Gå til innhold

AMD Bulldozer vs Intel Sandy/Ivy bridge - nyheter fram mot lansering


Anbefalte innlegg

Raptor' timestamp='1306932482' post='17834354']

Ja, ja...

 

Tror fremdeles at AMD trenger både høyere klokkefrekvenser og flere kjerner for å kunne konkurrere mot Sandy Bridge...

Det tror jeg også. Spørs om AMD må spille priskortet ganske heftig for å være med i konkurransen. Spent på ytelsen i F@H.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Raptor' timestamp='1306932482' post='17834354']

Ja, ja...

 

Tror fremdeles at AMD trenger både høyere klokkefrekvenser og flere kjerner for å kunne konkurrere mot Sandy Bridge...

 

Det blir jo litt tidlig å si så lenge vi enda har null og niks av pålitelige ytelsesdata på den nye arkitekturen. Fordi om vi vet antall kjerner og ca frekvens på modellene så sier jo dette oss ingenting egentlig. Det eneste vi rimelig kan annta er at ytelse pr. Mhz med all sansynlighet har gått opp (fordi dette alltid har vært trenden) - men hvor mye det evt. er må vi jo bare vente å se.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Vel, ikke 100% beroliget anyway, tross alt har man klart valideringer godt over 7 GHz på forrige generasjon. Godt å høre at disse ikke er coldbugget, riktignok - antar det er tilfellet hvertfall... selv om LN2 i seg selv ikke er noen garanti for ekstremt lav temperatur, det kommer an på hvor mye man bruker av gangen ^^,

Lenke til kommentar

Vel, ikke 100% beroliget anyway, tross alt har man klart valideringer godt over 7 GHz på forrige generasjon. Godt å høre at disse ikke er coldbugget, riktignok - antar det er tilfellet hvertfall... selv om LN2 i seg selv ikke er noen garanti for ekstremt lav temperatur, det kommer an på hvor mye man bruker av gangen ^^,

 

Er ikke beroliget jeg heller, men tenkte det var greit med litt positive rykter også. Disse valideringene på over 7 ghz, kom de på en så tidlig stepping som Bulldozer nå?

Lenke til kommentar

Hva en CPU kan nå på flytende nitrogen tror jeg ikek forteller oss stort om den praktiske potensialet til CPUen på luft og vann - hvilket tross alt er det man bruker på et system i praksis. Jeg ville vært forsiktig med å ekstrapolere for mye ut av slike resultater - men det tyder gjerne på at den skalerer bra med ekstra kraftig kjøling. Jeg tror jeg reserverer noen dom til jeg får noen skikkelige reviews.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Hva en CPU kan nå på flytende nitrogen tror jeg ikek forteller oss stort om den praktiske potensialet til CPUen på luft og vann - hvilket tross alt er det man bruker på et system i praksis. Jeg ville vært forsiktig med å ekstrapolere for mye ut av slike resultater - men det tyder gjerne på at den skalerer bra med ekstra kraftig kjøling. Jeg tror jeg reserverer noen dom til jeg får noen skikkelige reviews.

 

-Stigma

Det har noe å si på hvor villig prosessorene er til å overklokke seg med lavere temperaturer. Det jeg forstår av dette blir at de klokker omtrent like høyt som Sandy Bridge på LN2 uten noen ekstrem tweaking.

 

Med tanke på at disse kommer 3.8GHz stock med turbo til 4.2GHz tyder det på at man kan minst klare 4.2 GHz på alle kjerner med skikkelig luftkjøling

Lenke til kommentar

Hva en CPU kan nå på flytende nitrogen tror jeg ikek forteller oss stort om den praktiske potensialet til CPUen på luft og vann - hvilket tross alt er det man bruker på et system i praksis. Jeg ville vært forsiktig med å ekstrapolere for mye ut av slike resultater - men det tyder gjerne på at den skalerer bra med ekstra kraftig kjøling. Jeg tror jeg reserverer noen dom til jeg får noen skikkelige reviews.

 

-Stigma

Det har noe å si på hvor villig prosessorene er til å overklokke seg med lavere temperaturer. Det jeg forstår av dette blir at de klokker omtrent like høyt som Sandy Bridge på LN2 uten noen ekstrem tweaking.

 

Med tanke på at disse kommer 3.8GHz stock med turbo til 4.2GHz tyder det på at man kan minst klare 4.2 GHz på alle kjerner med skikkelig luftkjøling

 

Som sagt - jeg ville vært forsiktig med å annta at alle CPUer skalerer likt med kjøling...

