Gå til innhold

Om effekt, lydtrykk, følsomhet, og heftige diskusjoner


Anbefalte innlegg

jeg skulle legge til edit for jeg fikk kobla vekk fra dette og fikk hodet på rette plassen nå så kan gi forklaring på når en forsterker oppgir db/w følsomhet

 

db står for hvor høyt volum den spiller og w står for hvor følsom volumknappen er (altså min er 0.5w og det vil si at med hvert eneste lille trinn på volumet så stiger/synker det med 0.5db) (SR608 er 1w sier du. da vil den skru opp og ned med 1db på hvert eneste hakk på volumknappen..

 

db er hvor høyt volum forsterkeren klarer å gi ut...

 

så enkelt.

 

dette er testet og erfart fra utsillingene i butikkene og ved forskjellige type anlegg selveid og slike ting.

 

tror dere meg ikke så test selv.... det har aldri slått feil...

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594835&view=detailed#ProductTabs

utvidet info:

Signal-til-lydforhold 106 dB Inngangsimpedans 47 kohm

her står det tydelig og klart når du har på volum 0 så er det 47kohm rett innenfor utgangene..

det står au at denne kan spille opptil 106db

 

men det står ingenting om hvor følsom volumknappen er.

 

det står ingen db/w der nei fordi de oppgir db som signal til lydforhold = max volum

 

 

@fhl/Frode

du har ikke hatt et eneste fornuftig ord å si i det hele tatt noen gang. eneste du sier er imot alt som heter firma kunnskap...

du har ikke skjønt hvordan anlegg fungerer og det du har quotet til har jeg nå rettet opp i.

 

grunnen til jeg ikke kunne gi det der og da var fordi jeg hadde så mye på hjernen og det gikk litt i surr for meg her for jeg tekstet med flere om gangen...

Signal til lydforhold?

 

hehe

 

Det skal nok være signal til støyforhold....

 

Prøv å sette deg inn i ting før du uttaler deg...

 

http://www.eu.onkyo.com/ir_img/21774619_e6f132810c.jpg

Endret av westa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hahahha du har ikke bare driti deg ut men du har trådd i din egen drit og ;)

 

den linken viser samme som jeg viste og sa... (utvidet info fra komplett)

 

desverre så har du nok ikke mye å komme med anna enn å være troll drittunge som ikke har bedre ting å gjøre... begynner å bli dritt lei disse fjortis faen hore kommentarene som faen ikke beskriver en jævla ting. 1 setning om at jeg har så feil og at jeg er så dritt istedenfor å skrive ordentlig slik som jeg har gjort her

 

piss off and drop dead troll

Lenke til kommentar

hahahha du har ikke bare driti deg ut men du har trådd i din egen drit og ;)

 

den linken viser samme som jeg viste og sa... (utvidet info fra komplett)

 

desverre så har du nok ikke mye å komme med anna enn å være troll drittunge som ikke har bedre ting å gjøre... begynner å bli dritt lei disse fjortis faen hore kommentarene som faen ikke beskriver en jævla ting. 1 setning om at jeg har så feil og at jeg er så dritt istedenfor å skrive ordentlig slik som jeg har gjort her

 

piss off and drop dead troll

 

Det jeg linket til viser signal til STØY og ikke signal til lyd. Det er ingenting som heter signal til lydforhold når det gjelder specs på forsterkere.

 

Hadde satt pris på om du klarte å være saklig istenden for å komme med usmaklige kommentarer.

Endret av westa
Lenke til kommentar

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=594835&view=detailed#ProductTabs

utvidet info:

Signal-til-lydforhold 106 dB Inngangsimpedans 47 kohm

her står det tydelig og klart når du har på volum 0 så er det 47kohm rett innenfor utgangene..

det står au at denne kan spille opptil 106db

 

 

 

Her tar du altså feil, siden det er feil i det du linket til. Denne forsterkeren har et signal støyforhold på 106 dB, dvs at det er 106 dB forskjell mellom støy og signal. Det står også at inngansimpedansen er 47kohm. Dette har ingenting med utgangene å gjøre, men derimot inngangene på forsterkeren.

Lenke til kommentar

du har rett i de 2 tingene. skal ikke si noe på det...

