Gå til innhold

Veldig høy GPU temperatur?


L4ngley

Anbefalte innlegg

Heisan

 

Har nylig kjøpt 2 stk XFX HD 5970 2GB som jeg kjører i crossfire

Sliter med sykt høy temperatur på spesielt en av GPU'ene.

 

Hkjørt noen benchmarker og ytelsen er det ikke noe å si på. Men før jeg skulle i gang å se hvilket potensiale en overklokk ville ha, sjekket jeg temperaturen.

Standard kjøling. Maskinene står i et stort rom som ikke holder mer en 15 grader, heller ikke nå om sommeren.

 

Første spørsmål, er det normalt at en av 4 GPU'er har en mye høyre temperatur (også i idle)?:

post-176302-1278784316,9161_thumb.png

62 grader mot godt under 50 på de andre GPU'en.

 

Eller er det slik at det kun er en GPU som blir belastet når maskinen idle'r?

 

Men når jeg kjører FurMark eller Unigine "Heaven" benchmark, fyker temperatur i taket.

Når den ble over 100 grader stoppa jeg benchmarken så fort bare klarte. Verdt å merke seg at det ikke var noen ustabilitet under benhchmarkinga, høy FPS ble generert og.

 

Load:

post-176302-1278784538,6757_thumb.png

Som dere kan se så toppa den på 105grader.

 

Har brukt Hardware Monitor for å se på tempereraturen, til info så viser den nøyaktig det samme som GPU-Z. (Forskjellen er at jeg med HW monitor får alle sensor readingene på en side.

 

Har noen teorier:

Forutsatt at 100 grader er vel for høyt?

- Feil måling (men rart det i så fall skjer på 2 GPU'er.

- Vifta justerer seg ikke korekt (tips til viftestyringprogram for 5970?)

- Noe er feil med skjermkortet

 

Håper noen kan komme med opplysende ord her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En liten oppdatering.

 

Viser seg at jeg ikke sjekket opp CPU-z opp mot HW monitor nøye nok.

Det høyeste som vises på GPU-z er 84 grader.(av alle 5900 i dropdowned

Det høyeste som vises på HW monitor er 97 i dette i dette bildet, så jeg vil anta det er samme GPU.

 

Ble alikevell ikke så mye lettere.

 

- Hvis den høye tempen ikke fra GPU i HW monitor, hva er det da? (den øker bare når jeg kjører skjermkortene hardt.)

 

- Hvis dette er fra samme sensor (noe jeg tror), hva skal jeg stole på?

FurMark viste til informasjon 81 grader. (det kan godt være dette var korrekt lesning på en av de andre 5900 i dropdown lista i GPUZ, men stemte i alleflal ikke men noen sensorer fra HW monitor.

Lenke til kommentar

Kan også legge til at jeg oppdatert bios til skjermkorta som angiveligs kulle hjelpe med kontrollere viftehastigheten.

 

Fjernet all ATI programave / drivere. Rinstallert driverne. Men finner fremdeles ingen mulighet til å styre viftene i ccc. Har også lastet ned MSI afterburner men der er det heller ikke muulig å endre på fan speed. Under load står den hardware monitoren til afterbruner også på 30% på alle vifter selv om temperaturen ligger opp mot 100 grader...

 

post-176302-1278795658,6588_thumb.png

 

GPU fan speed 2 hopper litt mellom 30 og 100% på grafen til afterburner, men ikke nok til at jeg hører den øker engang.

Dessuten skjer det ikke noe med vifte hastigheten på de andre GPU'ene, selv om tmp er tett opp mot 88 grader..

Lenke til kommentar

Jaja, har vel diskutert nok med meg selv i denne tråden :)

 

Men kansje mine erfaringer kan være til hjelp for noen.

 

Hvis noen andre skulle ha problemer med at viften ikke går over 30% også etter en bios oppdatering på disse kortene, send dem tilbake ASAP.

