Gå til innhold

4 norske soldater drept i Afghanistan!


Bør vi nå trekke oss ut av Afghanistan?  

174 stemmer

  1. 1. Bør vi nå trekke oss ut av Afghanistan?



Anbefalte innlegg

Når vi har kapasitet til å sende de beste soldatene, hvorfor da sende andre?

Selvsagt et valid point, men det finnes jo dyktige folk blandt utskrevne, rep.soldater, osv. også :)

Selvfølgelig finnes det dyktige folk blant disse, og disse har da muligheten til å reise ut. Skjønner ikke helt argumentet ditt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når vi har kapasitet til å sende de beste soldatene, hvorfor da sende andre?

Selvsagt et valid point, men det finnes jo dyktige folk blandt utskrevne, rep.soldater, osv. også :) [...]

Men hvem av de er det? Om du tvangsutskriver folk får du alle, ikke bare de beste. (og plukker du ut de "beste", vil veldig mange score dårlig på forsvarets tester med vilje for å slippe) I tillegg blir tvangsutskrivning stadig mer upopulært og vanskligere å forsvare, uavhengig av hva folket skal brukes til. Værneplikt er effektivt om det du trenger er hundretusenvis av dårlig utrustede folk til lavest mulig kostnad, til alle andre formål er værnepliktshærer ganske udugelige greier. Værneplikt duger egentlig bare til invasjon (enten for å invadere eller til å stoppe en invasjon) og invasjonsdelen av Afganistan "krigen" er over for leeenge siden (sånn ca. 2002?)

Lenke til kommentar

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10003481

 

Norske styrker er med å befri en landsby under beleiring. Er nok ett av flere eksempler på at det er mer enn lojalitet som gir Taliban makt.

 

Jeg lurer på hvem opprørerne er, jeg. Er de selv i fra området og landsbyen? Hvem i landsbyen kjemper sammen med norske styrker og de korrupte ANP styrkene?

 

Og hva tenker folk flest der nede når Karzai sier at han kanskje vil gå over til taliban...... :!: Vil de ta sjansen på å satse på feil hest? VIl de ha utlendinger i sitt eget land overhode?

 

La oss komme oss vekk derfra snarest mulig!

Lenke til kommentar

I og med at sikkerhetsstyrkene fikk støtte av lokal milits og byen hadde vert beleiret lenge ser det da ut til at det var utenforstående, men kjenner jeg afghanerne rett var det nok ett element av maktkamp internt. Men har jo vert saker tidligere der landsbyer har kjempet for å holde Taliban ute. Er jo ikke så populært at de kommer og krever skatt i hytt og gevær.

 

Folk flest tenker vell at de skal klare seg best mulig og tjene mest på det selv, derfor støtter de nok ofte sterkeste part. Hvem nå enn det måtte være.

 

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=10003499

 

Det etterlyses utstyr og kompetanse på C-IED fronten. Bla. snakkes det om MRAPer og lignende. Tviler på at det er veien å gå men vi får se.

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å se et program som går på discovery, en britisk dude som følger britiske soldater i Afghanistan.

Du får et større overblikk over det.

Media dekker det meste av konflikter, men de fokuserer lite på hvor mye Afghanistan har forandret seg på den tida de har vært der nede.

Lenke til kommentar

Tre britiske soldater skutt og drept av afghansk politirekrutt. Norske medier har ikke skrevet noe om det ennå, men de er vel sure av en eller annen grunn.

 

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk/10610068.stm

 

Det skjer drap i Afghanistan hver eneste dag. De fleste havner som regel bare som en liten notis, mens de som angår Norge får større oppslag. I starten av krigen fikk hvert enkelt drap mye større oppmerksomhet av naturlige grunner, da det ikke var like hverdagslig. Hvor ofte ser du oppslag om døde etter sult eller tørke i Afrika, mens når en person dør i Europa får du vite det samme dag, og skjer det i Norge får du vite det i løpet av den påfølgende timen. Hadde det død tusenvis i England hver eneste dag pga sult/drap hadde det nok gått av moten etterhvert som det ikke var like sensasjonelt. Mediavitenskap 101.

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å se et program som går på discovery, en britisk dude som følger britiske soldater i Afghanistan.

Du får et større overblikk over det.

Dog, er en kjent sak at såkallte "embeded journalists" har en tendens til å filtrere/vinkle oppdragene de er invitert å delta på. Desverre er det få eller ingen journalister som reiser rundt på egen hånd, det ville sikret mer uavhengig rapportering.