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Forsterker

 

De to siste betegnelsene oppstår av forsterkning som definert av utstørrelsen dividert på innstørrelsen som gir enten resistans eller konduktans. 'Trans' betegner at det ikke dreier seg om en elektronisk komponent. I mange tilfeller er grensene ikke helt klare siden forsterkerne har inn- og utgangsresistanser, eller egentlig -impedanser. Strøminnganger har ideelt sett svært lav inngangsresistans, spenningsinnganger gjerne svært høy. Tilsvarende har spenningsutganger gjerne lav indre motstand og strømutganger høye.

 

 

jeg kan holde meg saklig og ordentlig så lenge folk kan diskutere ordentlig..

 

hvis du har skrevet 3-4 A4 sider med fakta og info så kommer jeg og sier hahahaha du har feil.... da ser du på min post som idiotisk nettopp fordi jeg bare sier du har feil men forklarer ikke hva eller hvorfor eller hva som er riktig og hvorfor det er riktig. slike poster har det blitt kallenavn på: fjortis ord og troll...

 

Slike ting kan vi spare oss for.

 

Kan du komme med ordentlig beskrivende tekster der du forklarer hva og hvorfor det er feil og hva og hvorfor det du sier er riktig så skal jeg holde meg saklig og ordentlig. kommer du med "du har feil" and thats it poster så får du dritt slengt tilbake. så enkelt.

Lenke til kommentar

du har rett i de 2 tingene. skal ikke si noe på det...

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Forsterker

 

De to siste betegnelsene oppstår av forsterkning som definert av utstørrelsen dividert på innstørrelsen som gir enten resistans eller konduktans. 'Trans' betegner at det ikke dreier seg om en elektronisk komponent. I mange tilfeller er grensene ikke helt klare siden forsterkerne har inn- og utgangsresistanser, eller egentlig -impedanser. Strøminnganger har ideelt sett svært lav inngangsresistans, spenningsinnganger gjerne svært høy. Tilsvarende har spenningsutganger gjerne lav indre motstand og strømutganger høye.

 

 

jeg kan holde meg saklig og ordentlig så lenge folk kan diskutere ordentlig..

 

hvis du har skrevet 3-4 A4 sider med fakta og info så kommer jeg og sier hahahaha du har feil.... da ser du på min post som idiotisk nettopp fordi jeg bare sier du har feil men forklarer ikke hva eller hvorfor eller hva som er riktig og hvorfor det er riktig. slike poster har det blitt kallenavn på: fjortis ord og troll...

 

Slike ting kan vi spare oss for.

 

Kan du komme med ordentlig beskrivende tekster der du forklarer hva og hvorfor det er feil og hva og hvorfor det du sier er riktig så skal jeg holde meg saklig og ordentlig. kommer du med "du har feil" and thats it poster så får du dritt slengt tilbake. så enkelt.

 

 

Har lest litt om deg og dine "teorier" rundt på forumet, så noe videre diskusjon er vel ikke nødvendig, men for dem så er interessert så har det seg slik at effekten en forsterker avgir ikke betyr allverden, det som er vel så viktig er hvor strømsterk den er. La oss tenke oss en høyttaler som har en oppgitt impedans på 8 ohm, men ved enkelte frekvensområder kommer ned i 2 ohm. Dette vil kreve mye av forsterkeren. Når impendansen i enkelte frekvensområder er en fjerdedel så må forsterkeren gi dobbelt så mye strøm. Men dersom strømforsyningen, eller forsterkeren forøvrig ikke er designet eller konstruert for denne økte strømmen, vil spenningen sannsynligvis synke, og man får forvregning eller klipping.

Lenke til kommentar

ja det her du helt rett i men så må du au huske på at det er forskjell fra 1990 forsterkere og dagens nyeste forsterkere.. det ny teknologi. nye materialer og nye ting som har kommet inn.. istedenfor å ha en 3-5 sider diskusjon om ossen den og den tingen fungerer så har fabrikanten og selgeren lagt ut specs og det har blitt gjort reviews utav disse tingene slik at vi slipper å kunne hver eneste minste lille detalj for å velge det riktige. vi trenger å forstå specs, det er alt som trengs for å velge det riktige utstyret. for å forstå specs så gjerne les en reviews så har man det. det er ikke vanskeligere enn det.

