Gå til innhold

Om effekt, lydtrykk, følsomhet, og heftige diskusjoner


Anbefalte innlegg

http://www.outdoorsp...ge_1_c_293.html

http://www.proacoust...cts.php?sId=240

trenger kun 10watt for å spille 125db/1m i det tilfelle jeg ga ut i den linken

Fant ikke den som skal gi 125dB/1m med 10W. Ser derimot en som gir 125dB med "rp", rated power, på 60W. Det er og oppgitt et frekvensområde på 300-6000Hz, jeg vet ikke hvordan det samsvarer med tidligere utsagn om at "det er basselementet som krever noe". ;) Endret av medi8or
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan du slutte å kaste ut uttalelser angående meg du har null bakgrunn for å komme med.

 

Som jeg har sakt tidligere. Kan du komme med noen quotes der jeg direkte "mobber" deg, eller saker og ting jeg liksom skulle ha innrømmet feil i?

 

 

Selv om det er horn på de høytalerne fhl har så betyr ikke det at de går under kategorien "stadion horn".

Stadion horn har ingenting i ei stue/filmrom/hjemmekino å gjøre.

 

http://www.geekologie.com/2007/09/20/big-speaker.jpg

http://www.product-reviews.net/wp-content/userimages/2007/11/ferguson-hill-horn-speakers.jpg

http://forums.klipsch.com/forums/storage/4/1147205/Jamboree402.jpg

Endret av o(O)phus
Lenke til kommentar

http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d191.html

http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d19.html#p62

http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d82.html

http://www.bd-design.nl/contents/en-us/d32.html

http://www.google.no/search?source=ig&hl=en&rlz=1G1GGLQ_ENNO357&=&q=BD+Design&aq=f&aqi=g4&aql=&oq=&gs_rfai=

http://www.scrounge.org/speak/burwen/

 

jeg kan ikke finne noe fra bd design som går under 200hz og er ikke det vel høye frekvenser til å være laveste? NS-777 går til 35hz og 25hz er ganske normalt i dag.

 

konstuksjonen på de og alt gjør at dette er mulig. de er bygd med horn og en horn type bass. de er fullt egnet til PA og de er ganske lettdrevne og har høy sensitivitet..

 

dette er laget utav stadium horn materale og er fullt egnet til stadioer...

 

de klassifiserer seg fint under PA horn loudspeakers (stadium horn)

 

 

de er kanskje rådyre og kanskje gode men du får ikke den samme opplevelsen som vi får med tanke på bass og lignende og der har mitt point lugget hele veien... med horn konstuksjon så er de lettdrevne og da kan du oppnå en viss DB på mye lavere watt men med vanlige høytalere som NS-777 så må du nok opp i flere hundre watt... men uansett ossen du vrir og vrenger på det så må du laaaaangt over 1 watt

Endret av Alastor
Reaksjoner på moderering tar vi på pm, det er off topic i tråder som dette.
Lenke til kommentar

jeg kan ikke finne noe fra bd design som går under 200hz og er ikke det vel høye frekvenser til å være laveste? NS-777 går til 35hz og 25hz er ganske normalt i dag.

 

konstuksjonen på de og alt gjør at dette er mulig. de er bygd med horn og en horn type bass. de er fullt egnet til PA og de er ganske lettdrevne og har høy sensitivitet..

 

dette er laget utav stadium horn materale og er fullt egnet til stadioer...

 

de klassifiserer seg fint under PA horn loudspeakers (stadium horn)

 

 

de er kanskje rådyre og kanskje gode men du får ikke den samme opplevelsen som vi får med tanke på bass og lignende og der har mitt point lugget hele veien... med horn konstuksjon så er de lettdrevne og da kan du oppnå en viss DB på mye lavere watt men med vanlige høytalere som NS-777 så må du nok opp i flere hundre watt... men uansett ossen du vrir og vrenger på det så må du laaaaangt over 1 watt

 

 

 

 

Topphornet går ikke lenger ned enn til rundt 200Hz. Bassdelen strekker seg lenger ned, avhengig av hvilken kasse man velger. Jeg kan jo quote fra en av linkene dine:

 

Technical details:

 

Frequency response: 24Hz - 22kHz (-3dB)

Sensitivity: 115dB/1Watt/1m

Crossover frequencies: 270Hz and 7kHz

 

Jeg har jo også lagt ved en måling av høyttalerene i mitt rom, og der kan man se at jeg har bra nivå ned til ca 25Hz.

