Gå til innhold

Hvordan ta bilde av lyn og torden?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du klarer ikke ta bilde av lynet mens det slår ned. Altså du kan ikke vente på at det blinker, og så trykke ned utløserknappen.

 

Finn deg en plass der du er rimelig sikker lynet vil slå ned (fjelltopp, høye bygninger/trær), sett kamera på stativ, skru på lengst mulig lukkertid, og trykk på utløserknappen regelmessig.

Lynet vises bare i en brøkdel av et sekund, og du får bare håpe blenderen er åpen mens det skjer.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=132517&st=0&p=1063369&hl="bilde%20av%20lyn"&fromsearch=1entry1063369

 

Fremgangsmåte varierer litt ut i fra hvor lyst det er, men basis er at man tar en del lange eksponeringer og håper man har flaks og får med et lyn underveis. Du må nok prøve deg frem, gjerne med manuelle innstillinger, for å finne en passende eksponering. Det blir fort mange bilder :)

 

Stativ er selvfølgelig et must, og ND-filter (gråfilter) kan være nyttig hvis det er såpass lyst ute at det er vanskelig å få tilstrekkelig lange eksponeringer.

Endret av abraxa
Lenke til kommentar

Har mye med flaks å gjøre slik fotografering. Prøvde meg med DSLR for første gang her om dagen da det lynte som verst. Dessverre svært få nedslag her jeg bodde, fikk bare 2 noenlunde ok bilder.

En ting med slik type fotografering dersom en velger forholdsvis lang eksponering er at bildebrikken blir veldig varm etterhvert, noe som resulterer i mitt tilfelle mye stygg støy fra 50D.

Anbefaler forøvrig en solid vidvinkel med mindre du står på lang av stand.

 

Jeg er klar over risikoene og ødeleggelsene ved slike vær fenomen, men sjeldent jeg har kost meg så mye som jeg gjorde her om dagen. Å være ute, selv i pisk regnet, å studere lynet samt høre den fantastiske buldringen deretter er det lite som slår.

 

Fra Mandag kveld.

Thunderlightning.jpg

Canon 50D

Sigma 24mm f1,8

10 sec

f16

ISO-100

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

Og torden kan du bare glemme å få med på bildet... :tease: Sorry, kunne ikke dy meg ;)

 

Joa,på moderne speilreflekser kan du det :)

 

En annen ting som kan være lurt er å bruke speil-opp funksjonen,spesielt hvis det blir andre synlige objekter i motivet enn bare lynnedslaget.

 

 

 

Videofunksjonen :p

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er speil-opp funksjonen?

 

Har 550D og ut i fra det jeg nå har lest er det :

vidvinkel

iso 100

lange eksponeringer med stativ ( så klart)

 

Men hva med resten?

Blender, lysmåling, hvitbalanse.

 

Noe mer jeg har glemt?

 

tilslutt regner jeg med det er RAW det burde "skytes" i?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Speil opp er en funksjon som du aktiviserer i custom funksjonene "Cn-Fn"i kameraet,det den gjør er og løfte opp speilet litt i forkant av bildetakningen for å unngå rystelser som speilet kan forårsake.spesielt fint og bruke ved lange eksponeringer.

 

Sett kameraet på manuell,iso på 100/200 og blender på en plass mellom f/8 og f/11,hvitbalanse kan man rette opp i etterkant hvis man skyter i raw og lysmåling er ikke noe og ta hensyn til når man tar denne type bilder.Sett objektivet/fokus på uendelig"∞" og bitte-litt tilbake.

Du kan prøve deg på lukkertider mellom 10 og 30 sekunder,bruk speil-opp funksjonen og den innebygde timeren.

Også er det greit og slå av IS i objektivet,det for å unngå at stabiliseringen fremprovoserer rystelser når utstyret står på et stativ.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på Bulb-funksjonen, men jeg har ingen fjernutløser etc. Så da må jeg holde på kamera, da blir det fort noe bevegelse i kamera.

 

Takk Nautica. Jeg skal prøve ut det neste gang ;)

Det er jo en innstilling til, den som heter måling elns. Man kan i iallefall velge mellom evaluerende måling og spot måling. Jeg har ikke kamera for hånden nå, men man kan velge mellom noen til. Hvem skal jeg bruke?

Endret av k-h-s
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på Bulb-funksjonen, men jeg har ingen fjernutløser etc. Så da må jeg holde på kamera, da blir det fort noe bevegelse i kamera.

 

Takk Nautica. Jeg skal prøve ut det neste gang ;)

Det er jo en innstilling til, den som heter måling elns. Man kan i iallefall velge mellom evaluerende måling og spot måling. Jeg har ikke kamera for hånden nå, men man kan velge mellom noen til. Hvem skal jeg bruke?

 

Her er noen tips. Det lønner seg nok å kjøpe en fjernutløser.

Michael Bath

Lenke til kommentar

Når du fotograferer på lykke og fromme med fastsatte eksponeringsverdier (iso, lukkertid og blenderåpning), så har lysmåling (evaluerende, spot osv) ingenting å si.

 

Du kan kjøpe ganske fancy snorutløsere billig på ebay. Jeg har en Youngnuo (elns) NC-1, som gir massevis av muligheter til lange eksponeringer om natten. Tror den finnes til Canon også. Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar

Hvor mye må jeg ut med for en slik fjernutløser egentlig? Har sett på noen, men usikker hvordan de funker egentlig.

 

Jeg kjøpte en uorginal til min 30D på Japanphoto til ett par hundre kroner. Den funka fint som bare det helt til bikkja ville prøve den. Bikkjehjørnetenner er litt for voldsomt.

På bulb så bare holder du den inne, og da holdes speilet oppe til du slipper knappen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bildet eg tok istad blei så lyst!

For lang lukkertid?

 

Jupp, vil påstå det, men lynet var ikke veldig bra plassert i forhold til din komposisjon heller. (Ikke akkurat din feil :p )

Rent bortsett fra det ser det veldig bra ut, pen natur! =)

 

sedsberg:

 

Flott time lapse!

 

Har sett noe liknende på vimeo der kameraet i seg selv var i bevegelse, et på noen rette skinner og et annet på en motorisert tripod.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...