 

vi har folk der ute i verden som gjør denne jobben for oss og derfor er det bullshit av oss å sitte å diskutere det slik i smådetaljer som vi gjør her...

 

når spenningen synker og øker strømmen og lager forvrenging så kalles det det samme som at man har en 30watts forsterker til 250watts høytalere og vrir opp på volumet.. eller at man har 250watts forsterker på 30watts høytalere og stiller inn på max bass og max ditten og datten også skrur opp..

 

akkurat som hifiklubben forklarer

 

det du sier der er nøyaktig det samme som hifiklubben sier i den linken og quotene jeg har lagt ut her men bare i anne formulering ;)

Lenke til kommentar

jeg skulle legge til edit for jeg fikk kobla vekk fra dette og fikk hodet på rette plassen nå så kan gi forklaring på når en forsterker oppgir db/w følsomhet Nei

 

db står for hvor høyt volum den spiller Tja og w står for hvor følsom volumknappen erAbsolutt ikke (altså min er 0.5w og det vil si at med hvert eneste lille trinn på volumet så stiger/synker det med 0.5db) (SR608 er 1w sier du. da vil den skru opp og ned med 1db på hvert eneste hakk på volumknappen..

 

db er hvor høyt volum forsterkeren klarer å gi ut...Nja

 

så enkelt. ?

 

En god mix av riktig og galt her desverre. dB/w er noe som oppgis for høyttalere (aka dens følsomhet). For å ta klipschorn, som har en følsomhet på 105dB @ 1watt/1meter. Dette betyr ganske enkelt at ved å mate dem med en watt vil de spille 105dB målt en meter unna. dB er lydtrykk, intet mer, intet mindre. Ofte sier man at man spiller høyt, fremfor å si at man spille med mange dB. Så der har du på sett og vis rett.

 

Hvis du ikke tror meg på at dB/w er oppgitt følsomhet for høyttalere, har jeg lagt ved et par linker til deg så du kan se det med egne øyne.

 

Klipschorn

Parasound Halo JC1

Lenke til kommentar

så fortell meg og gjerne vis og hvorfor en høytaler krever 100w rms og 250w max eller 500w rms 1000w max da?

 

når du enkelt kan mate den med 1w så får du 105db så kan du da enkelt kjøre dobbel 21" på et 300kr lydkort i pc`en men det er merkelig at jeg ikke kan drive de 60w rms høytalerne som viser på bildet (nerdspot tråden) med et 600kr lydkort???

 

fordi det trengs jo bare 1w for å spille 105db (eller den opgitte db da)

 

du skjønner vel du og at det der blir helt på trynet?

Lenke til kommentar

fordi det trengs jo bare 1w for å spille 105db (eller den opgitte db da)

 

du skjønner vel du og at det der blir helt på trynet?

Ja det trengs kun en enslig watt for å spille 105dB med klipschorn. De er veldig følsome. Det er absolutt ikke på trynet. Men det er nå engang sånn at det faktum at du ikke skjønner hvordan det kan være slik, ikke er et argument for at det ikke er slik. Du er klar over at det er høyttalereog ikke forsterkere som benevnes med følsomhet, right?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

http://www.integrate...sensitivity.pdf

http://www.remotecen.../thread.cgi?463

http://forum.ecousti...s/1/130011.html

http://forum.ecoustics.com/bbs/messages/1/132151.html

les disse så forstår kanskje du hvordan det virkelig er...

 

så jo det du sier er ganske på trynet.

 

Most speakers are rated in db per watt per meter. In other words if a speaker is delevered 1 watt or power it will generate sound pressure that is (in your example) 90 db at 1 meter. Some speakers are rated at db=watts/2.83volts. If you do the math for 8 ohms, power = voltage squared divided by impedence. (2.83^2)/8 = 1. So you see that the watts per meter rating is the same as the watts per 2.83 volts at 8 ohms. Of course the higher the sensitivity, the more effecient the speaker.