Følsomheten ligger vel på rundt 100dB/W/m, noe som betyr at de gir 100dB på 1m med 1W inn. Dette er jo allerede bekreftet fra mange av linkene du har gitt oss.

Og igjen, dette er absolutt ikke utstyr som er egnet for PA. Selve hornet kan nok brukes, men elementene passer nok dårlig.

 

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar

stadium horn materiale er når du bygger den opp som et horn og bruker den type materialer til det. det er ikke vanlig høytaler elektriskt spole som sitter i elementet. det er spesielle deler og materialer for å gjøre dette. det brukes helt andre materialer og byggemetoder på vanlige loudspeakers.

 

se på de linkene jeg linka til sist så ser du forskjell og du har kanskje hørt en megafon før elelr ei fløyte så vet du kanskje ossen de fungerer. de fungerer ved at de egentlig gir ut veldig liten lyd men artkitekturen i hornene og hornene dem selv forsterker dette noe vanvittig og derfor trengs det vanvittig mye mindre watt for å få til det samme. derfor klassifiserer de seg som stadium horn høytalere de fhl/frode har..

 

da har jeg egentlig svart deg og fhl/frode

Endret av Alastor
Reaksjoner på moderering tar vi på pm, det er off topic i tråder som dette.
Lenke til kommentar

Ja, nå er du ute på blåbærtur igjen, DrHawkins. Du blander fakta og innbildning, og så kommer reaksjonene og kjeftingen.

 

Det er riktig at en høyttaleren i et horn lager relativt lite lyd, som så blir forsterket i hornet. Men at det er spesielle materialer er fri fantasi, man kan lage et horn med en helt vanlig høyttaler. 

 

Begrepet 'stadium horn' er også noe som er tatt helt ut av sammenhengen, det har overhodet ingenting å gjøre med høyttaleren til fhl.

 

 

 

Lenke til kommentar

stadium horn materiale er når du bygger den opp som et horn og bruker den type materialer til det. det er ikke vanlig høytaler elektriskt spole som sitter i elementet. det er spesielle deler og materialer for å gjøre dette. det brukes helt andre materialer og byggemetoder på vanlige loudspeakers.

 

se på de linkene jeg linka til sist så ser du forskjell og du har kanskje hørt en megafon før elelr ei fløyte så vet du kanskje ossen de fungerer. de fungerer ved at de egentlig gir ut veldig liten lyd men artkitekturen i hornene og hornene dem selv forsterker dette noe vanvittig og derfor trengs det vanvittig mye mindre watt for å få til det samme. derfor klassifiserer de seg som stadium horn høytalere de fhl/frode har..

 

da har jeg egentlig svart deg og fhl/frode

 

I proffverdenen brukes det mye kompresjonsdrivere i horn, men mine høyttalere bruker fulltoneelement som er bygd opp på samme måte som et vanlig element. Du kan se bilde av spolen under. En kompresjonsdriver er vel stort sett bygd opp av de samme delene som et vanlig element. Har lagt ved en prinsippskisse. Som tidliger sagt, mine høyttalere har ingenting på et stadion å gjøre. Hva du mener om det, spiller ingen rolle, jeg vet hva de duger til.

 

Frode

 

mandrel.jpg

 

meyer_diag.l.gif

Endret av fhl
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Man kan fint spille øredøvende høyt med 1W :)

 

Hvis man dobler effekten inn til en gitt høyttaler, vil lyden stige med 3dB (som noen nevnte tidligere). Det samme vil skje hvis man setter et identisk system ved siden av det første. En analog til dette er viftestøy.

 

Hvis man har 1 vifte som støyer 12 dB, vil 2 vifter støye 15 dB, 4 vifter 18 dB osv.

 

For å finne ut hvor mange dB man øker ved å øke effekten, kan man ta 3log2(P2/P1).

 

Eksempel:

 

200W forsterker og 87dB/1w/1m høyttalere.

