Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

når bør 15åringen legge seg?


Anbefalte innlegg

Er du ute med venner bør du få lov til å styre leggetiden selv.

MSN og TV er derimot ikke rare grunnene til å holde seg våken, så der holder jeg med folka dine. Når du ikke sovner så tidlig på kvelden er det fordi du står opp sent. Det er faktisk bedre å legge seg elleve og stå opp syv enn å legge seg ett og stå opp ti. Men man skal ikkje sova burt sumarnatta, og hvem kan egentlig hindre deg i å ligge våken så lenge du gidder? Prøv bare å komme over sent-er-tøft-stadiet så fort som mulig.

Om det er rimelig av foreldrene dine å ville ha deg til køys samtidig med seg selv eller ikke, kommer jo også litt an på hvordan dere bor. Hvis de forstyrres av at du sitter og zapper er det helt greit at de vil ha det sånn.

 

jeg lider ikke av sent-er-tøft syndrom, men av det-er-ikke-vits-å-legge-seg-for-å-legge-seg syndromet... hvorfor skal jeg heller stå opp tidlig og legge meg tidlig? hva tjener jeg på det? og nei, de merker ikke at jeg sitter å "zapper" uansett, de sover...

 

og- jeg har ikke opptaksmulighet :)

de får sove selv om jeg sitter her..

Endret av diskutant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min bror som er 15 styrer dette selv, men med meg var de litt strengere, men når jeg var ute med venner var det ikke værre enn å sende en kjapp melding om at jeg ble litt sein, og nå når jeg er 18 og flyttet ut, vis jeg er hjemme i en helg og er på byn eller noe så sitter en av de halv våken til jeg kommer inn, men der og er det nå ikke værre en å sende en melding om at jeg sover hos en kompis eller noe sånt :)

Lenke til kommentar

Kommer jo an på når man står opp det...En 15-åring trenger vel antagelig 9-10 timer med søvn for å fungere optimalt, så da er det jo bare å regne seg fram til klokkeslettene...

 

00.30 - 10.30 = 10 timer.. det er nok, de ha ingenting imot at jeg står opp klokken halv 11.. det er tidlig nok.. så de ti timene har jeg i boks.

jeg føler de vil at jeg skal legge meg for å legge meg.. :hrm:

 

12:00-01.00

 

Ser ikke vitsen i å legge seg seinere når man er 15..

 

jeg har ingen problem med å legge meg så "tidlig".. det er sent nok for meg.. jeg har et ønske om å legge meg når jeg blir trøtt.. jeg står opp halv 11- 11 uansett...

 

forresten.. post i vei.. nå vil mamma at jeg skal legge meg :whistle:

 

så jeg får godta denne gangen..

 

kom med gode grunner dere! =)

Endret av diskutant
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer nok ganske bra, dine foreldre har ansvaret for deg og din oppdragelse helt til du flytter ut. De gjør alt de kan for at du skal bli ett godt menneske og "legger" deg ikke for å være kjipe, men fordi de mener at det er ett klokkeslett som passer for en i din alder. Har du noen veldig gode argumenter for å sitte oppe helt til kl 0300 feks? Må du chatte med folk eller se på cops? Klarer du deg ikke uten?

 

Jeg har selv vært 15 engang, og jeg skjønner frustrasjonen i å ikke få legge seg når man selv vil, men det er nå engang slik ett foreldre og barn forhold skal fungere, de bestemmer over deg inntil du er gammel og ansvarlig nok til å fatte dine egne beslutninger... Og for å innse èn ting, når du får deg en jobb etterhvert, eller du skal utdanne deg til noe, så vil det ikke være særlig lurt å sitte oppe til langt på natt..

 

Dine foreldre oppdrar deg etter sine egne erfaringer, du burde faktisk stole på dem, selvom det kan være jævlig kjipt til tider.

Lenke til kommentar

En annen ting er at på din alder kommer du sannsynligvis til å være sur på foreldrene dine uansett hva de gjør. Det kalles opprør, og det er sunt. Den viktigste grunnen til at du har lyst til å være sent oppe er faktisk at foreldrene dine ikke har lyst til det. Dette er bra, det er slik det skal være, men ikke tro det er noen ungdommelig lettsinn vi eldre mister som driver deg. Hadde du fått døgne etter hjertens lyst hadde du funnet deg noe annet å være sur for (enda surere grunnet søvnmangel), og i fremtiden ville du nok også kjeftet på foreldrene dine fordi de ikke lærte deg døgnrytme.

