Gå til innhold

Blir svimmel, shaky og begynner å kaldsvette ved spilling av noen få spill. Noe jeg kan gjøre?


Anbefalte innlegg

Seriøst, hva feiler det meg?

Det her er ikke kødd, men det er en 3-4 spill opp igjennom årene jeg ikke klarer å spille.

Det samme skjer hver gang, blir svimmel, shaky og begynner å kaldsvette.

Ender opp med å må gå å legge meg ned.

 

Hadde det bare skjedd med dritt spill, men har aldri klart å fullføre HL2 pga dette, og nå i dag fikk jeg tak i en kopi av L4D2 men orket ikke å komme meg til det andre safe room engang på første campaign.

L4D1 gikk helt fint, aldri noen problemer.

 

Husker også jeg ble sånn av å spille Stranglehold for en par år siden, men der tok det lengere tid før jeg ble dårlig.

 

Noen som har hørt om noe lignende, eller vet om en måte å fikse det på?

 

Prøvd HL2 på både PC og 360, like dårlig!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Begynner av og til å stresse litt i HL2 og Bioshock-spillene sånn at jeg blir nødt til å ta en pause :p Dette er stort sett bare på creepy steder når jeg vet at noe faenskap er på vei...

Men det er nok ikke på langt nær like ille som det du beskriver. At det skjer med Stranglehold er litt mer merkelig siden det ikke er så veldig creepy (det jeg har spilt av det uansett).

 

Men det er nok noe i underbevisstheten din som "skremmer" deg litt. Beste løsningen er nok rett og slett bare å ta deg en pause og spille halvtime for halvtime eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Å få sjøsyke/bilsyke ved videospilling er et meget kjent fenomen, som man allerede kan ane fra de første svarene i tråden. Det er trolig flere årsker til at noen blir syke. Et par FPS er allerede nevt, som er svært typisk. Hva som ofte er "synderen" i slike spill, om jeg har husker rett nå, er effektene som head bob, der kameraet veiver litt til begge sider når man beveger seg, og weapon bob, der vi ser våpenet hoppe opp og ned når figuren beveger seg. Flere utviklere er klar over dette, og har muligheter for å skru av/justere ned disse effektene.

 

Hva som gjør folk syke kan være meget individuelt, noen blir bare syke ved på se på andre spille, jeg har også hørt om tilfeller der noen blir syke fra spill som Guitar Hero. Generelle tips er å ha god belysing og ikke sitte for nært fjernsynet. Ellers er det mye stoff på nettet rundt dette også.

Her er første treff fra google:

http://xbox.about.co.../a/vgmosick.htm

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Begynner av og til å stresse litt i HL2 og Bioshock-spillene sånn at jeg blir nødt til å ta en pause :p Dette er stort sett bare på creepy steder når jeg vet at noe faenskap er på vei...

 

 

Nei, altså jeg trur ikke det kommer av at spillet er skummelt eller creepy. Men nå når du sier det så var FEAR også ett spill jeg ble dårlig av.

Men finnes masse andre "creepy" spill som går fint.

 

Har ligget med bærbar å googlet litt nå og det er mange som blir slik av HL2, muligens pga noe "field of vision" trur dem.

 

Spillene jeg har mest problemer med bruker Source og Unreal motor virker det som, men ikke alle.

Feks ingen problemer med Gears eller CS:S.

 

Jævlig merkelig og irriterende! Men L4D2 var helt ekstremt, følte det med engang jeg begynte å bevege meg i spillet, og innen 20 min var det bare å skru av eller rett og slett begynne å spy. Reiste meg opp svimmel og jævlig, og klam over hele kroppen.

Endret av Drunk In Public
Lenke til kommentar

Folk kan altså reagere på forskjellige ting, men jeg husker å først lese om problematikken i forbindelse med drøye verdier for "Field of view" (FOV) i noen spill.

Selv får jeg elendig innlevelse i "first-person-binocular-shooter" spill. eks. Operation Flashpoint 2
Men jeg blir ikke syk / dårlig.

Problemet med folk som blir bevegelses-syke er gjerne at de har for bra innlevelse, og hjernen jobber på spreng for å kompansere for de mange faktorene som "strider fysikkens lover."

Her står det litt om Widescreen gaming og field of view:
http://mattbrett.com/blog/videogames/2006/widescreen-gaming-woes/


Angående L4D2, med ett par triks kan du gjerne få det spillbart for deg selv;

http://forums.steampowered.com/forums/showthread.php?t=1003190 <--FOV

 

http://www.youtube.com/watch?v=55M1YqjT7Co

 

<-- FOV viewmodels "fix"

Worth a try...