Danny

 

what the rating basicly means is that the higher the db per meter rating, the less power you will need to achive the same sound pressure at the same distance. However, power curves are nonlinear. For every 3 db increase in sound pressure you need twice the amp power to drive it. Using an example of comparison of 2 different pairs of speakers. One rated at 87 db and one rated at 90 db. To generate a sound pressure level 90db, you need only half of the power that you would need for the 87 db speakers to achive the same sound pressure level ie 90db.

Clear as mud??

 

skjønner du kanskje nå at det har med volum å gjøre og at med å mate den med 1w så får du ikke 105db men en forsterker gitt 105db/1w/1m vill spille omtrent samme volum enn en som er oppgitt til 90db/1w/1m bare du trenger mye mindre power/watt for å gjøre det

 

så har kan du kanskje se at ingen av oss traff rett på sporet men var sånn halveis innom på pointet begge to...

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

så jo det du sier er ganske på trynet.

 

Most speakers are rated in db per watt per meter. In other words if a speaker is delevered 1 watt or power it will generate sound pressure that is (in your example) 90 db at 1 meter. Some speakers are rated at db=watts/2.83volts. If you do the math for 8 ohms, power = voltage squared divided by impedence. (2.83^2)/8 = 1. So you see that the watts per meter rating is the same as the watts per 2.83 volts at 8 ohms. Of course the higher the sensitivity, the more effecient the speaker.

Danny

 

what the rating basicly means is that the higher the db per meter rating, the less power you will need to achive the same sound pressure at the same distance. However, power curves are nonlinear. For every 3 db increase in sound pressure you need twice the amp power to drive it. Using an example of comparison of 2 different pairs of speakers. One rated at 87 db and one rated at 90 db. To generate a sound pressure level 90db, you need only half of the power that you would need for the 87 db speakers to achive the same sound pressure level ie 90db.

Clear as mud??

 

skjønner du kanskje nå at det har med volum å gjøre og at med å mate den med 1w så får du ikke 105db men en forsterker gitt 105db/1w/1m vill spille omtrent samme volum enn en som er oppgitt til 90db/1w/1m bare du trenger mye mindre power/watt for å gjøre det

 

så har kan du kanskje se at ingen av oss traff rett på sporet men var sånn halveis innom på pointet begge to...

Les nøye det jeg har satt i bold for deg. Ditt eget utklipp forresten. Der står det (om du ikke skjønte det) at en høyttaler (ikke en forsterker) er oppgitt dB/w/m. Skjønner du det? En høyttalers følsomhet (sensitivity i ditt utklipp) er oppgitt i dette. Det har da altså absolutt ingen verden ting å gjøre med forsterkeren din og volumknappens "følsomhet". Det er noe du selv har diktet opp. Mitt utsagn støtes av ditt utklipp (som seg hør og bør, da det ikke er noe kontroversiellt). Din definisjon støttes absolutt ikke av ditt eget utklipp. Skjønner du det også? Det samme utklippet støtter også tidligere utsagn i denne tråden om at dobling av tilført watt git 3dB økning i lydtrykk. Noe du så vidt jeg kunne se, slett ikke var enig i. Når du ikke skjønner disse helt grunnleggende tingene, har du strengt tatt ingenting i en lyddiskusjon å gjøre! Men bare fortsett å se på følsomheten på volumknappen din du. Du skjønner dette så dårlig at andre får ta på seg oppgaven å lære deg det mest grunnleggende. Jeg gidder ikke :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

@freke men du glemte å få med deg hva det du bolda ut betydde. altså avsnitt 2 ;)

det er greit det at jeg har en stor skrivefeil der og det forsterker istedenfor høytaler men du skjønte egentlig hva jeg mente da men uansett så har du oversett alle de 4 linkene og avsnitt 2 (altså hva det betyr i praksis)... ikke bare hva det står på eller hva det er forkortelse til men hva det betyr har du oversett totalt...

 

det er ikke det at jeg ikke tar til meg nye ting for det gjør jeg hele tida og jeg tar feil i mange ting akkurat som absolutt alle andre her i verden men dette med Hi-FI generelt sett så er det så sinnsykt mange faktorer som spiller inn at å se på noe aleine blir helt galt når man velger utstyr

 

@oophus

se hvor barnslig du klarer å være på 3dhue men voksen her blant norge.... hadde du lagt ut de postene du utgir på wdhue hadde du hatt mange advarsler. og kan du oppføre deg voksent her så kan du da oppføre deg voksent på 3dhue som er 10ganger mer seriøst og voksent forum for 3dhuer enn hva dette er.. think about it.

