Gå til innhold

Fotballkategoriene må forbedres!


  

19 stemmer

  1. 1. Skal vi etablere nye hovedtråder i Premier League kategorien (ala redcafe, This is Anfield mfl)?

    • Ja
      0
    • Nei
    • Vet ikke/ingen formening
  2. 2. Skal vi beholde hovedtrådene som de er i klubbkategoriene og lage nye i PL-kategorien?

  3. 3. Skal vi stenge de nåværende trådene og lage nye i PL-kategorien?

  4. 4. Skal vi flytte hovedtrådene over til PL-kategorien?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sette opp kategorien tar ikke så lang tid. Å være sikker på at vi og dere er enige tar litt mer. Og så har forumet noen hundre kategorier, og det er mange andre som skal endres på også. I samfunn har vi endringer som har vært planlagt i over et år, men som står på vent fordi vi ikke finner ut hvordan vi skal strukturere det. Endringene i spillkategoriene står også i kø.

 

 

Skal ikke se bort ifra at denne engasjerte fotballgjengen kunne ordnet det også.... :thumbup:

Lenke til kommentar

Hola!

 

Først og fremst takk for alle tilbakemeldinger. Jeg skal ta meg av selve arbeidet jeg, så får vi det gjort før seriestart.

 

For å slenge litt fakta på bordet:

 

Først og fremst kan man ikke snakke om noen unaturlig nedgang i aktivitet, i hvert fall ikke for internasjonal fotball. Tvert imot. Juni måned er eksempelvis tidenes mest aktive måned for fotballkategoriene. Ingenting indikerer at noe er på vei til å dø ut. Norsk fotball derimot, der er det mer labert. Tror nok folk har latt seg lure litt av at giganten Fotball-VM stjal oppmerksomheten, akkurat som OL gjorde det i februar.

 

 

  • Alle klubbkategorier, med unntak av Liverpools, har hatt økt aktivitet eller holder seg på samme som i 2009. Juni er et unntak, her har den massive aktiviteten i Fotball-VM nok skylden.
  • Norsk fotball har hatt redusert aktivitet. Den startet tidlig, når folk var opptatt av Northug, men det forklarer ikke lav aktivitet i sommermånedene. Men juni er lik året før, så vi får holde et øye utover juli/august.
  • Fotball-VM kategorien var en stor suksess.
  • I juni ble det skrevet 12336 innlegg mot 5550 året før. (Fotball-VM)
  • I mai ble det skrevet 6 391 mot 11 384 året før (sesongen i år sluttet begynnelsen av mai, mens den sluttet slutten av mai i fjor)
  • I april ble det skrevet 10 111 mot 9244 året før.

 

Viktigst av alt: Dere aktive brukere kan prise dere lykkelig med over 10 ganger flere lesere. Der hvor det var 200-300 unike besøkende en uke på samme tid i fjor, er det nå 2000-3000. Nøkkelen her er flere tråder og lettere å finne frem. Det gir også økt treff på søkemotorer. Du som bruker har derfor et økt publikum og sjansen for flere bidragsytere er med det også større.

 

En egen PL-kategori er uaktuelt uten underkategorier, rett og slett fordi den vil druknes. Dere er for aktive. Bare en stikkprøve for to uker tilbake viste 15 aktive tråder for PL-diskusjon på et døgn. Det midt i ferien og midt i PL-pause. Mer enn 10 aktive tråder ila et døgn er ikke å anbefale.

 

Manchester United, Liverpool og Arsenal forblir. Chelsea skal vurderes litt nøyere. Brann, RBK og VIF det samme, det er ikke så mye diskusjon der og det er vanskelig å forsvare egen kategori enda, men de skal først vurderes når sesongen er slutt. Brann mest med 500 innlegg pr mnd, men det spørs hvor mange tråder det er (skal se nærmere på dette).

 

Vi skal se nærmere på antall tråder, det er det som er nøkkelen til en kategoristruktur.

 

Hva navnevalg angår: Å kalle en kategori Premier League hvis den er tiltenkt å diskutere cuper og lavere divisjoner er ikke særlig aktuelt, av hensyn til interaksjonsdesign. Navnet vil forvirre de som leter etter diskusjon om dette, det er dårlig design rett og slett.

