Gå til innhold

Føler du deg "Rævpult" av politikerne - del dine Frustrasjoner og Synspunkter her!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sterk misnøye med Norsk Pasientskadeerstatning

 

 

74 prosent av brukerne i en ny undersøkelse er kritiske til Norsk Pasientskadeerstatning (NPE).

 

pasient_sykehus_ill_886813i.jpg

FEILBEHANDLING: 33.400 pasienter har meldt inn feilbehandling de siste ti årene. Et stort flertall er misfornøyd med oppfølgingen fra Norsk Pasientskadeerstatning. Illustrasjonsfoto. Foto: Kallestad, Gorm/SCANPIX

 

 

 

33.400 pasienter har meldt inn feilbehandlinger de siste ti årene. Misnøye gjennomsyret resultatene fra undersøkelsene TNS Gallup gjorde for NPE. Kun 30 prosent av de spurte opplever at ordningen har «pasienten i fokus», mens 40 prosent mener det motsatte, skriver VG.

– Ikke bra

 

– Det at såpass mange er kritiske til virksomheten, er ikke bra for oss. Vi er opptatt av å ha tillit i befolkningen, sier kommunikasjonssjef Øydis Castberg i Norsk Pasientskadeerstatning, som påpeker at pasientene ofte forventer at de skal være deres «advokat» – og ikke en nøytral instans.

 

Advokat Espen Rekkedal, som tidligere har jobbet i NPE, mener erstatningsordningen ville tjent på å inkludere personlige samtaler. Med flere tusen saker i året foregår saksbehandlingen nå hovedsakelig i skriftlig form.

Etterlyser dialog

 

Advokat Janne Larsen, som har 13 års erfaring fra Pasientskadenemnda, mener det statlige forvaltningsorganet i større grad må ta med pasienten og vedkommendes advokat med på råd under saksbehandlingen.

 

– Spesielt viktig er dette ved valg av medisinsk sakkyndige og utforming av mandat. Det vil styrke tilliten og gjøre det lettere å akseptere vedtaket, sier hun til VG. (©NTB)

 

 

Lenke til kommentar

- Mange pasienter snytes for informasjon!

 

 

Spør ekspertene NÅ - Tett på nett

 

1307100842815_468.jpg

EKSPERTPANELET: Tom Sørum, Knut Fredrik Thorne, Thorsteinn Skansbo, Espen Rekkedal og Janne Larsen gir råd og veiledning om rettigheter ved pasientskader. Foto: Anders Park Framstad

 

(VG Nett) Pasientombudene etterlyser mye bedre informasjon og oppfølgning av folk som blir feilbehandlet. Mange aner ikke hva slags rettigheter de har.

 

Mange klagesaker trigges av at pasienter som har blitt påført skade, ikke får noen unnskyldning av helsevesenet.

 

Les også: Slakter Norsk Pasientskadeerstatning i fersk undersøkelse

 

VG har kartlagt 40 liv som ble ødelagt i Helse-Norge: Det går igjen at de skadede i stor grad blir overlatt til seg selv, og selv må finne ut hvordan de skal klage og hva de har krav på.

 

Akkurat nå svarer VG Netts ekspertpanel deg på hvilke rettigheter du eller dine har som pasient.

 

TETT PÅ NETT: Send inn spørsmål og se svarene her!

 

- Det som slår meg, er at så mange av pasientene ikke har fått hjelp eller informasjon fra sykehuset eller legen, etter at skaden har skjedd. Det er min erfaring som jurist i Helsetilsynet, og noe jeg får høre i jobben som pasientombud stadig vekk, sier pasientombud Knut Fredrik Thorne i Akershus.

 

Etter at VGs serie om feilbehandling og svikt i helsevesenet startet, har pasientombudene blitt nedringt.

 

- Veldig mange av personene som henvender seg til oss, har aldri fått noen forklaring, men blir møtt av en mur av taushet. Lenge i ettertid kan det vise seg at pasientene har vært utsatt for til dels alvorlig feilbehandling, sier Thorne.

 

Les også: Anslaget: Fem dør hver dag

 

Kan få bistand

 

VG Netts ekspertpanel består av noen av Norges fremste eksperter på pasientskader og erstatningsrett.

