Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Edit@aluxez: Joda, zerg krever en god del macro, men er for nybegynnere ofte lettere enn terran og protoss. Er du flink med injects, vil du alltid har nok larva, og kan derfor bruke mineralene dine. En veldig typisk nybegynnerfeil er å lage for få produksjonsbygninger som terran og protss, og blir derfor stacked på minerals. Noe en jevngod zerg kan unngå dersom han injecter.

Nåja. Alt en terran må gjør for å fikse det er å bygge et par ekstra barracks, mens en zerg må aktivt jobbe for å forbedre mechanics. I tillegg er konsekvensen for å misse injects verre, for plutselig kan man ikke produsere hverken harvesters eller army units. En forsinket inject vil alvorlig skade både hærstyrken og økonomien.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

Vel. Zerg stiller mye høyere krav til macro, multitasking og gamesense.

 

Men jeg mener ikke at du nødvendigvis bør starte med Terran. Terran vil nok virke enklest i starten, men jeg tror de fleste synes at terran blir littegranne kjedelig etterhvert. Kansje du burde starte som random og se hva du liker best?

 

Hvorfor gamesense? Zerg er jo rasen som aller raskest kan legge om produksjon i stor stil eller produsere mange units på kort tid om de blir tatt på senga.

 

AtW

Lenke til kommentar

Vel. Zerg stiller mye høyere krav til macro, multitasking og gamesense.

 

Men jeg mener ikke at du nødvendigvis bør starte med Terran. Terran vil nok virke enklest i starten, men jeg tror de fleste synes at terran blir littegranne kjedelig etterhvert. Kansje du burde starte som random og se hva du liker best?

 

Hvorfor gamesense? Zerg er jo rasen som aller raskest kan legge om produksjon i stor stil eller produsere mange units på kort tid om de blir tatt på senga.

 

AtW

Fordi det er svært mye gjetting. Spiller du mot terran er det ganske vanskelig å finne ut hva han gjør. Du må altså prøve å forutsi om han går helions, banshee, marines, drops etc. Dessuten må man hele tiden avveie økonomi vs tropper etc. Jeg mener zerg gir mye mer rom for slike taktiske tabber.

Lenke til kommentar

Hvorfor gamesense? Zerg er jo rasen som aller raskest kan legge om produksjon i stor stil eller produsere mange units på kort tid om de blir tatt på senga.

Fordi man må kunne vite akkurat hvor mye økonomi en kan slippe unna med. Både med tanke på resurser og larvae. Lager man får mye militære går det utover økonomien, lager man for lite dør man. Det som kjennetegner en god Zerg er den som pumper drones på riktig tidspunkt.

 

Om man blir tatt på senga blir man tatt på senga; når resursene til et hvert tidspunkt skal ligge så nærme null som mulig er det ikke bare å pumpe ut tusen ultras om du ser en hær ved basen din.

Lenke til kommentar

terran er helt klart op for tiden på top-level, når det er sagt, har det ingenting å si for en som byner med sc2 nå, men ville anbefalt ham toss/terran ettersom vist han ikke har mye rts erfaring så vil zerg lede til for mye tap i bynelsen(men zerg er ikke UP, på et så lavt nivå som noe som helst under top-spillerne)

Ikke helt enig i denne her egentlig. Terran er mye enklere å spille bra enn zerg.

tja det går vel litt grafisk i forhold til nivået ditt, tror at når du kommer til det nivået at du akkurat klarer å multitaske flere baser men likevel ikke er god så kan nok zerg være bedre enn terran igjen, siden terran krever litt mer "Multi-harass" eller muligens doom-push timings

 

 

 

Terran er OP på topp nivået av en enkelt grunn: det krever generelt sett mindre å gjøre mer, en zerg må rett og slett ut-spille en terran for å vinne over ham, en terran som er på samme nivå som en zerg ville minne de fleste gangene.

