Gå til innhold

Den offisielle 6xxx tråden, med link til drivere og prisguide


Goodall

Anbefalte innlegg

noen som har funne ut årasakene til tearing.. om det kommer av skjermkort(ene), driveren, spill eller i skjermen som blir brukt?

 

Husker jeg hadde EKSTREMT mye tearing på 8800gtx(singel), vesentli mindre med 4870cf og nå med 5970 er det ikke plagsomt i det hele tatt, men har jo såklart vært så mye konfigurasjonsbytter at det nærmest er umulig å spore en fellesnevner :dontgetit:

 

Men på det grunnlag så mener jeg at multigpu ikke har noe vesentlig med saken å gjøre ;)

 

Så på den måten virker det på meg som om nvidia er mer plaget(eller har vært mer plaget) med tearing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være mange årsaker til tearing uten at jeg er noe i nærheten av ekspert på området. Multigpu burde ikke være noen direkte årsak, men det kan være en indirekte årsak ift. hvordan CF/SLI oppdaterer bildet og om synkroniseringen av arbeidet fungerer 100% i driveren. Det kan vel være noe større "risiko" for dette med multigpu om drivere ikke er 100%.

 

- Problemer med monitor ("lett" å teste med annen monitor)

- ikke native lcd oppløsning (hørt om noen tilfeller det rettet seg med native)

- Drivere er den vanligste årsaken

- For høy overklokk av skjermkort

- skjermkort bios

- directx eller andre APIer.

- spillmotoren

- Bugs i spillet (ofte sammenheng med ovenstående og patcher)

etc.

 

vsync + triple buffering skal jo fikse de fleste tilfeller. vsync skaper dog igjen opplevelsen av inputlag siden det blir en visuell forsinkelse. Hvis man da gjør at spillet kjører med en lavere refresh enn skjermen så kompenserer man for dette, slik jeg forstår teorien bak forslaget. Desverre er det veldig få spill som eks. støtter 59Hz moduser, men det blir mer og mer vanlig, spesielt i FPS.

 

Jeg har ikke satt meg godt inn i alle detaljer og er ingen ekspert. Jeg vet Ourasi kan svare vesentlig bedre på dette.

 

Ellers litt basis her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Screen_tearing

 

Og her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Multiple_buffering

http://en.wikipedia.org/wiki/Input_lag

http://www.virtualdub.org/blog/pivot/entry.php?id=74

 

Konklusjon:

vsync + triplebuffering + 59Hz gamemode_&_60Hz monitormode burde gi en god opplevelse så lenge alt annet er i orden. Jeg vet mange foretrekker å ha så høy fps som mulig, men på en 60Hz monitor har det lite for seg og i mine øyne tror jeg det kan forverre tearing problemer (uten å være sikker på det). Nå har man derimot i et par år fått kjøpt 120Hz LCD monitorer som er myntet mot stereoscopisk 3D men som ofte er suverene for høyere FPS i vanlig spillmodus.

 

Det som er viktig når man kjøper monitoren ift. dette generelt sett er pixel resposne time (ikke gray2gray) og inputlag verdier. Jo mer "avansert" en LCD skjerm er jo mer inputlag må man regne med og derfor er såkalt "game mode" introdusert stadig oftere. CRT er fortsatt helt klart best til FPS.

 

Desverre er det nesten ingen skjermprodusenter som oppgir inputlag verdier, noe de i mine øyne burde og eneste måten å teste dette godt nok er å kjøre duplicate screenmode med en CRT og en timer. Alle som kjører LCD har et visst nivå av inputlag med CRT som referansemodell.

 

 

EDIT:

Før man hopper inn med vsync kan man forsøke å undersøke de andre momentene, oppdatere elementer og se om det hjelper nok på problemet til at man ikke føler man trenger vsync.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

120hz med vsync on :love:

Driter en lang vei i 3d, men 120hz derimot..

Du skal ha en ganke kraftig skjermkort løsning eller kjøre simpel grafikk for at ikke skjermkortet(ene) ikke skal bomme (altfor ofte) på en vsync på en 120Hz skjerm. Med en 120Hz skjerm skal uansett behovet for vsync være mindre da forskjellene i bildene i en refresh er halvparten så store kontra en 60Hz skjerm.

 

Tearing dreier seg kort og greit om framerate iforhold til refresh raten til skjermen; Hvor mange forskjellige frames du får i en skjerm refresh og hvor store stedsforskjeller det er imellom dem. Spillet kan også ha en betydning mtp dynamiske effekter, f.eks en lampe som blinker der det ene halve skjermbilde lyser lampa mens den ikke gjør det i det andre halvdelen av skjermbilde. Det kan fort bli ganske skjemmene

Lenke til kommentar

120hz med vsync on :love:

Driter en lang vei i 3d, men 120hz derimot..

Du skal ha en ganke kraftig skjermkort løsning eller kjøre simpel grafikk for at ikke skjermkortet(ene) ikke skal bomme (altfor ofte) på en vsync på en 120Hz skjerm. Med en 120Hz skjerm skal uansett behovet for vsync være mindre da forskjellene i bildene i en refresh er halvparten så store kontra en 60Hz skjerm.

 

Tearing dreier seg kort og greit om framerate iforhold til refresh raten til skjermen; Hvor mange forskjellige frames du får i en skjerm refresh og hvor store stedsforskjeller det er imellom dem. Spillet kan også ha en betydning mtp dynamiske effekter, f.eks en lampe som blinker der det ene halve skjermbilde lyser lampa mens den ikke gjør det i det andre halvdelen av skjermbilde. Det kan fort bli ganske skjemmene

 

At man må ha en kraftig skjermkortløsning får å låse 120 fps er forventet :thumbup:

 

Kun "first person shooters" jeg ikke bruker vsync og da kan det forekomme riving midt på skjermen ved hurtig bevegelse. Som om det vises 2 bilder på skjermen.

Heldigvis har dette blitt langt bedre senere tid.

 

Har testet litt grafikk motorer i natt og har igrun kommet frem til att Unreal Engine har langt mer tearing enn Source og Frostbite(men så har unreal engine langt høyere tempo).

 

Source har jeg helt minimalt med tearing, mens frostbite kun på munningsild..

 

Kommer nok til å prioritere skjerm med høyere refreshrate enn høyere oppløsning neste gang det blir ny skjerm siden det ikke eksisterer 120hz med 2560x1440.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Blir bare mer og mer fornøyd med mitt HD6970 2GB :D

 

Men har et spørsmål om kjøling. Hvilken vei "blåser" vifta egentlig? Har jeg skjønte det riktig at den suger inn i toppen og ut på sidene (se tegning):

HD6970.jpg

Endret av bondegutt1
Lenke til kommentar

Jeg var også plaget med inputlag, og hadde hørt om den fiksemetoden der.

 

Oppdaterte driverne, skrudde på vsync og skulle teste først uten å fikse inputlaggen.

Men det virker som om de har fikset inputlaggen i droveroppdateringen, for det går smooth som bare dèt :new_woot:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann!

 

Jeg skal bygge meg en ny PC, og lurer på om Radeon 6950 2GB (evt 6970) i Crossfire er å anbefale? Skjermen min har en oppløsning på 2560x1600, så jeg trenger litt fart i skjermkortløsningen.

 

Er en slik løsning å anbefale?

 

Jeg er ganske opptatt av at PCen skal støye minst mulig, er det slik sett bedre å gå for en løsning med bare ett skjermkort?

 

T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...