Gå til innhold

Test: Siljes fotoeksperimenter


Anbefalte innlegg

Pen jente, synd det store stygge kameraet dekker mestparten av henne.

 

 

Hjelper lite å ha et fint kamera når man ikke tørr å ta bilder av folk. Skal man fotografere mennesker må man ha det i kjeften også. Vi har sett en del mindre gode bilder der fotograf og modell ikke eier et fnugg av kjemi mellom dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pen jente, synd det store stygge kameraet dekker mestparten av henne.

 

 

Hjelper lite å ha et fint kamera når man ikke tørr å ta bilder av folk. Skal man fotografere mennesker må man ha det i kjeften også. Vi har sett en del mindre gode bilder der fotograf og modell ikke eier et fnugg av kjemi mellom dem.

Link?

Lenke til kommentar

Det tenkte jeg og, men ville ikke ta motet ifra alle de stakkars kåtingene her ;)

 

Edit: Men om man er så nysgjerrig på hvordan hun ser ut etter å ha fått knust drømmene sine i posten over, man kan jo alltids sjekke fb.

 

Edit2: @ Silje: Vær så god for alle facebookstalkerene du får fremover.

 

Edit3: For dere som ikke gidder å sjekke, Silje er over middels interessert i soving, liker sivert høiem, og bor i Bergen.

Kilde: FB

Endret av sn0dig
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på en god eller dårlig hammer, eller en god eller dårlig skrutrekker. Vet ikke hvor mange ganger jeg har trekt meg i håret på grunn av dårlig verktøy.

 

Prøv å skriv navnet ditt i et tegneprogram med en mus, derretter med et tegnebrett. Et godt verktøy gjør jobben bedre og enklere.

 

Hva om Silje har glemt stativ og det er mørk, med 5D kan hun bruke en høyere iso istedenfor å få et undereksponert eller skurrette bilde eller støyete bilde. Med et bedre kamera vil bildene hennes bli "bedre", men det kunstneriske aspektet i bildene vil fortsatt ligge hos fotografen.

Lenke til kommentar

Første tips jeg ser, er at du skal trykke på utløser knappen, ikke den "snurre/program hjulet" som du gjør på bildet....lol ;)

 

Haha, la meg bare poengtere en gang for alle at bildet er et illustrasjonsbilde fra en bildebank, det er ikke meg :)

Lenke til kommentar

Det tenkte jeg og, men ville ikke ta motet ifra alle de stakkars kåtingene her ;)

 

Edit: Men om man er så nysgjerrig på hvordan hun ser ut etter å ha fått knust drømmene sine i posten over, man kan jo alltids sjekke fb.

 

Edit2: @ Silje: Vær så god for alle facebookstalkerene du får fremover.

 

Edit3: For dere som ikke gidder å sjekke, Silje er over middels interessert i soving, liker sivert høiem, og bor i Bergen.

Kilde: FB

 

Tusen takk! :p

Lenke til kommentar

Nå står det vel ingenting i artikkelen om at hun ikke kan noen ting, det kan være at hun behersker blenderåpning, lukkertid, iso og manuell blits i blinde?

Sant nok. Men slik jeg tolket artikkelen, så stod det mellom linjene at hun ikke akkurat var proff heller.

 

Man bør ihvertfall vite hva et 5D II er i stand til, og hva det ikke er i stand til før man kjøper det. Men det kan godt være at hun vet det til tross for at hun sier at hun vil lære seg å bruke kameraet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Man bør ihvertfall vite hva et 5D II er i stand til, og hva det ikke er i stand til før man kjøper det.

Det er vel så viktig å vite hva ens nåværende kamera er i stand til før en atr neste steg på stigen. Dersom en ikke vet hvorfor eller hvordan en skal stille blender er det lite poeng i å kjøpe et bedre kamera for å oppnå smalere DOF.

 

Lysegenskaper kan f.eks økes med nytt glass, blitz + diffuser og i tillegg kompanseres med holdeteknikker, husets ISO egenskaper er ikke alt. Selv det å ta et skritt til siden (enten motivet eller fotografen) kan påvirke resultatet drastisk.

 

Dessuten er det viktig å bevare konsentrasjonen (evnen til å gjøre tingene til rett tid.) for å oppnå et best mulig resultat. Det har tatt meg lang tid og mye trening for å komme så langt at kamera innstillinger og posisjonering nærmest skjer automatisk. Mye mental jobbing for ikke å la seg stresse til å glemme noe.

 

Det er først når en stadig vekk når grensene at en trenger noe som strekker dem.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar

Jeg er også litt utstyrs interessert. Jeg hadde 350D i noen år og ville ha noe større, opp en klasse og fant 40D som jeg var kjempefornøyd med. Men det å gå opp i klasse gav også på nye utfordringer. 350D som jeg kunne alle innstillingene i blinde på og så et nytt kamera med andre instillinger som jeg måtte lære meg. Såg at det var mer opp til meg hvor gode bildene ble og viktig å lære seg kameraet godt.

