Gå til innhold

Fotballkategoriene må forbedres!


  

19 stemmer

  1. 1. Skal vi etablere nye hovedtråder i Premier League kategorien (ala redcafe, This is Anfield mfl)?

    • Ja
      0
    • Nei
    • Vet ikke/ingen formening
  2. 2. Skal vi beholde hovedtrådene som de er i klubbkategoriene og lage nye i PL-kategorien?

  3. 3. Skal vi stenge de nåværende trådene og lage nye i PL-kategorien?

  4. 4. Skal vi flytte hovedtrådene over til PL-kategorien?



Anbefalte innlegg

Ikke lang tid. Nå vil jeg ikke love at jeg skal løpe ut på Brann stadion naken om det ikke er klart med PL-kategori til helgen, men det er ikke utenkelig. At kategorien er klar altså, ikke at jeg løper naken utpå.

 

Hva syntes forøvrig Chelsea-folkene om kategorien sin? Den har ikke mer enn 3-7 aktive tråder i måneden, noen av dem er sikkert kamptråder, mens Liverpool, Chelsea og Arsenal ligger på mellom 10-50 aktive tråder hver i måneden. Det er litt flere innlegg (samt at diskusjonen er gått fra en tråd til 7-8) i forhold til samme periode i fjor, så litt mer aktivitet er det jo. Men er det fortsatt ønskelig med egen kategori? Den er veldig i grenseland.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det har jeg ikke skrevet. Som sagt har jeg skrevet at nødvendige endringer skal gjøres før seriestart.

Det er derfor jeg spør. Sitat: "Men vi foretar oss ikke noe uten at det er bekreftet med faktiske forhold." og "men de planlegger vi å dele med dere alle så fort vi er ferdig slik at dere kan få et reelt bilde av situasjonen." I samme slengen nevnes det en treukers periode og det kan tolkes som om du ønsker å sammenfatte en rapport og dele den her, før struktruelle endringer foretaes. Det ville med andre ord ta for lang tid.

 

Nå er jeg selv blant de 2% og vet dette utmerket godt. Men jeg har også jobbet med forum lenge nok til å vite hvilken feil man ikke begår. Kategorier må legges opp utifra brukernes adferd først og fremst. Adferden viser økt aktivitet og voksende mengder tråder. Dette må vi ta hensyn til.

Det er jeg selvsagt enig i og slikt må man ta hensyn til. Men om jeg får være ærlig så er jeg smått kritisk til at du alltid tillegger kvantiteten større interesse enn kvaliteten i slike diskusjoner, i alle fall virker det slik på meg. Mye mulig at jeg tar feil dog. Uansett, når det gjelder kvaliteten på IF-forumet så er det strengt talt noe vi som leser og skriver der daglig har bedre grunnlag for å bedømme enn deg. Som sagt, statistikk bør brukes som et redskap for å kikke på brukernes atferd osv, men som med alt annet er det opplevelsen de aktive brukerne har som bør telle soleklart mest. Det er en klar sammenheng mellom økt aktivitet blant bidragsytere og antall lesere, så som sådan blir disse tallene en smule misvisende. At aktiviteten har økt som følge av klubbkategoriene burde da egentlig tale til fordel for en PL-kategori også, spesielt om man kikker på informasjonen du kommer med rundt VM-kategorien.

 

Om du blir provosert av at jeg legger ned mangfoldige timer i å kartlegge og få en oversikt over hvordan forumet vårt brukes, et fotballforum jeg forøvrig selv bruker meget aktivt, for å gi dere data til å foreta en god nok oppsummering av tingenes tilstand får jeg heller leve med.

Jeg har ikke skrevet at jeg blir provosert av at du legger ned mangfoldige timer i å kartlegge ditten og datten, men jeg blir provosert over at en anonym brukermasse åpenbart tillegges like stor eller til og med større betydning enn hva vi som faktisk bidrar gjør.

 

De 2% har jeg personlig sørget for blir bedre ivaretatt på dette forumet ved å innføre både veiledere og tatt inn brukere som administratorer, fremfor at det sitter folk uten interesse i forumet. På denne fronten er det for tynt for sportsforumets del, men det skal vi fikse på nå i sommer. Det skal litt til for å hevde at vi ikke tar hensyn til de skikkelige entusiastene, poenget mitt er at vi ikke begår tabben å ignorere de 98% andre. Det er arroganse selv en bergenser som jeg ikke kan leve med og vi har brent oss på det før.