Dette er rett og slett ikke slik det skal være, selvfølgelig du kan ta game X hvor f.eks Sen totalt knuser empireKas og si "omg, det er jo zerg som er op nå, han hadde ikke sjans" men sannheten er at de fleste europeiske/amerikanske terrans generelt sett spiller dårligere enn zergs (protoss er en litt annen situasjon som jeg ikke vill trekke inn nå)

I korea er situasjonen ganske lik, men her har du en liten andel top spillere som virkelig kan terran, men så ser du og en stor del av topp spillerne som spiller terran, bare spille fælt, og alikavel så kommer de seg videre? WTF, f.eks se hyperdub's games, en virkelig misbrukende spiller av balance, og han failer virkelig, likevel kan jeg godt se han komme til ro16 i code S

Lenke til kommentar

Skal prøve å få lastet opp en replay i kveld, men hvordan kontrer man baneling og zergrush som terran?

Tittet litt på oversikten over units, og hellion skal vistnok være bra mot lings, men syns ikke det funka så jævla bra igrunn.

 

En annen ting. Spilte mot en terran igår. Så han bygde hauger med mauruders, så jeg tok siege tank som defens. Gikk rett til hell pga han pumpa ut mauruders konstant!!

Lenke til kommentar

terran er helt klart op for tiden på top-level, når det er sagt, har det ingenting å si for en som byner med sc2 nå, men ville anbefalt ham toss/terran ettersom vist han ikke har mye rts erfaring så vil zerg lede til for mye tap i bynelsen(men zerg er ikke UP, på et så lavt nivå som noe som helst under top-spillerne)

Ikke helt enig i denne her egentlig. Terran er mye enklere å spille bra enn zerg.

tja det går vel litt grafisk i forhold til nivået ditt, tror at når du kommer til det nivået at du akkurat klarer å multitaske flere baser men likevel ikke er god så kan nok zerg være bedre enn terran igjen, siden terran krever litt mer "Multi-harass" eller muligens doom-push timings

 

 

 

Terran er OP på topp nivået av en enkelt grunn: det krever generelt sett mindre å gjøre mer, en zerg må rett og slett ut-spille en terran for å vinne over ham, en terran som er på samme nivå som en zerg ville minne de fleste gangene.

Dette er rett og slett ikke slik det skal være, selvfølgelig du kan ta game X hvor f.eks Sen totalt knuser empireKas og si "omg, det er jo zerg som er op nå, han hadde ikke sjans" men sannheten er at de fleste europeiske/amerikanske terrans generelt sett spiller dårligere enn zergs (protoss er en litt annen situasjon som jeg ikke vill trekke inn nå)

I korea er situasjonen ganske lik, men her har du en liten andel top spillere som virkelig kan terran, men så ser du og en stor del av topp spillerne som spiller terran, bare spille fælt, og alikavel så kommer de seg videre? WTF, f.eks se hyperdub's games, en virkelig misbrukende spiller av balance, og han failer virkelig, likevel kan jeg godt se han komme til ro16 i code S

 

På toppnivå (GSL) så har terran bare vunnet greia en gang. Jeg kjøper ikke helt at terran er så OP, hvorfor har de ikke da vunent flere? Er tifeldigvis alle de beste som spilelr xerg og protoss bedre enn de beste som spilelr terran? Og apropos Game X:,

hva med ST July vs verdens beste terran i GSL?

 

 

AtW

Lenke til kommentar

På toppnivå (GSL) så har terran bare vunnet greia en gang. Jeg kjøper ikke helt at terran er så OP, hvorfor har de ikke da vunent flere? Er tifeldigvis alle de beste som spilelr xerg og protoss bedre enn de beste som spilelr terran?

Blizzard har selv sagt at de ser på hvordan kampene faktisk utvikler seg, ikke resultatene, og de foreslåtte forandringene som har blitt lekket er alle nerfs til terran og buffs til zerg. Videre har flere av de beste zerg-spillerne i verden uttrykt misnøye med situasjonen, inkludert Nestea, IdrA, Ret og Catz, mens man ikke hører noe slikt fra terran eller protoss.

 

Og hvis du vil dømme etter GSL, se heller hvor på hvor mange av hver rase som har nådd semifinalen: GSL1, 3T 1Z; GSL2, 3T 1Z; GSL3, 2P 2T; GSL Jan, 3T 1Z. Til sammen 69% terran.

