Gå til innhold

4 norske soldater drept i Afghanistan!


Bør vi nå trekke oss ut av Afghanistan?  

174 stemmer

  1. 1. Bør vi nå trekke oss ut av Afghanistan?



Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lurt litt på følgende, -hvis det er for å forsvare Norge, hvorfor blir da ikke vanlige vernepliktige eller utskrevne soldater beordret til tjeneste der?[...]

 

Finnland prøvde det på Balkan på '90-tallet. Ikke videre vellykket ifølge de jeg har pratet med som var en del av det. (f.eks å hogge ned lokalbefolkning som "dimmetriks")

Umotiverte, eller kanskje til og med negativt motiverte, soldater har ingenting i internasjonale operasjoner å gjøre. Det er vanskelig nok når man har motiverte folk som, hvertfall når de kommer dit, har ambisjoner om å gjøre noe bra. Å prøve det med folk som er sterkt negative og ikke har noen annen motivasjon enn å prøve å ikke komme hjem i plastpose er en god oppskrift på å misslykkes.

Lenke til kommentar

Norske soldater som kommer hjem i kister burde være dekket av det Israelske flagget, ikke det norske.

 

Ellevte september ble iscenesatt av jøder.

 

Hahaha, jeg ler så jeg griner!

Hva skulle vi gjort uten dere på dette forumet :')

Hvem er "vi" ? utgjør dere en celle som overvåker dette forumet?

Endret av Hambro
Lenke til kommentar

Meg og en annen lurte om det var en antisemmetist som muligens hadde lagd flere kontoer på dette forumet for å gå til angrep mot jøder generelt.

Virker nå som denne er en del av kretsen ihvertfall.

Hvis du er hypp på å diskutere sånne løse påstander må du gjerne slenge med noen kilder, for det virker bare absolutt absurd.

 

9/11 er jo sagt å blitt utført av masse forskjellige personer, så at det kommer en til overrasker ikke meg i det hele tatt.

 

Ja, jeg jobber for IDF.

Endret av Muffinss
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fordelen med frivillige soldater, men i begrunnelsen for Norges deltagelse er §5 i Nato, "et angrep på en medlemsstat er å regne som angrep på alle medlemsstatene" (på bakgrunn av 9/11 hendelsen)

 

Jeg er egentlig retorisk når jeg spør, -når ble det frivillig og opp til hver enkelt norsk soldat å sjøl bestemme om han har lyst eller interesse av å forvare kongeriket mot angrep? Den luxusen hadde man neppe fått hvis russere rullet over grensen i nord, da måtte man trekke på seg grønne klær okke som. Den divergensen får meg til å mistenke at norske myndigheter innerst inne nok vet at Afghan-oppdraget ikke er en forsvarskrig.

Endret av Mekkus
  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]Den luxusen hadde man neppe fått hvis russere rullet over grensen i nord, da måtte man trekke på seg grønne klær okke som. [...]

Enkelt og greit fordi vi har råd til den luxusen. I tillegg er det to veldig forskjellige situasjoner. "Fredsbevarende" og "demokratibyggende" og sånne operasjoner krever en helt annen psyke hos soldatene enn "innvasjon". Det krever ganske forskjellige folk for de to tilfellene: "skyt alle med fiendens uniform" og "skap stabile forhold i landet, til innbyggerenes felles beste".*

 

*edit: merk at jeg ikke nevner noe om hvorfor "vi" prøver og skape stabile forhold akkurat i Afganistan...

Endret av M98kF1
Lenke til kommentar

Jeg skjønner fordelen med frivillige soldater, men i begrunnelsen for Norges deltagelse er §5 i Nato, "et angrep på en medlemsstat er å regne som angrep på alle medlemsstatene" (på bakgrunn av 9/11 hendelsen)

 

Jeg er egentlig retorisk når jeg spør, -når ble det frivillig og opp til hver enkelt norsk soldat å sjøl bestemme om han har lyst eller interesse av å forvare kongeriket mot angrep? Den luxusen hadde man neppe fått hvis russere rullet over grensen i nord, da måtte man trekke på seg grønne klær okke som. Den divergensen får meg til å mistenke at norske myndigheter innerst inne nok vet at Afghan-oppdraget ikke er en forsvarskrig.

