Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

har du sett game 2? Den varte jo bare i 5 minutter :tease:

 

gamene mellom immvp og nestea anbefaler jeg forøvrig uansett. Det er sannsynligvis det høyeste nivået vi har hatt i en kamp i starcraft 2 noen gang. Mye høyere nivå enn i gsl-finalene.

 

At en game varer kort betyr jo ikke automatisk at det er noen all-inn inne i bildet? Game 1 var jo vesentlig lengre, og taktikken fra July var ganske lik.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jepp, nå kommer det spoilers, men det får heller være.

Altså, i game2 gjør jo july en allin banelingbust som for det første kommer helt uventet, og som mvp deretter forsvarer mot på værst mulig måte ved å løfte barracksene. At dette rushet da funker bør jo ikke komme som en overraskelse på noen. Det var en dum allin, som mvp lett kunne scoutet og avverget, men av en eller annen grunn ikke gjorde det. Om zerg 6-pooler en protoss som rusher mothership uten å blokke rampen og derfor vinner er ikke et utslag av imbalance, men at noen taktikker countrer andre.

 

 

 

Forresten: Jeg mener at game-serien mellom mvp og nestea i gsl4 illustrerer imbalance ganske godt. Særlig i gamet på shakuras plateu mener jeg at nestea spiller et nært perfekt game, men er likevel sjanseløs mot en terran som spiller, tja, i hvert fall ikke like bra som sin motstander etter min mening. http://www.gomtv.net/2011gslsponsors1/vod/60214

I game #1 er JulyZerg aggressiv, kommer litt bakpå, mister masse units og kommer litt bakpå. MVP blir litt passiv pga aggresjonen til JulyZerg og angriper for seint. Angrepet blir slått tilbake. JulyZerg counter-attacker fordi han har scoutet at MVP mest sannsynlig ikke har Siege-mode enda. Tror det var noe sånt som et 15 sekunders vindu han utnyttet før siege mode ble ferdig.

 

I game #2 så gjør går MVP for en 2-barracks expand build (grådig/passivt).

JulyZerg scouter dette og går for 2-base baneling bust (aggressivt).

 

Konklusjonen er at JulyZerg vinner pga svært god game-sense og uortodokst, aggressivt spill.

 

Hittil så har det vært Terran som har vært best på aggressivt spill, mens Zerg spillerene som f.eks Idra så å si ALLTID går for passive macro-builds.

 

JulyZerg har her vist at det går an å spille på en annen måte, selv mot verdens beste Terran spiller.

 

Selvfølgelig ble angrepet til JulyZerg ekstremt vellykket når han slapp å bruke så mange banelings på supply depoet, men samtidig skal det nevnes at JulyZerg sin kommentar til kampen er at 2-rax expand taper mot 2-base, no-queen baneling angrep. Det vi så i den kampen var rett og slett en evolusjon i meta-gamet for TvZ hvor en av de sterkeste Terran-åpningene ble avkledd.

 

Med den timeingen JulyZerg brukte så har ikke terran stim og kun marines, mens JulyZerg har baneling/zergling. (Er litt usikker på om han har speed eller ikke). Zerglings er ihvertfall kost-effektive mot marines såpass tidlig i spillet.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Vel. Slik baneling aggresion er i motsetning til marine/bunker/scv veldig lett å stoppe hvis man ser at det kommer. Og som terran er det veldig enkelt å scoute, så du bør kunne se det komme.

Så du mener at MVP, verdens beste Terran, ikke scoutet så godt han kunne?

 

Greia er at buildet til JulyZerg gjør at man ikke ser det:

15hatch,14gas,13pool, zergling speed, baneling nest.

 

Han bygde bra med zerglings, 10-12 som gjør at man IKKE kan scoute som man vil og må bruke en scan, noe som heller ikke behøver å hjelpe så mye, baneling nestet kan være i main eller expansionen.

 

Greia er at angrepet til JulyZerg kommer ca 30 sekunder hurtigere enn vanlig fordi han droppet queens, så i en liten periode hadde han en mye sterkere hær enn MVP. (Han holdt på å bygge 2 extra rax når angrepet kom)

 

Jeg sier ikke at det er umulig å scoute, men svært vanskelig og hvis man countrer buildet til JulyZerg blindt, så kommer du veldig langt bak hvis han går for et mer standard build.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Sammenlignet med å suicide en overlord er det i hvert fall ganske billig.

Lol.

 

100 minerals tapt fortjeneste + tapt food og tapt produksjonstid koster mer enn potensiell minetid.

 

Zerg sin økonomiboost er bare reell frem til de har saturata expand+main (spamme drones). Terrans økonomiboost varer hele gamen. Ingenting er så op lategame som terran som kan gå 200/200 army med bare mules som miner.

Lenke til kommentar

Vel, terran skal få gjennomgå en haug med nerfs ifølge det jeg har hørt (muligens for mange?) jeg tror dette vil fixe TvZ :) problemet er vel at det muligens ødelegger TvP men dette vet jeg ikke noe om ennå :p

 

Men for å si det ganske enkelt, når jeg spiller terran er jeg vel så suksessfull for tiden som når jeg spiller zerg/toss mot samme type spillere, men apmen synker kraftig med 30-40, men dette er som sagt ikke topp-nivå

 

Men mye det samme gjelder topp-nivået, selvøflgelig er ikke APM alt, men når du tenker på det, så er det ikke lett for terran å gjøre en "strategisk feil" dermed er det bare en ting for ham som gjenstår å feile i, og det er timings.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig for Terran å scanne Zerg såpass tidlig i spillet ettersom de faktisk trenger mineralene fra mulen til å få buildet på plass. På samme måte som Zerg ikke vil sacke en overlord så tidlig i spillet, det blir for mye ressurser i forhold til inntekt.