 

Du kan også se på hvor vanskelig vei de forskjellige vinnerne har hatt. Fruitdealer hadde et bra run, på en tid hvor metagamet var utrolig umodent. NesTea hadde en utrolig enkel vei, med unntak av et par ZvZ og BoxeR i semien. MC dominerte seg gjennom MarineKing, July og Jinro. MVP klarte enkelt 3-0 i en gruppe med to av de beste zerg-spillerne i GSL, Fruitdealer og Zenio, for så å knuse NesTea semien.

Lenke til kommentar

På toppnivå (GSL) så har terran bare vunnet greia en gang. Jeg kjøper ikke helt at terran er så OP, hvorfor har de ikke da vunent flere? Er tifeldigvis alle de beste som spilelr xerg og protoss bedre enn de beste som spilelr terran? Og apropos Game X:,

hva med ST July vs verdens beste terran i GSL?

 

 

AtW

Jeg er glad du nevner gsl siden vi etterhvert begynner å få en del statistikk derfra.

 

1: terran har vært i ALLE finalene.

2: Terran har vunnet 6 av 8 bronsemedaljer.

 

 

Og angående game X, så mener jeg ikke det er et utslag av balanse på noen måte, men på stein, saks, papir. Av alle kampene jeg har sett i GSL, som faktisk er nesten alle fra de 2 siste gslene har jeg sett 2 vellykkede banelingbust og sikkert 50 bunker/scv/marine-rushes.

Lenke til kommentar

På toppnivå (GSL) så har terran bare vunnet greia en gang. Jeg kjøper ikke helt at terran er så OP, hvorfor har de ikke da vunent flere? Er tifeldigvis alle de beste som spilelr xerg og protoss bedre enn de beste som spilelr terran?

Blizzard har selv sagt at de ser på hvordan kampene faktisk utvikler seg, ikke resultatene, og de foreslåtte forandringene som har blitt lekket er alle nerfs til terran og buffs til zerg. Videre har flere av de beste zerg-spillerne i verden uttrykt misnøye med situasjonen, inkludert Nestea, IdrA, Ret og Catz, mens man ikke hører noe slikt fra terran eller protoss.

 

Og hvis du vil dømme etter GSL, se heller hvor på hvor mange av hver rase som har nådd semifinalen: GSL1, 3T 1Z; GSL2, 3T 1Z; GSL3, 2P 2T; GSL Jan, 3T 1Z. Til sammen 69% terran.

 

Du kan også se på hvor vanskelig vei de forskjellige vinnerne har hatt. Fruitdealer hadde et bra run, på en tid hvor metagamet var utrolig umodent. NesTea hadde en utrolig enkel vei, med unntak av et par ZvZ og BoxeR i semien. MC dominerte seg gjennom MarineKing, July og Jinro. MVP klarte enkelt 3-0 i en gruppe med to av de beste zerg-spillerne i GSL, Fruitdealer og Zenio, for så å knuse NesTea semien.

 

Så realiteten er at protoss er underpowered da? MVP klarte seg langt fra enkelt mot zerg i denne GSLen, enda han er verdens beste(?) terran. Nivået blant de beste er veldig høyt, og det er tydelig at det er svært jevnt iogmed at det så enorm forkjell i hvor bra folk gjør det. Om zerg er vesentlig dårligere hadde de ikke hatt mulighet i det hele tatt på en konkkuransearena med s høyt og jevnt nivå.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jepp, nå kommer det spoilers, men det får heller være.

Altså, i game2 gjør jo july en allin banelingbust som for det første kommer helt uventet, og som mvp deretter forsvarer mot på værst mulig måte ved å løfte barracksene. At dette rushet da funker bør jo ikke komme som en overraskelse på noen. Det var en dum allin, som mvp lett kunne scoutet og avverget, men av en eller annen grunn ikke gjorde det. Om zerg 6-pooler en protoss som rusher mothership uten å blokke rampen og derfor vinner er ikke et utslag av imbalance, men at noen taktikker countrer andre.

 

 

 

Forresten: Jeg mener at game-serien mellom mvp og nestea i gsl4 illustrerer imbalance ganske godt. Særlig i gamet på shakuras plateu mener jeg at nestea spiller et nært perfekt game, men er likevel sjanseløs mot en terran som spiller, tja, i hvert fall ikke like bra som sin motstander etter min mening. http://www.gomtv.net/2011gslsponsors1/vod/60214

Endret av aluxez
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...