 

Når vi har kapasitet til å sende de beste soldatene, hvorfor da sende andre? Vi ønsker da ikke flere døde og opponionen i Norge er antagelig ikke særlig positiv til at folk tvinges i krig.

Lenke til kommentar

Ellevte september ble iscenesatt av jøder.

Gleder meg til å se du dokumentere den påstanden der!

http://www.youtube.com/watch?v=Gh06KlWqv2U

Videoen er full av løse påstander hvor ingenting av det de sier blir dokumentert med troverdige kilder. Det at det finnes en video på Youtube som hevder at jøder sto bak 11 September er ikke et bevis i seg selv. Jeg ser at videoen linker til mange sider og videoer som hevder at jøder kontrollerer verden, som er en håpløs påstand som de enda har til gode å dokumentere med skikkelig bevis.

Jeg har (prøvd) å debattere med slike folk som deg før Hambro. Felles for alle som kommer med slike påstander er at de det gjør umulig å føre en saklig diskusjon hvor begge parter kommer med skikkelige kilder på påstandene sine. Viss jeg for eksempel skulle komme med en kilde som motbeviste det du sa så ville du ganske sikkert avist kilden min med å si at det er en "sionistisk propaganda", uavhengig av hva kilden faktisk var.

Det finnes dessverre et helt nettverk av mennesker som hevder at man kan gi jøder skylden for det meste som er galt her på jorden, disse menneskene publiser videoer, lager grupper og lager nettsider hvor de kommer med de mest utrolige påstander. Og støtter opp om hverandre i et forsøk på å "bevise" påstandene sine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Norske soldater som kommer hjem i kister burde være dekket av det Israelske flagget, ikke det norske.

 

Ellevte september ble iscenesatt av jøder.

 

Hahaha, jeg ler så jeg griner!

Hva skulle vi gjort uten dere på dette forumet :')

Hvem er "vi" ? utgjør dere en celle som overvåker dette forumet?

 

Nei det burde de ikke. "VI" i dette tilfellet regner jeg med at er alle andre på forumet (Kan forsovet også være 99% av befolkningen) som veksler mellom å le og riste på hodet når brukere som deg (og muligens de andre profilene dine?) kommer med den ene latterlige påstanden etter den andre uten noen som helst annen argumentasjon enn å kalle andre jøder og vise til en youtubefilm.

 

Igjen, om du er her på forumet for å spre jødehat og ditt eget verdensbilde så vær så snill å lag en egen tråd eller sleng deg med i en av konspirasjonstrådene. "9/11 var jødeterror" osv. hører ikke hjemme i denne diskusjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når vi har kapasitet til å sende de beste soldatene, hvorfor da sende andre?

Selvsagt et valid point, men det finnes jo dyktige folk blandt utskrevne, rep.soldater, osv. også :)

 

Nei, det koker nok ned til at myndighetene nok innser det ville vært helt uspiselig å kommandere/beordre ikke-frivillige til "forsvarskrig" i Afghanistan på det syltynne grunnlager vi er der.

 

"If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck, it must be a duck" :yes:

Lenke til kommentar

Når vi har kapasitet til å sende de beste soldatene, hvorfor da sende andre?

Selvsagt et valid point, men det finnes jo dyktige folk blandt utskrevne, rep.soldater, osv. også :)

 

Nei, det koker nok ned til at myndighetene nok innser det ville vært helt uspiselig å kommandere/beordre ikke-frivillige til "forsvarskrig" i Afghanistan på det syltynne grunnlager vi er der.

 

"If it walks like a duck, quacks like a duck, looks like a duck, it must be a duck" :yes:

 

Det finnes dyktige folk blandt disse ja, men faktum er jo at det vil bli dyrere å ta vernepliktige, utdanne dem masse ekstra for ett oppdrag, og så sende dem ut på gata igjen. Nettop dette er jo en av grunnene til at verneplikten er så dyr, og til at man taper mye penger på grenaderer som er kort tid i forsvaret. Å ha soldater i Afghanistan som ble tvunget ned vill i tilleg med ganske stor sikkerhet ført til at jobben ble mye dårligere gjort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...