 

3log2(200/1) = 23

 

89dB+23dB = 110dB

 

Altså vil man kunne spille like høyt med 1W på høyttalere med 110dB følsomhet. De høyttalerne som fhl viser er jo et godt eksempel på en slik konstruksjon. Nå er ikke slike høyttalere hverdagskost, men jeg har sett noen sinnsyke hornkonstruksjoner med 108dB

 

Jeg lærte en gang at øret vårt ikke kan oppfatte forskjeller i lydtrykk på mindre enn 3dB. Jeg er ikke sikker på om det stemmer, men han var ihvertfall ganske kompetent på elektronikk ellers.

 

Man skal altså ikke undervurdere viktigheten av følsomhet, og heller ikke overvurdere viktigheten av effekt :)

 

Og DrHawkins, du bør snart innse at kunnskapene dine på dette feltet er mildt sagt mangelfulle, og du kommer bedre ut av det ved å være litt ydmyk :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

ohms lov og alt er helt greit ja, ingen problem.

 

P=u*i

u=p/i

I=p/u

 

hvis ikke jeg husker feil

 

husker ohms lov trekanten i hodet men formuleringen er litt uklar siden det er så lenge siden jeg gikk på elektriker skolen :p

 

 

det som er problemet mitt som det hele startet enkelt og greit med er rett og slett:

 

89 db lyd på 1 meters avstand med kun 1 watt

 

hvorfor trenger man da en forsterker på 200watt for å drive mine høytalere ordentlig???

 

jeg kunne likesågodt kjøpt meg 100kr lydkort til pc`en og kjørt det gjennom der hvis man fikk det

 

det er problemet mitt..

 

lyden i kabelen og alt annet som er diskutert har jeg tat feil i, har ingen problemer med å innrømme det. men det å si at man får 89db/1w/1m er så langt på jordet som det går ann å få blitt

 

at det er en peak sensitivitet forklarer en del av saken med at på en viss tone så får man det men man kan ikke spille en hip hop sang eller trance sang med 1watt og få lyd så det spiller flere hus ned i nabolaget.

 

et annet prblem er at ingen her har forklart det på en grei ordentlig norsk måte hvorfor og hvordan.

 

alle bare kverulerer og sier det er feil og at jeg ert bullshit. ingen kommer faktiskt og gir en ordentlig forklaring på det hele (på norsk)

Lenke til kommentar

Tror de henviser til målbar dB. Lydbildet består av støy, og ikke alt når ørene. Selv om det ikke oppleves som 89 dB for ørene, har du en vegg av lyd på 89 dB som kan måles en meter fra. Nå er ikke 89 dB så veldig høyt ettersom db-skalaen er logaritmisk. Siden P i Ohms lov er en linær verdi, øker P betraktelig for hver dB. Derfor "trenger" du X antall Watt for å få høy lyd og ikke minst styrke til å drive elementene og skape lydbølgene. All effekten går ikke over i dB. Effekten går over til bevegelsesenergi som driver elementene og skaper lydbølgene. En del av effekten går også over til varme i spolen og i kablene som har en gitt resistans. Jeg tror derfor vi snakker om effekten som direkte blir gjort om til lydbølger. Svinnet kan være stort, og forsterkeren leverer kanskje mye mer enn 1 Watt ut.

Så med den logikken sier det seg selv at med en forsterker som gir max 1 Watt ikke gir noen opplevelse. Ingen krefter til å drive elementene og levere dynamikken. Derav er en god forsterker istand til å levere fra 50-60 Watt og oppover, men det er ikke eneste faktor. Spiller jo så mange andre elementer inn i bildet for å avgjøre hva som er bra og dårlig.

Håper det var noe oppklarende, selv om jeg regner med at du forstår mesteparten av dette fra før.

Endret av Redak Tøren
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg forstod det hele en del bedre pga du forklarte at noe ffekt går der og noe der og i tillegg til at du forklarer at den watten som er oppgitt i sensitiviteten ikke er den som blir hørt i ørene og det forandrer hele tankegangen i det ja.

 

så takk ja det var en del mer oppklarende enn det de andre har klart å fått til på 6 sider :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Det er mye bedre å fatte seg i korthet, saklig og direkte uten spillopperier og hetsing som det dessverre er mye av på nettet.

Får legge til at jeg ikke vet 100 % hva jeg snakker om, og at det nok er mange lesere i denne tråden med høyere kompetanse enn meg. Jeg har elektrikerutdannelse, men prøver å se det praktiske over det teoretiske.

Endret av Redak Tøren
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...