 

Forslaget er derfor, basert på tallene som er og hva dere har foreslått (parenteser er høyst usikre):

 

Fotball

-Engelsk fotball (her tas også kamptråder)

--Arsenal

--(Chelsea)

--Liverpool

--Manchester United

-Norsk fotball

--(Brann)

--(RBK)

--(VIF)

-Tysk/spansk/italiensk fotball

--(Real Madrid)

--(Barcelona)

-Landslag og øvrige ligaer (beste jeg kommer på i farten, men åpen for forslag)

 

Ettersom kamptråder vil foregå i PL-forumet vil det nok bli større nedgang i klubbkategoriene.

 

Veiledere skal vi ta inn, det er lite sannsynlig vi tar noen inn direkte som moderator. Vi rekrutterer i utgangspunktet fra veilederne våre, men ingenting er umulig.

 

Nuh, hvordan høres det ut? Noe dere kan leve med? :)

Lenke til kommentar

Det ser greit ut Dotten, men det blir slik at hovedtrådene til lagene (altså Red Café og TiA osv) og det generelle kan tas i "Engelsk fotball", mens det enda mer klubbspesifikke som spillertråder og slike ting fortsatt ligger i klubbkategoriene? Om ikke vil jo denne omstruktureringen ikke ha noen hensikt og poenget med dette ønsket blir borte. Synes kanskje også "-Tysk/spansk/italiensk fotball" burde hete noe mer generelt, så det dekker alle ligaer utenom England og Norge, også CL og slikt. Hvorfor ikke bare "Internasjonal Fotball" e.l her? :)

Lenke til kommentar
En egen PL-kategori er uaktuelt uten underkategorier, rett og slett fordi den vil druknes. Dere er for aktive. Bare en stikkprøve for to uker tilbake viste 15 aktive tråder for PL-diskusjon på et døgn. Det midt i ferien og midt i PL-pause. Mer enn 10 aktive tråder ila et døgn er ikke å anbefale.

Nei, den vil ikke druknes. Det hvertfall jeg og flere ønsker, er å diskutere United i én tråd, muligens med en underkategori for kamptråder. I dag eller i går postet jeg en link i RedCafé-tråden. Den var allerede postet i en annen tråd i United-kategorien. Hvorfor visste ikke jeg det? Fordi jeg ALDRI besøker United-kategorien, jeg benytter meg kun av Redcafé-tråden om jeg skal diskutere United.

 

Det er det som er det virkelig store problemet med disse kategoriene. De samme diskusjonene kan foregå på samme tid i én tråd, samtidig som det samme temaet går igjen i Redcafé-tråden. Det hele fungerte jo knirkefritt før kategoriene ble opprettet. Dere sier jo ofte at "det er brukerne som bestemmer", slik jeg ser det blir ikke det massive flertallet hørt her.

Endret av Points
Lenke til kommentar

Dotten: Tråder som innebærer cupturneringer som FA cup og Champions Leauge taes i de respektive klubbkategoriene. Inkluderer vi klubbspesifikke tråder som spillertråder, ryktebørs med mer i mattestykket, så kan vi konkludere med klubbkategorien vil holdes ved like. Dvs; De som er skeptiske til en samlet PL-kategori og ønsker å fortsette arbeidet i klubbkategoriene, får det som de vil. Da er denne "minoriteten" happy.

 

Punkt 2: Majoriteten av de aktive brukerne som ønsker en mer engasjerende og intensiv kategori får sitt ønske oppfylt med en PL-kategori. I denne kategorien finnes en hovedtråd for de fire store (Redcafe, TiA, Gooners, Chelsea) samt kamptråder for ligakamper, da hhv for de fire store, mens en samletråd for hver runde opprettes slik at alle kamper kan diskuteres. Fantasy manager og konkurranser osv er andre aktuelle temaer for dette subfora.

 

Denne kategorien skal selvsagt hete Premier League. "Engelsk fotball" er ikke bare for omfattende, det er også misvisende iht innhold.

 

Ryddig, oversiktlig og alle får viljen sin. Statistikk bør forøvrig ikke brukes som "fasit" i denne sammenheng. Disse tallene er et redskap som kan brukes til å underbygge et argument, men er ikke en grunnpilar for en evt avgjørelse. Det er hva vi aktive brukere opplever og ytrer som er av betydning her, ikke antall lesere på skjemaet ditt. Men det spiller igrunn forsvinnende liten rolle hva som er av størst interesse ettersom vi er enige om at klubbkategoriene forblir uansett. Det er mao ingenting å tape på dette for noen av partene. Vi ønsket en endring sist og var ikke det en suksess? Nå ønsker vi en ny vri og det er lite som tyder på at dette ikke vil bli en ny opptur.

