at JEG skal betale 4 ganger så mye for å få strømmen dit den skal, fordi at en eller annen noldus langt oppe i fjellheimen synes at høyspentmaster er stygge. Jeg vil ikke betale for folks stormannsgalskap, den kan de betale for selv. Jeg betaler gladelig skatt for at folk skal få tak over hodet, men jeg betaler ikke skatt for at folk skal få en villa.

 

Ønsker du et dyrere alternativ, så får du betale mellomlegget og ekstrakostnadene i den tiden det er i drift, "selv".

Lenke til kommentar

Ok, så hvorfor går bergenseres skattekroner til opera da? Det billigste alternativet ville blitt SKOG!

 

Hvorfor går masse penger til å lage 4-felts e6 fra oslo og nordover når vi på vestlandet kjører 500 km èn-felts- eller to-felts vei for å komme til hovedstaden??

 

Poenget mit er: det er Oslofolk som sitter på pengesekken, det er Oslofolk som bestemmer hva som er irrasjonelt.

Lenke til kommentar

Det er feil å skylde på Oslofolk på veier, det er politikerne du skal skylde på. Som Osloborger skulle jeg personlig sett bedre veier i sør og vestlandet. Folket stemmer på sine folk og dermed får man de man velger. Bare ett lite sidenotis, var på ett arrangement ifjor sommer før valget (dyrskue, for de som vet hva det er), og der lovte alle politikerne bortsett fra SV at de ville komme i gang med 4-felts veier fra Oslo til Kristiansand.

Lenke til kommentar

Ok, så hvorfor går bergenseres skattekroner til opera da? Det billigste alternativet ville blitt SKOG!

 

Hvorfor går masse penger til å lage 4-felts e6 fra oslo og nordover når vi på vestlandet kjører 500 km èn-felts- eller to-felts vei for å komme til hovedstaden??

 

Poenget mit er: det er Oslofolk som sitter på pengesekken, det er Oslofolk som bestemmer hva som er irrasjonelt.

 

Brukes det virkelig lite penger på vei på vestlandet? Det er ikke mitt inntrykk etter å ha vært i bergen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er vel ikke selve mastene som er det store problemet, de blir jo knapt synlige. Men det er vel det 40+ meter brede ryddbeltet rundt masttraseeen som er problemet? Det faktum at det ryddes ett MEGET godt synlig belte med skog 20+ meter til hver side av mastene og i hele kableens lengde. DET er godt synlig når det brøyter seg gjennom uberørt natur.

 

En annen trase rundt som ikke er synlig for alle båtene som går inn i fjorden ville vært det mest ideele. En sjøkabel blir for dyr og for upraktisk m.t.p. vedlikehold.

 

 

 

ang. broa så tror jeg den, korrekt designet, ville kunne bidra til mer enn den trakk vekk fra opplevelsen. Den gir heller ikke store stygge sår i naturen på samme måte som mastene gjør.

 

edit: va visst ~40, ikke 80m ryddebelte.

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

Ok, så hvorfor går bergenseres skattekroner til opera da? Det billigste alternativet ville blitt SKOG!

 

Hvorfor går masse penger til å lage 4-felts e6 fra oslo og nordover når vi på vestlandet kjører 500 km èn-felts- eller to-felts vei for å komme til hovedstaden??

 

Poenget mit er: det er Oslofolk som sitter på pengesekken, det er Oslofolk som bestemmer hva som er irrasjonelt.

Til opplysning så er jeg trønder, nærmere bestemt trondhjemmer - jeg var også uenig i byggingen av operaen, men nå har vi en gang tullepartier som styrer på tinget, som heller bruker penger på opera enn veier, sykehus og infrastruktur forøvrig, slik som jernbane, strømnett, mobilnett og liknende.

 

Her i trondheimsområdet, så er veiene finansiert ved bom.

Lenke til kommentar

 

 

 

ang. broa så tror jeg den, korrekt designet, ville kunne bidra til mer enn den trakk vekk fra opplevelsen. Den gir heller ikke store stygge sår i naturen på samme måte som mastene gjør.

 

edit: va visst ~40, ikke 80m ryddebelte.

 

Brua er allerede designet, og i ferd med å bygges, den er ikke oppsiktsvekkende pen i mine øyne, men de samme politikerene som er imot kraftlinjer er selvsagt for den. Hele greia er en tåpelig symbolsak, skulle tro folk som var opptatt av miljø hadde noe bedre å skape så enormt mye engasjement over.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tenkte akkuratt på det samme. Synes det virker userriøst når nyhetsoppleserne på nyhetskanalen konsekvent snakker om "monstermastene". Det er jo først og fremst høyspentmaster?

 

Nei, virker som man bare bruker det uttrykket for å stille mastene i dårligst mulig lys. De har i allefall lyktes med kampanjen sin da. Gleder meg til kampanjen om å værne vestlandet mot monsterbruer, monsterveier osv. Forøvrig morsomt å se reportasjene fra de ommrådene som blir innvolvert. Ingen av tettstedene vil jo ha master/ilandføring hos seg så uansett om det blir "monstersjøkabel" eller monstermaster så er det noen som blir grinete.

Lenke til kommentar

Lurer på hvorfor de blodrøde journalistene konsekvent sier "monstermaster", men ikke "monsterkabel".

Fordi samtlige norske aviser har vært i en "oioioi, kanskje Jens taper"-tåke siden sånn ca. midt i juli. Er ikke plass til noe annet enn monstermaster og kraftjens da. Kritisk journalistikk kan vi spare til en eller annen sak der det går an å trykke pupper på førstesiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...