 

- Hva slags informasjon er det vanligst at pasientene snytes for?

 

- Det er dessverre slik at pasientene ikke får vite at noe har gått galt og at de har vært utsatt for en uheldig hendelse eller en feil, sier pasientombudet.

 

- Hva er det viktigste folk kan gjøre, hvis de føler seg feilbehandlet eller utsatt for svikt i helsevesenet?

 

- I første omgang kan de selv ta dette opp med helsetjenesten det vil si sykehuset, fastelegen og kommunen. Dersom de ikke får tilfredstillende svar på sine spørsmål vil jeg anbefale at man kontakter Pasient- og brukerombudet i fylket, sier Knut Fredrik Thorne.

 

Les også: - Skandale at så lite er gjort

 

Klagen bør tas opp så snart som mulig. Mener man at man ikke har fått forsvarlig behandling er Helsetilsynet i fylke rette instans. Mener man at man har krav på erstatning er NPE rette instans. Pasient- og brukerombudet kan bistå med klagen, og eventuell søknad til NPE om erstatning.

 

- Hva gjør jeg hvis jeg er så skadet, at jeg ikke orker å klage eller å kjempe for erstatning?

 

- Ber om bistand fra Pasient- og brukerombudet i ditt fylke.

 

Pasienter har med svært få unntak rett til å se sin journal på sykehuset. Det skal derfor ikke være nødvendig å holde oversikt over det detaljerte forløpet i sin egen sak.

 

- Mange fører dagbøker, men i utgangspunktet har alt helsepersonell plikt til å journalføre alt som er relevant og nødvendig om din helsetilstand, forklarer pasientombudet.

- Du bør følge med

 

Advokat Thorsteinn Skansbo, partner i Codex advokatfirma i Oslo, er blant de erfarne ekspertene som svarer deg på dine spørsmål.

 

- Kan jeg ringe rett til Norsk pasientskadeerstatning og la dem ordne resten?

 

- Nei, NPE trenger fullmakt for å kunne innhente journaler og andre dokumenter av betydning for saken. Denne fullmakten får NPE i skademeldingsskjemaet du fyller ut og signerer. NPE må også vite hvor du har fått behandling hen og hvilke instanser de skal henvende seg til. Dette er også informasjon du gir i skademeldingsskjemaet. Derfor må dette skjemaet sendes inn til NPE, sier Skansbo.

 

Etter du har gjort dette, skal i utgangspunktet NPE innhente den øvrige informasjonen som er nødvendig. Det kan likevel være smart å følge med.

 

- NPE skal henvende seg til alle aktuelle behandlingssteder slik at saken blir best mulig opplyst. Du skal ikke stole på at dette skjer automatisk, svarer Skansbo.

 

- Når har jeg krav på pasientskaderstatning?

 

- Som utgangspunkt må det foreligge en feilbehandling. Dernest må du ha et økonomisk tap på grunn av feilbehandlingen som overstiger 5.000 kroner. Dersom du er blitt utsatt for behandling du mener er kritikkverdig, og ønsker å rette søkelyset på dette, er det Helsetilsynet som er riktig instans, sier Thorsteinn Skansbo.

 

- Hvor skadet må jeg være for å ha rett til erstatning?

 

- Det holder at du er utsatt for en feilbehandling og har et økonomisk tap på grunn av dette som overstiger 5000 kroner.

 

Enkelte erstatningsposter, som ménerstatning, avhenger av hvor skadet du har blitt. For å ha krav på ménerstatning må du som hovedregel ha en medisinsk invaliditetsgrad som overstiger 15 prosent. Dette fastsettes av spesialist.

 

Skansbo anbefaler å ta kontakt med en advokat som har person- og pasientskadeerstatning som spesialfelt.

 

- En slik advokat vil ofte lettere se hvilke grep som bør gjøres i saken. En spesialisert advokat vil også lettere se hva du har krav på i erstatning, slik at du blir tryggere på at erstatningen du mottar er riktig, sier advokaten.

 

- Dere advokatene som jobber mye med pasientskadesaker, hvilke utfordringer går igjen i kampen for å få erstatning?