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Dette er uansett noe du bør snakke med en lege om dersom du vil gjøre noe med det. Fortell gjerne om det du har lest deg frem til, men jeg ville vel vært ytterst tvilende til eventuelle tips jeg fant på nett...

 

 

Seriøst, hva feiler det meg?

Det her er ikke kødd, men det er en 3-4 spill opp igjennom årene jeg ikke klarer å spille.

Det samme skjer hver gang, blir svimmel, shaky og begynner å kaldsvette.

Ender opp med å må gå å legge meg ned.

 

Hadde det bare skjedd med dritt spill, men har aldri klart å fullføre HL2 pga dette, og nå i dag fikk jeg tak i en kopi av L4D2 men orket ikke å komme meg til det andre safe room engang på første campaign.

L4D1 gikk helt fint, aldri noen problemer.

 

Husker også jeg ble sånn av å spille Stranglehold for en par år siden, men der tok det lengere tid før jeg ble dårlig.

 

Noen som har hørt om noe lignende, eller vet om en måte å fikse det på?

 

Prøvd HL2 på både PC og 360, like dårlig!

Lenke til kommentar

Hvorfor er denne tråden i "Generelt om spill" ??

 

Burde den ikke heller være i Helse delen av forumet?

 

Nja, ikke helt enig egentlig der , i og med tråden også diskuterer eventuelle løsninger og at dette kun skjer ved spilling så vil jeg påstå at tråden faktisk passer mye bedre inn her.

 

Antar at trådstarter muligen kan ha en Widescreen? Har hørt at noen personer har fikset problemet ved å kjøre spillet i et vindu som er mer "firkantet".

 

Prøv gjerne FOV fiksen som var nevnt tidligere og gi oss tilbakemelding.

Lenke til kommentar

Vel, det går utover han som menneske, med andre ord den generelle helsen hans.

 

Men men, what is done is done :)

 

Tja, kan jo ikke si at det gjør det nevneverdig i den daglige verdagen hans. Kun når han velger selv å spille et fåtall spill så får han disse problemene.

Rent hensiktmessig antar jeg uansett at han får langt mer svar på spillforumet enn i helse delen, men om TS ønsker å få tråden flyttet kan vi alltids ordne det ^_^

Lenke til kommentar

Seriøst, hva feiler det meg?

Det her er ikke kødd, men det er en 3-4 spill opp igjennom årene jeg ikke klarer å spille.

Det samme skjer hver gang, blir svimmel, shaky og begynner å kaldsvette.

Ender opp med å må gå å legge meg ned.

 

Hadde det bare skjedd med dritt spill, men har aldri klart å fullføre HL2 pga dette, og nå i dag fikk jeg tak i en kopi av L4D2 men orket ikke å komme meg til det andre safe room engang på første campaign.

L4D1 gikk helt fint, aldri noen problemer.

 

Husker også jeg ble sånn av å spille Stranglehold for en par år siden, men der tok det lengere tid før jeg ble dårlig.

 

Noen som har hørt om noe lignende, eller vet om en måte å fikse det på?

 

Prøvd HL2 på både PC og 360, like dårlig!

 

Det du beskriver følte jeg og, av å spille Stranglehold. Om det var fordi spillet var brutalt dårlig eller noe annet er uvisst. Dog eneste spillet som har skapt slik uhygge for min del.

Lenke til kommentar

Jeg ble lettet når jeg leste trådstarters problem, for dette er noe jeg kjenner meg godt igjen i!

Jeg tror ikke jeg har kommet til "kaldsvettingspunktet" noen gang, men hodepine, svimmelhet og sterk kvalme på grensen til oppkast er jeg kjent med.

 

Har alltid hatt mer eller mindre problemer med visse FPS (og HL/HL2 er erketypiske).

 

Det er nok flere faktorer som spiller inn, men de som påvirker meg mest er:

- "Vuggebevegelse" for å simulere gange/løping (hatehatehaaaateee)

- Gameplay som foregår i "trange" omgivelser, med vegger tett innpå spilleren som raser av gårde.

- Når skjermen viser et bilde som har en litt videre synsvinkel enn hva som er "normalt" (skaper en slags zoom-effekt ved bevegelse i spillet)

 

Når disse tre "effektene" finnes samtidig må jeg legge vekk spillet etter 5-6 minutter for ikke å bli uvel, og spillet går i søpla...

 

Dette oppleves aldri i Battlefield-serien, heller ikke i bilspill/-simulatorer eller andre spillsjangre.

 

 

Takk for tråd! :thumbup:

 

Edit: Jeg kom akkurat på at selv om Mirror's Edge har litt headbob ble jeg ikke uvel av dette, så det er flere ting som skal spille inn ja..

Endret av Beetlebum
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...