Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide


Goodall

Anbefalte innlegg

Har ikke 0 men setter aa på 4 og 2 på af.

 

Med high så mente jeg alle settings som kan settes på high står på high.

 

 

Men egentlig synes jeg at det beste hadde vært og vente på HD 7000 serien etter jul.

Så egentlig er det kortet her bare til bruk midlertidig, fram til de nye gpuene kommer. Men kortet er godt verdt de 1000kr det kostet. Det yter faktisk lignende med 295 gtx fra Nvidia på høyere oppløsning.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke 0 men setter aa på 4 og 2 på af.

AF er som regel veldig billig, så du kan nok fint kjøre det opp på ihvertfall 8x og forskjellen fra 2x vil jeg si er ganske stor. 4xMSAA derimot er ganske kostbart i BF3, spesielt på AMD kort, så du kan jo prøve å gå ned her. Du vil forsatt ha FXAA (antialiasing post).

 

CPU'en din er neppe en flaskehals for deg. BF3 er ikke mye CPU krevende med høye innstillinger i 1920x1080

 

http://www.sweclockers.com/artikel/14650-prestandaanalys-battlefield-3/5#pagehead

Greit nok at dette er med ultra innstillinger, men så er det også med en Radeon 6990 dem tester med.

 

http://www.guru3d.com/article/battlefield-3-vga-and-cpu-performance-benchmark-test/3

Lenke til kommentar

Hm, får prøve og slå opp AF litt da. Og senke AA litt og se om det gir bedre fps i noen av mapene.

 

Spillet er nå noe krevende på cpu siden jeg kjenner flere som får lavere fps pga prosessoren.

 

Jeg vet godt at CPUen min ikke er noen flaskehals. Jeg mener at den ser såpass kraftig at jeg bare trenger bytte ut skjrmkort, kjøpe mer RAM og evt bytte PSU illøpet av de neste 3 årene.

Men jeg har ofte opplevd at jeg ikke ahr kraftig npk skjermkort. Så ejg får gjøre som Nizzen neste gang, og pøse på med Crossfire

 

------------------------------

 

Forresten er det noen som har hørt noe mer om realese til Southern islands hørte at kortene skulle slippes i Q1 2012? :hmm:

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

Jupp som MistaPi sier så er nok ikke din CPU den verste ift. spillet og bør være mer en nok kapabel. Har selv ikke fått lest noen reviews som går innpå akkurat dette av BF3 ennå men husker at BF2:BC utnyttet en 6 kjerne forholdsvis bra i følge Nizzen her.

 

Personlig hopper jeg over BF3 forløpig pga. en dårlig singleplayer (ikke noe stort fokus med tittelen) og venter til det har kommet en stor patch og MP FPS evt. blir fristende igjen. Jeg regner med at BF3 vil leve så lenge at den er like interesant å se på om 1 år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har fått ekstreme klokkresultater med mine 6950 og 100% stabil benching og tunge burnins, alikevel i eks. Withcer2 skal det ikke mye klokken til før jeg ser tråd-artifakter (uten noen god beskrivelse i øyeblikket). Nå har jeg ikke prøvd å overklokke særlig i andre spill (siden februar/mars) siden jeg skal kjøre 2 eller 3 kort som jeg har liggende, når det trengs.

 

Furmark derimot ville jeg ikke brukt som noen faktor for hvor godt klokk fungerer i spill. Få spill om ingen vil klare å tyne kortet like hardt. Derimot kan helt andre momenter slå ut på klokk i spill, som mitt merkelige resultat i akkurat Witcher 2.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk tak i et billig 6950 idag, så kjører 2stk 6950 2GB lettere overklokket...

Bare synd at det yter dårlig i BF3 for øyeblikket, får bedre resultat med crossfire deaktivert / single gpu.

Korta kjører i gjennomsnitt på 40-50%, i helikopter går det ned til 30%, og da er ikke cpu alltid på full load heller.

Merkelig nok går de opp i 100% load begge kortene når jeg bruker scope (sniper) eller er i score menyen etter runden er ferdig, mao når det er lite grafikk.

Har ca 60fps når man er rundt bygninger og slikt, men ser man i lang avstand så er det kraftig drop i FPS.

Flere med crossfire som sliter med det samme ??

 

Bruker 10.10 final driver med cap4

quad q9450 @ 3.4

4gb ram

1920x1200, 4x AA i CC, ultra instillinger

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Mente 11.10 + cap4.

Prøvde også 11.10 preview 3 med og uten cap, ingen forskjell.

Kjedelig å ikke få prøvd crossfire pg.a. driver problemer, men men de jobber vel med saken.

Ser at andre har samme problmer også, det med bedre cpu som er høyere klokket enn mitt, så beholder den enda helt til det er sikkert at den er flaskehals hvis det skulle være årsaken.