 

er du redd for å ikke være i den populære gruppa? er du redd for å utrykke dine meninger fullt ut når du er blant folk? er du redd for at folk ikke skal like deg så derfor må du være voksen her og drittsekk som i de populære gruppene?

 

er det 190 000 medlemmer som må til for at du skal oppføre deg ordentlig på 3dhue?

 

what???

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

@freke men du glemte å få med deg hva det du bolda ut betydde. altså avsnitt 2 ;)

det er greit det at jeg har en stor skrivefeil der og det forsterker istedenfor høytaler men du skjønte egentlig hva jeg mente da men uansett så har du oversett alle de 4 linkene og avsnitt 2 (altså hva det betyr i praksis)... ikke bare hva det står på eller hva det er forkortelse til men hva det betyr har du oversett totalt...

Hva 2. avsnitt angår så kan jeg godt forklare det for deg også. Jo større følsomhet jo høyere spiller en høytaler med en watt. Klipschorn spiller 105dB med en watt, mens en SVS SBS-01 har en følsomhet på 85dB, og spiller følgelig 20dB lavere med en watt. Det samme avsnitt 2 sier også at for å spille 3dB høyere må du ha dobbelt så mye watt. Så avsnitt 2 er ikke så mye en forklaring på avsnitt 1. Det står grovt sett det samme, men med andre ord. Pluss at det sier at en dobling fra 1000 watt til 2000 watt gir deg 3dB mer lydtrykk.

 

Dette er en SVS SBS-01 forresten Link

Endret av freke
Lenke til kommentar

@oophus

se hvor barnslig du klarer å være på 3dhue men voksen her blant norge.... hadde du lagt ut de postene du utgir på wdhue hadde du hatt mange advarsler. og kan du oppføre deg voksent her så kan du da oppføre deg voksent på 3dhue som er 10ganger mer seriøst og voksent forum for 3dhuer enn hva dette er.. think about it.

 

er du redd for å ikke være i den populære gruppa? er du redd for å utrykke dine meninger fullt ut når du er blant folk? er du redd for at folk ikke skal like deg så derfor må du være voksen her og drittsekk som i de populære gruppene?

 

er det 190 000 medlemmer som må til for at du skal oppføre deg ordentlig på 3dhue?

 

what???

 

Kødder du med meg? Du har fått samme "mottagelse" her på diskusjon.no som du har fått på 3dhue.com. Det er jo bare å ta seg en tur innom profilen din her, samt se på antall tråder du har vært delaktig i, samt se hvor mange av dem som er blitt stengt kun pga din deltagelse.

 

Jeg har aldri vært "drittsekk", jeg har vært direkte og ærlig mot deg. Som i denne tråden.

 

Du står alene mot resten, og selv da står du på ditt. Min anbefaling til deg er å ta et skritt tilbake, se på trådene i sin helhet og kanskje lære noe av det. For som du er feilaktig her, er du somregel feilaktig i samtlige av de andre diskusjonene du deltar i.

Lenke til kommentar

ja ta en titt på hvor mange som blir tstengt pga min deltagelse... hmm none (maybe 1-2) sjekk hvor mange tråder på 3dhue som du har deltatt i krangel og mobba. hmmmm alle...

 

ta å sjekk heller hvor mange rykter jeg har og hvor mange jeg har hjulpet og hvor fin tone vi kan ha. ser du de 4 sidene du sitter i nå? fint da kan du kanskje se at her går det iallefall ann å ha en diskusjon saklig og relevant uten at det blir bullshit. selv om det ble bull i denne tråden så betyr ikke det at det blir det i hver tråd.

 

jeg har hatt 3 tråder her, 2 tråder på 3dhue og 1 tråd på itavisens forum der jeg har vært for ille i tonen og vært barnslig og lagd kvalme.

 

men som sagt tidligere så er ikke jeg drittsekk før noen blir det mkot meg. så lenge folk er greie og hyggelige med meg så er jeg det i retur. men du har veldig store problemer med å skjønne det at det er du og de andre egentlig starter.