 

- Det er ofte et problem å få innvirkning nok i utredning av sakene. NPE ønsker å stå for all utredning, men som advokat ønsker du at klienten skal få sin sak godt nok belyst. Dette viser seg ofte ved valg av spesialist i NPE-saker, hvor NPE som regel ønsker å bestemme hvilken spesialist som skal brukes, uten at advokaten og pasienten konsulteres.

 

- Det finnes flere eksempler på at erstatningsbeløpet som blir tilbudt av Norsk pasientskadeerstatning, mangedobles dersom folk orker å klage og ta saken inn for domstol. Hva skyldes det?

 

- Det er NPE som i hovedsak utreder sakene som bringes inn for organet. Det er ofte først når et vedtak foreligger at man som pasient kan se hva NPE eventuelt mener ikke er bevismessig godt nok belyst, og som man da kan gripe fatt i ved en klageomgang. I forhold til domstolene er det slik at det først er ved en slik prøving at den som avgjør saken får treffe pasienten. Ofte er det også ved domstolsbehandling slik at det oppnevnes en ny spesialist som treffer og undersøker pasienten. Dette gjøres ikke av de legene som NPE engasjerer som spesialister. Å undersøke pasienten før man trekker en konklusjon kan ofte lede til et annet resultat enn hva man kun kan se av journaldokumentene, sier Skansbo.

Kan få advokathjelp - i etterkant

 

Det er ikke mulig å få dekket utgifter til advokat mens saken er til vurdering hos NPE. Dersom det fastslås at pasienten har vært utsatt for feilbehandling, vil dette imildlertid bli vurdert.

 

- Her dekkes det NPE vurderer som rimelige og nødvendige utgifter etter offentlig salærsats, sier Skansbo.

 

Eventuelt arbeid som advokaten gjør og som NPE ikke vurderer som rimelig og nødvendig vil ikke bli dekket.

 

- Disse utgiftene er du i tilfelle selv ansvarlig for at blir betalt. Om dette blir aktuelt, og i hvilken eventuell utstrekning, vet man ikke noe om før saken, sier Thorsteinn Skansbo.

Endret av G
Lenke til kommentar

Magnhild Meltveit Kleppa gjør en ting riktig og det er å uttale seg om at dette er helt uakseptabelt.

 

Men hjelper det egentlig å få telenettet opp igjen med å sitte i slike krisemøter? Politikeren om de skulle bry seg kunne ha vært enda tydeligere.

 

Vi forlanger flere backuplinjer og backuputstyr, altså ett mer redundant telenett.

 

Jeg håper politikerne i dette krisemøte som nevnes diskuterte nødvendige investeringer som kan være med å bygge opp ett mer stabilt telenett.

 

Ustabiliteten (den tekniske biten) i Telenors utstyrspark vet politikeren lite om, og bortfallet av telenettet er flaut og skadelig for Telenors renommè.

 

Ingen vil si noe detaljert om hva som ble diskutert og hva problemet består av. Dette er lite tillitsvekkende fra politikerne og Telenor. Telenor kan risikere tap av kunder framover!

 

Telenor vet sikkert allerede mer enn de vil innrømme, tipper jeg.

 

 

 

978x.jpg

Mobilnettet tilbake etter 18 trøbbeltimer

 

 

(Dagbladet): Mobiltrafikken er normalisert, opplyser Telenor lørdag morgen, 18 timer etter at feilen oppsto. Feilen ble funnet ved midnatt, skriver NTB.

 

Trafikken i mobilnettet har i all hovedsak gått som normalt siden midnatt, men Telenor overvåker nå nettet kontinuerlig for å være sikker på at problemet er løst, opplyser selskapet.

 

Telenor beklager på det sterkeste de problemer og ulemper feilen har medført kundene. Selskapet lover at det vil gjennomføre en grundig gransking av årsaken til feilen og avklare nødvendige tiltak for å unngå at dette gjentar seg.

 

- Trafikken går nå i all hovedsak som normalt, men noen kunder kan fortsatt oppleve noe ustabilitet med datatrafikk. Dette jobber vi for fullt med å løse, sier Kårhus.

 

Slipper Facebook

Flere politimestere uttrykte i går kveld stor bekymring over situasjonen.

