Gå til innhold

AMD Bulldozer vs Intel Sandy/Ivy bridge - nyheter fram mot lansering


Anbefalte innlegg

Slett ikke bra om dette skulle stemme...

 

Uansett, dersom de ikke får ut AM3+ (990) hovedkort i butikkhyllene rimelig snart så gir jeg opp den oppgraderingsplanen jeg har. Jeg forstår ikke helt hvorfor de drøyer så lenge med brikkesettet når sokkelen er bakoverkompatibel, AM3+ burde vært i butikkene så tidlig som mulig.

 

Dersom bulldozer nå blir utsatt blir det vel Z68 på meg. Dette er klønete av AMD.

Kan virke som at det ikke er lenge til hovedkortene kommer. Det har kommet masse tester av 990FX kort i dag.

 

ASUS Sabertooth 990FX - Guru3d - Eteknix - Techreport - Tom's Hardware

Asus Crosshair V Formula - Hardwareheaven - Tweaktown - Hitechlegion - Benchmarkreviews -

MSI 990FXA-GD80 -Legitreviews - Hardwareheaven - Techreport - Tom's Hardware

Endret av BAT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

veldig trist ja. Den ENESTE grunnen til at man ikke betaler 4000,- eller mer for en 2500K atm, er AMD...

i5-2500k er faktisk veldig godt priset konkurransemessig, den koster ca 1600 kr og hovedkort med overklokkingsfunksjoner koster ca 200 kr ekstra mot AMD.

Phenom II X4 965 koster nå ca 900 kr, gå opp 70% i pris og få 50% bedre ytelse er en meget god deal. Etter å regne inn overklokking (3.9GHz PHenom II X4 mot 4.5GHz 2500k) ender vi opp med fort 60-70% bedre ytelse i Intels favør. Hvis du synes dette er overpriset lurer jeg på hvilke krav du har til pris/ytelse.

 

Som alt annet i dataverden betaler du mer og mer for forsvinnende vinning, men en i5-2500k er såpass mye bedre enn en Phenom II X4 at prisforskjellen virker absurd.

 

EDIT:

Vi får se i morgen, da skal AMD vise fram Bulldozer på Computex

 

Det er vel akkurat det du sier som er poenget til GRendal ...

Lenke til kommentar

Ivy bridge utsettes også. Jeg har sett flere saker hvor det nevnes alt fra ett til tre kvartalers utsettelse. Her er en sak fra X-bitlabs som mener de nå skal komme i slutten av Q1 i 2012.

 

http://www.xbitlabs.com/news/cpu/display/20110526151925_Intel_to_Delay_Release_of_Next_Generation_Ivy_Bridge_Processors_Slide.html

 

Sak om utsettelse til Q2 2012:

http://www.guru3d.com/news/intel-ivy-bridge--delayed-q2-2012/

 

Semiaccuratehar en interessant spekulasjon hvorvidt Bulldozers forsinkelse skyldes bug fix eller ytelsesproblemer.

 

"Performance is the obvious one, they found something that they can fix to go from disappointing to less disappointing in a step, but this seems unlikely. The other more detailed explanation is that there was a major bug that was expected to be fixed in the B1 -> B2 transition, but when silicon arrived, it wasn’t. If this is true, it will be a major issue for reasons other than the obvious. AMD was widely viewed to have put these type of systemic problems *COUGH*Barcelona*COUGH* behind them by now, and this will be a harsh wakeup call if true.

 

Some sources are describing the ‘shipping’ step as B3, others as C0. C0 would seem to fit the performance bump problem model, and B3 a bug fix. With the backdrop of sandbagging though, you can’t say for sure no matter what is printed on the chip."

Lenke til kommentar

@BAT

Jeg så at du la ut et innlegg om Zotacs nye Z68 minITX-hovedkort i Den store miniITX-tråden. Det Anandtech ikke fikk med seg i den saken plukket itxgamer.com opp:

 

"This motherboard features two memory slots beside which is boldly printed “DUAL CH DDR3-2133” which is printed just below the “SUPER OVERCLOCKABLE”. Zotac wants to make sure there is no mistake; these Z68 motherboards are ready to be overclocked."