Endret av Iceman22
Lenke til kommentar

Det er andre som sier de får 100% GPU utnyttelse så og si hele tiden med 2 og 3 kort? Var det ikke Nizzen som snakket om dette da :hmm:

Kjører denne nye driveren med enda bedre resultat enn preview driverene. 99% gpuload på 3gpu. Ny rekort i bf3 for meg. Faktisk 99% gpuload som i en rett strek!

Jeg har også 99% på gpuene så driveren er bra i bf3 (men må bruke cap4)og får samme tempraturer som ved benchmarking!

det ser man skjeldent i spill!

 

 

Bruker jeg CAP, så får jeg bare rundt 75% gpuload. Uten så er det 99%. Kanskje fordi jeg bruker 3 gpu. Alle driverene jeg har testet har fungert best uten CAP. Virker som CAP er optimalisert for 2 stk i cfx. Men så lenge ytelsen er på topp, så er jeg fornøyd.

Jupp, som man ser her.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har fått ekstreme klokkresultater med mine 6950 og 100% stabil benching og tunge burnins, alikevel i eks. Withcer2 skal det ikke mye klokken til før jeg ser tråd-artifakter (uten noen god beskrivelse i øyeblikket). Nå har jeg ikke prøvd å overklokke særlig i andre spill siden jeg skal kjøre 2 eller 3 kort som jeg har liggende, når det trengs.

 

Furmark derimot ville jeg ikke brukt som noen faktor for hvor godt klokk fungerer i spill. Få spill om ingen vil klare å tyne kortet like hardt. Derimot kan helt andre momenter slå ut på klokk i spill, som mitt merkelige resultat i akkurat Witcher 2.

Powertune fører til at kortet klokkes dynamisk opp og ned under Furmark, mens i The Witcher 2 får du full klokk siden spillet ikke fyller alle pipelines i kortet konstant.

Løsningen er å droppe Furmark/Kombustor/OCCT og bruke spill til å teste stabilitet.

Fikk tak i et billig 6950 idag, så kjører 2stk 6950 2GB lettere overklokket...

Bare synd at det yter dårlig i BF3 for øyeblikket, får bedre resultat med crossfire deaktivert / single gpu.

Korta kjører i gjennomsnitt på 40-50%, i helikopter går det ned til 30%, og da er ikke cpu alltid på full load heller.

Merkelig nok går de opp i 100% load begge kortene når jeg bruker scope (sniper) eller er i score menyen etter runden er ferdig, mao når det er lite grafikk.

Har ca 60fps når man er rundt bygninger og slikt, men ser man i lang avstand så er det kraftig drop i FPS.

Flere med crossfire som sliter med det samme ??

 

Bruker 10.10 final driver med cap4

quad q9450 @ 3.4

4gb ram

1920x1200, 4x AA i CC, ultra instillinger

Problemet ditt er uthevet. Jeg har ingen slike problemer med min i7-2600k.

Lenke til kommentar

Mente 11.10 + cap4.

Prøvde også 11.10 preview 3 med og uten cap, ingen forskjell.

Kjedelig å ikke få prøvd crossfire pg.a. driver problemer, men men de jobber vel med saken.

Ser at andre har samme problmer også, det med bedre cpu som er høyere klokket enn mitt, så beholder den enda helt til det er sikkert at den er flaskehals hvis det skulle være årsaken.

prøvd å fjerne overklokken?

Lenke til kommentar

Powertune fører til at kortet klokkes dynamisk opp og ned under Furmark, mens i The Witcher 2 får du full klokk siden spillet ikke fyller alle pipelines i kortet konstant.

Løsningen er å droppe Furmark/Kombustor/OCCT og bruke spill til å teste stabilitet.

De som vet hva de gjør når de klokker denne generasjonen disabler powertune fullstendig for Furmark og alt annet. Powertune lærte vi det meste om før kortene kom i butikken :)

 

Og som poenget mitt var så er ikke syntetiske bencher riktige til å teste resultat for spill, man må nesten klokke per spill, driver og mye mer.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Arni, du kan jo lese noen av våre tidlige diskusjoner rundt det i denne tråden.

 

Husk at på standard HD6970 så begrenser Powertune deg til maks 300W, så over det kommer man ikke uansett.

Det de sier er at produsentene dog skal få lov å øke maksgrensen fra +20% over 250W til høyere verdier, eks. 30% el.

 

Men klart med 20% over TDP på 2 kort får man uansett en veldig god FPS økning i de aller fleste om ikke alle spill. De som raskest begrenses av Powertune verdien er Vantage og Furmark. Så benchemessig er kanskje ikke standard HD6970 de beste kandidatene. Men man vet for lite om det ennå.

 

Hvor denne maks Powertune verdien låses og settes er usikkert, men det er hvertfall opp til produsentene å sette den.

 

Forhåpentligvis er det i Bios slik at DualBios bryteren disse kortene har tillater å legge inn custom bioses med høyere powertune grense. Det skal vist ikke gå ann å deaktivere den helt.

 

Men inntil det skjer har man fra 200 til 300W max TDP å leke seg med per kort.