Det stemmer sikkert og all mulig kudos for det, men med fare for å høre ut som en dårlig kopi av Robreteh, så er det også "jobben" deres. Om du ikke vil, er det andre som mer enn gjerne stepper inn å gjør arbeidet. Jeg vet hvilken ressurs du er og har vært for forumet, for all del, men i IF er det nå mangler og da ønsker vi å ta debatten rundt det her, uten at det er klager eller eller mishagsytringer mot dere på toppen. Jeg påstår heller ikke at dere ikke tar hensyn til entusiastene, jeg poengterer bare at det er disse som er mest avgjørende for forumets ve og vel og ikke gjestebrukere.

 

Det er vår jobb å sjekke hvordan status er og det er vår jobb å legge til rette for at folk vil diskutere. Det er her fremmet påstander som heldigvis ikke kan spores opp i faktaene som foreligger, som nå kan gi meg litt bedre nattesøvn. Samtidig er det ting som må tas tak i, eksempelvis ønsket PL-kategori og at det må veiledere inn her for å få involvert entusiastene.

Tenker du her på påstanden om mindre aktivitet? Hvis ikke og denne var rettet mot meg, falt jeg av lasset og trenger en teskje for å komme meg opp på beina igjen.

 

Sportsforumet er i veldig god helse akkurat nå, bedre enn noensinne. Vi har entusiaster som vil ha forbederinger og det er hva vi fokuserer på akkurat nå.

Godt å høre.

 

Edit: Ser det har kommet noe svar siden jeg startet på mitt innlegg...

 

En Chelsea kategori er forøvrig fullstendig unødvendig.

 

Game :)

Endret av Game
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt flere tall her, takk til TSP for eminente spørringer.

 

United har jevnt over mer enn 500 aktive brukere i mnd når ligaen ruller og går. I januar i fjor var dette tallet 150. Arsenal ligger også på over 300, de lå på 50 i januar i fjor. Liverpool ligger på 200-300, de var på 100 januar 2009. Chelsea har doblet seg, men med 28 så er det ikke snakk om den store summen med 50-60 aktive brukere pr. mnd. Men fortsetter man med rekrutteringen er det jo en fin ting.

 

Brann ligger på 130, VIF på 50-60 og RBK på 130-200.

 

Fotball-VM ble diskutert av 1519 brukere i juni.

 

Her er også litt av forklaringen på hvorfor folk kan føle det er synkende aktivitet. I juni var det knapt 100 aktive brukere i United-forumet, mens den i januar-april lå på 500-800. Sesongen tok så slutt i starten av mai. Samme trend er for de andre klubbkategoriene, mens de norske gikk fra 9 aktive til 100-200 og fotball-VM som kjent eksploderte.

 

Juni hadde flere aktive brukere enn tidligere måneder, men de engelske klubbkategoriene var naturligvis langt mindre aktive. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tikk takk

 

Bare tjueen dager til PL sparkes i gang og før den tid har vi Community Shield også. Vi trenger tid til å organisere oss og bygge litt stemning frem mot seriestart. Jeg har selv vært admin på et phpBB forum så jeg vet hvor lite arbeid det å opprette en ussel kategori og flytte et fåtall tråder. Faktisk så er det gjort på mellom 5 til 10min og det for en en som absolutt ikke har greie på hverken forum eller pc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tikk takk

 

Bare tjueen dager til PL sparkes i gang og før den tid har vi Community Shield også. Vi trenger tid til å organisere oss og bygge litt stemning frem mot seriestart. Jeg har selv vært admin på et phpBB forum så jeg vet hvor lite arbeid det å opprette en ussel kategori og flytte et fåtall tråder. Faktisk så er det gjort på mellom 5 til 10min og det for en en som absolutt ikke har greie på hverken forum eller pc.

 

Satser på å få det til ila helgen.

 

Lite arbeid isolert sett, men bruker i snitt over 20 timer uken på ren dugnad for dette forumet, som igjen er en liten dråpe om vi legger til dugnaden til alle mods og admins. Vi hadde måtte slå av uten folk som Skagen og TSP, men det eneste man som regel blir møtt med er enda flere krav. Vi er verdens største IPB3-forum og veksler mellom å være Norges største og nest største forum med endel tusen personer som vil ha svar på pm, e-post og annet. Med nok dråper blir det et hav, vi vil gjerne ha litt tid til familie og iskald pils også. Jeg håper dere kan utvise litt tålmodighet og forståelse for akkurat det, kategorier er ikke annet enn en beholder for diskusjoner som fint kan eksistere uansett.

 

Hvorfor vi gjør det, for det som nå er en kommersiell aktør, vet jeg egentlig ikke lenger. Ingen rasjonell grunn når reklamen begynte å komme, men vi er jo så glad i dere alle at vi ikke klarer å la vær ^_^

 

Hadde sikkert klart å fått det opp ila tiden jeg brukte på dette innlegget. Go figure, her må jeg lære å prioritere.