 

Å bruke en mule til å se hva Zerg driver på med såpass tidlig vil si at du 90 sekunder senere ikke vil ha en Barracks og to Marines. Ganske vesentlig såpass tidlig i spillet.

 

Tilsvarende for Zerg, å miste en overlord gjør at en av larvaene du brukte tidlig i spillet er bortkastet, sammen med 100 minerals. I tillegg så kan du bli supply blocket. (Selv om du bør forvente å miste en overlord som du sender inn over en base og allerede ha startet en ny en).

Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer vi dette? En mule gir ca 270 mineraler. En overlord koster 100 minerals. Hvorfor diskutere hva som er dyrest, når man har det svart på hvitt? Er ikke noe mer hokkus pokkus enn det. En mule ville gitt det 270 minerals - bruker du den på en scan, mister du disse potensiale mineralene. Disse "potensiale" mineralene er mineraler som er tatt med i beregningen både av blizzard og av den enkelte spiller.

 

Zerg har billigere bygninger, men de saccer en worker. De har muligheten til å pumpe workers mye fortere enn protoss og terran.

 

Protoss kan mine samtidig som de bygger, OG kan chronobooste workers.

 

Terran har verken muligheten til å pumpe fler workers fra samme CC, ei heller chronoboost. Dessuten bruker de en worker aktivt mens bygningen produseres - uten at den er noe billigere. DERFOR har terran mules.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer vi dette? En mule gir ca 270 mineraler. En overlord koster 100 minerals. Hvorfor diskutere hva som er dyrest, når man har det svart på hvitt? Er ikke noe mer hokkus pokkus enn det. En mule ville gitt det 270 minerals - bruker du den på en scan, mister du disse potensiale mineralene. Disse "potensiale" mineralene er mineraler som er tatt med i beregningen både av blizzard og av den enkelte spiller.

 

Zerg har billigere bygninger, men de saccer en worker. De har muligheten til å pumpe workers mye fortere enn protoss og terran.

 

Protoss kan mine samtidig som de bygger, OG kan chronobooste workers.

 

Terran har verken muligheten til å pumpe fler workers fra samme CC, ei heller chronoboost. Dessuten bruker de en worker aktivt mens bygningen produseres - uten at den er noe billigere. DERFOR har terran mules.

Den larven kan være vital. Det er en potensiell roach osv osv. En mule gir heller ikke 270 mineraler momentant, som en må ta med i beregningen. Blablabla, det er ikke svart/hvitt.

 

Terran har derimot muligheten, etter å miste alle workers, å bygge seg opp igjen. Zerg eller protoss kan ikke det. I tillegg, så har terran og protoss muligheten til å holde en kontinuerlig produksjon av workers uten å påvirke produksjonen av en hær.

Men vi kan jo bruke det flotte argumentet, om at en zerg bygning koster mengden mineraler det er igjen på kartet pga den workeren kunne potensiellt mina alt. Svart på hvitt vettu.

Lenke til kommentar

Hvorfor diskuterer vi dette? En mule gir ca 270 mineraler. En overlord koster 100 minerals. Hvorfor diskutere hva som er dyrest, når man har det svart på hvitt?

Én overlord koster 100 minerals, pluss at man må lage en ekstra for å gjøre opp for tapt supply, pluss at det er larva som kunne vært drones. I praksis veldig mye mer enn 100 minerals, altså.

 

Men alt dette er veldig besides the point, det er ikke mules som ødelegger TvZ.

Endret av Lord Britishface
Lenke til kommentar

At ZvT for øyeblikket er ubalansert er det ikke tvil om - hva det er som gjør det er en annen sak.

 

Som mange topp-koreanere påpeker er maps ett av de største problemene. GSL og ICCup-maps gjør matchupen langt mer balansert, i motsetning til Blizzards alt for små laddermaps. Early game marines og valgmuligheter, tanks og lategame mules er også det som ofte blir påpekt av toppspillerne.

Lenke til kommentar

At ZvT for øyeblikket er ubalansert er det ikke tvil om - hva det er som gjør det er en annen sak.

Dette er jeg ikke enig i. Hvis det er så ubalansert, hvordan klarte JulyZerg å slå MVP ut av GSL med en 2:0 seier?

 

Noen vil vel si at det er fordi han gikk "all in" i kamp #2, men det forklarer ikke den første kampen og det blir litt som å si at oGsMC ikke fortjente å vinne GSL3 fordi han utnyttet at Terran gikk samme bio-ball mot protoss hver eneste kamp, noe han hadde funnet ut hvordan man skulle slå.

 

Greia er vel heller den at metagamet er stort sett i Terran sitt favør. Samtidig har det vært en Zerg spiller som har skjønt metagamet og klarer å slå Terran spillere. Både GSL1 og GSL2 ble vunnet av en Zerg spiller.

 

Jeg tviler på at JulyZerg klarer seg til topps i denne turneringen, men det er fordi han ikke er god nok i ZvP eller ZvZ. Samtidig, hvis han bare skulle spillt mot Terran resten av turneringen gir jeg han gode odds.

 

Det er litt morsomt å se JulyZerg utvikle seg. Spillestilen hans er veldig uortodoks med sinnsyk aggresjon. Grunnen til at han ikke har gjort det så bra tidligere er at han hele tiden har balansert på en knivsegg. Tidligere falt han ned på feil side og tapte, nå har han klart bragden å slå ut MVP.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...