Gå til innhold

Starcraft II: Generell Diskusjon


  

236 stemmer

  1. 1. Cheese taktikker yes/no?

    • Ja! Det er ingen problem med cheesing.
    • Nei! Det er helt patetisk!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Recent ladder match. Noen terrans her som har feedback til meg? Eller andre raser for den daks skyld.

 

Ajaco vs Ginta (ZvP Metalopolis).rar

Edit: Selvfølgelig feil i filnavnet. Er TvZ, og jeg er terranen.

 

Nå vinner du jo i den replayen, men hovedkritikken min er at du må scoute bedre. Zerg går en build som er helt komplett idiotisk og du burde revet av han fjeset et år før det faktisk skjer.

 

Han hiver opp 2 spines i en helt latterlig posisjon. Deretter prøver han og gå 1-base Hydra eller noe merkelig opplegg før han expander halvhjertet. Selv om han går denne builden hvor han i hovedsak ikke har noen armè å snakke om slenger du ned 2 bunkere som er totalt unødvendige.

 

Macroen er ikke prikkfri, men ikke så veldig problematisk bortsett fra når du angriper. Husk å bruke OC-energy så fort du har 50.

 

Når du har 1 banshee i basen hans kunne du egentlig bare drept hans ene queen og wipet alle hans drones, men du flyr bare rundt og er nervøs. 1 banshee > 1 queen.

 

Du må også være forsiktig med tanksene dine. Ikke unsiege alle på en gang slik du gjør i begynnelsen av ditt avslutningspush. Hadde du ikke hatt alt for sterkt infanteri kunne han lett knekt pushet ditt akkurat der.

 

Alt i alt: Scout bedre og vær litt mer aggresiv.

 

Litt vanskelig å gi konstruktiv kritikk når du vinner, men håper du fikk noen små råd. :) Bare å spørre hvis det er noe du ikke forstår.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så litt på en guide, men forstod dårlig hva de mente med 15noe og 12noeannet osv :blush:

Det er snakk om supply. 6pool = du bygger spawning pool mens du har 6 supply. 14 pool = spawning pool på 14 supply. Osvosv.

 

Recent ladder match. Noen terrans her som har feedback til meg? Eller andre raser for den daks skyld.

 

Ajaco vs Ginta (ZvP Metalopolis).rar

Edit: Selvfølgelig feil i filnavnet. Er TvZ, og jeg er terranen.

 

Nå vinner du jo i den replayen, men hovedkritikken min er at du må scoute bedre. Zerg går en build som er helt komplett idiotisk og du burde revet av han fjeset et år før det faktisk skjer.

 

Han hiver opp 2 spines i en helt latterlig posisjon. Deretter prøver han og gå 1-base Hydra eller noe merkelig opplegg før han expander halvhjertet. Selv om han går denne builden hvor han i hovedsak ikke har noen armè å snakke om slenger du ned 2 bunkere som er totalt unødvendige.

 

Macroen er ikke prikkfri, men ikke så veldig problematisk bortsett fra når du angriper. Husk å bruke OC-energy så fort du har 50.

 

Når du har 1 banshee i basen hans kunne du egentlig bare drept hans ene queen og wipet alle hans drones, men du flyr bare rundt og er nervøs. 1 banshee > 1 queen.

 

Du må også være forsiktig med tanksene dine. Ikke unsiege alle på en gang slik du gjør i begynnelsen av ditt avslutningspush. Hadde du ikke hatt alt for sterkt infanteri kunne han lett knekt pushet ditt akkurat der.

 

Alt i alt: Scout bedre og vær litt mer aggresiv.

 

Litt vanskelig å gi konstruktiv kritikk når du vinner, men håper du fikk noen små råd. :) Bare å spørre hvis det er noe du ikke forstår.

Takk for tilbakemelding! Har nettop startet med terran igjen, og trenger litt råd, super at du tok deg tid.

 

Var vel noe idiotisk å legge ut en replay der jeg vinner, og mot en elendig fyr. Jeg skjønte ingenting av builden hans jeg heller.

 

Anyways. Tar virkelig en banshee en queen? Da har jeg gått rundt med vrangforestillinger, som har kløna opp en god del games.

 

Macroen min er noe jeg jobber mye med for tiden. Som sagt er jeg ny som terran (har spilt mest zerg), og må derfor jobbe med å ha en god macro.

 

Har du forslag til hvordan jeg kan skaffe intel? Pleier ikke akkurat se så mye om jeg sender inn en random marine. Bør det ofres scans?

 

Microen min er.. ikke spesielt god. Jeg er enig det du sier om siegetankene mine. Bør frog-leape mer, slik du ser jeg gjør til dels mot slutten (når jeg pushet opp rampen). Er veeldig risky å unsiege alle samtidig.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding! Har nettop startet med terran igjen, og trenger litt råd, super at du tok deg tid.

 

Null problem. Bare hyggelig å kunne hjelpe.

 

Anyways. Tar virkelig en banshee en queen? Da har jeg gått rundt med vrangforestillinger, som har kløna opp en god del games.

