Gå til innhold

Test: Siljes fotoeksperimenter


Anbefalte innlegg

Nå står det vel ingenting i artikkelen om at hun ikke kan noen ting, det kan være at hun behersker blenderåpning, lukkertid, iso og manuell blits i blinde?

Sant nok. Men slik jeg tolket artikkelen, så stod det mellom linjene at hun ikke akkurat var proff heller.

 

Man bør ihvertfall vite hva et 5D II er i stand til, og hva det ikke er i stand til før man kjøper det. Men det kan godt være at hun vet det til tross for at hun sier at hun vil lære seg å bruke kameraet.

 

Tja, synes slike utsagn er nonsen egentlig. Selv 5DII er kun et kamera, ikke ånden i statusbagen. Det er ikke vanskeligere å bruke 5DII enn 400D som hun hadde før.

 

Det hele koker ned til det vanlig: "Det finnes ræva fotografer med alltid siste og dyreste greie - og det finnes fotografer med mobilkamera som skaper prisverdige inntrykk".

 

Tor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den beste lærdommen er den du selv skaper deg, og ikke den andre gir. Bortsett fra noen enkle tekniske greier er det ingen mal å følge dersom du ønsker å utvikle ditt eget potensiale og din egen unike stil.

 

Din egen kreativitet er den som alltid vil sette grensene, og strekke de. Verktøyene har du, og resten fylles på for hvert klikk du gjør. Ikke la andre styre din egenutvikling, til slutt kan slike påvirkninger bli en hemsko for din egen kreative tenking. Og: Klikk i vei, ikke bli kjip på avtrekkeren!

 

Tor

Lenke til kommentar

Fornuftige ord fra TorVidle!

Akkurat slik tenker jeg også. Det tok ikke så lang tid å lære det meste av grunnlegende teknikk, regler, osv men de gode bildene, som jeg ble fornøyd med, kom ikke før jeg begynte å gjøre ting på min egen måte. Teknikken og reglene ligger alltid i bakhode når jeg tar bilder, men det er ikke det jeg fokuserer på. Det samme gjelder utstyr. Hvis jeg ikke klarer å få bilder jeg er fornøyd med ved hjelp av det utstyret jeg har, så hjelper det heller ikke mye å kjøpe nytt. Selvsagt er det mange situasjoner der jeg kunne tenkt meg annet utstyr, men i slike situasjoner så tvinger det meg til å tenke alternativt og ofte gir det veldig spennende bilder. Hvis jeg hadde trodd at en 5DII hadde gjort meg til en mye bedre fotograf enn mitt 40D, så hadde jeg kjøpt det i dag sammen med en sekk L-optikk.

Lenke til kommentar

Nå bruker jeg 7D fordi jeg har behov for cropfaktorn, bildekvaliteten på de to er jo svært lik, iallefall opp til og med A3+ utskrifter.

Men her som med 5D mkll så kreves det god optikk for å rettferdigjøre kameraets muligheter og går en til det skritt å skaffe seg et kamera i denne klassen så mener jeg det er en selvfølge at en også kjøper optikk deretter, ellers kan en like godt holde seg på entrymodellene (uten at jeg dermed sier noe stygt om dem )

Lenke til kommentar

Pling!

Ikke for å mase..... men nå har det gått en uke.

:whistle:

Venter på neste artikkel i spenning.

:)

 

mvh

Xpresso

 

Pling!

Først var målet å bruke én uke på hver artikkel/blogginnlegg. Det bestemte vi oss imidlertid for å droppe, siden noen av prosjektene krever mye tid, mens andre er enklere. I tillegg kommer det an på for eksempel vær og generelle fotomuligheter jeg måtte ha i løpet av prosjekttiden. I tillegg nekter jeg å publisere et "prosjektresultat" med bare bilder jeg mener er for dårlige. Jeg må nesten få til noe som (til en viss grad, i det minste) kan rettferdiggjøre både kjøpet av kameraet og denne artikkelserien :)

 

Men, det er ikke mange dager til den neste kommer nå!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg må nesten få til noe som (til en viss grad, i det minste) kan rettferdiggjøre både kjøpet av kameraet ...

He, he... jakten på gode bilder kan ha de underligste motiver.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...