 

- Operasjonssentralen melder om omtrent normal aktivitet, men har noen problemer med å få kontakt med mannskapene. Analogt samband er tingen. (...) Dette er egentlig en fullstendig uakseptabel situasjon for oss i nødetatene, skrev politimester Kaare Songstad i Haugaland og Sunnhordaland politidistrikt.

 

- Operasjonsleder i Vestfinnmark politidistrikt holder i fravær av mobiltelefon kontakt med hjemmevaktmannskaper via Facebook, skrev konstituert politimester Torbjørn Aas i Vestfinnmark politidistrikt.

 

Krisemøte

To statsråder og sikkerhetsmyndighetene satt fredag kveld i krisemøte om mobil- og flomkrisen.

 

- Jeg har forsikret meg om at Telenor gjør alt de kan for å rette opp i dette, sa samferdselsministeren til Dagbladet etter krisemøtet.

 

På møtet deltok justisminister Knut Storberget (Ap), samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa (Sp), representanter fra Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Hovedredningssentralen i Sør-Norge og Politidirektoratet.

 

Samferdselsministeren mener det er en meget alvorlig situasjon som har oppstått, etter at telenors nett har vært helt eller delvis nede så lenge.

 

- Dette viser hvor sårbare vi er i all vår teknologi, og dette er helt uakseptabelt. Alle sider ved denne saken må kartlegges slik at vi ikke havner i en slik situasjon igjen, sier Kleppa.

 

Ny kollaps

Det er bare noen uker siden Norge sist var rammet telenettkollaps.

 

Et fallende tre og en uheldig gravemaskinfører var alt som skulle til for å lamme bredbånd, mobilsambandet og fasttelefoner i seks fylker i mange timer 23. mai. Feilen forplantet seg, og abonnenter i hele landet hadde problemer.

 

I Bodø forsvant sambandet til Avinors kontrollsentral, noe som slo ut flytrafikken i hele Nord-Norge i halvannen time.

 

De mange tusen rammede abonnentene kunne heller ikke ringe nødnumrene.

 

- Dette skyldtes ifølge Telenor en betydelig grad av uflaks. Men dette skal ikke skje, sa avdelingsdirektør Per-Kristen Brekke i DSB til Dagbladet i mai.

 

Dagbladet kommer tilbake med mer.

 

Endret av G
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Avgiftskåtheten vil visst ingen ende ta! Til info: 1. juli får vi en del endringer i Norges lovverk.

 

Strenger regler rundt prikker på førerkortet er gjerne en positiv ting, men da må man få flere trafikkpoliti til å fange opp lovovertredelsene i trafikken. Tviler på at vi får flere i trafikkpolitiet med det første.

 

Ellers er det interessant å se at avgiftskåtheten sprer om seg. Noe jeg ikke er så begeistret for at får blomstre og utvikle seg. Har vi ikke en stor nok jungel av avgifter nå, jeg bare lurer!??

Endret av G
Lenke til kommentar

Magnhild Meltveit Kleppa gjør en ting riktig og det er å uttale seg om at dette er helt uakseptabelt.

 

Men hjelper det egentlig å få telenettet opp igjen med å sitte i slike krisemøter? Politikeren om de skulle bry seg kunne ha vært enda tydeligere.

 

Vi forlanger flere backuplinjer og backuputstyr, altså ett mer redundant telenett.

Er det statens annsvar å sørge for telenor sitt nettverk da? Hvor stor er den statlige eieranndelen nå?

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

dere er rævpult av dem, helt siden 1945. dem ljuger, har skjulte allianser og agendaer som du som sau absolutt ikke skal tenke på, se, eller engasjere deg i. Løgn og bedrag og korrupsjon stort sett over hele verden. Vesten har lang historie med hemmelige grupper som bak kulissene styrer den offentlige hverdagen, alt fra kriger til interne konflikter og problemstillinger levert av media som igjen er grunnlaget for folk flest sin tankegang om realiteten.

Lenke til kommentar

dere er rævpult av dem, helt siden 1945. dem ljuger, har skjulte allianser og agendaer som du som sau absolutt ikke skal tenke på, se, eller engasjere deg i. Løgn og bedrag og korrupsjon stort sett over hele verden. Vesten har lang historie med hemmelige grupper som bak kulissene styrer den offentlige hverdagen, alt fra kriger til interne konflikter og problemstillinger levert av media som igjen er grunnlaget for folk flest sin tankegang om realiteten.

