Gå til innhold

Veldig høy GPU temperatur?


L4ngley

Anbefalte innlegg

Orka ikke å se noe særlig på resultatet i går.

Bortsett fra at New og Old bios versjon er lik.

 

Det som er rimelig merkelig på dette bildet http://www.cia.as/5970/IMG_1766.JPG:

 

OLD P/N og NEW P/N endrer seg

 

og

 

Old og New produkt name endrer seg

FRA:

MEMLOCK MASTER XT BIOS UCODEV:120

TIL:

MEMLOCK SLAVE XT BIOS UCODEV:120

 

 

Høres ikke helt heldig ut.

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tok en liten kikk på bildene, holder på å laste ned filmene nå, men som L4ngly sier så virker det som BIOS versjonen er den samme før og etter flashing.

 

Skal jeg være ærlig, hadde det vært meg, så hadde jeg prøvd å flashe kortet en gang til, men med Winflash. Dette vil jo tilsi at begge kortene må være i, og jeg vet jo ikke om GPU-Z og Winflash vil finne det "døde" kortet da, men du har jo ikke noe å tape. Finner ikke GPU-Z det "døde" kortet, kan det ikke flashes uansett.

 

Men her finner du

som viser hvordan du kan berge det "døde" kortet ditt. Hvis du har en kopi av den originale BIOS da.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for tips og fantastisk hjelp :)

 

Men til nå så har jeg brukt kun det som XFX anbefaler, og lastet det ned fra XFX sin nettside.

 

Så hva garanti og reklamasjon angår så ønsker jeg ikke å bruke winflash. Med mindre Dustin sier jeg kan gjøre det.

 

Nå vet jeg hvorfor de kaller det "Black Edition".

"Download the new BRICK feature called fan fix bios"

 

Har ikke kopi av biosen, men har jo et identisk kort som jeg han hente det ut fra.

 

Men uansett, jeg er jo nøyaktig like langt om jeg klarer å bringe det døde korte tilbake. Ingen viftekontroll....

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Winflash er det samme som atiflash, den eneste forskjellen er at winflash kjøres fra Windows mens atiflash kjøres fra DOS miljø. Kasnkje en litt større risk å bruke winflash hvis Windows får hikke i det BIOS flashes, men jeg har brukt winflash mye og ikke hatt problem i det hele tatt. Og winflash må kjøres med administrator rettigheter.

 

Regner med at du vet du kan bruke GPU-Z for å hente BIOS fra det andre kortet? Vil ikke si du er like langt da, du vil jo få tilbake det andre kortet igjen, selv om du kanskje ikke har viftekontroll. :whistle:

 

Her ser du vifte setting i den nye BIOS til XFX HD 5970.

 

post-179662-1282637079,6286_thumb.jpg

 

Brukte RBE til å sjekke det.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Jo, men la oss si jeg får flashet det. OG det også feiler, hvordan stiller Dustin seg da til en retur. "har du brukt 3. parts bios flashing???"

 

Med å være like langt mente jeg, like langt som jeg var før flashing :)

Altså med 2 kort uten viftestrying. Og vil jeg ha 2 kort med mangelfull viftekontroll, som jeg har brukt nesten 11.000 blanke kroner på....?? Tror ikke det.

 

Er dette et spesielt problem for XFX 5970 BE?

Eller er det sjans for at et ASUS eller annet kort har fungerende viftekonroll.

 

Det er litt ris til til Dustin også. For før de sendte de nye kortene, ba jeg dem om å sjekke bios versjon (står med klisterlapp på dem). Hvis jeg hadde vist at de kom med samme bios som sist så hadde jeg bedt om andre kort/annet merke. Men de gadd jo ikke kikke i pakken, var helt umulig å gjøre slikt....

Lenke til kommentar

Så viften tusler med ca 50 % selv når temp er 80 grader, faktisk opp til 83-85 grader, synes det er lavt da, men, men.

 

Og det er ikke mulig å sette vifte hastighet slik jeg gjorde på mine HD 4870 kort. Skal se om jeg finner den Asus BIOS som var nevnt i samme forum hvor jeg hentet XFX BIOS og sammenligne dem.