 

Men, at CPUene vil klare minimum sin egen maks turbo hastighet (på alle kjernene) overklokket er nok rimelig sikkert så lenge du klarer å holde varmen nede. Hovedgrunnen til at turbo er implementert på måten den er (dvs. at den ikke vil skalere opp fullt ved mindre de andre er rimelig idle) er jo bare for at den skal holde seg under TDPen sin. Det sier seg selv at om du kan motvirke den ekstra varmeutviklingen så vil chippen klare det. Når hver core klarer 4,2Ghz individuellt så vil den klare 4,2Ghz samtidig gitt nok kjøling naturligvis - og sansynligvis noe mer i all sansynlighet.

 

Hvor mye ekstra overklokkingsrom du får pr celcius du går ned i temperatur dog er noe som vil variere mye fra arkitektur til arkitektur - og også fra chip til chip. Noen vil skalere bra med kjøling mens noen vil skalere relativt dårlig. Å nå slike frekvenser på flytende nitrogen sier oss ingenting om skaleringskurven er mer flat (altså om du også kan nå høye frekvenser på luft) eller veldig bratt (av frekvensene på luft vil være mye mer begrenset).

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Kommentar om "forsinkelsen" fra Guido Lohmann, AMDs PR Manager.

http://www.planet3dnow.de/cgi-bin/newspub/viewnews.cgi?id=1306941618

 

Virker ikke som det er noe problemer med Bulldiozer men at det hele koker ned til at AMD vil ha litt fokus først på desktop APU grunnet stor suksess med brazos.

 

Du lever i en naivitetsboble skjønner jeg ... ;) Tror du ikke PR-folk alltid har en god forklaring i deres favør?

Det er riktig at AMD har mange produkter som konkurrerer godt for tiden, men det er i helt andre markeder enn Bulldozer sikter etter. Phenom2 ble fullstendig utdatert den dagen Intel slapp Sandy Bridge, og de trenger Bulldozer sårt i dette markedet. Ikke sjangs i havet for at AMD hadde utsatt Bulldozer uten at de måtte.

 

I denne bransjen er det slik at PR-folk ikke har et forhold til sannheten i det hele tatt. De ser det bare på som en bonus hvis deres "statement" tilfeldigvis passer sånn ca. med sannheten. ALDRI hør på hva dem sier.

Endret av hardrock_ram
Lenke til kommentar

Kommentar om "forsinkelsen" fra Guido Lohmann, AMDs PR Manager.

http://www.planet3dnow.de/cgi-bin/newspub/viewnews.cgi?id=1306941618

 

Virker ikke som det er noe problemer med Bulldiozer men at det hele koker ned til at AMD vil ha litt fokus først på desktop APU grunnet stor suksess med brazos.

 

Du lever i en naivitetsboble skjønner jeg ... ;) Tror du ikke PR-folk alltid har en god forklaring i deres favør?

Det er riktig at AMD har mange produkter som konkurrerer godt for tiden, men det er i helt andre markeder enn Bulldozer sikter etter. Phenom2 ble fullstendig utdatert den dagen Intel slapp Sandy Bridge, og de trenger Bulldozer sårt i dette markedet. Ikke sjangs i havet for at AMD hadde utsatt Bulldozer uten at de måtte.

 

I denne bransjen er det slik at PR-folk ikke har et forhold til sannheten i det hele tatt. De ser det bare på som en bonus hvis deres "statement" tilfeldigvis passer sånn ca. med sannheten. ALDRI hør på hva dem sier.

 

Det gjelder vel egentlig all reklame i dagens samfunn... det er en utrolig kjedelig trend egentlig. Tenk om all reklame faktisk var basert på å informere kundens om de FAKTISKE fordelene (og ulempene) ved de spesifikke produktene fremfor å bevisst prøve å manipulere resultatene mest mulig vekk fra realiteten? Det hadde vært flott det. Reklamer kunne jo faktisk vært noe man ville få med seg da. Jeg drømmer ofte om at det var en lov som sa at reklame kun var lovlig å produsere for nøytrale tredjeparter. Bedriften betaler for testingen - og produktet står eller faller på egne ben. Man kan vel drømme ;)

 

Jeg er helt enig dog. Alt som en PR representant sier bør du se helt vekk fra - bortsett fra kanskje konkrete datoer lanseringsdatoer og slikt som ikke normalt ikke har noen særlig margin for mye PR-spin. Det gjelder dog like mye for alle produsentene vel og merke. AMD er ikke noe værre enn alle andre store bedrifter.