 

Det gjør den. Ser du at motstanderen har bare 1 queen er det bare å ta knekken på den.

 

Har du forslag til hvordan jeg kan skaffe intel? Pleier ikke akkurat se så mye om jeg sender inn en random marine. Bør det ofres scans?

 

Akkurat i dette gamet var det som burde scoutes størrelsen på hæren hans. Bare send en SCV og la den dø slik at du kan vite hvor mye han har. Hvis du lurer på build ville jeg forsøkt SCV, Hellion og air (hvis han ikke har mutas). Funker ikke dette kan du bruke scans. Bruk scans hvis det trengs.

 

Microen min er.. ikke spesielt god. Jeg er enig det du sier om siegetankene mine. Bør frog-leape mer, slik du ser jeg gjør til dels mot slutten (når jeg pushet opp rampen). Er veeldig risky å unsiege alle samtidig.

 

Det funket bra når du pushet opp rampen! I tillegg tror jeg kanskje du bør se på størrelsen på din armè når du er på toppen av rampen der. Du ruller enkelt over det han har med utelukkende infanteriet ditt så lenge det ikke kommer masse reinforcements. Når man har en slik composistion som du har der er det eneste man må bry seg om er at det ikke plutselig kommer en haug med mutas, mens man ikke har så mye rines igjen. Da kan hæren din lett wipes. Ta vare på disse i slike situasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Snip - spareplass

Det med banshees må jeg huske på. Jeg som var overbevist om at en banshee tapte mot en queen. Dette gjør ting litt mer intressant.

 

Det du sier om mutas er sant. Som nevnt, pleide jeg å spille zerg - og slapp derfor å bli utsatt for muta harass. Jeg sliter like mye hver gang en zerg bestemmer seg for å være stygg med mutas. Splitter jeg opp marinsa mine er det ofte ikke nok (og det svekker main armien min), og den ekstra kontrollen det krever å stoppe mutaene gjør at macroen min slipper. Turrets er ikke alltid nok.

 

Erfarte det du beskriver tidligere idag. Overcomittet til marauders, og blir tatt på senga når en wave med 8 mutas kommer ut over armien min mens jeg pusher. Ikke gøy. Mista 4 siegetanks og masse annet tull. Tapte selvfølgelig gamet.

Endret av Ajaco
Lenke til kommentar

Konstruktiv kritikk:

 

- Bruk resursene effektivt. Å flyte over 800 ubrukte mineraler (!) bare 6 min inn i gamet er uakseptabelt.

 

- Du spotter roach push, men responderer med å lage reactor x2? Reactors tar syv evigheter å lage.

 

- Aldri queue units.

 

- Aldri queue bygninger (!).

 

- Du lagde reactor på alle barracks - når skulle du få stim?

 

- Ikke send scouting SCV bare på måfå. Scouten din gav ingen informasjon annet enn en 13 pool, for så å sløse mining time ved å stå ved Xel'Naga.

Lenke til kommentar

Replay av dagens match mot zerg. Hadde ikke sjangs :D

 

Her er det en del å jobbe med ser jeg. :wee:

 

Kan gi noen pointers:

 

- Ikke hover rundt xxx minerals, du burde ha tilnærmet 0 resources til enhver tid. Basics som å vite hvor mye man tjener i sekundet fra en softcappa 1gas/2gas base (19/22 workers) og derav vurdere hvilken produksjon man burde ha og slikt er lurt å lære seg tidlig.

- Ikke bygg en produksjonsbygning med mindre du skal produsere ut av den, du går lange perioder uten noen produksjon. 3 Barracks er ingen forferdelig åpning, men du taper vel egentlig når du setter ned 2 Reactors istedenfor å pumpe enda mer Marines (evt. Tech Lab x2 og 2 Marauders). Du må uansett ha minst 1 Tech Lab for å kunne spille pure Marine, og selv da trenger du en micro du sannsynligvis aldri kommer til å få.

- Hvorfor lar du ikke scouten stå i basen til du vet hvilken tech motstanderen har tenkt å anvende? Han bygger ikke engang Zerglings før Roach Warren, så hadde du ventet og faktisk sett Roach Warren kunne du kontra han forferdelig hardt med Marauders.

 

Zergen hadde en 'ok' buildorder, men macroen hans er forferdelig, og jeg vet ikke engang om han scouta deg?

 

Så det som kanskje tapte deg kampen (6:40):

 

Du har 7 Marines, han har 7 Roaches og 2 Zerglings. Du dreper de 2 Zerglingsa ganske raskt, det er bra, men så; Du har 2 Marines som er 10 sekunder unna, 2 Marines som er 15 sekunder unna, og 2 Marines som er 20 sekunder unna.

 

Hadde du ofret noen bygninger og heller engaga 13 Marines vs. 7 Roaches og microa litt vil jeg si det er en 'ok' sjanse (avhengig av hvordan du angriper) at du hadde tatt ned det han kom med, og faktisk vært foran etterpå (income-messig). Når det er sagt er IKKE det å hindre produksjonsbygningene sine i å pumpe ut units riktig respons til et kommende angrep.

Endret av PSV
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...