Lenke til kommentar

Jeg tør knapt tenke på hvor mange dugnadstimer enkelte av dere har bidratt med oppigjennom årene, Dotten, og selv om det kanskje kan virke som undertegnede tilsynelatende bare klager, så settes det stor pris på innsatsen du/dere gjør. At vi er fundamentalt uenig i enkelte aspekter er nå en sak, men jeg har absolutt ingen problemer med å registrere hvilke motorer dere er for denne nettsiden. Men... er det en ting jeg har lært etter alle mine år med fighting the system så er det at man må mase for å få prosessene og hjulene i gang rundt saker man ønsker fremgang i, eller blir det "aldri" gjort. At det er innihampen plagsomt for dere kan jeg heller leve med, velvitende at jeg hverken er en god samitarian eller at jeg styrker mine poppis aksjer. Det toget gikk for lenge siden uansett, så jeg har ikke så mye å tape på å være den irriterende kløa når alt kommer til alt.

 

Kanskje dere burde vært litt flere administratorer? Mens jeg er igang, kan jeg få spørre om hvor mange lesere dere har i snitt pr mnd? På hele forumet altså.

Lenke til kommentar

Vi burde hatt mer resurser, enkelt og greit. Det er en litt annen diskusjon, poenget er at ting ikke løses med enda mer dugnad. I dag sitter vi på dugnad og besvarer henvendelser fra folk som svarer at de ønsker oss død, samt bruke tid på annet ingen ønsker å bruke fritiden til. Å diskutere med deg her er gøy, å mase oppover om mer midler til drift og administrasjon er mindre gøy å bruke fritiden på.

 

For spørsmålet er hvorfor man skal jobbe dugnad om andre skal tjene penger på det. Vi gjør det fordi forumet er viktig for oss og har vært det i et tiår nå, det har en samfunnsfunksjon og før det kom reklame her var man økonomisk avhengig av det. Det var ingen inntekt rett og slett. Nå er saken annerledes og forumet så mye mye større. Samtidig blir det ikke lett å få mer midler om ingenting blir stående ugjort, et kjedelig faktum. Det er ikke som om alle timene vi legger ned dukker opp i regnearkene.

 

Da er det lettere å vise til vi har haugevis med brukere som Game og co som etterspør mer handling, fremfor at får enda flere kokker og inntektene forsvinner til folk som ikke kunne brydd seg om forumet, fremfor at det går tilbake til oss. Skal vi fortsette å legge ned fritiden vår i dette må det være forsikringer om at endel av fortjenesten kommer tilbake til oss. Ikke bare i lønn, men i premier, konkurranser og annet.

 

Så nye administratorer, gjerne det. Men da gjerne kunne tilby noe, fremfor å bare bli utnyttet. Jeg vil gjerne ha ren samvittighet når jeg ber om hjelp på vegne av forumet :)

Lenke til kommentar

Jeg skjønner, jeg skjønner.

 

Hvem er det dere maser oppover til i systemet, om jeg tør spørre? Teknisk drift på dette fora er definitivt noe av det verste jeg (og mange andre) noensinne har vært borte i og jeg syntes oppriktig synd på dere som mottar dritten fra oss brukere, mens det i realiteten er en betalt tredjepart som skal utføre denne tjenesten? Det er om jeg har forstått den strukturelle administrasjonen på forumet rett? Men ja, det er en annen diskusjon.

 

Vi kan opprette en save the admin foundation og la brukerne donere litt av egen lomme. Evt kan du initiere en streik der ingen av hverken admins/mods gjør en dritt før dere får mer midler. He he. Da hadde det blitt festelig her inne kan jeg tenke meg.

 

Men takk for kategorien og god helg deg mister. Lover å være litt mer tålmodig neste gang, men bare litt.

Endret av Game
Lenke til kommentar

Masingen skal vi ta oss av, det er det siste vi ønsker brukerne skal bruke sin tid til. Drift har sine resurser, strengt talt er det gjort mer der i år enn alle årene jeg har vært her tidligere tilsammen, det er bare at mengden dråper er så enormt mange.

 

Det positive er at for tre år siden ble det brukt så og si nada på forumet, nå brukes det i hvert fall litt. Slikt regner jeg med vi skal få orden på i budsjettsnakket, det gjelder bare å få trenden til å fortsette.

 

Bare slik at folk er litt inneforstått med realitetene. Det meste som gjøres av forumdrift er av dugnad, vi spiller alle en viktig rolle. Brukerne mest av alt, de står for innholdet. En admin gjør ikke noe viktigere jobb enn når en bruker står på og lager bøttevis med kamptråder. Den viktigste jobben ligger akkurat der, det å skape noe. Så forsøker vi bare å gjøre det litt enklere og gøyere for folk å skape og delta, og ikke minst få et publikum til sine verk.

