Gå til innhold

Veldig høy GPU temperatur?


L4ngley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

ser forøvrig ut som om det ikke er så rart at jeg ikke hører det heller.

 

når jeg kjører med standard klokkeverdier når ikke kortet 80 grader, men om jeg klokker det opp til 850/1200 med økt volt(som jeg sjelden bruker da nesten igneting faktisk krever dette) begynner kortet å komme opp i 80 grader.

det er først når kortet (hvor hen tempen egentlig måles ifra) når disse temperaturene at vifta begynner å hisse seg opp(bruker bare autokontroll) og kommer opp i en 44-45% bruk på max.

og for å være helt ærlig så lager den ikke skjemmende støy da.

MERK: bare sjekket med heaven 2.1 da kortet kommer opp i 97-100% bruk med det

 

uten OC

utenoc1282492674.png

 

med OC

medoc1282492674.png

Lenke til kommentar

Takker for svar.

 

Bios ikke oppdatert, den ble levert med denne versjonen.

 

Har kjørt heaven, både 2.1 og 1.0. Mulig jeg ikke har kjørt det lenge nok til at rommet har blitt oppvarma.

 

Det som også er vanvittig irriterende er at jeg hverken får opp fan speed eller temperature i CCC på den GPU'en hvor monitoren står.

(altså får hverken opp sliderbar eller "insrtumentet" som viser hastigheten.)

 

Men i går hadde jeg men en økt med CoD Modern warfare (ikke v2).

I følge MSI afterburner så ga den kun load på 2 GPU'er. Da ble det så pass varmt at vifta begynte å gå på max.

 

Den gikk da fra 30% til 100%, opp og ned mellom 30 og 100.

(viftehastigheten viste også i Afterburner)

 

På meg så virker det som om det da er en eller annen "fail safe" sak på kortet som starter, siden denne økningen ikke er gradvis.

Med andre ord så styrer ikke driverene virten på kortet.

 

 

Nå har 4 kort oppført seg helt likt.... sjukt. Vil jo tro det skulle ha noe med HK å gjøre. Det er også kjøpt host Dustin.

Crosshair IV med siste bios.

 

Alle instillinger på HK ble satt til default før jeg fikk de nye kortene for å være på den sikre siden.

 

Har du noen benchmark verdier på Heaven 2.1?

Gjerne sceenshot av instillingene også :).

 

Installerte selv v 1.0 for å sammenligne med diverse sider som hadde testa, pga av det ikke var så mange som skrev hvilke settinger de hadde brukt. Jeg testa da med ett kort om gangen i PC'en

 

i 1920*1200 fikk jeg 59 FPS mot testen som fikk 57

(Var identisk verdi ogå på det andre kortet)

 

Testa med begge begge i CF, da fikk jeg rundt 95, ganske fornøyd med det.

 

Alt på standard klokke.

 

Prøvde for morroskyld å skru av crossfire når begge kortene stod i da fikk jeg merkelig resultat, ca 30 FPS.....

 

Vil anta det har noe med at kortene kjører intern crossfire og når jeg skrur av crossfire så skrur en altså så av alt som har med CF å gjøre. Hadde jo forventa meg et resultat i smame gate som når jeg bare hadde et kort i maskina.

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si at Sapphire og XFX har samme viftestyring i BIOS på sine kort, og at et HD 4870 bruker samme viftestyring som HD 5970, men hvis jeg husker riktig, så er viften satt til å tusle på ca 30 - 40 % helt til temperaturen på GPU kommer opp i over 80 - 85 grader, da først vil viften spinne opp noe så jæ.... Det er stort sett ganske dårlig viftekontroll i BIOS på Radeon kortene etter min mening.

 

Ser av det første skjermbilde fra thiscouldbeanyone at han har satt viftekontroll til manuelt og på 70 %, men viften spinner jo kun med 39 %, så for min del ser det ut som at manuell vifte kontroll ikke virker hos han heller. Jeg kan godt legge ut et skjermbilde fra RBE (Radeon Bios Editor) som viser viftestyring i den BIOS jeg modifikerte på et Sapphie HD 4870 Toxic kort.

