Gå til innhold

Test: Siljes fotoeksperimenter


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette blir spennende. Er omtrent i samme båt nå, har nettopp tatt opp igjen fotografering for fullt :)

 

Håper at fokuset senere blir mer på bildekritikk; komposisjon, lys, tips ol. Ble litt for mye krangling om utstyr her, virker som om det er noen som er misunnelige på at andre unner seg noe ekstra som de mener er unyttig for den personen.

 

Og så håper jeg om innleggene til artikkelforfatteren skal komme i dette forumemnet, håper jeg at det blir linket til hennes “kommentar/artikkel” i selve artikkel. Kan fort bli mange sider å lese igjennom her innocent.gif

Lenke til kommentar

Håper at fokuset senere blir mer på bildekritikk; komposisjon, lys, tips ol.

Helt enig. Bilder, resultatene, det er det som teller.

 

Ble litt for mye krangling om utstyr her, virker som om det er noen som er misunnelige på at andre unner seg noe ekstra som de mener er unyttig for den personen.

Hvis det er meg du sikter til, så er jeg ikke misunnelig ;) Jeg kan ta meg råd hvis jeg vil. Men jeg legger merke til at de som roper høyest om at en 5D MK II krever L optikk, er også de som er fraværene på bildetrådene og utfordringene våre.

 

Personlig, så driter jeg i hva folk har, så lenge de tar bilder,gjerne gode, og deler de med oss. Og lærer de noe under ferden og vi ser progresjon i bildene, så bør vi alle være fornøyd.

Lenke til kommentar

Hvis det er meg du sikter til, så er jeg ikke misunnelig ;) Jeg kan ta meg råd hvis jeg vil. Men jeg legger merke til at de som roper høyest om at en 5D MK II krever L optikk, er også de som er fraværene på bildetrådene og utfordringene våre. (...)

 

Næh, sikta ikke til noen spesielle. Tok bare noen under én kam harhar.gif

Lenke til kommentar

Utrolig at du skjender det huset med noe så simpelt som den 50mm plastsaken (som i seg selv er et glimrende stykke optikk i forhold til pris) En 5D2 skal ha "L" optikk, Spar til L versjonen av 50mm, her koster den rundt 1400$. Ville du satt 155/60/15 på en Lamborghini? Isåfall, hadde du da fortalt om det til den lokale Lamborghini klubben?

 

Er så jævli stiv denne kjærra, må få på litt ekstra gummi for å mjuken opp!

 

 

Men i all seriousness, det finnes så absolutt akseptable alternativer under det aller beste Canon greier levere. Sigma 50mm f1,4 eller kanskje noe mer jålete Zeiss sin 50mm f1,4?

 

Men om det gjør at du tar "bedre" bilder? Neppe...

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

 

Har du hørt om pixeltetthet?

 

Ja, jeg har hørt om pixeltetthet. Jeg har imidlertid aldri lest noen tester eller artikler som sier at dette er et problem med 7D og andre objektiver enn feks 18-55,28-135 og 55-250. Disse objektivene er da heller ikke aktuelle for 5DmkII.

Så vidt jeg vet, benytter et crop-kamera senter av objektivene (kremen av glasset), pga mindre sensor, mens FF benytter en mye større del av glasset. Dersom man benytter samme objektiv på begge kameraene, antar jeg at problemer med optikken vil vise seg først på 5DmkII og ikke på 7D (EF-objektiver).

Det ville da vært interessant at du/dere henviser til helt konkrete objektiver der diffraksjon utgjør et problem mht pixeltettheten til 7D. -Og da selvsagt objektiver som kan benyttes på begge kameraene (dvs ikke EF-S). Påstanden er at 5DmkII er vesentlig mindre kresen på glasset enn 7D, og da må man kunne utbe et mer utførlig svar enn "har du hørt om pixeltetthet"...

Lenke til kommentar

 

Har du hørt om pixeltetthet?

 

Ja, jeg har hørt om pixeltetthet.

 

7D krever mer av området den bruker, 5d (Mk II) krever nødvendigvis mer av området crop-kameraer ikke bruker, men for veldig mange motiv er ikke kant/hjørneskarphet så kritisk.

Lenke til kommentar

Høres ut som ett flott initiativ Silje. Håper amatører som meg også har noe å lære.

 

Jeg er vant med at kamera tar styringen.

 

Har hatt ett Canon Powershot S2 IS, som jeg var utrolig fornøyd med inntil det ikke tar batterier lengre. Så synd at Canon ikke lagde det en tanke mindre batterihungrig!!! Så det ligger å støver nå, kanskje for alltid.

 

For å få digitalkamera igjen så kjøpte vi oss ett Canon EX-Z90, hvor å spare penger, men ikke å kompromisse for mye på kvalitet var hovedhensikten med kjøpet. Så ett rått Sony-kamera som virket veldig bra på responsen i nesten samme "hus-størrelse", men det kostet litt mer enn en ekstra laks.

 

Vi kan alltids forbedre oss på utstyr senere, når det kommer masse nytt snacks som har falt nok i pris.

 

Nylig skaffet jeg meg ny mobiltelefon også, det var en Samsung S8500 Wave, hvor jeg har kun sett bilder på telefonens skjerm foreløpig. Men, det ser lovende nok ut på skjermen for å si det sånn. Kan være ett fint støttekamera, når en ikke setter så strenge krav. Skal bli moro å se bildene på PC-skjerm, og kanskje å ta en blekkutskrift i A4 fra telefonen.

 

Har også ett speilrefleks for gammeldags film liggende, som ble kjøpt for en god pris rett før slike kameraer ikke ble særlig etterspurt lenger på grunn av de mange årene med konkurranse fra digitalkamera. Spørsmålet blir, hvor lenge gidder de å fremkalle disse filmrullene i butikk?

Endret av G
Lenke til kommentar

Første tips jeg ser, er at du skal trykke på utløser knappen, ikke den "snurre/program hjulet" som du gjør på bildet....lol ;)

Nåda.. man bruker ofte det hjulet mellom bildene uten å ta kameraet fra øyet, man ser jo infoen i dislpayet. At hun bruker det slik viser jo bare at hun begynner å bli vant med kameraet.

 

Jeg gleder meg til å følge med. Og hvem har vel ikke kjøpt seg alt for dyrt utstyr til at det kan forsvares ovenfor venner? De har jo ikke peiling, og syns gjerne en telefon duger.

Lenke til kommentar

Første tips jeg ser, er at du skal trykke på utløser knappen, ikke den "snurre/program hjulet" som du gjør på bildet....lol ;)

Nåda.. man bruker ofte det hjulet mellom bildene uten å ta kameraet fra øyet, man ser jo infoen i dislpayet. At hun bruker det slik viser jo bare at hun begynner å bli vant med kameraet.

 

Så er det ikke en 5D Mark II hun holder på bildet heller ;) Det der ligner jævlig på en 400D ;)

Lenke til kommentar

Ok, så da var den til meg da Snodig. Har ikke sett så nøye på bildet før jeg skrev det, og når jeg så på det nå så ser jeg ikke det da heller. Altså hva det er for kamera. Uansett så er det flisespikking. Har man blitt vant til et kamera med et sånt hjul og går over til en annen modell som også har sånt hjul så er det raskt inne allikevel. (Nå vet jeg heller ikke om 5DII har det, og i tilfelle det ikke har det .. så skrev jeg bare en kommentar til den som skrev at man ikke brukte hjulet under fotografering. Jeg bruker både det og tommelhjulet på mine kameraer uten å ta det fra øyet.)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...