Gå til innhold

Om effekt, lydtrykk, følsomhet, og heftige diskusjoner


Anbefalte innlegg

Tror de henviser til målbar dB. Lydbildet består av støy, og ikke alt når ørene. Selv om det ikke oppleves som 89 dB for ørene, har du en vegg av lyd på 89 dB som kan måles en meter fra. Nå er ikke 89 dB så veldig høyt ettersom db-skalaen er logaritmisk. Siden P i Ohms lov er en linær verdi, øker P betraktelig for hver dB. Derfor "trenger" du X antall Watt for å få høy lyd og ikke minst styrke til å drive elementene og skape lydbølgene. All effekten går ikke over i dB. Effekten går over til bevegelsesenergi som driver elementene og skaper lydbølgene. En del av effekten går også over til varme i spolen og i kablene som har en gitt resistans. Jeg tror derfor vi snakker om effekten som direkte blir gjort om til lydbølger. Svinnet kan være stort, og forsterkeren leverer kanskje mye mer enn 1 Watt ut.

Så med den logikken sier det seg selv at med en forsterker som gir max 1 Watt ikke gir noen opplevelse. Ingen krefter til å drive elementene og levere dynamikken. Derav er en god forsterker istand til å levere fra 50-60 Watt og oppover, men det er ikke eneste faktor. Spiller jo så mange andre elementer inn i bildet for å avgjøre hva som er bra og dårlig.

Håper det var noe oppklarende, selv om jeg regner med at du forstår mesteparten av dette fra før.

 

Mye av det du skriver her er feil.. som jeg forklarte i posten over, og som du er inne på; siden effekt er lineær og lydtrykk er logaritmisk vil effekten øke mye fortere enn lydtrykket. 10 dB høyere lyd trenger 10 ganger høyere effekt. Ved vanlig lyttevolum bruker man ikke mer enn et par Watt. En dobling av effekt inn er nesten umerkbart på lyttevolumet (+3dB).

 

Volumknappen er også logaritmisk, så man ligger kanskje på 0-10W før 12 (midten) og 10-100W etter 12.

 

En god forsterker kan fint levere 5-6 W, bare den spilles på egnede høyttalere (høy følsomhet).

 

Jeg har hørt en T-amp (10W) på batterier som drev Klipsch RF-82. Det spilte rimelig heftig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurer på hvorfor det lages forsterkere ned i 3-4watt jeg. Når dette ifølge visse personer her inne ikke kan drive høyttalere godt.

 

Selv har jeg en forsterker på 18 Watt som med volumet på kl 10-11 spiller øredøvende høyt. Jeg klarer ikke være i rommet med volumet på kl 12. Som Pifler sier så er volumknotten logaritmisk den også, det vil si at jeg spiller mer enn ørene kan klare med godt under 10watt. Jeg har også tidligere hatt en 120w forsterker på de samme høyttalerne, Dynamikken og selve lyden var dårligere. Den kunne nok spille litt høyere, men disse kreftene var unødvendig på mine høyttalere.

 

Til informajson så har jeg heller ikke fryktlig lettdrevne høyttalere. Noe over gjennomsnittet ja, men godt under 100db/w.

Lenke til kommentar

men noe forklaring til redak tøren klarer dere ikek å komme med

 

dere har like lite peiling som ola nordmann har.

 

bare fordi dere vet hva ohms lov er eller hva den specsen heter eller kan noen få tekniske begreper så tror dere at dere er eksperter.

 

men å gi en ordentlig forklaring på det hele klarer dere ikke... patetiskt

 

 

lurer på hvorfor det da selges 1000watts forsterkere og enda mer. lurer også på hvorfor høytalere krever 100-1000 watt da for å drive ordentlig?

 

100 watt høytalere kan du få lyd utav med 10watts forsterker men lyden blir ræva og lav.

bassen får du ikke i det hele tatt omtrent.

 

kjører du dermed 100 watt på 100 watt høytaler så får du det høytaleren klarer og får en ordentlig lyd.

 

det du sier der magb er så bullshit som det går ann å få blitt

 

 

ikke 1 eneste ord av det dere har sakt på 6 sider har blitt bekreftet elelr sagt fra produsent eller noen som virkelig er kvalifiserte til å uttale seg.

alt kommer fra vanlige mennesker som deg og meg og ola nordmann.

rart hmmm

Lenke til kommentar

men noe forklaring til redak tøren klarer dere ikek å komme med

 

dere har like lite peiling som ola nordmann har.