 

Hvorfor tror du dette? Kanskje enda viktigere; hva slags bevis har du som underbygger din tro?

Lenke til kommentar

dere er rævpult av dem, helt siden 1945. dem ljuger, har skjulte allianser og agendaer som du som sau absolutt ikke skal tenke på, se, eller engasjere deg i. Løgn og bedrag og korrupsjon stort sett over hele verden. Vesten har lang historie med hemmelige grupper som bak kulissene styrer den offentlige hverdagen, alt fra kriger til interne konflikter og problemstillinger levert av media som igjen er grunnlaget for folk flest sin tankegang om realiteten.

 

Hvorfor tror du dette? Kanskje enda viktigere; hva slags bevis har du som underbygger din tro?

 

 

Har trodd det før, vet det nå, og man tror vel ikke noe som er basert på fakta. Nok bevis å velge i mellom, enten du vil gå til skrift eller annen form for kommunikasjon. Ta deg en rundtur i norden, se på arkitekturen, sett det i sammenheng med frimurere (free masons) og se på resten av verden.. "The Rite of Swedenborg" norge har vel knapt noen gang vært selvstendig.

 

Lær deg litt om opphavet til "illuminism" og hvordan gruppen infiltrerte og overtok frimurerne og hvordan dette senere førte til både den franske og russiske revulusjonen.

 

Adam Weishaupt, George Washington. bevis? "George Washington - Free Mason and First President" rekkefølge som vist..

 

Les litt og tenk litt ved neste valg"kamp" da du ser stoltenberg junior løpe rundt med roser, vit hva det symboliserer.

Lenke til kommentar

dere er rævpult av dem, helt siden 1945. dem ljuger, har skjulte allianser og agendaer som du som sau absolutt ikke skal tenke på, se, eller engasjere deg i. Løgn og bedrag og korrupsjon stort sett over hele verden. Vesten har lang historie med hemmelige grupper som bak kulissene styrer den offentlige hverdagen, alt fra kriger til interne konflikter og problemstillinger levert av media som igjen er grunnlaget for folk flest sin tankegang om realiteten.

 

Hvorfor tror du dette? Kanskje enda viktigere; hva slags bevis har du som underbygger din tro?

 

 

Har trodd det før, vet det nå, og man tror vel ikke noe som er basert på fakta. Nok bevis å velge i mellom, enten du vil gå til skrift eller annen form for kommunikasjon. Ta deg en rundtur i norden, se på arkitekturen, sett det i sammenheng med frimurere (free masons) og se på resten av verden.. "The Rite of Swedenborg" norge har vel knapt noen gang vært selvstendig.

 

Lær deg litt om opphavet til "illuminism" og hvordan gruppen infiltrerte og overtok frimurerne og hvordan dette senere førte til både den franske og russiske revulusjonen.

 

Adam Weishaupt, George Washington. bevis? "George Washington - Free Mason and First President" rekkefølge som vist..

 

Les litt og tenk litt ved neste valg"kamp" da du ser stoltenberg junior løpe rundt med roser, vit hva det symboliserer.

 

Jeg vet at dere tror på dette, men det er ren tåkeprat som absolutt ikke gir meg eller noen andre en god grunn til å tro at det dere sier er fornuftig. Hva i all verden skal litt arkitektur og frimurerne bevise? Dette er faktisk så luftig at jeg ikke aner hvor jeg skal gripe hen..

 

Er alle politikere ute etter å "rævpule" oss da? Og hvem andre mener dere er med på denne konspirasjonen mot folket?

Lenke til kommentar

 

Jeg vet at dere tror på dette, men det er ren tåkeprat som absolutt ikke gir meg eller noen andre en god grunn til å tro at det dere sier er fornuftig. Hva i all verden skal litt arkitektur og frimurerne bevise? Dette er faktisk så luftig at jeg ikke aner hvor jeg skal gripe hen..

 

Er alle politikere ute etter å "rævpule" oss da? Og hvem andre mener dere er med på denne konspirasjonen mot folket?