 

Jeg synes også det er rart at L4ngly ikke får opp temperatur eller viftehastighet i CCC. De skal jo man se normalt, jeg har alltid hatt dem tilgjenglig på mine to Sapphire kort, så hvorfor de ikke vises for XFX kort, vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

@l4ngley

kjører en bench etterpå her nå standardclock eller 850/1200 du ville ha?

kan også sende over den BIOSen jeg bruker på mitt kort, men det er jo den samme som finnes på XFX sine hjemmesider under dl support files.

 

@chavalito

Dette var meget underlig.

Det virker som om manual fanspeed kun virker når man skrur på både overdriven og manual fanspeed.

mao skrur jeg på kun manual fanspeed vil den ikke høre etter og fortsette med autoinstillingen.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Hadde selv noen av de problemene du har her med høye temperaturer på skjermkort, og for min del ble løsningen å bestille en ny kjøler til kortet mitt, har et 4870x2, og monterte en lignende kjøler som dette på : http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=2_&mID=545

Er veldig fornøyd med resultatet det ga, kunne komme opp i over 100 grader i full load, nå går den ikke høyere enn 65. Eneste problemet som kan oppstå er om det ikke er litt stor plass mellom pci-slottene, da kan det fort bli ganske trangt, og dermed får det øverste kortet veldig dårlig luftgjennomstrømning.

 

Gikk relativt greit å montere kjøleren, men du gjør det selvsagt på egen risiko. Må også nevnes at støyen blir dempet betydelig sammen med temperaturen.

Lenke til kommentar

Tror ikke kjøleløsningen er drålig, det virker faktisk som stock kjølerne er veldgi bra, designet på dem gjør jo også at de kan stå helt intill hverandre (slik de må på crosshair IV kortet).

Der de to øverste PCI-x portene må brukes for max båndbredde.

 

Har også flere vifter som blåser luft inn og ut av kabinettet.

For tiden står hele dekselet åpent.

 

Når viftene først slår til så kjøler de mer en nok for meg.

 

Men jeg liker ikke at vifte-info ikke er tilgjengelig i CCC.

 

Problemet er jo at styringa av viften ikke fungerer.

 

Og som sagt tidligere i tråden så betyr ikke støy noe. Synes også med de forutsetningene at det bør være unødvendig å bruke tid og enda mer penger på kjøling på helt nye kort.

 

Jeg tror mye av problemet mitt ligger i at en del info ikke dukker opp i CCC. :(

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Jeg får ta å dobbelsjekke bios'en på kortene etter jobb.

 

Tydedligvis shipper de ut kort med gamle bios'er enda.

 

Kom over denne her:

http://forums.guru3d.com/showthread.php?t=318141

***************************************

06-07-2010, 09:28 | posts: 57 | Location: Netherlands | User is Offline

Omg guys bought this card today and this is the 4th card of 5000 line with bios flaw:S

Kin dof sick of it now.

I flashed the bios to the one on xfx site,and now i have te fan control option but when i put it to a certain percent it goes to 100procent:s

Somebody know what to do?

Btw gpu-z show 30 percent al te time even when he runs 100 percent.

*****************************************

 

Men så er det tydeligvs noen på newegg som har fått med oppdatert bios:

 

http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E16814150460

************************************

Great card and graphics!

Reviewed By: Xeph on 7/23/2010

Tech Level: high - Ownership: 1 day to 1 week

This user purchased this item from Newegg

Pros: The firmware no longer needs to be updated to manually set the fan. My card already came with the necessary updated firmware. Overall it is a great card and can easily push max settings on every game I have touched.

Cons: Wish it came with a MiniDisplayPort to DVI adapter.

Other Thoughts: Recommend to anyone!

*****************************************

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Da har jeg sjekket litt rundt dette med bios.

 

Ser ut som jeg har fått med gammel bios.

 

http://www.overclock.net/ati/735171-xfx-black-edition-5970-no-fan.html

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=252168

 

Står lilte på bios nedlastinga, hvilken versjon den vil oppdatere TIL.

post-176302-1282588864,4658_thumb.png

Men på bakgrunn av postene over så virker det som om den må være nyere.

Filen som lastes ned inneholder ikke noen versjon info som jeg kunne finne :(

 

Slik er status pr nå:

Bios versjon i CCC postet tidligere i denne tråden stemmer med det som er trykket på kortene, v. 012.013.000.002

 

post-176302-1282588473,9155_thumb.jpg

post-176302-1282588488,8779_thumb.jpg

 

Og med disse biosene ser CCC slik ut, ikke noen viftekontroll samme hvilken kjerne jeg velger.