 

Edit: typo

 

Game :)

Endret av Game
Lenke til kommentar
En egen PL-kategori er uaktuelt uten underkategorier, rett og slett fordi den vil druknes. Dere er for aktive. Bare en stikkprøve for to uker tilbake viste 15 aktive tråder for PL-diskusjon på et døgn. Det midt i ferien og midt i PL-pause. Mer enn 10 aktive tråder ila et døgn er ikke å anbefale.

Nei, den vil ikke druknes. Det hvertfall jeg og flere ønsker, er å diskutere United i én tråd, muligens med en underkategori for kamptråder. I dag eller i går postet jeg en link i RedCafé-tråden. Den var allerede postet i en annen tråd i United-kategorien. Hvorfor visste ikke jeg det? Fordi jeg ALDRI besøker United-kategorien, jeg benytter meg kun av Redcafé-tråden om jeg skal diskutere United.

 

Det er det som er det virkelig store problemet med disse kategoriene. De samme diskusjonene kan foregå på samme tid i én tråd, samtidig som det samme temaet går igjen i Redcafé-tråden. Det hele fungerte jo knirkefritt før kategoriene ble opprettet. Dere sier jo ofte at "det er brukerne som bestemmer", slik jeg ser det blir ikke det massive flertallet hørt her.

Jeg ønsker også å diskutere alt vedrørende United i en og samme tråd, men samtidig ønsker jeg å gå enkelte temaer i dybden. Med min ordning så slår vi to fluer i en smukk.

 

At folket vil ha en PL kategori er bankers og dersom det finnes demokrati på forumet, får vi den. Det som derimot kan diskuteres er hva vi skal gjøre med klubbkategoriene. Jeg mener at min modell er best og at kategoriene bør forbli, mens du mener at vi skal samle alt i en suppe og gå tilbake til oppsettet vi hadde før.

 

Sett opp en poll Latias.

Endret av Game
Lenke til kommentar

Igjen stiller jeg meg 100% bak Game i denne diskusjonen.

 

Det er rett og slett den mest «fristende» løsningen; Altså å diskutere Premier League (inkl kamptråder) sammen med andre lags supportere - mens mer inngående temaer som spillertråder, økonomi, reservelag, historie osv. tas innenfor hvert lags subkategori (de 4 store).

 

Bare 3 uker igjen!!

 

:w00t:

 

- JR, a Red Devil for ever :devil:

Lenke til kommentar

 

 

Statistikk bør forøvrig ikke brukes som "fasit" i denne sammenheng. Disse tallene er et redskap som kan brukes til å underbygge et argument, men er ikke en grunnpilar for en evt avgjørelse.

 

Nå har vi drevet forum i endel år og her ligger det mye kunnskap og erfaring bak, jeg skal prøve å utdype litt hvordan ting fungerer:

 

Statistikken er et viktig verktøy til å lytte til brukerne, gjennom deres aktivitet. Den gir oss eksempelvis langt mer helhetlig bilde enn hva som blir fortalt i denne tråden. Det kan høres merkelig ut, men det er fordi entusiastene utgjør normalt mindre enn 2% av forumets brukere. Nå vet du like godt som meg at vi må være temmelig tette i pappen om vi skulle legge opp en struktur utelukkende basert på meningen til mindre enn 2% av de som bruker dette forumet, forøvrig en feil vi har gjort endel ganger før. Men da hadde vi ikke verktøyet til å kunne foreta skikkelige analyser. Men jeg tror alle forstår at vår jobb er å ta hensyn til alle brukerne av forumet. I tillegg er vi så langt den eneste som har alle tilgjengelige fakta på bordet, men de planlegger vi å dele med dere alle så fort vi er ferdig slik at dere kan få et reelt bilde av situasjonen.

 

Men tilbakemeldingene fra de 2% som vi virkelig aktive brukere utgjør er viktig, de teller langt mer enn tilbakemelding fra en som er innom forumet et par ganger i måneden. Den er grunnen til at jeg satt oppe til halv fem i natt og foretok en grundig analyse, tre uker før tiden. For det siste jeg vil er at vi foretar en forhastet beslutning basert på feilaktig informasjon. Når Latias og andre som er i en klasse for seg hva bidrag angår ytrer bekymring, så tar vi oss tid til å se på hvordan status er, så får heller min bedre halvdel klare seg uten meg en natt. Men vi foretar oss ikke noe uten at det er bekreftet med faktiske forhold. Analysen viser at det er et "winning team", så spørs det om vi skal endre totalt på det, eller bygge videre på det.