 

 

fornuftig er det ikke på noen måte, riktig er det derimot! hadde du lest og belært deg litt ville du skjønnt at livet og hodet ditt er daglig utsatt for dens skjulte krefter. Og "litt" arkitektur er et totalt inkompetent utsagn, gjør leksa di først!

 

Tror du det er JEG som har funnet opp denne "troen" ?

 

"We form an association of brothers in all points of the globe... Yet there is one that is unseen that can hardly be felt, yet it weighs on us. Whence comes it? Where is it? No one knows, or at least no one tells. This association is secret to even us, the veterans of the Secret Societies."

 

-Guiseppe Mazzini, head of the Bavarian Illuminati

 

 

http://goyimstrikeback.files.wordpress.com/2008/12/adam-weishaupt-human-devil.pdf

 

les, bevis det feil, jeg har prøvd og ikke klart det.

 

Er vel allment kjent uansett at støre , stoltenberg og co, siterer og ljuger på tv.. hvorfor det?

Lenke til kommentar

Det er du som skal bevise at det er en konspirasjon, ikke motsatt...

 

det er bevist.. konspirasjons-teorier fra 1700 tallet, dagens samfunn og hendelser er bevis..

 

3 kjappe.. G.Washington=Free Mason

 

Gulf of Tonkin, grunnlaget for usa's ødeleggelse av vietnam, inrømmet "konspirasjon", fabrikert hendelse

 

Pearl Harbour, grunnlaget for mildt sagt massemord i japan, inrømmet "konspirasjon", de visste japan var på vei, allikevel ble det presentert som en sjokk for usa.

Lenke til kommentar

Politikere holder ikke løfte med å øke politistyrken.

 

Dette er historiens største politibløff

 

 

 

978x.jpgPOLITIJOBBER: Arne Johannessen frykter at 500 nyutdannende og toppmotiverte politistudenter ikke får jobb. - Det finnes i dag ingen politisk vilje til å ansette studentene, sier Johannessen, leder i Politiets Fellesforbund. Foto: Morten Holm / SCANPIX

 

 

Hultgreen%20byline%20-nett.jpgGunnar Hultgreen

[email protected]

 

 

500 toppmotiverte og ferdigutdannede polititjenestemenn står uten jobb. Det er færre politifolk i Norge i dag enn for sju år siden.

 

978x.jpg- HISTORIENS POLITIBLØFF: Arne Johannessen (t.v.) og Politiets Fellesforbund mener justisminister Knut Storberget bløffer, og at det ikke finnes jobber til 500 politistudenter. Foto: Jon-Michael Josefsen / Scanpix

 

- Justisminister Knut Storberget slo fast i 2008 at vi skulle ha historiens største politisatsing i Norge. Fram til 2020 skulle politiet rustes opp. Virkeligheten er at vi står på stedet hvil. Faktum er at det er færre stillinger i norske politi i dag, enn det var i 2004, slår Arne Johannessen, leder i Politiets Fellesforbund, fast overfor Dagbladet.

 

I 2008 var det bred politisk enighet om å satse på politiet. Alt skulle bli bedre. Politiet skulle få nye metoder, nytt utstyr, økonomiske midler, ressurser, og det skulle utdannes nye polititjenestemenn.

 

- Sannheten er at det i dag er 29 færre stillinger i norsk politi enn det var i 2004. Samtidig har folketallet økt med en halv million mennesker. Målet var at det i 2020 skulle bli to polititjenestemenn per tusen innbygger. Skal Storberget nå dette målet, må det opprettes og ansettes 300 nye stillinger hvert eneste år fram til 2020. En stilling koster i snitt 850.000 kroner. Det betyr en total ekstrabevilgning på 2,3 milliarder kroner, sier Arne Johannessen.

 

- Storberget skal ha ros for å ha økt opptaket på Politihøgskolen, men det hjelper ikke å utdanne motiverte studenter til arbeidsløshet. Det finnes i dag ingen politisk vilje til å ansette de nyutdannede, sier Johannessen.

 

- Storbergets bløff

- Har regjeringen bløffet, når de skryter av sin satsing på politiet og kampen mot kriminalitet?

 

- Knut Storbergets satsing på politiet ligger an til å bli norgeshistoriens største politibløff, sier Arne Johannessen.

 

- Hvem er det Knut Storberget bløffer?