 

Det er vår motivasjon, foreløpig har vi endel begrensninger i vårt eget rammeverk når vi skal gi brukerne best mulig rammeverk, men jeg er sterk i troen på at vi skal fortsette fremgangen. Fotballforumet er nå vårt beste eksempel på hva ekstra innsats kan medføre, de kvalitetsbidragene som er kommet det siste halvåret og den innsatsen brukerne legger ned når vi fikk tid til å tilrettelegge litt bedre er vårt bevis for hva som kan oppnås med litt mer resurser. Bidragene er den beste hjelp vi kan få i den kampen :)

Lenke til kommentar

Nydelig jobb! :new_woot: Tenkte på om man kanskje skulle opprettet nye hovedtråder for lagene? Det vil kanskje gjøre det litt enklere for nye brukere å slenge seg på lasset når man føler man er med fra starten, i stedet for å komme inn i store og uoversiktlige tråder. Førstepostene burde jo oppdateres før den nye sesongen uansett.

Lenke til kommentar

Nydelig jobb! :new_woot: Tenkte på om man kanskje skulle opprettet nye hovedtråder for lagene? Det vil kanskje gjøre det litt enklere for nye brukere å slenge seg på lasset når man føler man er med fra starten, i stedet for å komme inn i store og uoversiktlige tråder. Førstepostene burde jo oppdateres før den nye sesongen uansett.

Nye tråder, nei takk. Tror ikke det bare er jeg som har en forkjærlighet for RedCafe. Har også lært av erfaring at nye tråder fører til nye brukere, men sjeldent i en positiv retning. Blir veldig mye "ManU Er Bæst ^^*.-.*^^! " eller "Håper Manchester vinnr kampn idag!". Som igjen fører til mindre diskusjon og igjen færre lesere.

 

Nye brukere skal jo ikke være redd for å "bli med" i de store trådene, for all del. Men ved å komme som en jomfru inn i f.eks. Redcafe så ser man at man må holde seg på et visst nivå kvalitetsmessig. Selv om det til tider skeier ut til og med der.

Lenke til kommentar

Litt av poenget med å ha en samlet PL kategori var at det skulle være rivalisering og varm diskusjon, slik det på mange måter var før, og da forsvinner mye av poenget med å intensifiere kategorien om vi lager fire nye tråder der det ikke finnes lesere. Om vi smelter sammen de gamle, vil det slå gnister med engang. Det tar vel ganske lang tid å etablere en ny tråd, eller? Like greit å oppdatere 1.posten (send utkast til TS eller evt moderator om man ikke får respons). Det har jeg så smått gjort for United-gjengen, så venter bare på at GBD skal lime inn en kort intro om klubben, samt oppdatere mangler osv. Om det ikke skjer noe, plinger jeg bare på mister Alastor og peker ting som trenger en shining. Enkelt som det er greit. Dessuten er det mye "historie" i de gamle trådene som det er verdt å ta vare på, er dere ikke enig?

 

Stemmer dog for et navnskifte, slik at det blir mer oversiktlig og tydelig hvilke tråder som tilhører hvilke lag. Jeg regner med at det kommer flere klubbtråder etterhvert som forumet ekspanderer, så det er lurt å tydeliggjøre de respektive cafetråder først som sist. Feks så bør This is Anfield omdøpes til Liverpool Footbal Club eller noe i den duren.

 

Om folket heller vil ha nye hovedtråder og de gamle stenges, bør det i alle fall legges mye arbeid i 1.posten. Jeg for min del er litt skuffet over hvor lite informativ og oppdatert vår er. Mangler flere trofeer i meritter, gammel spillerliste osv.

 

Dette kan vi vel sette opp en poll på? Spm:

 

Skal vi etablere nye hovedtråder i Premier League kategorien (ala redcafe, This is Anfield mfl) ?

Ja eller nei.

Skal vi beholde hovedtrådene som de er i klubbkategoriene og lage nye i PL-kategorien?

Ja eller nei

Skal vi stenge de nåværende trådene og lage nye i PL-kategorien?

Ja eller nei.

 

Håper de som påtar seg det evt arbeidet med å lage en ny hovedtråd legger sjela i jobben og kreerer en sikkelig godbit som fansen kan være "stolte" av.

 

Kom igjen folkens, kom deres meninger. Også dere som bare leser til vanlig. Kjedelig å være den eneste som har beleiret denne fantatiske "gi meg det og det" tråden.

 

Deres,

Game ;)

Endret av Game
Lenke til kommentar

Stenger man den gamle tråden, vil jo de fleste brukere som er der nå være med over, det er jeg ganske sikker på. Så at det tar tid å etablere en ny tråd er jeg egentlig uenig i. Men kan også være enig i at det kanskje holder med kun et navneskifte og god oppdatering av førstepostene. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...