Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

når bør 15åringen legge seg?


Anbefalte innlegg

Indeed. Det er ingen verdens ting å finne på før 12, i alle fall ikke for min del. Ikke noe på TV, ingen / få påloggede på msn / internett generelt, alle andre sover. De fleste av mine venner våkner i alle fall i 12-16 tiden, bruker gjerne en time eller to på å få våkna skikkelig samt spist. Så det er nermest dødfødt å prøve å få satt i gang noe før 15:00.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Nettopp, så hvorfor skal vi da dra oss opp av sengen tidlig på morgenen, når vi bare kommer til å sitte der.

 

Folk sier jo søvn er viktig, så la oss sove da !

Lenke til kommentar

I ferien, om man ikke har jobb / noe konkret å ta seg til, hva tjener man ved å stå opp klokka sju?

 

Faktisk ganske mye :

 

*Stabil døgnrytme (kan love deg at dette er gull verdt når du blir eldre).

*Mer overskudd om man står opp ved soloppgang i steden for å ligge og halvsove.

*Kan starte dagen med trening siden det er relativt få på gatene om du tar deg en joggetur.

*Kan overraske Coop obs 70-80 og 90 årene ved å vinne kappløpet om 5krers brødet inne på butikken med handlevogna glatt!

 

Ikke minst overrasker man ofte pene jenter som er tidlig ute og jogger for å holde seg i form, mens slaskene som sover går glipp av dette...

Lenke til kommentar

okey ja.. og du er nå? 23?

 

Jeg er 16 om det var meg du siktet til? :p

 

Du har rimelige strenge foreldre om du mååå legge deg såpass tidlig. Mener at du som 15 åring skal kunne bestemme det meste over deg selv da minus innetid når du er ute. Her er kanskje mine foreldre litt strene og må være hjemme til 12/halv ett

  • Liker 1
Lenke til kommentar

okey ja.. og du er nå? 23?

 

Jeg er 16 om det var meg du siktet til? :p

 

Du har rimelige strenge foreldre om du mååå legge deg såpass tidlig. Mener at du som 15 åring skal kunne bestemme det meste over deg selv da minus innetid når du er ute. Her er kanskje mine foreldre litt strene og må være hjemme til 12/halv ett

 

 

 

deg jeg siktet til ja=)

 

godt for deg det! :cool:

Lenke til kommentar

Selv legger jeg meg alt fra klokken 00.00 til 06.00. Mine foreldre setter ingen begrensninger såfremt jeg ikke er alt for trøtt dagen etterpå.

 

du er trøtt dagen etterpå om du legger deg kl. 06.00.. såfremt du ikke står opp kl. 16 neste dag... sånn err'e bare!

Nei, sånn er det ikke bare. Jeg klarer fint å legge meg rundt 06.00 og våkner av meg selv i 11-12 tiden. For meg er det ingen hensikt i å stå opp noe før det.

Lenke til kommentar

[quote name='Nopros' date='10. juli 2010 - 14:34' legge meg rundt 06.00 og våkner av meg selv i 11-12 tiden. For meg er det ingen hensikt i å stå opp noe før det.

 

jeg også, men 5 timer søvn er for lite for en menneskekropp i lengden.. allmennkunnskap.. menmen! har du lyst, har du lov!

Lenke til kommentar

[quote name=Nopros' date='10. juli 2010 - 14:34'

timestamp='1278766643' post='15918878] Nei, sånn er det ikke bare. Jeg klarer fint å legge meg rundt 06.00 og våkner av meg selv i 11-12 tiden. For meg er det ingen hensikt i å stå opp noe før det.

 

jeg også, men 5 timer søvn er for lite for en menneskekropp i lengden.. allmennkunnskap.. menmen! har du lyst, har du lov!

Såklart, jeg legger meg ikke så tidlig hver eneste dag. Men synes at en 15-åring burde klare å regulere slikt selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-GlDE6z

Mine foreldre var også så streng. Jeg prøvde å få de til å tøye grensene litt. Det jeg gjor var å låse døren til rommet mitt, når de kom får å si at jeg skulle legge meg, så sa jeg "Jada må bare fiske noe, 5 min!" på en veldig hyggelig måte. Så lar jeg det gå 30 min, hvis de er våken og banker på legger jeg meg med en gang og sier at tiden gikk så fort. Hvis de har lagt seg så bråker jeg litt, også legger jeg meg. Sånn tøyer jeg grensene hver dag fra 20-30 min. Nå er de blitt så vant til at jeg sitter oppe etter de, at det ikke gjør noe. Såklart at når de går på do klokken seks om morgenen og ser meg våken, så blir de sint. Og det skjønner jeg. Uansett syntes jeg at jeg burde få lov til å være oppe til 2-3 tiden når det ikke skjer noe dagen etter, og slik gjorde jeg det :)

Endret av Slettet-GlDE6z
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ser problemet dit diskutant, når jeg var 15 år så måtte jeg legge meg 11.30 når jeg skulle på skole. Og det var som regel ikke mulighet for å diskutere tia den gangen :p

 

I sommerferien however så trur jeg jeg satt oppe til 03.00-04.00 om natta å spilte hver dag, sjøl om modern masa å gnagde om at det var usunt å forferdelig å alt sånt.

 

Den dag i dag så må jeg legge meg klokka 12 om kvelden i hverdagene, mest fordi det er folk i huset som vil ha fred. Og når man diskuterer om kan utvide tia så er det tvert nei å blir styrt med jernhånd ;)

 

Er 18 i dag.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tips til trådstarter:

 

Da jeg var på din alder (er en gammel mann på 21 nå), var min mor faktisk veldig bekymret for meg. Og dette var grunnen til at hun hele tiden prøvde å tvinge meg i hus tidligere om kvelden. Noe som var svært irriterende i ferien.

 

Det som hjalp var at jeg begynte å sende små oppdateringer på hva jeg gjorde. Snakker ikke om innrapportering her, men bare småting. F.eks: Hos navn og ser film, stikker ut etterpå. Fikk mye friere tøyler og gikk fra en av de som måtte inn pga foreldrene til en av de som kunne bestemme mye selv. Men ikke la det gå for langt, ikke bli en tenåring i bånd.

 

Edit@Makhshava: Det er en sannhet med modifikasjoner. Personlig klarer jeg å sove mye lengre enn jeg trenger.

Endret av Torinogut
Lenke til kommentar

Hadde i perioder veldig tidlige grenser, mye pågrunn av irriterende pubus tryne om morgenen, og sikkert en del fordi jeg ble helt ødelagt av å være oppe senere.

 

Tok meg sammen og holdt grensene i noen månder, ett år senere og jeg har ingen grenser. Jeg legger meg kanskje mellom 2 og 6 hver eneste natt nå i sommer, og jeg sover til alt fra 10 til 2.

 

Så lenge jeg er blid og glad om morgenen og ikke bråker om natten så får jeg ingen restruksjoner :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...