 

Det påstås at kategorier er i ferd med å dø, mens aktiviteten til brukerne forteller noe helt annet. Til tross for ustabilt forum, som plager vettet av oss, og at det er juni/juli, som er forumets desidert bunnivå normalt sett og det i tillegg er pause i internasjonal fotball, så går fotballforumet motsatt vei enn resten av forumet. Evalueringen av det siste halvåret viser ikke annet enn en suksess utover hva som var ventet. Det er ingen nedgang å spore.

 

Sportsforumet har passert kulturforumet og er i ferd med å gå forbi spillforumet. Juni var den beste måneden, takket være Fotball-VM. Om veksten fortsetter vil ikke dagens kategoristruktur makte å holde på den økende mengden aktive tråder, vi vil da oppleve kvelning. Det er et luksusproblem, for forumaktivitet generelt sett har stagnert ellers.

 

Norsk fotball er usikker, men her er det for tidlig å si noe. Juli måned er tilbake til normalen, det er mai og juni som var dårlige. Men som sagt, det skal vi evaluere ved sesongslutt, nå er det internasjonale kategoriene som er under lupen.

 

Når jeg er ferdig med rapporten så skal dere få se hva som er tilfellet for fotballkategoriene i det halvåret vi har prøvd dette ut. Jeg vil anta det er noe som alle er interessert i å se på før man gjør seg opp en skikkelig formening.

 

Angående PL-kategori så forstår jeg det slik at den skal brukes til å diskutere PL. Den er grei, der misforstod jeg litt. Angående klubbkategoriene så er det som nevnt tidligere for mye aktivitet til at de kan flettes sammen med en PL-kategori, tallene er glassklare på at PL-kategori vil drukne i tråder om man fortsetter med dagens trend.

 

Det kan også være en ide å ha en EM-kategori først som sist. VM-kategorien var en stor suksess og det kan jo være en fordel med en EM-kategori som varer frem til sluttspillet er ferdig. Verdt et forsøk i hvert fall :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Angående klubbkategoriene så er det som nevnt tidligere for mye aktivitet til at de kan flettes sammen med en PL-kategori, tallene er glassklare på at PL-kategori vil drukne i tråder om man fortsetter med dagens trend.

Det er jo nettopp det man ikke vil. Flettes det sammen til en egen PL-kategori vil vi ha 4 tråder med stor aktivitet. Vi vil også ha noen enkelte tråder som går litt mer i dybden som Game sier. Det er vel underkategorien "Kamptråder" som evt. vil druknes, men jeg ser ikke på dette som noe problem da trådene i denne kategorien uansett bare vil benyttes noen få dager hver.

Lenke til kommentar

Mao så opprettes det ikke en PL-kategori før du har laget en rapport? Særdeles skuffende, for det vet vi begge at kan ta tid...

 

2%? Skal like så se hvor mange lesere dette forumet har om en 10-12 aktive brukere tar ferie i en mnd. Da er det ingenting å lese på, ergo ingen treff på siten, Dotten. Det er vi som skriver og leser i fotballforumet på daglig basis som har økt aktiviteten som følge av vårt engasjement rundt klubbkategoriene og som sådan har skaffet forumet flere brukere (lesere eller what ever).

 

Du virker i overkant oppslukt av de kvantitative tall. Om du tenker etter så er det en smule provoserende for oss som har formet fotballforumet dersom en anonym prosentandel, som aldri bidrar, skal få bestemme utfallet av denne debatten. Det blir jo ikke færre tråder eller mindre deltagelse av å opprette en ekstra kategori og flytte over 5-6 tråder, noe VM-og klubbkategoriene er et strålende eksempel på. Jeg ser mao ingen argumenter imot en Premier League kategori.

 

Og nei, det er ikke viktigst av alt at mange leser hva vi skriver. Det viktigste er at det er artig å skrive på forumet. Når et slående flertall da tror det blir enda artigere med en PL-kategori, burde det være enkel hoderegning for ledelsen. Igjen, når vi ønsket forandring sist, fikk dere betalt for å lytte til brukerne. Det er ingenting som tyder på at det vil være noe anderledes nå.

 

"Den er grunnen til at jeg satt oppe til halv fem i natt og foretok en grundig analyse, tre uker før tiden"

 

Jeg håper da ikke at vi må vente tre uker før rapporten din er sluttført også?!? Da starter nemlig PL...

 

Points: Tror du er nokså alene om å ønske å gå tilbake til slik det var. Mht dataene vi får og det Dotten skriver, så tror jeg du bare kan glemme det først som sist. For å være litt brutal. Jeg er enig i grunnprinsippet ditt og det tror jeg vi oppnår etter "min" modell. Vi kan bruke PL-kategorien slik vi brukte fotballforumet før, bare at vi har en klubbkategori også.

