Gå til innhold

Veldig høy GPU temperatur?


L4ngley

Anbefalte innlegg

Hmm... angrerett på ødelagte varer,og embalasje som har vert en tur i papirdunken.

Fungerer det mon tro?

 

Uansett, går det an å påberope den nå? Varne ble motatt 29.06.10.

Sendte mail til dustin Søndag 11.07 og ringte mandagen 12.07 etterpå hvor jeg fortalte om problemene med korta. Det var jo forsåvidt innen 14 dager.

Men nå er det jo NÅ snart en mnd siden.

 

Noen som vet hvordan dette fungerer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

du har jo fått problemer innen 14 dagers regelen uansett.. så dustin kan ikke nekte så mye. DE er klar over at det litt problemer med disse kortene.. Men, jeg regner med at du får nye eller pengene tilbake. Produktet gidde deg jo ikke det du forventet for 5000kr :D.

Endret av pcsmurfen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Oppdatering.

 

Nå, etter over en mnd sender Dustin nye kort.

Har ringt dem hver uke etter jeg sendte dem inn.

Første gang så hadde de motatt det i Norge.

Neste gang så var det sent videre til Sverige for testing.

De to andre gangene ventet de på testresultat.

 

Når jeg ringte i går så informerer de om at det ikke var mulig å teste det pga transportskade og de lurte på om jeg hadde pakka dem forsvarlig.

 

Ble en smule provosert av det. For jeg hadde pakka det MINST like bra som de hadde gjort når jeg fikk dem. Desuten hadde de jo motatt kortene i Norge først og åpna pakken og funnet ut at de måtte sende det til sverige.

 

Men tror nok de hadde en formening hvor skaden hadde oppstått, for de laga ikke noe sælig probmel ut av det.

 

Men er veldig skuffet over hvor lang tid dette tok. Jeg fikk derimot valget mellom å få refundert beløpet eller få nye kort.

 

Problemet er jo at kortene har steget med over 600 kr pr kort etter jeg kjøpte dem så det hadde kosta litt å tatt pengene å kjøpt nye en annen plass. Så jeg venter på nye kort og krysser fingrene.

 

Over og ut :)

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Kan gjøre det ja.

 

Fikk ingen forklairng, vet ikke om de fikk testa dem heller pga "Transportskaden".

 

Tror jeg skal teste dem ett av gangen når jeg får dem. Og se at temperatur og viftehastighet er ok.

 

Forrige gang så satt jeg dem rett opp i CF og installerte win7 + drivere. Burde vel ikke ha en dritt å si men kan jo begynne å lure om temperaturmåling kun er på en av de 4 kjernene i oppsettet. Da kan det jo ha skjedd at en annen kjerne med noe lårligere termiske egenskaper har blitt extra varm (over 100 grader) uten at viftehastighetene har økt.

 

Veldig usansynlig, og i så fall en tåpelig løsning, men man kan jo begynne å lure :)

 

Vil jo tro at det er noe HW på kortene som overstyrer viftehastigheten om det skulle vise seg det var noe problemer med driverne også???

Lenke til kommentar

Jeg hadde begge i når jeg oppdaterte bios. Etter å ha lest på forum er det flere som har gjort det og det går fint.

 

Bios update toolen kjørte bare en runde mer.(av seg selv)

 

Problemet var jo at viftestyringa IKKE virka i utgangspunktet.

Derfor bios uppdatering.

 

Etter bios oppdatering var det ingen endring, samme problem. Maskinen virka fint, jeg fikk spille som "normalt" men temperaturen bare steg og steg uten at vifta gikk mer en på 30%.

 

Mener jeg postea info fra CCC tildigere i posten hvor det også står bios info på kortene.

 

Jeg prøvde også å oppdatatere bios etterpå på ett kort om gangen. (i tilfelle det var noe kødd med raporteringa av bios versjon)

Det hjalp heller ikke. Men det var ikke lenge etter det jeg begynte å få blåskjermer, og ikke lenge etter det igjen fikk jeg ikke boote engan, (skjermen tente ikke)

 

Sansynligvis tilfeldig. Korta hadde sikkert bare fått nok, ikke vet jeg, skikkelig irriterende uansett.

 

hva er forresten max temperatur. 105 grader kan jo umulig være heldig for en kjerne. Men som tidligere sagt og som du kan se på skjermbilder her så er det spesielt en kjerne som tok av når det gjaldt temperatur.

Lenke til kommentar

En liten oppdatering.

 

Fikk nye kort i dag, har satt inn et kort nå.

 

I CCC får jeg ikke mulighet til å styre viften.

