Gå til innhold

4 norske soldater drept i Afghanistan!


Bør vi nå trekke oss ut av Afghanistan?  

174 stemmer

  1. 1. Bør vi nå trekke oss ut av Afghanistan?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Krigen i Afghanistan er en krig mot radikal Islam.

Radikal Islam er den formen for Islam som ble praktisert av profeten Muhammed, og det faktum at radikale muslimer kan rekruttere nye terrorister ved å presentere seg som "ekte Islam" og henvise til kjerneverdier og tekster i Islam beviser dette.

 

Vi burde høre på al-Qaida og andre terroristgrupper når de forklarer hva Islam er.

De sier at det ikke finnes radikal og moderat Islam, men at Islam er Islam.

Forskjellen ligger i om muslimene praktiserer det riktig eller ikke, som igjen definerer om de er gode muslimer eller ikke.

 

En omdefinering ville føre til polarisering, både mellom muslimer og andre grupper, men også innad i det muslimske miljøet. Det ville være en dyr pris å betale, men det er på tide at vi er ærlige om hva Islam er og slutter å stå med hodet i sanden. Dagens strategi basert på fornektelse vil ikke fungere i lengden.

 

Anngående trådens tema så vil jeg si at vi ikke kan trekke oss ut før jobben er ferdig og landet kan ivareta sin egen sikkerhet. Noe annet vil være et enormt svik mot Afghanistans sivilbefolkning og vil sette hele oppdraget i fare for å ha vært forgjeves.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er virkelig dumt det der. Jeg kan ikke se for meg en eneste god grunn til at de skulle legge ut alt uten å tenke seg om to ganger.

Nå tenkte de seg vel faktisk om både to og tre ganger før de publiserte materialene. De sier selv de har gått gjennom alt og at ingen "tystere" skal kunne identifiseres. Om de har fått fjernet alt er en annen sak, men jeg er rimelig sikker på at de tenkte seg nøye om først.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det var jo derfor 15.000 siders dokumenter ble holdt tilbake av Wikileaks, for å sikre at tystere ikke ble avslørt. Det som har blitt publisert, har blitt gjennomgått. Det er likevel sannsynlig at tystere blir avslørt gjennom disse dokumentene, i og med at Wikileaks ikke har den rette kompetansen til å bedrive dette arbeidet. Derfor tilbød de seg også å la Washington gå igjennom dokumentene på forhånd, et tilbud Washington ikke besvarte. Dette er dokumenter som burde vært publisert av krigsmaktene, da kunne de selv gått igjennom detaljene. Men når de ikke gjorde det, og forsøkte hemmeligholde alt, da får de tåle konsekvensene.

Lenke til kommentar

Nei, dette er slettes ikke dokumenter som burde vært publisert av NATO-land, dette er informasjon som er gradert av en grunn. Selvfølgelig er det et og annet dokument som kunne vært gradert lavere, og noen skandaler hvor sjefer har gradert informasjon for å redde sitt eget skinn, men i all hovedsak gjør dette at fienden får informasjon som det er svært uheldig at han har, uten at det har kommet særlig mye godt ut av det. Dette er målet helliggjør middelet-tankegang som i mine øyne er helt idiotisk, da det setter NATO-soldater i fare.

Lenke til kommentar

Det var jo derfor 15.000 siders dokumenter ble holdt tilbake av Wikileaks, for å sikre at tystere ikke ble avslørt. Det som har blitt publisert, har blitt gjennomgått. Det er likevel sannsynlig at tystere blir avslørt gjennom disse dokumentene, i og med at Wikileaks ikke har den rette kompetansen til å bedrive dette arbeidet. Derfor tilbød de seg også å la Washington gå igjennom dokumentene på forhånd, et tilbud Washington ikke besvarte. Dette er dokumenter som burde vært publisert av krigsmaktene, da kunne de selv gått igjennom detaljene. Men når de ikke gjorde det, og forsøkte hemmeligholde alt, da får de tåle konsekvensene.

Hemmelighold er nok en overdrivelse. Er tross alt, for det meste, snakk om saker som har blitt offentliggjort før. hva sivile skal med militære rapporter ser jeg ikke. Er også veldig ille om kontaktene, eller tysterne som du av en eller annen grunn kaller dem, blir utsatt for represalier av opprørerne. Kan ødelegge mye for forholdet mellom ISAF og de sivile. I såfall håper jeg de som har publisert og lekket dette blir kraftig straffet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...