 

NB!

Legg merke til at Powertune ikke hindrer høy klokk på noen måte, den forhindrer dog for tung last og klokker ned for å holde TDP+x%.

 

Nvidia har en lignende funksjon som sørger for å sperre tung last (ved å klokke ned) på Furmark og OCCT og det er disse programmen som hovedsaklig er årsaken til Powertune, rett og slett fordi de presser kortene for hardt ift. tenkt last i spill.

 

Hadde produsentene sluppet å "bekymre" seg over disse programmene ville de sluppet kortene med høyere ytelse.

 

Nvidia har gått så langt som å kalle Furmark for "GPU virus of death". Les mer om dette i AnandTech sin artikkel om Cayman.

Forøvrig er dette samme dag som jeg kjøpte mine 3xHD69502GB om jeg ikke husker feil.

 

EDIT:

Rettelse, den 17/12/10 bestilte jeg "Sapphire HD6970 Vietnam Special Edition" som kom i metallkoffert. Dette byttet jeg raskt i 2xGTX580 som jeg igjen byttet meget raskt til 3xHD6950 som jeg så ble sittende med. Hadde da også 2xHD5870, GTX480 og 2xGTX460 som jeg solgte unna.

 

EDIT2:

Samt hvordan vi lett deaktiverte Powertune fullstendig.

To enable unofficial overclocking in this version it is necessary to:

Set UnofficialOverclockingEULA field to the following text: I confirm that I am aware of unofficial overclocking limitations and fully understand that MSI will not provide me any support on it

Set UnofficialOverclockingMode to 1 to keep PowerPlay active (may not work on old ASICs), 2 to traditionally disable PowerPlay or to 0 to temporary disable unofficial overclocking path

 

Vi foretok også "korrekt" shader-unlock fra 1408 til 1536 rimelig tidlig.

Jeg var mest ute etter scriptet som unlocker shaderne. Fant det her :).

http://forums.techpowerup.com/showpost.php?p=2137880&postcount=406

 

De som har sapphire kort må på ingen måte bruke bioser fra andre kort samt at alle bør unngå å bruke 6970 bioser på 6950 kort.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Fikk tak i et billig 6950 idag, så kjører 2stk 6950 2GB lettere overklokket...

Bare synd at det yter dårlig i BF3 for øyeblikket, får bedre resultat med crossfire deaktivert / single gpu.

Korta kjører i gjennomsnitt på 40-50%, i helikopter går det ned til 30%, og da er ikke cpu alltid på full load heller.

Merkelig nok går de opp i 100% load begge kortene når jeg bruker scope (sniper) eller er i score menyen etter runden er ferdig, mao når det er lite grafikk.

Har ca 60fps når man er rundt bygninger og slikt, men ser man i lang avstand så er det kraftig drop i FPS.

Flere med crossfire som sliter med det samme ??

 

Bruker 10.10 final driver med cap4

quad q9450 @ 3.4

4gb ram

1920x1200, 4x AA i CC, ultra instillinger

 

Først: fjern driverene med generixcler http://www.mediafire.com/?61977217vs814si

 

 

Denne brukes i stedet for catalyst uninstall.

 

Deretter kan du legge inn nyeste driver. Prøv først uten CAP og deretter med CAP.

 

Får man så lite gpuload, så er det generixclersom TwL fra Guru3dforumet har laget som må til. TwL har laget mange modofiserte catalystdrivere.

 

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=322616

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Prøvde det du sa Nizzen men merka ingen forskjell, samme ytelse med cap4 og uten, og tok clean med det programmet.

Men nå er jeg ganske sikker på at det er cpuen som gjør det, som noen har nevnt.

Et eksempel, zoomer jeg inn med sniper scope, så går cpu load drastisk ned, og gpu load går berserk til 100%, går jeg ut av sikte så går cpu load opp til 90-100% og gpu load synker til 50-60%. Så ja...

Er visst noe I7 har i quad'ene sine som min quad ikke har hehe, får vel bare skaffe noe nytt.... har liten tru på at en driver løser dette når det er flere som ikke har slikt problem som jeg har..

Lenke til kommentar

Prøvde det du sa Nizzen men merka ingen forskjell, samme ytelse med cap4 og uten, og tok clean med det programmet.

Men nå er jeg ganske sikker på at det er cpuen som gjør det, som noen har nevnt.

Et eksempel, zoomer jeg inn med sniper scope, så går cpu load drastisk ned, og gpu load går berserk til 100%, går jeg ut av sikte så går cpu load opp til 90-100% og gpu load synker til 50-60%. Så ja...

Er visst noe I7 har i quad'ene sine som min quad ikke har hehe, får vel bare skaffe noe nytt.... har liten tru på at en driver løser dette når det er flere som ikke har slikt problem som jeg har..

 

Glemte å si at det hjelper å skru av HT i bios. HT gir ofte stuttering for folk i Battlefield 3. BF3 liker tydeligvis ikkje så godt Hyper Threading.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...