 

sant skal sies oophus at du er ikke den verste på 3dhue, men du er blant dem verste..

 

jeg ser stor forskjell i din måte å skrive på og ordlegge deg i fra her og 3dhue så jeg lurer bare på hva som utgjør forskjellen?

 

du kan se utallige eksempler på jeg har ordentlige samtaler/diskusjoner med folk uten at det skjer en eneste ting selv om folk (inkl meg) tar feil noen ganger... mens sier jeg et ord på 3dhue så blir jeg kalt det ene og det andre og direkte mobba. skulle tro jeg var tilbake på barneskolen...

 

men det har du utrolig vanskeligheter med å forstå. samt de andre...

 

 

det som virkelig skiller 3dhue og her. det er det at når det kommer drittslenging eller noe dritt her så er det vanligst at det er en fjortis eller et troll som er i gang... men på 3dhue er det voksne velutdannede folk med ordentlige jobber som snakker som om de var 14 eller store troll... dere synker på dei sitt nivå..

 

som admin på 3dhue skreiv til meg:

Det er nettopp det som er greia, at folk synes det er moro å sette i gang kranglinga. Og det er lettere å være breial over nettet.

 

 

men det er igrunnen rart at et forum med 2500medlemmer klarer å ha flere krangler enn et forum med 190 000 medlemmer, syns du ikke?

det er grunnen rart at det er 10-30stk på 3dhue som "mobber" meg og det utav 2500 medlemmer mens det er kun 2-5stk utav 190 000 medlemmer som misliker meg men alikavel klart å oppført seg 10ganger bedre enn det dere gjør på 3dhue...

 

jeg bare lurer på hva som er greia til dette?? hva er grunnlaget?? fordi jeg står på mine meninger? fordi jeg tør å si imot??? fordi dere blir utkonkurert???

 

 

@admins og mods

beklager dette kom opp her på forumet men som dere skjønner så er jeg kjent rundt omkring

 

 

@randeboy

ikke deg nei... men så liker ikke jeg deg heller så er vi enige om det

randeboy er omtrent som athidi eller misfortune bare 10x voksnere

 

 

 

EDIT

 

@Freke

Hva 2. avsnitt angår så kan jeg godt forklare det for deg også. Jo større følsomhet jo høyere spiller en høytaler med en watt. Klipschorn spiller 105dB med en watt,

 

http://www.integrate...sensitivity.pdf

 

les det nest siste avsnittet på side 1.. legg merke til hvordan begge specs spiller like høyt ;)

 

gjerne les alt så kanskje du skjønner bedre da

 

 

http://forum.ecousti...s/1/130011.html (Frequency range and frequency response)

http://forum.ecousti...s/1/132151.html (Speaker sensitivity)

http://www.remotecen.../thread.cgi?463 (kilden til de avsnittene vi snakker om. les alt så skjønner du)

 

les alle

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

les det nest siste avsnittet på side 1.. legg merke til hvordan begge specs spiller like høyt ;)

 

gjerne les alt så kanskje du skjønner bedre da

Hvis linken din sier at en høyttaler med følsomhet 90dB/w/m og en med 93dB/w/m spiller like høyt med en watt; lyver den. Sier den at den med 90dB trenger to watt for å spille like høyt som den med 93dB spiller med en watt, har den rett. Dette er ikke rakettvitenskap. Det er veldig enkelt. Følsomhet er hvor mange dB en høyttaler spiller med en watt inn målt en meter unna. Enklere kan det ikke sies, og sier noen noe annet (som at det er følsomheten på volumknappen) tar de feil. Verre er det ikke.

Lenke til kommentar

så du har ikke giddet å klikke på linken å lese engang... hmmmmm

 

du må lese det selv for å forstå teksten. det er tatt opp visse eksempler i specs og slike ting. les alt så kanskje du forstår hva jeg mener

 

 

legg også godt merke til hvor mange watt som trengs får å utgjøre den lyden (sensitivitet speccet lyden)(altså hvor sterk forsterker man trenger) (går det da ann å bruke 1 watt forsterker på 1000watt høytaler med den sensitiviteten og få den lyden på 1 meter? nei)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...