 

-Stigma

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Det gjelder vel egentlig all reklame i dagens samfunn... det er en utrolig kjedelig trend egentlig.

...

Jeg er helt enig dog. Alt som en PR representant sier bør du se helt vekk fra - bortsett fra kanskje konkrete datoer lanseringsdatoer og slikt som ikke normalt ikke har noen særlig margin for mye PR-spin.

Det værste er jo at folk lar seg lure av reklamen og pr. folket er i stand til å skape trender. Det går over min begripelse. Nå er vel kanskje hud og hår produkter værst, hvor hittel ukjente stoffer stadig vekk påberopes å gi fordeler i labratorie tester.

 

Jeg har forøvrig bestilt et Gigabyte GA-990FXA-UD5 som skal kjøre 1090T inntil BD dukker opp. Deretter skal 1090T'en over i et AM2+ HK som nå kjører en Phenom I 9850.

Ser forøvrig at komplett har fått Gigabyte GA-990FXA-UD3 på lager...

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

hva er vitsen med å blåse penger på et 990 hovedkort nå?

To forutsetninger;


  1.  
  2. Jeg må ha opp en ny maskin nr 2 her før sommerferien,
  3. Maskin nr 1 skal uansett oppgraderes (skifte CPU og kjøler) til høsten.
     

Kjøper jeg 990 + 1090T nå kan denne cpu'en flyttes over i Maskin 1 og oppgradere denne når BD kommer. Jeg sparer altså en CPU på å handle 990 og 1090T nå.

 

Edit;

Jeg kunne godt for Sandy isteden (Z68) og det har vært vurdert. Men nå er dette "AMD rommet" mitt så terskelen for å hoppe på Intel her inne er veldig høy.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
Du lever i en naivitetsboble skjønner jeg ... ;) Tror du ikke PR-folk alltid har en god forklaring i deres favør?

Det er riktig at AMD har mange produkter som konkurrerer godt for tiden, men det er i helt andre markeder enn Bulldozer sikter etter. Phenom2 ble fullstendig utdatert den dagen Intel slapp Sandy Bridge, og de trenger Bulldozer sårt i dette markedet. Ikke sjangs i havet for at AMD hadde utsatt Bulldozer uten at de måtte.

 

I denne bransjen er det slik at PR-folk ikke har et forhold til sannheten i det hele tatt. De ser det bare på som en bonus hvis deres "statement" tilfeldigvis passer sånn ca. med sannheten. ALDRI hør på hva dem sier.

 

 

Vel, dem ville vel aldri sagt det hvis det hadde stemt at Bulldozer trengte en respin pga problemer med ytelse eller TDP som det har vært foreslått og spekulert en del i på diverse forum og fud sider. Å få klar en ny stepping tar nemlig mye lengre tid enn den tidsrammen som man snakker om her. : )

Lenke til kommentar

Å få ut en ny stepping tar ikke så fantastisk mye tid. Jeg tror det er 6-8 uker det tar fra og med laging av nye masker til første prosessor får kjørt seg i lab-en. Men de må selvsagt jobbe en uke eller to (på høygir) med å lage layout for ny maske. Det meste går heldigvis ganske automatisk. F.eks bytte transistortype på visse kretser eller øke antall repeatere per mm osv. Dette er parametere de endrer i programmene sine før de trykker render mask. Andre kretser trenger mer manuell tilpasning. Veldig forenklet sagt, men dere skjønner prinsippet. Total utsettelsestid er snakk om 2-3 måneder.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Å få ut en ny stepping tar ikke så fantastisk mye tid. Jeg tror det er 6-8 uker det tar fra og med laging av nye masker til første prosessor får kjørt seg i lab-en. Men de må selvsagt jobbe en uke eller to (på høygir) med å lage layout for ny maske. Det meste går heldigvis ganske automatisk. F.eks bytte transistortype på visse kretser eller øke antall repeatere per mm osv. Dette er parametere de endrer i programmene sine før de trykker render mask. Andre kretser trenger mer manuell tilpasning. Veldig forenklet sagt, men dere skjønner prinsippet. Total utsettelsestid er snakk om 2-3 måneder.

 

Kort sagt:

Zambesi (Bulldozer) får en ny stepping før den kommer ut på markedet av en grunn ingen andre enn de som jobber med dette vet.

 

Nå håper jeg virkelig at dette ikke blir en repetisjon av Phenom

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...