Har hatt det kameraet en god stund nå, og lukter på 7D/5D men ser jo at 550D gir så gode bilder at det er vanskelig for de fleste å forsvare prisen. Tenk alt det utstyret (linser, stativ etc,etc) du kan kjøpe for mellomlegget mellom 5D og 550D. Men det er vel kanskje å sammenligne en velutstyrt toyota mot en ferrari...

 

Likevel blir det nok opp på fullformat neste gang for meg også.(vil ha ferrari jeg også) Men først må jeg bare vokse litt mer med det kameraet jeg har, bli enda litt bedre fotograf, jeg føler jeg må gjøre meg fortjent til å eie et slikt kamera. Men det skader jo ikke å kjøpe optikk som også vil fungere på et fullformat slik at den dagen jeg oppgraderer så blir kostnaden minst mulig.

 

Men når det gjelder investeringer seg jeg at de beste investeringene jeg har hatt har vært fotobøker og blader, det er kanskje det som har gitt bildene mine størst løft, i tillegg til det å få mest mulig kvalitetstid med kameraet.

Lenke til kommentar

Gleder meg til å se kamerahusene på speilrefleks og objektiver krympe i størrelse og pris. Bedre sensorer med mindre tverrsnitt taler for mindre kamerahus og objektiv. Det vil jo gjøre hverdagen enklere ved at en drasser på færre gram (kilogram).

Endret av G
Lenke til kommentar

Gleder meg til kamerahusene på speilrefleks og objektiver krymper i størrelse og pris. Bedre sensorer med mindre tverrsnitt taler for mindre kamerahus og objektiv. Det vil jo gjøre hverdagen enklere ved at en drasser på færre gram (kilogram).

Øh. Kjøp FourThirds-kamera (eller mFT hvis du klarer deg uten speilrefleks)?

 

Tviler på at noen av de andre systemkameraleverandørene kommer til å gå vekk fra dagens APS-C-løsninger (pluss 135-format i Nikon, Canon og Sonys tilfeller). Det finnes alt for mye optikk og tilbehør til de eksisterende systemene til at det er ønskelig å erstatte dem.

 

For øvrig er det rimelig begrenset hvor mye mer man har å gå på med tanke på sensorytelse med dagens teknologi (Bayer-sensorer basert på konvensjonell silisiumteknologi). Skal man få noe nevneverdig bedre ytelse trengs det et paradigmeskifte. Mulig svart silisium er fremtiden, men det blir nok en stund til vi ser noe basert på det (og det vil nok ikke føre til noen utskiftning av fatninger og optikk).

Lenke til kommentar

Digitalfotografering er jo ett stjerneeksempel på folks vilje til å bytte utstyr. Jeg tenker at når det neste er modent nok, så er det også det folk kommer til å legge pengene sine i.

 

Takk for at du nevner noen mulige kandidater. Vi har jo såvidt fått høre litt om det i form av noen drypp her og der.

 

Jeg forventet ikke at løsningen var moden riktig enda, heller. ;)

Lenke til kommentar

 

Har du hørt om pixeltetthet?

 

Ja, jeg har hørt om pixeltetthet. Jeg har imidlertid aldri lest noen tester eller artikler som sier at dette er et problem med 7D og andre objektiver enn feks 18-55,28-135 og 55-250. Disse objektivene er da heller ikke aktuelle for 5DmkII.

Så vidt jeg vet, benytter et crop-kamera senter av objektivene (kremen av glasset), pga mindre sensor, mens FF benytter en mye større del av glasset. Dersom man benytter samme objektiv på begge kameraene, antar jeg at problemer med optikken vil vise seg først på 5DmkII og ikke på 7D (EF-objektiver).

Det ville da vært interessant at du/dere henviser til helt konkrete objektiver der diffraksjon utgjør et problem mht pixeltettheten til 7D. -Og da selvsagt objektiver som kan benyttes på begge kameraene (dvs ikke EF-S). Påstanden er at 5DmkII er vesentlig mindre kresen på glasset enn 7D, og da må man kunne utbe et mer utførlig svar enn "har du hørt om pixeltetthet"...

 

Vel, verden er noen ganger enklere enn man tror. Jeg har både 5DII og 7D og ja, turboungdommen 7D er uten tvil mer kresen på optikken enn den gamle bestefaren. Det som betyr mest er allikevel brukeren, dvs hva man synes er ok kvalitet på resultatet. Ser man det som et bilde, inntrykk - får man ok bilder utav begge med det meste man henger på. Må man analysere enkeltpikslene, blir man aldri fornøyd uansett.

 

Tor

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...