 

Har brukt kortene i en ukes tid uten å være klar over at de ble så varme.

 

I går fikk jeg blåskjermer i hytt og pine, i windows (uten å spillle, har ikke spilt siden jeg fikk øye på de høye temperaturene.)

Etter en et par slike blåskjermer (temperaturen var da ikke mer en ca 50 grader) fikk jeg ikke boote engang. Hovedkortet lyser på VGA.

 

Mitt gamle trauste x1900xtx booter fint. Og ingen av HD5970 kommer forbi boot, ser bare svart skjerm, har også prøvd på en annen pc.

 

Kvalitetskontrollen må jo være totalt fraværende hos XFX?? 2 kort som ikke regulerer viftehastehastigheten???..

 

Jaja, kjøpte kortene hos Dustin siden jeg har hørt mye bra om den på forumet. Det er vel først NÅ jeg får se om valget var riktig. Har ringt dem og de skulle sende frankert returlapp, så skulle "De se på dem". Får håpe de rydder opp.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke si at jeg husker alt rett, men i BIOS på mine 2 HD 4870 kort var/er viften satt til å kjøre på 30% inntil temperaturen kommer opp mot 80-85 grader mener jeg det var før den spinner opp. Og i MSI Afterburnet har du maks 88 grader på GPUene så det er en liten mulghet at det er dette som skjer.

 

 

Det finnes et lite program som gir deg mulighet til å "fikse" på vifte hastighet i BIOS til HD 4xxx og 5xxx korten, husker dessverre ikke hva det heter. Det er også mulig at XFX har låst muligheten til å fikle med vifte hastighet etter som du ikke kan stille på noe i Afterburner.

 

Forresten, har du låst opp ATI Overdrive i Catalyst Controll Center? Der skal det være mulig å justere på viftene.

 

post-179662-1279141347,0027_thumb.jpg

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Takker for mange svar.

 

Hadde jo ppgradert til siste XFX bios, så det var ikke problemet.

Etter det, så fjernet jeg alle ATI drivere, prøvde med catalyst versjonen som følgte med på CD +

10.4, 10.5 og 10.6. Det hadde ingen effek, ingen manuell viftekontroll.

 

Men unasett om jeg ikke har MAUNELL viftekontroll i overdrive burde vel kortene kjørt på mer en 30% effekt av seg selv under load...???

 

 

Chavalito:

 

Temperaturen har vert over 100 grader uten endring i viftehastighet.

 

Skjermbildet fra MSI afterburner viser ikke 88 grader. Det viser MAX 96 og current 95 på GPU2.

post-176302-1279262312,4929_thumb.png

Såg ingen logisk grunn til å presse dette høyere, derfor tok jeg skjermbildet og svalutta FurMark.

 

Men som sagt så har jeg sett verdier over 100 grader også, når jeg tilfeldigvis sjekka etter en avslutta gaming økt.

 

Og som jeg skriver i siste posten så er kortene nå "døde". Fikk på slutten BSOD'er i windwos uten å gjøre noe speseilt, foruten å kike på HW.no

 

Nå "booter" de ikke, får bare svart skjerm.

 

Som sagt så virker det gamle x1900xtx kortet fint i smame pci-x port. Har for sikkerhetsskylt også tetet 5970 kortene i en annen maskin.

Der tenner ikke skjermen der heller, kommer ikke forbi boot, svart skjerm der også.

 

Så de er nå sendt inn til Dustin og regner med jeg får nye. Men for meg er det helt uforstålig at 2 stk nye kort ikke klarer å justere viftehastigheten.

 

Til info så var dette en helt ny maskin, alle deler var nye, fresh ny SSD som windows 7 ble lagt inn på. Og CCC 10.6.

Det var utgangspunktet, og med dette oppsettet så spant aldri vifta over 30%, bortsett fra boot, da den gir full gass noen sekund.

 

Hovedkortet er Asus crosshari IV med siste bios.