(etter unlock)

post-176302-1282332688,1325_thumb.png

Eller

post-176302-1282333253,5758_thumb.png

 

MSI afterbrurner gir meg heller ikke kontroll over viften (sliderbaren er låst)

 

HW monitor rapporterer om høye temperaturer (max 110), men MSI afterburner samtidig ikke viser mer en 89 grader.

Jeg hører viftehastigheten øker littegrann, men det sier ikke igjen på grafen til MSI, står på 30%.

 

post-176302-1282332706,2083_thumb.png

 

Men dette er jo mye bedre en tidligere, da viste også MSI over nesten 100 grader.

Er litt ukomfertabel med jeg ikke kan styre viften hverken via CCC eller afterburner, men så lenge jeg er sikker på at de regulerer seg selv kan jeg drite i det. Maskinen strår som sagt i et annet fysisk rom, så den hører jeg ikke uansett :)

 

Tenkte å ta en reinstallasjon av Win7 bare for se om det hjelper.

 

OG så sette inn det andre kortet også.

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Det finnes en måte du kan sette viftehastigheten til det du vil, enten via automatisk regulering eller at viften øker hastighet etter hvert som temperaturen stiger. Men denne framgangsmåten vil medføre forandring av BIOS på selve kortene, og jeg vet ikke om du vil ta sjansen på å gjøre det.

 

Techpowerup har Radeon BIOS Editor som gjør det mulig å endre på nesten hva du vil i BIOS på Radeon skjermkort. Jeg har selv brukt den på 2 stk HD 4870 kort nettopp på grunn av at viftestyring ikke var god nok. Jeg hadde ikke problemer i det hele tatt, hverken med forandring av vifte styring eller selve flashing av BIOS på kortene. Og temperaturene pluss viftestyring ble mye bedre etterpå med den ”home made” BIOSen.

 

Tar du sjansen, kan du prøve den, men vær obs på at jeg vet ikke om du mister garanti på kortene hvis du forandrer på BIOS på kortene dine. Guide finner du hos Techpowerup, følg den nøye så ikke noe skjærer seg. Og husk at skjermkortene dine har 2 BIOSer hver, ikke bland dem sammen, og sist men ikke minst, IKKE restart PCen før begge kortene (4 BIOSer) er flashet med den BIOS versjonen du fikset på.

Lenke til kommentar

Takker for fyldig svar. Det får være siste utvei.

 

En temperatur på under 90 grader er jo ikke så ille, har ikke klart å presse den høyre med furmark, får vel varme rommet opp litt mer for å se om viftene gir mer gass.

 

Klarer de å holde kortene kalde nok er det godt nok for meg. Har egenlig ikke noe behov for å overstyre viftehastigheten, men finner det merkelig at ingen programmer lar meg overstyre den og at muligheten ikke dukker opp i ccc som den normalt gjør...

 

Hvis det andre kortet også holder seg under 90 grader med en time med furmark så tror jeg at jeg bare beholder dem og gir en f. i at jeg ikke får styre viftene.

 

Det forrige kortet ble jo en av cpu'ene over 100 grader på kort tid, uten at viftene jobbet mer...

 

 

Kom forresten over en grei artikkel om 5970 GPU temperaturer her:

http://www.anandtech.com/show/3590

Lenke til kommentar

Etter den artikkelen å dømme, så er maks temp på GPU core 116 grader, så holder GPUene dine seg under 90 garder på maks belastning, skulle det ikke være noe fare. Jeg har for min del byttet fra Sapphire HD 4870 til Gigabyte Geforce GTX 460 OC og er så langt veldig fornøyd med GTX kortet. Regner med at det blir å kjøpe et GTX 460 til og sette dem i en SLI oppsett.

 

Begge HD 4870 kortene sitter nå i madamen sin PC og virker fint som bare det. Jeg vet ikke om du har sjekket temp på kortene like etter noe spilling, det er vel det som teller mest antar jeg. Mener å huske at maks temp på HD 4870 i Criossfire kom opp i ca 89 garder under stresstest, hadde ingen problemer med den temperaturen. Etter fiksing med BIOS, var maks temp 83 grader, men jeg hørte viftene da.

 

GTX kortet er jo mye stillere selv under belastning, og GTX 460 ligger kun 1400 poeng under 2 x HD 4870 i 3Dmark Vantage.

Lenke til kommentar

Viftestøy betyr ikke noe form meg, pc'en står normat i nabormmet (bare kabler gjennom veggen, så viftene kan bare kjøre på. Noe de ikke gjøre som standard.

 

Det som er så sært er jo XFX har lagt ut bios oppdatering som skal tillate manuell viftekontroll, men den hadde ikke noe effekt på de forrige kortene så jeg tror jeg driter i det.