 

Winflash er IKKE 3. parts program, det er laget av selve ATI og kan dermed ikke sies å være 3. program.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ja, hvis viften tusler med 30 % til kortet når 90 grader og så full fres, er det jo en forbedring. Jeg har sjekket BIOS til Asus og Sapphire for HD 5970, og vifte innstillingene er de samme i alle tre BIOSene.

 

Sapphire BIOS versjon: ATOMBIOSBK-ATI VER012.013.000.002.034996

Asus BIOS versjon: ATOMBIOSBK-ATI VER012.013.000.002.034996

XFX BIOS versjon for GPU 1: ATOMBIOSBK-ATI VER012.013.000.002.034996 HEMLOCK MASTER XT BIOS UCODEV:120

For XFX GPU 2: ATOMBIOSBK-ATI VER012.013.000.002.034996 HEMLOCK SLAVE XT BIOS UCODEV:120

 

Så det ser ut som at den flashing din ble rotet til, GPU 1 (Master) ble plutselig GPU 2 (Slave)!!

 

Derfor fikk du sikkert rødt VGA lys, GPU 2 (Slave) har ingen viftestyring eller noe slikt, det er det kun GPU 1 (Master) som har.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Begge XFX BIOS filene er lik de andre jeg har sjekket, så selve BIOS oppdateringsfilene er rette. Men flash.bat filen er litt forskjellig fra Asus og Sapphire sine. I XFX sin bat fil kommer -f parameter (force update) før bios filen, mens både Asus og Sapphire sine flash.bat filer har -f etter bios filen. Er litt usikker på om dette har noe å si da. Det må jeg nesten sjekke litt.

 

Okay, det skal ikke ha noe å si hvor den -f parameteren står. Rart det rotet seg til da.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Still downloading som det heter. Så langt kan jeg ikke se at du gjorde noe galt nei. Det eneste jeg er nesten 100 % sikker på er at det virker som at GPU 1 er blitt til GPU 2, altså Slave og ikke Master som den burde være. Hvordan, det må fulgene vite.

 

Hadde du kortet i PCI-E slot 1 da du flashet? Tror ikke det skal ha noe å si da.

Lenke til kommentar

Det stod i den øverste porten ja.

 

Skrudde ned oppløsning til 640x480 på opptaket men alikevell ble de jo dritstore, burde kansje behandla dem litt, jaja, båndbredde er til for å brukes :)

 

Edit:

Den ene filmen viser vel også hvilken pci-x port som ble brukt.

Endret av L4ngley
Lenke til kommentar

Jeg har sett nok. Av en eller forbannet grunn flashes kortet helt feil. Når atiflash skulle ha flashet GPU 1 (Master), flasher den GPU 2 (Slave) i stedet. Så det som har skjedd er at GPU 2 (Slave) er blitt til GPU 1 (Master), mens GPU 1 (Master) er blitt til GPU 2 (Slave).

 

Men jeg tror nok at dette kan fikses igjen. Gi meg et hint når du er kommet hjem og kan bruke den PC hvor du har XFX kortene i.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Kan det ha hatt noe å si at de hadde stått i crossfire tidligere?

 

Står uansett ikke noe om det må ta noen forhåndsregler med tanke på det. Hadde starta windwos først også med ett enkelt kort og da var det ikke noe crossfire valg i CCC.

 

Fikk også en utilsikta siste tur til windwos da jeg ikke hadde sat boot til USB riktig første gang.

Lenke til kommentar

Min GPU(vis det er skjermkort :p(kan nada om data)) står på 70-72 til vanlig, men når jeg spiller Cod som jeg spiller på fult går den opp til 82-85, er det farlig eller skadelig for skjermkortet?

 

 

Er det et HD 5970 kort også? Det er ikke farlig med 85 grader fordi GPU skal tåle opp til 116 grader tror jeg det er. Det er ikke ønskelig å ha høy temperatur, men farlig er det ikke. Skal helv... mye til før du greier å "steke" en GPU.

 

By the way, har du 70-72 grader uten belastning, så er det litt høyt ja, men ikke farlig.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...