 

- For det første studentene som trodde de utdannet seg til sikre jobber. Publikum blir lurt, og politiet blir sviktet, vi vil ikke makte å gjøre den jobben samfunnet ønsker vi skal gjøre, sier forbundslederen i Politiets Fellesforbund.

 

- Hva med andre investeringer?

 

- Politiet trenger to milliarder akutte kroner, til å investere i helt nødvendig IT-utstyr. Dette må gjøres i løpet av fire til fem år. Så har vi det nye nødnettet, bare det koster politiet årlig 100 millioner kroner å drifte. I dag er virkeligheten at flere politidistrikt ikke har råd til å fornye bilparken og annet nødvendig utstyr som ikke lenger holder mål. På toppen av dette kommer den ordinær lønns- og prisvekst.

 

- Flere politidistrikt har ikke penger til drift, derfor må de kutte i antall stillinger og bruke pengene til drift. I dag er det ikke politisk vilje til å betale hva det koster å ha et velfungerende politi i Norge, sier Johannessen.

 

Ikke bruk for

I år blir 430 nye studenter uteksaminert fra politihøyskolen. Fortsatt har mellom 150 og 200 av dem som gikk ut fra Politihøgskolen i 2009 og 2010 ikke fått fast jobb.

 

- Forhåpentligvis vil rundt 100 stillinger bli besatt i løpet av de nærmeste tre til fire månedene. Det betyr at 500 toppmotiverte og velutdannende politifolk ikke får jobb. Dette er flotte tjenestemenn som samfunnet og politiet har bruk for, men Knut Storberget og regjeringen Stoltenberg har ikke bruk for dem, sier Arne Johannessen.

 

- Hva er konsekvensene når 500 utdannede politifolk ikke får jobb?

 

- Hvis ikke disse ansettes klarer ikke norsk politi jobben vi er pålagt av samfunnet. Norge skal være et trygt samfunn hvor kriminalitet ikke lønner seg.

 

- Du maler ikke «fanden på veggen» og overdriver da, Arne Johannessen?

 

- Jeg har vært tillitsmann i politiet i over 20 år. Det har aldri vært så ille som det er i dag. Dessverre, det er virkeligheten i Politi-Norge.

 

- Er det ikke ledige jobber i Finnmark som de nyutdannede kan søke på?

 

- Det er like ille over alt. Det er ikke ledige jobber. I Sør-Trøndelag var det 100 søkere til tre jobber. I Oslo var det 16 ledige stillinger, 399 velkvalifiserte søkte. Alle uten Knut Storberget og regjeringen erkjenner at vi har et stort problem. Justisministeren kan prøve å bortforklare så mye han bare vil, det blir ikke bedre av det, sier Arne Johannessen.

 

- Innøvd frase

- Vi blir møtt med den innøvde frasen om at det aldri har vært bevilget mer penger til norsk politi enn i dag. Det er riktig, men det hjelper ikke at Knut Storberget faktisk har levert noe. Det nytter ikke å leve på gamle laurbær, Storberget og regjeringen må se framover og løse de enorme oppgavene politiet står foran.

 

- Er polititilbudet i Norge godt nok?

 

- Nei. Det er store forskjeller fra landsdel til landsdel. I Follo og på Sunnmøre er det verst. Der er det i dag bare en politimann per tusen innbygger, halvparten av det som er nødvendig. I Agder politidistrikt har politimesteren gjort det klart at det kan bli 42 stillinger som bli stående ubesatte, for å få budsjettet til å gå i hop. En trenger ikke være spesielt oppvakt for å skjønne at dette går ikke, sier Arne Johannessen.

 

- Er det korrekt at politiet kvier seg for å etterforske store og tidkrevende saker?

 

- Mange etterforskere har fått beskjed om legge bort saker, fordi det ikke finnes penger til å etterforske. Kompliserte økonomi- og narkotikasaker blir lagt bort. Politiet har ikke råd til å betale tolkeutgifter, dekke reisekostnader, lease biler til spaning eller overtid. Noe er fundamentalt galt når økonomien i et politidistrikt, og ikke sakens karakter, avgjør om det blir etterforskning, sier Arne Johannessen.