 

Frister litt å mekke ny bios men tviler på jeg gjør det. Får heller vurdere det om et havlt års tid når jeg sikkert kommer til å overklokke kortene litt :)

 

Hadde du forresten overklokket 4870'ene når du hadde 83 grader?

Lenke til kommentar

Jepp, ikke mye da, men fordi det ene kortet var et Toxic som kjører på Core 780 MHz og minne 1000 MHz, ble Vapor-X kortet overklokket til samme. Toxic kortet er jo fabrikk overklokket, så for å dra mest ut av CF oppsettet kjørte jeg begge kortene på det samme. Og som sagt så ble maks temp 83 grader etter tweaking med BIOS på begge kortene.

 

Det er litt rart at den BIOS oppdatering fra XFX ikke skulle virke hvis meningen var at den skulle gi mulighet til manuell kontroll av viftene. Leste jo i et forum (husker ikke hvor i farten) at en bruker der hadde oppdatert BIOS, og for han funket det.

Lenke til kommentar

Det er det jeg også har lest, altså at det fungerer for flere etter bios oppdatering. Må være relatert til HK eller noe, HK har også siste bios, ASUS Crosshair IV.

 

Testa litt med å overklokke til 815 gpu og 1100 mem. da flater temperaturn ut på 95. Er jo relativt høyt det også. Speseilt med tanke på at viften ikke øker noe særlig. Det vises heller ingen endring i viftehastighet i MSI afterburner, selv om jeg hører at den går opp 1 lite hakk. Romtemperaturen er vel ca 16 grader for øyeblikket.

 

Så hvis jeg skla dra ut potensialet på disse kortene må jeg nok fixe bios :(

Lenke til kommentar

Disse kortene kom med så vidt jeg vet med det som jeg vet er siste bios også.

 

Fra CCC:

 

 

Primary Adapter

Graphics Card Manufacturer Powered by ATI

Graphics Chipset ATI Radeon HD 5900 Series

Device ID 689C

Vendor 1002

 

Subsystem ID 3020

Subsystem Vendor ID 1682

 

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0

Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

 

BIOS Version 012.013.000.002

BIOS Part Number 113-HD5970-102

BIOS Date 2009/11/11

 

Memory Size 1024 MB

Memory Type GDDR5

 

Core Clock in MHz 725 MHz

Memory Clock in MHz 1000 MHz

Total Memory Bandwidth in GByte/s 128,0 GByte/s

 

 

Linked Adapter

Graphics Card Manufacturer Powered by ATI

Graphics Chipset ATI Radeon HD 5900 Series

Device ID 689C

Vendor 1002

 

Subsystem ID 3020

Subsystem Vendor ID 1682

 

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0

Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

 

BIOS Version 012.013.000.002

BIOS Part Number 113-HD5970-103

BIOS Date 2009/11/11

 

Memory Size 1024 MB

Memory Type GDDR5

 

Core Clock in MHz 725 MHz

Memory Clock in MHz 1000 MHz

Total Memory Bandwidth in GByte/s 128,0 GByte/s

 

 

Linked Adapter

Graphics Card Manufacturer Powered by ATI

Graphics Chipset ATI Radeon HD 5900 Series

Device ID 689C

Vendor 1002

 

Subsystem ID 3020

Subsystem Vendor ID 1682

 

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0

Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

 

BIOS Version 012.013.000.002

BIOS Part Number 113-HD5970-103

BIOS Date 2009/11/11

 

Memory Size 1024 MB

Memory Type GDDR5

 

Core Clock in MHz 725 MHz

Memory Clock in MHz 1000 MHz

Total Memory Bandwidth in GByte/s 128,0 GByte/s

 

 

Linked Adapter

Graphics Card Manufacturer Powered by ATI

Graphics Chipset ATI Radeon HD 5900 Series

Device ID 689C

Vendor 1002

 

Subsystem ID 3020

Subsystem Vendor ID 1682

 

Graphics Bus Capability PCI Express 2.0

Maximum Bus Setting PCI Express 2.0 x16

 

BIOS Version 012.013.000.002

BIOS Part Number 113-HD5970-102

BIOS Date 2009/11/11

 

Memory Size 1024 MB

Memory Type GDDR5

 

Core Clock in MHz 725 MHz

Memory Clock in MHz 1000 MHz

Total Memory Bandwidth in GByte/s 128,0 GByte/s

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

det som da er litt underlig når jeg tenker meg om er at jeg sjelden og aldri har hørt vifta spinne opp under spilling osv.

 

Nå har jeg faktisk ikke installert noen spill enda, men furmark klarer altså ikke å få viftene til å kjøre på noe særlig mer en hva de gjør når kortet idler. Kan så vidt høre en hastighetsøkning når temp overstiger 90 grader.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...