 

post-176302-1282588536,6069_thumb.png

post-176302-1282588547,0134_thumb.png

post-176302-1282588557,3609_thumb.png

post-176302-1282588565,3192_thumb.png

 

 

Da blir det vel flashing bios da.

Tror jeg vil flashe ett kort om gangen. Noen som har noen formening om hva som er lurest?

 

Veldig kipt om noe skulle skje under oppdateringen med så nye kort, hvordan stiller det seg på garanti/reklamasjon?

Lenke til kommentar

Tja, flasher du med den nye biosen som er på XFX sin side, så er det ingen problemer. Men jeg vet jo ikke om den bios versjonen vil hjelpe noe særlig da. Flasher du med den som var i det forumet du linket til, vet jeg ærlig talt ikke hva som vil skje med garanti hvis det ikke er en XFX bios. Men det du kan gjøre først og fremnst, er å lagre en kopi av den biosen som er på kortene nå med hjelp av GPU-Z.

Lenke til kommentar

hadde en samtale med en hyggelig fyr på xfx kundesupport via mail når jeg slet med samme problemet.

han anbefalte (insisterte nesten) på at å laste ned ny bios er den eneste løsning på problemet.

 

last ned og bruk deres bios samt deres usb boot tool(så er man sikker) så skal da det for svarte svingende ikke påvirke en evnetuell retur på noe annet en en bra måte?

 

dette er jo supportfiler i samme gata som ccc som ligge øverst på lista over filer der.

(husk på å velge riktig OS når du skal filtrere ut filene om det idet hele tatt har noe å si

Lenke til kommentar

OS har nok ikke noe å si nei, siden den booter fra USB.

 

Jeg flasha jo bios på de forrige korta da de stod i crossfire. (Skulle ikke være noe problem i følge diverse forum).

Flashinga ga ingen feil og såg ut til å forløpe seg uten problemer.

 

MEN etterpå når jeg kikka i CCC så var ikke bios versjonen endra.(på noen GPU'er).

 

Så tror jeg tar et kort om gangen denne gang.

Lenke til kommentar

**** stygge ord som ikke egner seg på trykk ***

:wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash: :wallbash::eek::eek::eek:

 

:grumpy:

 

Herlig da var ett kort ødelagt etter bios oppdatering.

 

For sikkerhetsskyld så tok jeg opp film av prosessen bare for å dokumentere at jeg slavisk har følgt XFX instruksen.

 

Her ligger filmer og bilder fra prosessen.

http://www.cia.as/5970/

Hvis noen hadde gidda å sett gjennom dem, og sett om jeg har oversett noe så hadde det vert fint. Kan ikke forstå hva som kunne vert gjort annerledes, bortsett fra å velge andre kort i utgangspunktet....

 

Advarsel: Filene ble store, filminga suger og kontoret er under oppusning/bomba...

 

Det som er merkelig er jo at den sier at old og new version er lik.

Hadde til info bare ett kort i. Tør selvsagt ikke å gjøre det med det andre.

 

Fremgansmåen var som følger

Lasta ned USB Format toolen og bios.

Laga boot USB ved å kopiere over DOS filene (via USB format toolet).

Kopierte over BIOS filene.

 

Endra setting for boot bios på hovedkort (feil plass første gang :)

Andre gang så boota den fra USB

Skrev "flash" slik som instruksjonen skulle tilsi

 

GPU'ene flashes.

 

Ingen feilmeldinger.

Men som bildene og film viser, så vises old og new verson som samme.

 

Restarter maskinen.

Skjermen tenner ikke, hovedkort lyser med rødt VGA lys

 

Brøl!!!

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Du skal kopiere filene over, "boot toolet" lager bare boot disken, så må du kopiere bios fiene over,

 

STEP 8 i vedlagte PDF :)

"• Then download the BIOS tools ZIP file for your card from the

XFX Support website.

• These are located next to your registered product on the

downloads option.

• Once downloaded, unzip them and then copy ALL files to your

USB stick.

• Then Reboot your system"

 

 

Edit: Hvis du ikke gjør det har bu bare en USB boot disk som er uten Bios eller eller flash tool.

XFX VBIOS UPDATE.pdf

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...