 

Hvis SUPER OVERCLOCKABLE betyr at vi kan kjøre en 2500K i 4,6ghz kan vi få spennende små kraftpakker.

Lenke til kommentar

Slett ikke bra om dette skulle stemme...

 

Uansett, dersom de ikke får ut AM3+ (990) hovedkort i butikkhyllene rimelig snart så gir jeg opp den oppgraderingsplanen jeg har. Jeg forstår ikke helt hvorfor de drøyer så lenge med brikkesettet når sokkelen er bakoverkompatibel, AM3+ burde vært i butikkene så tidlig som mulig.

 

Dersom bulldozer nå blir utsatt blir det vel Z68 på meg. Dette er klønete av AMD.

 

Ligger et Crosshair 5 Formula i senga atm... disse kortene er nok hyllevare snart :)

Lenke til kommentar

De er hvertfall billige, sier kanskje noe om hvor mye produsentene tjener på Intel-HK... C5F har neppe dråligere komponenter enn M4E, for eksempel.

Eller hvor mye mer Intel tar for chipsettene sine kanskje?

H67-kort er ikke særlig dyre f. eks.

 

Crosshair V Formula er jo et lett valg over Sabertooth 990FX når det kun er 100 kr forskjell og CVF er überkvalitet

Lenke til kommentar

Lurer på hvordan SB950 blir til ssd jeg :)

 

 

 

 

sus ROG Crosshair V Formula Specifications:

CPU: AMD Socket AM3+ for AMD FX Series CPU up tp 8-core

Compatible with AMD Socket AM3 Sempron 100 series/Athlon II/Phenom II

Chipset: AMD 990FX + SB950

Memory: DDR3 2133(OC)/2000(OC)/1800(OC)/1600/1333/1066 MHz

Power Phase Design: Extreme Engine Digi+ 8+2

PCIx x16 Slots: 3 (Dual at x16 speed; Triple at x16/x8/x8), 1 at x4 speed

Multi-GPU support: CrossFireX and SLI

Storage: 7 x SATA 6Gbps, 1 Power eSATA 6Gbps

LAN: Intel Gigabit LAN

Audio: 8-ch HD, SupremeFX X-Fi 2

USB: 6 x USB 3.0 (2 at front), 12 USB 2.0 (1 for ROG connect)

Dual Intelligent Processors 2 with DIGI+ VRM

ROG Thunderbolt (selected model)

ROG Connect – GPU TweakIt

ROG UEFI BIOS – Extreme Tweaker, BIOS Print, GPU.DIMM Post

GameFirst

CPU Level Up

MemOk!

Asus TurboV EVO

Overcloacking Protection: COP-EX (Component Overhead Protection-EX), Voltiminder LED

 

 

 

 

 

Virker jo ganske bra :thumbup:

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Johnny2000: Jeg fant også ett hovedkort med AMD 990X:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638132

 

Og to med 970:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638128

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638131

 

Det ser ut som jeg får god tid til å finne ut forskjellene og det "perfekte" kortet. Siden jeg ikke har behov for plass til flere skjermkort så går jeg kanskje for 970 hvis jeg finner et med gode overklokkingsegenskaper og nok SATA-porter.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig på forhånd bestemt meg for Crosshair V men jeg likte ikke helt plasseringen av PCIe sporene mens Gigabyte sitt UD3 passet perfekt for meg så jeg bestilte det istedet. Så blir det spennende å se om de har det på lager om 2 dager eller om det blir 2 uker isteden :-)

 

Så gjør det ikke noe at det både er penere og billigere - selv om jeg går glipp av uefi bios

Lenke til kommentar

 

Overcloacking Protection: COP-EX (Component Overhead Protection-EX), Voltiminder LED

 

Virker jo ganske bra :thumbup:

 

 

Spesielt overcloaking protection synes jeg virker bra. Har ventet på det i mange år nå, endelig kommer det... :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165

Ikke bra, og det bekrefter endel rykter som har gått denne uka i samme slengen.

Jess, tydelig at de ryktene som er lekket kommer fra "valide" kilder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...