 

Storberget avviser

Justisminister Knut Storberget er uenig med virkelighetsbeskrivelsen til Arne Johannessen.

 

- Av fjorårets kull ved Politihøgskolen, har 95 prosent av de uteksaminerte fått jobb i politiet. Det er ikke mange utdanninger som har en så høy jobbprosent. Erfaringer fra tidligere viser at cirka fem prosent velger ikke å jobbe i politiet - altså har «alle» fra 2010-kullet fått jobb i politiet, hevder Storberget.

 

- Arne Johannessen vet utmerket godt at det ikke står en ledig politijobb og venter på deg idet du mottar eksamenspapirene. Slik skal det heller ikke være. De nyutdannede skal fylle stillingene som blir ledige etter hvert som polititjenestemenn går av med pensjon i løpet av året, sier Storberget.

 

- Likevel gjør ekstrasatsingen på politiet at det er lagt inn midler til å øke bemanningen med 111 årsverk allerede fra høsten, stillinger som er forbeholdt nyutdannede politihøgskolestudenter.

 

- Johannessen vet også at vi utdanner et politi for hele landet. Det er ingen menneskerett å få jobb i storbyene. All tidligere erfaring viser at de som er villige til å flytte på seg, får jobb i politiet i månedene etter endt utdanning.

 

- På generelt grunnlag vil jeg si at regjeringen utdanner rekordmange nye politifolk og har økt politiets budsjett med 3,9 milliarder siden 2005. I hvert eneste budsjett de siste årene har vi lagt inn ekstra lønnsmidler som gjør det mulig å ansette nyutdannede fra Politihøgskolen, sier Storberget.

 

- Vi har kommet med tydelige politiske signaler, blant annet i årets tildelingsbrev til Politidirektoratet, om at vi forventer at politibemanning og jobb til nyutdannede vektlegges, og at direktoratet følger opp politidistriktene og særorganene for å sørge for at nyutdannede kommer i jobb.

 

- Vi følger nå situasjonen nøye og har bedt Politidirektoratet om månedlige rapporter om antall ledige stillinger for nyutdannede og antall nyutdannede som står uten jobb. Ifølge Politidirektoratet er det per 10. mai 236 ledige polititjenestemannsstillinger. Av disse er det 88 stillinger som nyutdannede kan søke på.

 

- Hva er situasjonen i Politi-Norge i dag?

 

- Alle tall og fakta viser at de nyutdannede begynner i en etat som leverer:

 

- Politiet oppklarer flere saker. Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser blant annet at vinningskriminaliteten gikk kraftig ned i fjor - særlig innbrudd - og er på sitt laveste nivå på 20 år. Samtidig økte antall registrerte narkotikalovbrudd kraftig i fjor. Det er en god målestokk for politiets egeninnsats, siden det er politiet selv om anmelder narkosaker.

 

- Politidirektoratets innbyggerundersøkelse for 2010 viser at politiet nyter høy tillit i befolkningen. Andelen som har tillit til politiet følger en positiv trend og har økt fra 84 prosent i 2009 til 86 prosent i 2010.

Politiets ferske medarbeiderundersøkelse viser at 82 prosent av de ansatte i politiet svarer at de er tilfreds med jobben.

 

- Blir det to polititjenestemenn per 1000 innbyggere innen 2020?

 

- Ja. Det er bred enighet i politi-Norge om målet om å øke politidekningen til to polititjenestemenn per 1000 innbyggere innen 2020. Regjeringen har satset så kraftig på politiet, nettopp fordi vi mener at dette målet forplikter. Men det forplikter også politimestrene, som må gjøre tydelige budsjettmessige prioriteringer. Det forplikter studentene, som først må bestå eksamen og legge ned en innsats og kanskje flytte på seg, før de kan forvente å få jobb.

 

- Og ikke minst forplikter det politiets arbeidstakerorganisasjoner, som ikke kan benytte enhver anledning til å komme med elendighetsbeskrivelser av situasjonen i norsk politi, sier Storberget.

 

Deilig! Færre politi -> en tryggere og bedre nasjon.

 

Over til deg, erlendeg. Du hadde fremstått litt mer seriøs og interessant om du ikke rakket ned på alle andre med hersketeknikker.

Endret av Magnusjs
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...