 

PS: Et subfora til kamptråder er nok ikke dumt. En veileder kan da få hovedansvar med å flytte foreldrede tråder over i et akrivfora når aktiviteten i de respektive tråder er omme.

Endret av Game
Lenke til kommentar

Mao så opprettes det ikke en PL-kategori før du har laget en rapport? Særdeles skuffende, for det vet vi begge at kan ta tid...

 

Det har jeg ikke skrevet. Som sagt har jeg skrevet at nødvendige endringer skal gjøres før seriestart.

 

2%? Skal like så se hvor mange lesere dette forumet har om en 10-12 aktive brukere tar ferie i en mnd. Da er det ingenting å lese på, ergo ingen treff på siten, Dotten. Det er vi som skriver og leser i fotballforumet på daglig basis som har økt aktiviteten som følge av vårt engasjement rundt klubbkategoriene og som sådan har skaffet forumet flere brukere (lesere eller what ever).

 

Nå er jeg selv blant de 2% og vet dette utmerket godt. Men jeg har også jobbet med forum lenge nok til å vite hvilken feil man ikke begår. Kategorier må legges opp utifra brukernes adferd først og fremst. Adferden viser økt aktivitet og voksende mengder tråder. Dette må vi ta hensyn til.

 

Om du blir provosert av at jeg legger ned mangfoldige timer i å kartlegge og få en oversikt over hvordan forumet vårt brukes, et fotballforum jeg forøvrig selv bruker meget aktivt, for å gi dere data til å foreta en god nok oppsummering av tingenes tilstand får jeg heller leve med.

 

De 2% har jeg personlig sørget for blir bedre ivaretatt på dette forumet ved å innføre både veiledere og tatt inn brukere som administratorer, fremfor at det sitter folk uten interesse i forumet. På denne fronten er det for tynt for sportsforumets del, men det skal vi fikse på nå i sommer. Det skal litt til for å hevde at vi ikke tar hensyn til de skikkelige entusiastene, poenget mitt er at vi ikke begår tabben å ignorere de 98% andre. Det er arroganse selv en bergenser som jeg ikke kan leve med og vi har brent oss på det før.

 

Det er vår jobb å sjekke hvordan status er og det er vår jobb å legge til rette for at folk vil diskutere. Det er her fremmet påstander som heldigvis ikke kan spores opp i faktaene som foreligger, som nå kan gi meg litt bedre nattesøvn. Samtidig er det ting som må tas tak i, eksempelvis ønsket PL-kategori og at det må veiledere inn her for å få involvert entusiastene.

 

Sportsforumet er i veldig god helse akkurat nå, bedre enn noensinne. Vi har entusiaster som vil ha forbederinger og det er hva vi fokuserer på akkurat nå.

Lenke til kommentar

Points: Tror du er nokså alene om å ønske å gå tilbake til slik det var. Mht dataene vi får og det Dotten skriver, så tror jeg du bare kan glemme det først som sist. For å være litt brutal. Jeg er enig i grunnprinsippet ditt og det tror jeg vi oppnår etter "min" modell. Vi kan bruke PL-kategorien slik vi brukte fotballforumet før, bare at vi har en klubbkategori også.

Jeg klarer ikke helt se hvor jeg er ganske alene her?

 

1. Jeg er ALDRI alene. :nei:

2. Jeg ønsker som sagt en felles PL-kategori, da med hovedsakelig Café-trådene som hovedtråder for hver klubb, men også andre tråder med unntak av unødvendige tråder som spillertråder osv. + en egen subkategori for kamptråder.

Lenke til kommentar

Kan det være en ide å avvente litt angående kamptråder i egen underkategori? Om det blir mange så må det på plass, men i første omgang prøve det i PL-kategorien? Om andre tråder drukner i en stor mengde kamptråder så vet vi hva som må gjøres, men vi kan jo ta et steg om gangen.

 

Det at kamptrådene forsvinner ut av klubbkategoriene kan også ha noe å si for om hvilken der som skal overleve, i hvert fall for Chelsea sin del. Men det er litt vanskelig å si før vi oppretter PL-kategorien og flytter over kamptrådene.

 

Tenkte jeg tar og oppretter Premier League kategorien nå først, flytter klubbkategoriene over der som underkategori. Så ser vi hva som skal gjøres med internasjonal fotball, det som haster mest er Premier League-kategorien.

 

Høres det ut som en plan?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...