 

Vil unasett tro at det må være en sikkerhets-"ventil" på kortene som UAVHENGIG av hva dirver sier gir mer gass på viften når temperatur overstiger 96 grader...??

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Har selv 2stk 5870 1gb i crossfire. altså 1gb versjonene og ikke eyefinity versjonen av kortet.

Som noen har sagt før, trykket du på den knappen som har en lås på seg i ati overdrive? Dette vil åpne opp styring av vifter og klokkehastighet som ellers er "greyed" out".

Jeg bruker også msi afterburner til å styre viftehastighet og bruker 70 prosent når jeg gamer og GPU 1 holder seg rundt 70 grader mens det andre holder seg på rundt 50 grader.

I Idle er det bare 1 kort som brukes, det andre slår seg på når du kjører noe 3d program.

Lenke til kommentar

Vell det fungerer sikkert fint i teorien.

 

Mulig jeg gjentar meg selv....

Får ikke denne muligheten i Overdrive selv om "hengelåsen er åpen". Poenget var ikke å styre viftehastigheten i utgangspunktet. MEN når temperaturen kommer på over 100 grader, og vifehastigheten og lyden ikke endrer seg, måtte jeg jo forsøke å prøve å stille denne selv. Men det finnes ikke noe vifte valg i ccc, Det er ikke grået uten når hengelåsen er låst, det dukker ikke opp når jeg låser den opp. MAO. Det valget finnes ikke. I MSI afterburner så er viftehastighet valget "disablet" får ikke justere på den.

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Der ligger en bios update på xfxforce.com.. jeg lastet denne inn på mitt 5970 men fikk dessvere svart skjerm... den skal lissom hjelpe på slik at man kan styre viftene manuelt. Vet ikke hva som skjedde, men updaten gikk fint.

Men etter jeg restarta maskinen var alt svart.

brukte bare kommandoen "flash" men regner med man må skrive "atiflash - et eller annet :D" men etter bruksanvisning fra xfx skulle det holde med "flash" faen også! sitter å venter på nytt kort jeg :D

Lenke til kommentar

Kjørte bios oppdateringen xfx og den gikk fint, men ga ikke noen viftekontroll for det.

Skrev bare FLASH slik om instuksjonen sa. Ingnen feilmeldinger.

 

Jojo fint å styre unna biosoppdateringer, men surt å sende inn noe helt nytt tilbake til leveranadør. Bios er jo noe som vanligvis går smertefritt å oppdatere, må jo si jeg aldri har oppdatert bios på et skjermkort før..

 

Men når XFX legger ut bios på nettsiden og samtidig sier at dette vil gi viftestyringkontroll er det jo lite vist i å sende dem tilbake.

 

Er over en uke siden jeg sendte kortene tilbake til Dustin, har ikke hørt noe fra dem enda..

 

pcsmurfen, hvor kjøpte du dine kort?

Lenke til kommentar

Lykke til!

 

Kan håpe netshop er litt mer fleksible en Dustin.

 

Jeg ba dem i det minste sjekke hvilken bios som var på kortene før de eventuelt sendte nye.

(på xfx kortene står dette på en liten klisterlapp). De hadde di ikke mulighet til..

Tviler jeg får dem til å flashe kortene før de sender dem ut ja. Var også mulig de kunne "reparere kortene", har egentlig lite lyst å få tilbake noen kort hvor GPU'en har vert over 100 grader. Hvilke muligheter har jeg for å nekte å få tilbake samme kortene montro.

 

Patet forresten med em i dag og de sier nå det kan ta 2-3 uker. Sist sa de 1-2 uker.... ikke vet jeg, de venter vist på svar fra XFX angående hva som skal skje.

 

Synes det er dårlig at de ikke ordner opp med en gang, kortene hadde jo feil fra dag en.

Surt å sitte på en helt ny maskin med trauste x1900xtx kortet. Også i FERIEN.... grrr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...