 

EDIT: Og bare for å gjenta: Ja, det er bedre å legge seg før midnatt, det svaret vil du få av alle søvneksperter. Så det er ikke å legge seg bare for å legge seg.

 

Jeg går faktisk og legger meg selv nå, fordi jeg synes det er så pyton å stå opp sent. Det er ikke bare noe jeg innbiller meg, de dagene suger.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Jeg styrte mine egne leggetider, både i ukedagene og helgene, fra jeg var 14. Nå var jeg stort sett fornuftig nok til å legge meg (les: gå på rommet) før 11, men satte ofte lenge oppe og så på TV, leste bøker eller hørte på musikk. Var stort sett aldri noe problem at jeg var ute med venner, så lenge det ikke gikk ut over skolearbeidet.

På sommeren gjorde jeg mer eller mindre som jeg ville hele døgnet. Hadde meldeplikt et par ganger iløpet av en dag, slik at de visste om jeg skulle ha middag hjemme eller ikke, utover det gikk det bare bra. Har da klart å vokse opp til å bli et relativt ansvarsfult menneske.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest millie

så lenge 15-åringen kommer seg opp når han eller hun må (til for eksempel arbeid) så ser jeg ingen grunn til å ha faste leggetider i sommerferien, og hvis 15-åringen kommer seg opp om morgenen og ikke har problemer med konsentrasjonen og prestasjonen utover dagen er det ikke vits i å ha faste leggetider på skoledager heller.

 

prøver han eller hun å være våken til klokka 5, for så å gå på skolen klokka 8, vil h*n kjapt finne ut at det går dårlig. har 15-åringen da så dårlig displin/dømmeevne er det greit å si ifra at det antageligvis er best om h*n legger seg på et tidligere tidspunkt.

 

da jeg var 15 år fikk jeg være våken (og til og med ute med venner - men det skal sies at jeg bodde i ei lita bygd hvor "alle kjenner alle") så lenge jeg ville i feriene, og ganske lenge på skoledager også. de ble litt sure hvis jeg snudde døgnet og var generelt lat (unngikk å rydde og sånne ting), men hvis jeg gjorde det jeg skulle brydde ikke de seg om når jeg la meg eller når jeg sto opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg mener nå det at 15 åring burde få lov til å justere døgnet sitt selv så lenge det ikke går utover skole og lignende. Men nå i ferien så er vel dette neppe et problem. Selv om jeg og mine venner ikke hadde leggetid når vi var yngre, så betydde det heller ikke at vi faktisk var oppe til kl 4-5 hver natt. Det betydde mer det at om vi ville ha LAN, dra på fisketurer eller ligende en kveld så gikk jo det greit.

Lenke til kommentar

i en skoleuke synes jeg en 15-åring burde legge seg 00:00-01:00

i helgene kan de legge seg når de vil, så lenge de ikke sover vekk hele dagen.

 

har besøk av ei veninne nå, og hun synes at i en skoleuke bør de legge seg kl 11:00.

i helgene kan de legge seg når de vil.

 

btw, hun er 26 år og jeg er 24.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Legger meg 22-23 tiden når det er skole jeg. Men satan så trøtt jeg er noen ganger på morgenen :whistle:

 

Nå i ferien legger meg når jeg vil, men sitter sjelden lenger enn til 1.00

Det spørs om det er noe på tv eller om jeg spiller noe.

 

Noen ganger våkner jeg kl. 13.00 :p

Men står som regel opp i 10-12 tiden.

 

Jeg sier "God Natt" i 22 tiden, så går jeg på rommet mitt i kjelleren :!:

 

Er selv 15 år

 

Men nå er jeg trøtt... god natt alle sammen

Lenke til kommentar

Det beste er å lære av erfaring, så om han vil droppe hele natten i ferien bør han få prøve det så lenge han ikke skal noe spesielt dagen etter. Når han går rundt i halvsøvne hele neste dag og har det helt jævlig kommer han nok ikke til å gjøre det igjen med det første. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...