 

 

Tre britiske soldater skutt og drept av afghansk politirekrutt. Norske medier har ikke skrevet noe om det ennå, men de er vel sure av en eller annen grunn.

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk/10610068.stm

Har skjedd lignende opptil flere ganger, og er vel bare tidsspørsmål før norske blir tatt av dage på samme måte..

 

Skal jo rekrutteres hundre-tusenvis av afghanere som blit tatt rett inn fra gata og blandt de er det garantert noen "tikkende bomber" som ikke sympatiserer med ISAF :ph34r:

Lenke til kommentar

Jeg tenkte på de store nettavisene og da som synlig sak.

 

Føler du at dette er en stor sak, så kjenner du lite til tilstandene i Afghanistan :)

Føler du at Nato nå har samme motstand som Sovjet hadde i sin tid, så gjør du også en stor ugjerning mot Sovjet's soldater. Opposisjonen som de to sloss mot kan på ingen måte sammenlignes.

 

Artikkelen var på førstesiden av utenriksnyhetene til Stavanger Aftenblad - jeg synes det var en korrekt plassering utifra nyhetens konsekvens for bladet's lesere. Saken er i all fall ikke stor nok til å kreve en førsteside plassering.

Føler du at din egen avis rapporterer nyheten dårlig, så er det vel mer opp til deg om hvorfor du leser en avis med "mann red på krokodille" som førsteside utenriks-stoff.

Lenke til kommentar

Anbefaler dere å se et program som går på discovery, en britisk dude som følger britiske soldater i Afghanistan.

Du får et større overblikk over det.

Media dekker det meste av konflikter, men de fokuserer lite på hvor mye Afghanistan har forandret seg på den tida de har vært der nede.

 

Ross Kemp har fulgt britiske soldater i to serier, absolutt verdt å se men er for gammelt og snevert til å gi deg en mer nyansert mening mener nå jeg.

 

Angående jøde hetsingen syntes jeg dette blir advart mot i omtrent samtlige tråder enkelte poster i å jeg lurer på hvor mange advarsler man egentlig kan få?

Lenke til kommentar

Dette er en tragedie og nå ble jeg litt satt ut. Rett og slett en tragedie dette her.

 

 

I tillegg kommer en AP-sympatisør fra NUPI og påstår at det bare er intellektuelle fra Oslo som nå vil kreve uttrekking av styrker.

 

AP-sjefen din Jan Egeland blir fornøyd nå tenker jeg.

 

 

http://www.aftenpost...icle3710859.ece

 

 

EDIT: fjernet rant....

 

Viss vi vil være med på leiken, må vi tåle steiken.

Hallo det er krig.

Folk skyter på kvarandre.

Av og til treffer faktisk kulene på det andre laget oss også. Det finnes ingen "GOD" mode der nede...

Kor mange hobby terrorister har dei ikkje fått fjerna kanskje? Du må sjå det positive i det.

Lenke til kommentar

USA/amerikanske spesialstyrker anklages for å ha bygd opp sin egen afghanske 300 manns militsia som er utenfor kontroll av afghanske myndigheter. De drepte bl.a. politisjefen i Kandahar og etpar politifolk. Videre beskyldes de for voldtekt, drap og andre stygge hendelser, noe av det begått sammen med amerikanske styrker.

 

"Brigadier General Ghulam Ranjbar, the chief military prosecutor in Kabul, has accused the US of creating an outlaw militia which allegedly shot dead Matiullah Qateh, the chief of police in the city of Kandahar"

 

http://www.guardian.co.uk/world/2010/may/16/afghan-prosecutor-arrest-warrant-us-officer

 

Til syvende & sist er kanskje Norge og andre isaf-land bare nyttige idioter? Jeg mener, er det ikke meningen at Afghanistan skal være et "samarbeids-prosjekt" mellom landene som deltar og formålet bl.a. å bygge demokrati og afghanske institusjoner som regjering og politi? Det gjør man neppe ved å danne militsia-grupper slik USA har "erfaring" med fra sør-amerika, som bare skaper mer død & kaos

 

Hvordan i huleste kan USA tillate å ta seg til rette på den måten?

 

Få norske soldater hjem nå sier jeg, for dette kommer bare til å bli mere skittent ;)

Lenke til kommentar

Landet blir bygd opp, gjennom å ikke la taliban terrorisere befolkningen

Men det er greit for deg at en USA-støttet militsia terroriserer sivile? Leste du forresten artikkelen i heletatt?

 

Ja, Norge bør komme seg ut for ting kan tyde på at USA har sin egen private agenda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...