 

bare fordi dere vet hva ohms lov er eller hva den specsen heter eller kan noen få tekniske begreper så tror dere at dere er eksperter.

 

men å gi en ordentlig forklaring på det hele klarer dere ikke... patetiskt

 

 

lurer på hvorfor det da selges 1000watts forsterkere og enda mer. lurer også på hvorfor høytalere krever 100-1000 watt da for å drive ordentlig?

 

100 watt høytalere kan du få lyd utav med 10watts forsterker men lyden blir ræva og lav.

bassen får du ikke i det hele tatt omtrent.

 

kjører du dermed 100 watt på 100 watt høytaler så får du det høytaleren klarer og får en ordentlig lyd.

 

det du sier der magb er så bullshit som det går ann å få blitt

 

 

ikke 1 eneste ord av det dere har sakt på 6 sider har blitt bekreftet elelr sagt fra produsent eller noen som virkelig er kvalifiserte til å uttale seg.

alt kommer fra vanlige mennesker som deg og meg og ola nordmann.

rart hmmm

 

Vanlige mennesker kan faktisk ha kunnskaper de og, og dette er "elementær" kunnskap. Det at du ikke forstår det betyr ikke at det er feil. Alt jeg har sagt står f.eks på wikipedia, hvis du leter litt.

 

Jeg føler jeg har forklart ganske greit.

 

Det som står på en høyttaler er maks effekt, ikke hvor mye effekt du trenger for å få lyd. Som sagt bruker man gjerne 10% av effekten "klokka 12" på en forsterker, så på vanlig lyttevolum ligger man gjerne på 1-10W avhengig av volum og høyttalere.

Lenke til kommentar
Vanlige mennesker kan faktisk ha kunnskaper de og, og dette er "elementær" kunnskap. Det at du ikke forstår det betyr ikke at det er feil. Alt jeg har sagt står f.eks på wikipedia, hvis du leter litt.

helt enig at ola nordmann kan ha kunnskaper men når det kommer til alt dette med høytaler, effekt, forsterker og alt som innebærer dette så burde dette komme via manualer eller direkte fra produsentene selv.

eller noen som virkelig er kvalifiserte til å gi ut slik informasjon.

så lenge dette ikke kan finnes direkte så blir det påstand mot påstand.

 

da mener jeg ikke at jeg sier en ting og du en annen men heller at alle sier sin egen ting og ingen er egentlig enige og alle har forskjellige syn på det og alle har forskjellige metoder å si det på.

 

det jeg er ute etter er noen som virkelig kan fortelle hele leksa ordnetlig fra ordentlig kvalifiserte folk som ikke er ola nordmann (aka produsentene selv eller lignende)

 

så lenge dere ikke kan quote og linke til det så betyr deres ord veldig veldig lite fordi da kan det være like mye påstand som at vi bor i andromeda galaksen (jeg sier ikke at jeg mener det er påstand men et prinsipielt eksempel)

 

i manualen til forsterkeren min kommer det fram hvordan man fintuner lyden, hvordan lytte posisjonen bør være, hvordan den og den tingen bør være.

men ikke 1 eneste ord om det som blir diskutert her i disse 6 sidene (om hifi, glem det andre)

 

og det er det som virkelig får meg til å ikke forstå så mye av det dere sier fordi det dere sier trenger ikke å være sant. produsenten kan si det stikk motsatte av det dere sier her men det vet vi jo ikke siden de ikke sier noe.

 

begynner å skjønne pointet mitt eller skal jeg utdype det mer?

Lenke til kommentar

For en idiot du er Drhawkins.

 

Alt jeg skrev var sant og det kan jeg godt bevise hvis du tar turen hit.

 

Forsterkerene jeg hadde før var:

 

1: Sony reciever 5x 100w til 3000kr

2: Harman Kardon 3490 2x120w til 4000kr.

 

og nå har jeg en Xindak rørforsterker på 2x 18w som spiller fletta av begge de over. Og det med volumet på godt under kl12, altså rundt 1-10 watt. Bass har jeg mer enn nok av og forsterkeren har bedre kontroll og mer behagelig og oppløst lyd.

 

Høyttalerne er Klipsch rf52 oppgitt til 96db/1w og dette stemmer. Høyttalerne er også oppgitt til å tåle 100w.

 

Edit: hvorfor tror du forresten det selges forsterkere på under 10w til både 10000, 50000 og 100000kr?

Endret av magb
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...